جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 510
م‍ع‍اد ج‍س‍م‍ان‍ی‌ در ح‍ک‍م‍ت‌ م‍ت‍ع‍ال‍ی‍ه‌‬‫
نویسنده:
م‍ح‍م‍درض‍ا ح‍ک‍ی‍م‍ی‌.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
‏‫ق‍م‌‬‏‫: دل‍ی‍ل‌ م‍ا‬‏‫‏,
کلیدواژه‌های فرعی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مقدمه کتاب، در واقع براعت استهلالی بشمار می‎آید برای همه مطالب آن و با مطالعه آن، یک آگاهی کلی از مباحث تحقیق به ذهن‎ خواننده منتقل می‎شود و خواننده به‎زودی درمی‎یابد که این کتاب در دفاع از ملاصدرا‎ نوشته شده است که عده‎‎ای او را معتقد به معاد روحانی/مثالی ‎(وجود لذت و رنج برای روح بعد از مرگ) دانسته و تکفیر کرده‎اند و استاد حکیمی بر مبنای مکتب‎ تفکیک ‎(جداسازی یافته‎های بشری از حقایق وحیانی) می‎خواهد «مقام این فیلسوف اسلامی درهم نشکند» و سرانجام به این نتیجه می‎رسد که «صدرالمتألهین نیز در معارف الهی و مسائل اعتقادی حوزه قرآن کریم را از حوزه فلسفی بنیاد اشراقی و روانی نهاد و عرفان‎استناد جدا می‎کرده است و قرآن کریم و تعالیم پیامبر اکرم(ص) و اوصیا(ع) را تا سطح عرفان و فلسفه تنزل نمی‎داده است». نویسنده در این کتاب به دفاع از ملاصدرا‎ برخاسته و می‎گوید: ملاصدرا از دو دیدگاه به معاد نگریسته‎ است: یکی دیدگاه فلسفی که نتیجه آن معاد روحانی است و دیگر دیدگاه قرآنی و حدیثی که بی‎هیچ چون و چرایی حقایق وحیانی و قرآنی را پذیرفته است و این دو دیدگاه و ایستار‎(موضوع‎گیری) را باید از هم جدا کنیم و درهم نیامیزیم.
 اعتبار سندی و دلالی قرآن از دیدگاه مکتب تفکیک (با تاکید بر آرای مهدی اصفهانی)
نویسنده:
محمد حسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
قرآن اولین و مهم ترین منبع در تفسیر آموزه های اسلام است که اعتبار آن از حیث سندی و دلالی مورد اتفاق اکثریت اندیشوران مسلمان است، لکن در طول تاریخ برخی - اعم از اهل سنت و تشیع مثل قرآنیون و اخباریون - در یکی از آن دو یا در هر دو دچار تردید یا انکار شده اند. مکتب تفکیک به رهبری میرزای مهدی اصفهانی اهتمام خاصی به منبع روایات داشته است، اما در باره اعتبار قرآن به عنوان منبع معرفتی دین موضع متفاوتی دارد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که مکتب تفکیک خصوصا طیف اولشان در باره اعتبار سندی و دلالی قرآن موضع تردید یا انکار داشتند و یا آن لازمه مبانی شان است. بخش اول مقاله به تبیین موضع برخی از مکتب تفکیکی ها در خصوص جرح در اعتبار سندی قرآن با طرح نظریه تحریف از نوع حذف و نقد آن پرداخته است. قسمت دوم مقاله به بررسی و نقد موضع آنان مبنی بر تضعیف اعتبار دلالی آیات قرآن با تمسک به ادله ای مانند: تقسیم علم انسان به الهی و بشری، قرینه منفصله انگاری روایات نسبت به قرآن، تفکیک نصوص از ظواهر، اختصاص یافته است.
صفحات :
از صفحه 225 تا 246
انتقال علوم یونانی به عالم اسلام: (2)
نویسنده:
محمدعلی جاودان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
اگر معتقد باشیم جریان خلافت رسمی در برابر امامان موضع گرفته و به ترویج علومی در مقابل زلال علوم اهل‌بیت پیامبر(ع) در جامعه اسلامی دست زده است، لاجرم این علوم می بایست در حوزه های فقه ، تاریخ ، تفسیر و حدیثی باشد، که مکتب خلافت در آن دوران به رواج آن میکوشیده. نه منطق و فلسفه و سایر علوم؛ از جمله پزشكي و نجوم و رياضيات. لذا به نظر می رسد که منطق و فلسفه در يك جريان طبيعي به عالم اسلام پاي نهاده و سياست با اهداف پليد در آن دخالت نداشته باشد. و ما سعی می‌کنیم که این مسأله را در صفحات آینده باز و مستدل کنیم.
انتقال علوم یونانی به عالم اسلام: (1)
نویسنده:
محمدعلی جاودان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
اگر معتقد باشیم جریان خلافت رسمی در برابر امامان موضع گرفته و به ترویج علومی در مقابل زلال علوم اهل‌بیت پیامبر(ع) در جامعه اسلامی دست زده است، لاجرم این علوم می بایست در حوزه های فقه ، تاریخ ، تفسیر و حدیثی باشد، که مکتب خلافت در آن دوران به رواج آن میکوشیده. نه منطق و فلسفه و سایر علوم؛ از جمله پزشكي و نجوم و رياضيات. لذا به نظر می رسد که منطق و فلسفه در يك جريان طبيعي به عالم اسلام پاي نهاده و سياست با اهداف پليد در آن دخالت نداشته باشد. و ما سعی می‌کنیم که این مسأله را در صفحات آینده باز و مستدل کنیم.
دروازه های هدایت: ترجمه کتاب ابواب الهدی
نویسنده:
میرزا مهدی اصفهانی؛ ترجمه: محمدرضا ولی‌زاده‌قره‌آغاجی؛ مقدمه از: علی اکبر مهدی پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
آثار فاخر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب دروازه های هدایت ترجمه ی کتاب ابواب الهدی نوشته آیت الله میرزا مهدی اصفهانی است که محمد رضا ولیزاده قره آغاجی آن را ترجمه کرده است. همچنین استاد علّامه حاج علی اکبر مهدی پور بر این کتاب مقدمه نوشته است. متن عربی این کتاب به صورت افست دوبار چاپ شده است. این کتاب در صدد اینست که مطابق با اصول مکتب تفکیک اصالت و برتری علوم الهی را بر علوم بشری اثبات کند، به همین دلیل بر بحث شناخت تمرکز کرده است تا وجوه تمایز را به خوبی برجسته کند. . کتاب درباره ی مباحثی مانند شناخت وجود خدا، صفات خدا، نقد فلسفه و عرفان و نقایص آنها، نظرات معصومین و … سخن رانده است.
نقدی بر کتاب «صراط مستقیم »
نویسنده:
کریم حکیمی‌فرد .
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: پارسیران‏‫,
یافته‌های وحیانی در تضاد با بافته‌های یونانی: به بهانه نقدی بر کتاب «صراط مستقیم»
نویسنده:
عباس روح‌بخش.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: پارسیران‏‫,
نظریه‌ تفکیک‌ یا‌ روش‌ فقها‌ و علما‌ء اما‌میه‌ در فهم‌ معا‌رف‌ حقه‌
نویسنده:
سیدان‌، جعفر، ۱۳۱۳-
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
مشهد - ایران: پارسیران,
کلیدواژه‌های اصلی :
ابواب الهدی (به روایت نسخه فائقی)
نویسنده:
میرزامهدی اصفهانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب قم,
چکیده :
این کتاب به زبان عربی در رد فلسفه و عرفان نگارش یافته است. مولف فلسفه و عرفان را از "علوم بشری" و در برابر "علوم الهی" می‌داند. وی فلسفه‌ی اسلامی یا عرفان اسلامی را مقوله‌ی دینی به شمار نمی‌آورد، بلکه این دو دانش را از دسیسه‌های خلفای بنی‌عباس به ویژه مامون می‌داند و آن را نیرنگی می‌خواند که پادشاه جزیره‌ی قبرس برای انهدام شرع مقدس در پیش داشته است. مولف با آن‌که به ستیز با فلسفه می‌پردازد، خود تا حدی از شیوه‌ی فلسفی مبتنی بر فهم کتاب و سنت، پیروی می‌کند. متن کتاب حاضر, با تصحیح, و مقدمه‌ای به زبان فارسی (شامل معرفی دیدگاه‌های آیت‌الله میرزامهدی اصفهان، زندگی، احوال و آثار او) فراهم آمده است.
بررسی نسبت عقل و وحی از منظر فلسفه و مکتب تفکیک
نویسنده:
هیئت نقد و نظریه پرداز: حمید پارسانیا، غلامرضا فیاضی، محمدتقی سبحانی، سید جعفر سیدان
نوع منبع :
مقاله , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: حوزه نت,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
سال گذشته در پی ارسال نامه اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علمیه و دانشگاه ها خدمت مقام معظم رهبری و تأکید بر مسأله تولید علم و جریان آزاد و متعهد نقد و نظریه پردازی علمی، معظم له نیز در جوابیه ای مراکز علمی و مسئولین مربوطه را موظف به پیگیری این امر مهم کردند. از این میان برخی مراکز دانشگاهی و دبیرخانه نهضت آزاداندیشی و دفتر جنبش نرم افزاری در حوزه علمیه قم به طور مستقیم و با تلاشی قابل تقدیر، به فعالیت های متعددی از جمله برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی پرداخته اند. نشریه معارف از این شماره در بخش جدیدی با نام "کرسی مقد و نظریه پردازی به ارائه بخش هایی از این مباحث می پردازد. در این کرسی ها یک یا دو نظریه پرداز به ارائه دیدگاه خاص و نظریه خود در موضوع مورد بحث پرداخته و چند تن از اندیشمندان نقد و بررسی نظریه را از دیدگاه خود ارائه می کنند این شماره از نشریه به بخش اول نشست "بررسی نسبت عقل و وحی از منظر فلسفه و مکتب تفکیک" که با حضور آیت الله سیدان به عنوان نظریه پرداز و حجج الاسلام فیاضی و پارسانیا به عنوان منتقد برگزار گردید اختصاص دارد که تقدیم استادان محترم می گردد.
  • تعداد رکورد ها : 510