جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
آیا معاویه در ترور امام علی(ع) نقش داشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نظر تاريخى سندى كه بتواند به روشنى توطئه قتل امام عليه السلام را با معاويه مرتبط كند ، وجود ندارد ؛ امّا قراينى وجود دارد كه پژوهشگر با عنايت به آنها نمى تواند نقش او را در اين رابطه نفى نمايد. ترديدى نيست كه معاويه در صدد قتل امام عليه السلام ب بیشتر ...
خوارج چه نقشی در ترور امام علی(ع) داشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نقش شمارى از خوارج در توطئه قتل امام عليه السلام از مسلّمات تاريخ اسلام و غيرقابل انكار است. خود خوارج نيز به اين مطلبْ اذعان داشتند و بعضا آن را مى ستودند . عمران بن حطّان در ستايش از اقدام ابن ملجم ، چنين سروده است: چه ضربتى از پروا پيشه! كه اراد بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا در مورد روزی که امام علی(ع) ترور شد و روز شهادت او اقوال دیگر هم هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترور امام عليه السلام به دست ابن ملجم، طبق مشهور، در سپيده دم نوزدهم ماه رمضان بود و شهادتش در شب جمعه [۱] بيست و يكم از ماه رمضان سال چهلم هجرى [۲] و مصادف با شب نزول قرآن بود. در تاريخ ترور آن حضرت، گفته هاى ديگرى نيز هست، مانند هفدهم و بيست و يك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در معنی «فزت و ربّ الکعبه» است که می‌گویند به خدای کعبه رستگار شدم، این سخن چه معنا دارد زیرا گوینده آن امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ است، و رستگار شدن از این فرد که در زمان کودکی به پیامبر ایمان آورده مناسب نیست، آیا معنی صحیح‌تری وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كلمة فوز عبارت است از رسيدن به آرزو و خير و خوبي و رهايي از شر پليدي (الفوز: النجاة و الظفر بالامنية و الخير)[1] بعضي از لغت دانان عرب در مورد معناي آن گفته‌اند فوز همان نجات يافتن و در سلامت قرار گرفتن است.[2] فزتُ فعل ماضي و متكلم وحده مي‌باشد و رب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا قاتل حضرت علی ـ علیه السلام ـ که در این دنیا قصاص شده است، در آن جهان نیز به عذاب دوزخ معذّب می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولا؛ً از آنجا كه دين مبين اسلام براي رشد و تعالي و هدايت بشر، در اين دنيا تشريع شده است و از آنجا كه جايگاه عمل به احكام ديني آن، در همين دنيا بوده و آخرت جاي برداشت اعمال نيك و بد است، از اين روي تنها آخرت جايگاه بازيابي و نتيجه اعمال مي باشد. با ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر کسی بگوید ابن ملجم لعنة الله علیه در کشتن حضرت علی ـ علیه السّلام ـ قصد خیر داشت. چون فرضاً یقین پیدا کرده بود که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و معاویه و عمر و عاص فتنه برای اسلام هستند و باید از مسیر اسلام برداشته شوند. لذا هرچند در کشتن علی ـ علیه السّلام ـ به خطا رفت لکن از باب انقیاد باید معاقب نشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش دو بعد دارد، يك بعد كلي و عام و يك بعد شخصي و خاص. بعد كلي قضيه را، لازم است به اين صورت مطرح نمود كه اگر مسلمان معتقد به مباني اسلام از قبيل وحدانيت ذات حق، رسالت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ معاد و ... مرتكب خطايي بزرگي چون قتل يك ولي خدا گر بیشتر ...
معجزات پیامبر اسلام (ص ) در مثنوی معنوی
نویسنده:
عبدالرضا سیف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نگاه مولوی به مقام رسول گرامی (ص) نگاه مریدی است گم گشته به ولی کامل الهی. مولانا از سر صدق و سوز دل درباره پیامبر (ص) سخن گفته و او را غایت آفرینش و مظهر انسان کاملی دانسته که خلیفه خداست و در وجودش گمشده خود را یافته و نهایت عشق و علاقه خود را به احوال و گفتارش نثار کرده است. هدایت و عشق در مکتب مولانا چون قاف ناپیدا و دست نایافتنی است که باید با همای رحمت پیامبر (ص) آن را پیمود. در مثنوی رمز رسیدن به حقیقت با شریعت رسول (ص) که مشروعیت بخش طریقت است ممکن خواهد بود. در نظر مولانا معجزات پیامبر (ص) نفس شیخ و پیر است که دلهای مرده را زنده میگرداند. قرآن که معجزه جاوید خاتم رسولان است اساس و ادیها و مقامات عرفا و اولیا است که بی آن نمی توان لحظه ای زیست و قدم در مسیر خودشناسی گذاشت. با معجزات ظاهری مردم عامی و خام، آگاه و پخته می شوند ولی در حقیقت عرفا و صاحب دلان راهنمایی می گردند.
صفحات :
از صفحه 585 تا 605
موسوعة الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب - ثمرات الاسفار الي الاقطار المجلد 2
نویسنده:
عبدالحسین امینی؛ مقدمه نويس: باقر شريف قرشي؛ ناظر: محمود هاشمي شاهرودي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامي,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب: ثمرات الاسفار الی الاقطار» عنوان یک کتاب ۴ جلدی است که پس از درگذشت نویسنده الغدیر، بر اساس دست‌ نوشته‌ های وی چاپ شده است. دست‌ نوشته‌ ها در ۲ جزء بوده است: جزء اول دست‌ نوشته‌ ها یادداشت های امینی در سفر به سرزمین هند در سال ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م است که ۴ ماه را در آنجا گذرانده است و نسخه‌ های خطی و چاپی کتابخانه‌ های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌ برداری کرده است. جزء دوم دست‌ نوشته‌ ها یادداشت های امینی در سفر به سوریه در سال ۱۳۸۴ق/۱۹۶۴م است که کتاب های خطی کتابخانه‌ های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌ برداری کرده است. قصد نویسنده این بوده است که این دو جزء، به عنوان منبع ادامه مجلدات الغدیر باشد. تکمله الغدیر به ۴ باب تقسیم بندی شده است که در مجموع در ۴ مجلد به چاپ رسیده است: باب اول: در این باب، فضائل امیرالمؤمنین (ع) آمده است که در آغاز، آیات قرآنی نازل شده درباره وی را بیان می‌ کند. سپس مسائل مربوط به حدیث غدیر و سلسله اسناد گوناگون آن و اشعار راجع به غدیر و فضائل مشترک میان پیامبر (ص) و امام (ع) و احادیث مشهور امام (ع) را می‌ آورد. باب دوم: فضائل اهل بیت (ع) موضوع این باب است که آغاز آن با فضائل حضرت زهرا (س) است و در پی آن فضائل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و واقعه کربلا آمده است. همچنین در این باب، احادیثی درباره امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع)، امام مهدی (عج) آمده است. باب سوم: در این باب، احادیث مربوط به پیامبر (ص) و یاران اوست که به طور کلی، احادیثی کمیاب از سنت پیامبر (ص) و مسائل مربوط به یاران اوست. باب چهارم: در این باب، منابع کتاب در دو فصل ذکر شده است که فصل نخست، مربوط به سفر امینی به هند است، و دومین، مربوط به سوریه. در انتهای جلد چهارم، فهرست های آیات قرآن، احادیث، اعلام، منابع چاپی و خطی آمده است.