جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5337
انيس الموحدين و جليس المجردين
نویسنده:
نراقي، مهدي بن ابي ذر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله اي متوسط در مباحث کلامي و اعتقادي شيعه که در پنج باب تنظيم شده است: 1- در اثبات صانع تعالي شانه (يک مقدمه و دو فصل) 2- در نبوت (چهار فصل) 3- در امامت (يک مقدمه و هفت فصل) 4- در نبوت خاصه 5- در معاد در هر باب چند فصل. اين كتاب همراه - كنزالرموز - و همچنين با مقدمه علامه حسن زاده آملي و تصحيح و پاورقي شهيد آية الله قاضي طباطبايي بچاپ رسيده است. و شيخ عبدالرسول جواهري آن را به عربي در آورده است. تأليف اين كتاب در روز چهارشنبه چهاردهم جمادي الثاني سال 1209 ه به پايان رسيده است. (سيد محمود مرعشي) اين كتاب حاوي اصول دين شيعيانست و بنابر قول نويسنده « از جمله مسائل اتفاقيه فرقه ناجيه اثني عشريه بلكه فرق اسلاميه آنست كه بر هر فردي از افراد انساني واجب و لازم است علم باصول خمسه و معرفت صفات كماليه الهيه و دانستن صفات سلبيه. بايد اين علم و معرفت ناشي از دليل برهان باشد و از روي تقليد نباشد » . لذا نويسنده براي اينمنظور اين رساله را در پنج باب بدين شرح كرد: باب اول: در اثبات صانع؛ ‌باب دوم: ‌در صفات باري و آن مشتمل بر دو فصل و يك مقدمه است: ‌مقدمه: در كيفيت صفات باري؛ فصل اول: در صفات ثبوتيه؛ فصل دوم: در صفات سلبيه؛ باب سوم: در نبوت و آن مشتمل بر چهار فصل است؛ باب چهارم: ‌در امامت كه مشتمل بر يك مقدمه و هفت فصل مي باشد؛ باب پنجم: ‌در معاد. « عبدالله انوار » ‌ کتابي است استدلالي مشتمل بر پنج باب در اصول دين و بيان عقايد حقه. عبدالرسول جواهري آن را تعريب کرده است. آغاز كتاب: سپاس بي قياس و ستايش رفيع الاساس يگانه است ... اما بعد چنين گويد ذره بي مقدار مهدي ابن ابي ذر نراقي ... انجام كتاب: شکي نيست که اجماع هر دو معاد با يکديگر باشد و ثبوت لذات و الم با هم جمع نمي آيد و جمع ميان هر دو سعادت با شقاوت درباب تکليف الم و وعد و وعيد او داخل است [الهيات مشهد 3/926؛ الذريعة2/467 و 466؛ نسخه ها ي خطي فارسي، منزوي2/895؛ مجلس 38/455؛ سپهسالار 3/220-221؛ مشارفارسي 1/595، حقوق تهران /20؛ الفبايي آستان قدس ص75؛ فهرست چاپي مشار1/398؛ مرعشي 30/528و 32/891؛ مركز احياء ميراث اسلامي 3/69؛ آيت الله جليلي 39؛ حضرت معصومه 1/125؛ مدرسه امام عصر 1/105؛ كتابخانه وزيري 3/849 و 4/1297؛ حوزه علميه امام صادق 1/125؛ ملي 3/109؛ مدرسه فيضيه 2/176؛ كتابخانه ملك 5/357 و 5/383؛ كتابخانه جمعيت نشر ص 1093؛ مدرسه حكيم1/43؛ مدرسه منصوريه 1/50؛ ذريعه: /466/2ش1814؛ دياني ص 46؛ نسخه هاي رضا همراه ص 1687؛ دانشكده حقوق تهران 20؛ مجلس شورا 38/455؛ دانشگاه تهران 11/2295 و 16/66 و 16/287؛ حضرت شاهچراغ ص 9 و 129 و 2/35؛ افشين عاطفي ص12 و 47؛ فيلم دانشگاه 2/98؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص75؛ كتابخانه شيخ علي حيدر 3/81؛ نشريه 13/162 و 11/7؛ رايانه ملي 1169؛ مكتبة اميرالمؤمنين 1/58؛ فهرستواره منزوي 9/137 (22 نسخه)؛ دنا 2/286 (51 نسخه)؛ رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: انيس الموحدين (ترجمة) (-)
شرح بدء الامالي
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شرحي است مزجي بر ابيات بدء الامالي سراج الدين علي بن عثمان اوشي (575ق) (يوسف بيگ باباپور) شرحي است بر منظومه لاميه سراج الدين علي بن عثمان اوشي (در نسخه اوسي) (د: 575ه). «محمود نظري»
جواب مسائل بعض السادة
نویسنده:
احسائي، احمد بن زين الدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در پاسخ 8 سوال يكي از سادات. 1-تفسير آيه انا لله و انا اليه راجعون و آيه الا الي الله تصير الامور 2-بيان قاعده بسيط الحقيقه كل الاشياء 3-معني فقره: اللهم ارنا الاشياء كما هي 4-معني حديث ما رايت شيئا الا و رايت الله ... . 5-معني حديث شر الثلاثه ولد الزنا گ 6-معني حديث كندي حركت فلك در زمان سلطان عادل 7-عذاب نار ابدي است يا منقطع 8-آيا بهشتيان آرزوي رتبه بالاتر مي كنند يا نه شيخ احمد احسائي مي گويد بعضي از بزرگان و اجلاء و نبلاء از من سوالهائي كردند و اين كتاب جواب آنها مي باشد اما سوالهاي سائلين: 1- انا لله و انا اليه الراجعون، 2- بسيط الحقيقه كل الاشياء، 3- اللهم ارنا الاشياء كماهي، 4- رؤيت حق، 5- معني شر الثلاثه و لدالزنا، 6- معني امر الله تعالي الفلك في دولة السلطان الجابر لزوال دولته، 7- اهل النار چون در سقر مستقرشدند و بانواع عذاب گرفتار آمدند آيا براي آنها گريزي هست يا نه، شيخ يكايك آنها را بر حسب مشرب خود پاسخ مي گويد. (عبدالله انوار) جواب بعضي از سادات مشتمل بر هشت سؤال. (صدرائي و ديگران) در پاسخ «بعضي از سادات» كه از او نام نمي برد. 8 پرسشي است كه در «فهرست كتب مشايخ» (ص 239) به نام «رساله» آورده شده است: 1. پرسش از تفسير آيت انا لله و انا اليه راجعون و آيت الي الله تصير الامور، 2. از «بسيط الحقيقة كل الاشياء» (اين مسأله را در پاسخ آخوند ملا محمد دامغاني بگونه يك رساله جداگانه داده است. نك: بسيط الحقيقة). 3. از حديث «اللهم ارنا الاشياء كما هي» 4. حديث ما رأيت شياً الا و رايت الله قبله. 5. حديث «شر الثلاثه و لدالزنا» ... (احمد منزوي) رسالة يتضمن الكلام حول «انا لله و انا اليه راجعون» و قوله (ص) : «اللهم أرنا الأشياء كما هي»، و قوله (ع) : نشر الثلاثة ولد الزنا»، و حديث: «بطوء حركة الفلك في زمن السلطان العادل». (انصاري-محمد باقر) اين رساله در پاسخ به هشت مسأله اعتقادي فلسفي يكي از سادات تأليف شده است. اين مسائل عبارت اند از: 1- تفسير آيه «انا لله و انا اليه راجعون» و «الي الله تصير الأمور» 2- وجه صحيح بسيط الحقيقه كل الاشياء 3- معني حديث «اللهم أرنا الأشياء كما هي» 4- معني روت حق و حديث «ما رأيت شيئاً الا و رأيت الله قبله» 5- حديث «شر الثلاثه ولد الزنا» 6- كيفيت كندي دوران فلك در زمان سلطان عادل و عكس آن در زمان سلطان جائر 7- ابديت يا انقطاع عذاب اهل نار 8- در جنت، داني تمناي رتبه عالي مي كند يا خير؟ آغاز كتاب: حمدله. صلاة. و بعد، فيقول العبد المسكين احمد بن زين الاحسائي. قد التمس مني بعض السادة‌ النبلاء و الاجلاء [ ... ] ان اكتب علي بعض مسائل له بعض البيان. و كان ذلك ... . انجام كتاب: لترتبها لادني لمثل هذا، فليعمل العاملون، و لاحول و لاقوة الا بالله العلي العظيم. و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و الحمدلله رب العالمين. [كتابخانه وزيري 4/1313؛ مجلس شورا 22/226؛ فهرست كتب شيخ 301-302؛ مرعشي 3/139 و 30/80و 28/482؛ معجم مؤلفي الشيعة 13؛ دائرة المعارف اسلامي 1/108 و 1/112؛ فهرست كتب مشايخ 239 «رساله» ؛ سه كتابخانه اصفهان ص 59؛ عمومي مراغه ص 257؛ شيخ علي حيدر 1/157؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 1/412؛ فهرست كتب ... احسائي، ص 29؛ كتابخانه ملي 9/515؛ مكتبة امير المومنين 1/37]
شرح بدء الامالي
نویسنده:
ابن صياد، محمد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
البداء
عنوان :
نویسنده:
صدرالدين شيرازي، محمد بن ابراهيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله اي است بسيار مختصر در تبيين مسأله بدا. (اميره ضميري) رساله ايست كوتاه، در مسأله بداء، به صورت استدلالي و با استفاده از آيات و روايات و اشعاري به فارسي از مولوي رومي و ديگران، نامي از اين رساله در الذريعة و كتابشناسي جامع ملاصدرا نيامده است، ليكن نسخه اي از آن در فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه ملي ايران 14/198 آمده و آن نيز از ملاصدرا دانسته شده است (سيد محمود مرعشي) با استدلال به آيات و روايات مسأله بداء را براي حضرت باري تعالي اثبات كرده گفته است تنها از جهت معني لغوي بداء بر خداوند محال است چون علم او به همه اشياء محيط و هرگز چيزي از او پنهان نيست در حالي كه معني بدا‌ء درلغت «ظهور امر بعد بعد ما كان خفيا» و اين بر حضرت او محال است. (غلامي مقدم، براتعلي) آغاز كتاب: بسمله، لما امرني من لم اقدر علي مخالفته ان ابين مسئله البداء مع الاحاديث الوارده فيه و بيان ما هو الحق في المسئله فاجبت مسئوله ... انجام كتاب: ذلك فضل الله يوتيه من يشاء و من لم يحصل الله له نورا فماله ور و الحمدلله علي الاختتام و صلي الله علي خير خلقه محمد و اله خير الانام و السلام [كتابخانه ملي 14/198؛ مرعشي 34/233؛ ريحانة الادب 3/417؛ رايانه ملي ص 2009؛ مكتبة اميرالمؤمنين 2/540؛ جامع گوهرشاد 5/377]
ايمان فرعون (رسالة في)
نویسنده:
ابن كمال پاشا، احمد بن سليمان
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
الاجوبة الكلامية
نویسنده:
قادري مدني، محمد بن عبدالكريم
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
البداء
عنوان :
نویسنده:
مازندراني، محمد صالح بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
الاسئلة و الاجوبة
نویسنده:
انصاري، زكريا بن محمد
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
شرح بدء الامالي
نویسنده:
مرعشي، عبدالرحيم بن ابي بكر
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
  • تعداد رکورد ها : 5337