جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2111
تجدید گفتگوی هایدگر-کانت: کنش، اندیشه و مسئولیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Frank Schalow
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York,
سرنوشت هنر: بیگانگی زیباشناختی از کانت تا دریدا و آدورنو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
J. M. Bernstein
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Pennsylvania State Univ Pr (Txt),
چکیده :
ترجمه ماشینی : بیگانگی زیبایی شناختی را می توان به عنوان رابطه متناقضی توصیف کرد که در آن هنر و حقیقت از یکدیگر جدا شده اند در حالی که با این وجود در هم تنیده هستند. جی. ام. برنشتاین نه تنها بودجه جدایی و حقیقتی مشکل آفرین را تأمین می کند، بلکه مدعی است که ما همچنان به تجربه های حسی و خاص ادامه می دهیم، بنابراین درک خود فرهنگی مدرنیته را پیچیده و به چالش می کشیم. برنشتاین بر کار چهار فیلسوف کلیدی متمرکز است --- کانت هایدگر، دریدا و آدورنو--- و تفاسیر جدید قدرتمندی از دیدگاه های آنها ارائه می دهد. برنشتاین نشان می‌دهد که چگونه هر یک از سه زیبایی‌شناسی پساکانتی (مفاهیم قضاوت، نبوغ و متعالی آن) زبانی فلسفی می‌سازند که می‌تواند فرض طبقه‌بندی مدرنیته را نقد کرده و جابجا کند. او همچنین به تفصیل پاسخ‌های آن‌ها به پرسش‌های مربوط به روابط هنر، فلسفه و سیاست در جوامع مدرن را بررسی می‌کند.
Metaphysik zwischen Tradition und Aufklärung: Wolffs Theologia naturalis im Kontext seines Gesamtwerkes
نویسنده:
Juan Li
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : با توجه به اینکه کانت شواهد کلاسیک وجود خدا را به طور معروف «از بین برد»، شاید تعجب آور نباشد که فلسفه دین کریستین ولف، که اینها را در بر می گیرد، کمتر از مثلاً فلسفه اخلاقی او مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، Theologia naturalis ولف اخیراً به عنوان نمونه‌ای برجسته از به اصطلاح «روشنگری معتدل» به تصویر کشیده شده است، زیرا ولف تلاش کرد تا فلسفه‌ای را توسعه دهد که نظامی از الهیات عقلانی و همچنین توجیهی برای وحی مسیحی ارائه کند. علاوه بر این، او به صراحت به طرفداران «روشنگری رادیکال» حمله کرد. از سوی دیگر، خود وولف توسط معاصرانش به عنوان دشمن دین مسیحی، پیرو متفکران بدنامی مانند اسپینوزا یا هابز مورد حمله قرار گرفت. همچنین، با توجه به درخواست نسبتاً شدید وولف برای روشنگری، به نظر می رسد تلاش برای توجیه کامل وحی در تضاد است. سؤالی که در این وضعیت مطرح می شود این است که آیا موضع مثبت وولف در مورد دین مسیحی با عقل گرایی خودمختار او سازگار است یا خیر. این جنبه کنجکاو و به ظاهر متناقض فلسفه ولف، که تفاسیر مختلف بر آن گواهی می دهد، مستلزم بررسی دقیق عناصر مربوط به فلسفه او است. بنابراین، این مطالعه بر مفاهیم ولف از الهیات طبیعی و دین طبیعی تمرکز می کند، بنابراین به این سوال پاسخ می دهد که چگونه ولف می خواست در به کارگیری روش فلسفی خود در الهیات مسیحی موفق شود و در عین حال استفاده نامحدود از عقل را تضمین کند و دین مسیحی را بی ضرر رها کند. با توجه به اینکه وولف متهم به نفی معجزات کتاب مقدس و الغای دین طبیعی و وحیانی شده است، این پژوهش در چهار فصل به اثبات معجزات وی، رابطه دین و اخلاق طبیعی، نقد اسپینوزیسم و ​​اثبات حقیقت وی می پردازد. از دین مبین کلید کارهای وولف، یا به نظر من، تلاش او برای توجیه دین مکشوف به عنوان وسیله ای برای هدایت مسیحیان به lex naturalis است. از یک سو، ادله او به نفع دین وحیانی، منافاتی با مطالبه روش فلسفی او ندارد، حتی اگر مخالفان او به درستی اینها را بزرگترین خطر برای مرجعیت دین وحی بدانند. از سوی دیگر نشان خواهم داد که ولف مسیحیت را به دلایل صرفاً عذرخواهی توجیه نکرد.
درسگفتارهای حقیقت و روش اثر هانس-گئورگ گادامر
مدرس:
امیر مازیار
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«حقیقت و روش» احتمالا مبنایی‌ترین اثر در حوزه هرمنوتیک فلسفی است و گادامر شاخص‌ترین فیلسوف این حوزه. محور بحث گادامر در بخش نخست این کتاب «هنر و حقیقت» است. فشرده فلسفه هنر گادامر در این بخش آمده‌ اما در متن به بسی موضوعات دیگر نیز پرداخته شده‌است که اهمیت معرفت‌شناختی و تاریخی دارند. گادامر در این متن کل مسئله «روش شناخت» و «مفهوم حقیقت» در تاریخ مدرن را به چالش می‌کشد. این دوره ده جلسه خواهد بود. در جلسه نخست به اختصار نکاتی کلی درباره ۱.گادامر ۲. هرمنوتیک و هرمنوتیک فلسفی ۳. کتاب حقیقت و روش بیان کردم. درباره کتاب به بحث از الف. عنوان و مدعای کلی کتاب و ب. ساختار کلی کتاب پرداختم و سپس به اختصار ساختار بخش نخست کتاب را که موضوع این دوره است توضیح دادم. جلسه دوم به بحث از ” مساله روش ” اختصاص دارد که گادامر کتاب را با آن می‌آغازد .در ذیل این عنوان آرای منتقدان علوم انسانی پوزیتیویستی در آلمان و در نیمه دوم قرن نوزدهم می‌آید و گادامر به آرای هلمهولتز، درویزن و دیلتای اشاره می‌کند. از نظر گادامر تلاش این منتقدان در جهت جدا ساختن علوم انسانی از علوم طبیعی تحت سیطره الگوی ” روش” و مفهوم ” علم” انجام می‌گرفت آن‌گونه که در علوم طبیعی پدیدآمده‌بود و از این جهت ایشان در تاسیس بنیادی مستقل برای علوم انسانی کامیاب نبودند. موضوع این جلسه بخش ” مفاهیم راهبر اومانیستی ” است و در این نوبت به توضیح گادامر درباره دو مفهوم ” bildung ” و ” common sense ” ،به ویژه در آرای هردر و ویکو پرداخته شده‌است. در این جلسه در ذیل بخش ” مفاهیم راهبر اومانیستی” به ادامه بحث درباره مفهوم ” حس مشترک” و دو مفهوم ” حکم ” و ” ذوق” پرداخته شده‌است. موضوع این جلسه نقد گادامر بر زیبایی‌شناسی کانت است. گادامر رویکرد سوبژکتیو کانت به زیبایی را نقد می‌کند و نسبت برخی از مفاهیم کلیدی زیبایی‌شناسی کانت را ،مانند زیبایی آزاد و وابسته، ایدئال زیبایی ، علقه به زیبا و ذوق و نبوغ ، با رویکرد کلی کانت روشن می‌کند. در این جلسه به ادامه بحث گادامر از روند سوبژکتیو شدن زیبایی‌شناسی پرداخته‌شده‌است و گسترش یافتن زیبایی‌شناسی مبتنی بر نبوغ بعد از کانت ، مفهوم تجربه‌زیسته ( erlebnis) و کاربرد آن در حوزه تاریخ‌نگاری و زیبایی‌شناسی ، و جایگاه سمبل و تمثیل ( allegory)در مقام نمونه‌ای نمایانگر غلبه تلقی استتیکی در این رویکرد توضیح داده‌شده‌است. گادامر در فصل ” وجودشناسی اثر هنری” نحوه وجود “بازی” را راهنمای تبیین نحوه وجود اثر هنری می‌داند و آن را مقدمه اصلی‌اش در شرح نسبت هنر و حقیقت قرار می‌دهد. در این جلسه به ابعاد گوناگون نحوه وجود بازی از منظر گادامر پرداخته شده‌است. نسبت ” محاکات” ( میمسیس) با اثر هنری و شان حقیقت‌نمایی هنر
گناهکار بودن: آزادی، مسئولیت و وجدان در فلسفه آلمان از کانت تا هایدگر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Guy Elgat
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : احساس گناه، نیش دردناک وجدان بد، چه چیزی می تواند به ما بگوید که ما انسان هستیم؟ چگونه می توان آن را توضیح داد یا توجیه کرد؟ مقصر بودن در پی پاسخگویی به این سؤالات از طریق بررسی دیدگاه های کانت، شلینگ، شوپنهاور، پل ری، نیچه و هایدگر است. احساس گناه، آزادی، مسئولیت و وجدان. مفهوم گناه از سوی محققانی که در تاریخ فلسفه آلمان کار می کنند مورد توجه کافی قرار نگرفته است. علاوه بر این، حتی متفکرانی که تصوراتشان از گناه مورد تحقیق قرار گرفته است، به طور کامل در بافت تاریخی آنها مورد مطالعه قرار نگرفته است. گای الگات هر دوی اینها را جبران می کند خلأهای علمی نشان می دهد که چگونه می توان استدلال های این فیلسوفان را پس از خواندن در بافت تاریخی آنها عمیق تر درک کرد، تاریخی که باید به صورت دیالکتیکی پیش رود. بنابراین، در کانت، شلینگ و شوپنهاور، ما تغییراتی در این ایده می یابیم که احساس گناه برای اعمال خاص ما انجام به این دلیل موجه است که عامل انسانی در وجود خود مقصر است - گناهی که او مسئول آن است. در مقابل، در ری و نیچه، این ایده‌ها رد می‌شوند و احساس گناه به‌ندرت توجیه‌پذیر است، اما از طریق روان‌شناسی انسان قابل توضیح است. سرانجام، در هایدگر، نزدیکی را می‌یابیم ترکیبی از دیدگاه های فیلسوفان قبلی، همانطور که او استدلال می کند ما در وجود خود مقصریم، اما مسئول این گناه نیستیم. در روند آشکار شدن مسیر این مفاهیم در حال تکامل از گناه، دیدگاه های فیلسوفان در مورد این مسائل و بسیاری از موضوعات دیگر به طور عمیق مورد بررسی قرار می گیرند. و الگات از طریق آنها رویکردی کاملاً جدید را برای احساس گناه بیان می کند
آناتومی ایده آلیسم: انفعال و فعالیت در کانت، هگل و مارکس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Piotr Hoffmann
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی : ایده آلیسم در تلاش خود برای دستیابی به ماهیت ذهن انسان از اصطلاحاتی مانند "خود ناب"، "تصویر متعالی"، "آگاهی ناب" و غیره استفاده می کند. این شرایط به چه معناست؟ به چه چیزی اشاره می کنند؟ حداقل از نظر بصری، پاسخ زیر می‌تواند رضایت‌بخش باشد: این عبارات و عبارات مشابه ظاهراً کیفیت بسیار ویژه‌ای از ذهن انسان را به تصویر می‌کشند، کیفیتی که به دلیل آن انسان صرفاً بخشی از طبیعت نیست، بلکه موجودی است که قادر به شناخت و شناخت است. عمل بر اساس اصول حاکم بر قلمرو معنوی. در فصل اول پژوهش حاضر، نویسنده تلاش می کند تا ایده «ایگوی ناب» را به زمین بیاورد. نویسنده با تحلیل مفهوم ادراک محض کانت - جد همه مفاهیم مشابه در تاریخ ایده آلیسم مدرن و معاصر - به این نتیجه می رسد که کارکردها و ظرفیت های خاصی که توسط خود کانت به ادراک محض نسبت داده می شود، دلالت بر رد چارچوب ایده آلیستی و ضرورت دارد. برای «طبیعی کردن» ایده خود ناب. به عبارت دیگر - و علی رغم ادعای کانت بر خلاف آن - نمی توان ادراک خالص محض را بر انسان که به عنوان بخشی از طبیعت، به عنوان یک احساس و یک موجود حس کننده در نظر گرفته می شود، تصور کرد. به نظر می رسد که مرجع بیان «خود ناب» برای ما بسیار آشناتر است - ارگانیسم انسانی، با همه نیازها، انگیزه ها و تمایلاتش.
فلسفه و انقلاب از کانت تا مارکس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Stathis Kouvelakis
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Verso,
چکیده :
ترجمه ماشینی : در طول قرن نوزدهم، فلسفه آلمان تحت تأثیر شبح انقلاب فرانسه بود. کانت، هگل و پیروانشان زندگی خود را صرف مبارزه با میراث آن کردند و سعی کردند مسیری خاص آلمانی را به سوی مدرنیته تصور کنند: «انقلاب بدون انقلاب». روشنفکران آلمانی که در یک جامعه از نظر سیاسی استخوان بندی شده به دام افتاده بودند، در مورد ماهیت تجربه انقلابی به فکر فرو رفتند. استاتیس کوولاکیس در این مطالعه بلندپروازانه و بدیع، چشم‌اندازی غنی از شخصیت‌های کلیدی روشنفکری و سیاسی در جوشش اندیشه آلمانی قبل از انقلاب‌های 1848 ترسیم می‌کند. او نشان می دهد که چگونه تلاش برای ترسیم یک مسیر معتدل و اصلاح طلبانه وارد بحران شد و دو دیدگاه متضاد در جریانات مترقی جامعه آلمان ایجاد کرد. در یک طرف آن سوسیالیست ها - از جمله موزس هس و فردریش انگلس جوان - بودند که به دنبال کشف یک اصل هماهنگی در روابط اجتماعی، دور زدن مسئله سیاست انقلابی بودند. از سوی دیگر، هاینریش هاینه شاعر و کارل مارکس جوان دیدگاه جدیدی را توسعه دادند و گسست انقلابی، هژمونی پرولتاریا و مبارزه برای دموکراسی را بیان کردند و بدین وسیله مفهوم خود سیاست را بازتعریف کردند.
از لایب نیتس تا کانت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Philipp Steinkrüger, Pieter Sjoerd Hasper
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill Mentis,
چکیده :
ترجمه ماشینی : G.W. میراث لایب نیتس به فلسفه به دلیل مجموعه گسترده آثار او، به دلیل اصالت و هوشیاری او، و به دلیل تأثیرش فوق العاده است. هدف این جلد ارائه کاوشی پیشرفته از فلسفه لایب نیتس و میراث آن، به ویژه در دوره تا کانت است. مقالاتی که در اینجا گردآوری شده‌اند، بینش‌های جدیدی را در مورد عناصر امضاکننده اندیشه لایب‌نیتس - نظریه اقتضایی، ضد ماتریالیسم، اصل عقل کافی، متافیزیک جوهر، و فلسفه ذهن او - و نیز تأثیر پیشینیان از جمله لول ارائه می‌کنند. ، دکارت و مالبرانش، محاسبه ایده های او در آثار ولف و کانت، و کمک های کلارک، باومگارتن، مایر، دو شاتله و دیگران در محتوا، انتقال و دریافت فلسفه لایبنیتس.
ادراک و واقعیت در کانت، هوسرل و مک داول [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Corijn van Mazijk
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی : چگونه ادراک به ما امکان دسترسی به واقعیت خارجی را می دهد؟ این کتاب به طور انتقادی با پاسخ مفهوم‌گرایانه جان مک داول به این سؤال، با ارائه کاوشی جدید از دیدگاه‌های او درباره ادراک و واقعیت در رابطه با دیدگاه‌های امانوئل کانت و ادموند هوسرل، درگیر می‌شود. در شش فصل، این کتاب به بررسی نظریه‌های مربوط به ادراک این متفکران می‌پردازد و به وضوح چگونگی تناسب آنها با دیدگاه‌های فلسفی بزرگ‌تر آنها درباره ذهن و واقعیت را توصیف می‌کند. از این رو نه تنها تداوم سنتی را نشان می دهد که زیربنای چشم انداز علمی پراکنده امروزی است، بلکه نقد جدیدی بر نظریه مفهوم گرای مک داول ارائه می دهد. با انجام این کار، کتاب با ترکیب فلسفه تحلیلی، فلسفه کانتی و پدیدارشناسی به پل زدن مداوم سنت ها کمک می کند. ادراک و واقعیت در کانت، هوسرل و مک داول برای محققان و دانشجویانی که در تاریخ فلسفه، پدیدارشناسی، فلسفه کانتی و به ویژه فلسفه ادراک کار می کنند جذاب خواهد بود.
بین لایب نیتس، نیوتن و کانت: فلسفه و علم در قرن هجدهم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alan Gabbey, Wolfgang Lefèvre
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این یک حقیقت است که فلسفه و علوم در عصر لایب نیتس، نیوتن و کانت پیوند تنگاتنگی داشتند. اما تعیین دقیق تر ساختار و دینامیک این پیوند مورد نیاز است. موضوع این جلد، تعاملات میان تحولات فلسفه و دگرگونی هایی است که شاخه های مختلف علوم، اعم از باکونی و کلاسیک در این دوره متحمل شدند. از جمله موضوعاتی که به آن پرداخته می شود، دگرگونی های متافیزیک به عنوان یک رشته، ظهور مکانیک تحلیلی و پیامدهای آن برای پایه گذاری فیزیک در متافیزیک، مسیرهای متفاوت نیوتنییسم قرن 18، مشکل بدن-ذهن که فیلسوفان و پزشکان به آن پرداخته اند، می باشد. اصول فلسفی طبقه بندی در علوم زیستی. به عنوان ضمیمه، نسخه انتقادی و اولین ترجمه به انگلیسی مکتب نیوتن از املاک دیوید گرگوری در مورد گزاره های چهارم تا نهم کتاب سوم از اصول او اضافه شده است.
  • تعداد رکورد ها : 2111