جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 29
آیا با توجّه به عذاب و کیفر اعمال، باز این نعمت ها به نفع بشر است؟ در صورتى که اگر زندگى و حیاتى نبود کیفر و عذابى نبود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما بايد تمام آنچه از ناحيه خداست، ارزيابى كنيم و ببينيم خداوند به ما چه داده است و آيا از او جز نيكى سرزده است؟ وقتى در سرنوشت خود انديشه مى نماييم، مى بينيم خداوند ما را براى سعادت آفريده و تمام وسايلى كه در اين راه لازم بوده در اختيار ما گذ بیشتر ...
اعمال انسان چگونه براي او ذخيره مي شوند و انسان در آخرت چگونه از آنها بهره مند مي شود ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حضرت امام (ره) دراين رابطه مي فرمايند:" آنچه ازافعال واعمال از انسان سر زده وازلوازم وجودي اوست ، دروجود نفس جمع است ودر" لوح نفس " ثبت مي باشد ووقتي انسان ازطبيعت بيرون رفت وبه خود متوجه گشت ، خواهد ديد كه همه اعمالش درلوح نفس محفوظ است ولذا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
مطالعه قرآنی اندیشه های ملاصدرا و مولوی پیرامون "حقیقت انسان"
نویسنده:
داود محمدیانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شناخت حقیقت وجود انسان یکی از مهمترین شاخه های معرفت بشری در میان علوم انسانی و از جذابترین مباحث انسان شناسی در قلمرو فلسفه و ادبیات بوده است. ملاصدرا و مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی در آثار خویش تحت تأثیر آیات قرانی و تعالیم وحیانی، اندیشه های بدیعی پیرامون حقیقت انسان ارائه کرده ند از جمله تحول پذیری و حرکت رو به کمال حقیقت انسان، تأثیر پذیری حقیقت انسان از اعمال و رفتارها و تجسم اعمال در جهان پس از مرگ، تأثیر پذیری از نظریه مثل افلاطونی در تبیین منشاء واحد جوهر حقیقت انسان و هبوط انسان به عالم دنیا و تجلّی خداوند در جهان و حقیقت انسان. در این نوشتار سعی شده است تا حدّی تأثیر پذیری این دو متفکر را از آیات و آموزه های قرآنی در ارائه نظریات حکمی و عرفانی در قلمرو حکمت متعالیه و ادبیات عرفانی بررسی نموده و برخی از موارد مورد تطبیق را تبیین نماید.
صفحات :
از صفحه 138 تا 157
روایاتی می گویند: قطره ای اشک برای امام حسین(ع) سبب آمرزیده شدن همه ی گناهان می شود. از سوی دیگر قرآن می فرماید: هرکس ذره ای کار بد انجام دهد نتیجه اش را می بیند. آیا این روایت و روایت های مشابه با این آیه ی قرآن تناقض ندارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم می فرماید: فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ وَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ.[۱] هر کس به وزن ذره اى نیکى کرده باشد آن را می بیند و هر کس به وزن ذره اى بدى کرده باشد آن را می بیند. طبق این آیه همان گونه که انسان بیشتر ...
در آیه 30 سورة مبارکة آل عمران آمده: انسان اعمال خویش را در قیامت به چشم خویش می‌بیند، کیفیتش چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در باب تجسم اعمال آيات ديگري نيز در قرآن كريم وجود دارد، كه با توجه به آنها مفسّرين نظرياتي را بيان كرده‌اند: نظريه اول: خود اعمال در آخرت ديده نمي‌شوند، بلكه نتيجة اعمال به صورت پاداش و كيفر ديده مي‌شود. به عبارت ديگر:‌ هر كرداري كه انسان انجام مي‌د بیشتر ...
یکی از ایرادهایی که برخی بر قرآن می‌گیرند این است که قرآن، اعمال را فقط برای پاداش قرار داده است، چرا از تقرب حرفی به میان نیاورده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به پرسش شما ذكر چند نكته به عنوان مقدمه ضروري است: 1. از منظر قرآن پاداش‌ها در قبال عمل صالح هستند نه اين‌كه عمل صالح فقط براي پاداش انجام شود به عبارت ديگر اين پاداش‌ها جنبة تشويقي دارند و هدف اصلي نيستند. 2. انسان طبعاً‌ منفعت طلب است و از بیشتر ...
نقش آموزه های دینی در حل بحرانهای زیست محیطی
نویسنده:
محمد بیدهندی، علی کرباسی زاده، محسن شیراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
چکیده :
خداوند هستی را با نظمی بی‌نظیر و وحدتی حیرت‌آور خلق کرده است. بخش کوچکی از این نظام، طبیعت و انسان است. طبیعت با تمام موجودات خویش در ارتباط با بخشی دیگر از هستی یعنی انسان می‌باشد. به گواهی آموزه‌های ادیان ابراهیمی (توحیدی) کل هستی و به تبع آن طبیعت تسبیح‌گوی خالق خویش می‌باشند. این صفت حاکی از مخلوقی زنده و دارای ادراک است که نوعی حقوق و تکالیف را متوجه آن می‌گرداند. خداوند طبیعت و همه مواهب آن را در اختیار انسان قرار داده تا او بتواند با بهره‌مندی از آن به کمال نهایی که همانا قرب الهی است نائل گردد. این رابطه تعاملی، رابطه بین دو موجود زنده با یکدیگر است نه رابطه‌ای که بخشی از هستی (انسان) به بهره کشی از بخشی دیگر (طبیعت) بپردازد. حلقه اتصال بین انسان و طبیعت پرداختن به مسئله بنیادین هدف غایی خلقت انسان است. در این مقاله ضمن تحلیل آموزه‌های موجود در ادیان توحیدی در حوزه مرتبط با موضوع این پژوهش، به این سؤال که نقش انسان در ایجاد فساد و شر اعم از طبیعی یا مابعدالطبیعی تا چه میزان است پاسخ داده شده است. روش تحقیق در این پژوهش نگرش تحلیلی و فلسفی به پدیده‌های عالم با استفاده از پردازش آموزه‌های ادیان توحیدی می‌باشد. از جمله نتایج این پژوهش می‌توان پرداختن به مسئله بحران زیست محیطی با نگاهی نو و دین محور و ارائه راه حل‌های مبنایی دینی در این خصوص و نیز وجود شر در هستی در صورت تقابل انسان با محیط زیست را نام برد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
تحلیل شکاف میان نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه وجدانی، محسن ایمانی، رضا اکبریان، علیرضا صادق زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شکاف میان نظر و عمل اخلاقی یکی از مسائل مهم فلسفه اخلاق و از جمله مهم ترین دغدغه های فیلسوفان تعلیم و تربیت است. با تحلیل رابطه میان معرفت و عمل و تعیین عناصری که به نحوی در عمل ارادی آدمی دخیلند و نحوه تعامل آنها می توان به دلایل و ریشه های بروز این شکاف پی برد و نظریه های تربیتی را به گونه ای اصلاح نمود که برون داد آنها افرادی عالم و عامل باشد.در این مقاله مبادی عمل ارادی با تاکید بر نقش ادراکات اعتباری دلیل بروز شکاف مورد کاوش قرار گرفته و راه حل کلی برای از میان برداشتن این شکاف پیشنهاد شده است.براساس دیدگاه علامه طباطبایی شکاف میان نظر و عمل به وجود اشکال در سیستم اعتبارسازی انسان در لحظه عمل مربوط می شود که ناشی از ضعف اراده و مقاومت نفس در برابر هواهای نفسانی است. از نظر علامه، ایمان (و تقوا) می تواند اراده اخلاقی را تقویت، و شکاف میان نظر و عمل را از میان بردارد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
نحوه نظارت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ بر اعمال ما و کیفیت آن از دیدگاه قرآن ، عقل و سنت چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آن جا كه اهل بيت ـ عليهم السلام ـ و از جمله امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ از ويژگي ولايت برخوردار است، از آثار ولايت احاطه بر عالم است پس امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ از عالم بي خبر نبوده و بر تمام آن چه بر آن مي گذرد، آگاه هستند. آگاه بیشتر ...
خداوند با اینکه می‎دانست افرادی مثل شمر به جهنم می‎روند پس چرا آنها را آفرید و آیا لطف خدا اقتضا نمی‎کرد برای اینکه شمر به جهنم نرود او را نیافریند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همانطور كه مي‎دانيم شمر يك انسان است و اگر گنه­كار شده است از اين رو است كه مثل ساير انسانها داراي اختيار بوده است و به جاي قدم نهادن در راه بندگي، راه عصيان را پيش گرفته است. پس سؤال را اين طور مي‎توان مطرح كرد كه چرا خداوند انسان مختار را آفريد با بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 29