جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات اندیشه معاصر مسلمین
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
سال 1402
دوره 9 , شماره 17
دوره 8 , شماره 16
سال 1401
دوره 8 , شماره 15
سال 1400
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1399
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1397
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1394
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
رویکرد تمدنی و شاخصههای آن از منظر مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی؛ با تأکید بر دیدگاه تمدنی عمادالدین خلیل
نویسنده:
سید هادی ساجدی ، حمید پارسانیا ، حبیب الله بابایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی بهعنوان پیشگام طرح اسلامیسازی معرفت در دهه هشتاد میلادی در آمریکا شروع به فعالیت کرد. آنها معتقد بودند که امت اسلامی هماکنون دچار بحران در هویت و فکر شده است و عامل آن سلطه نظام آموزشی غربی و سکولار بر جهان است. برای بازیابی دوباره هویت و شخصیت امت اسلامی باید تمدن اسلامی را بار دیگر از طریق اسلامیسازی معرفت با رویکرد تمدنی زنده کرد. با استناد به نظریه عمادالدین خلیل از اندیشمندان تمدنپژوه مؤسسه بینالمللی نه شاخصه اصلی مؤثر در شکلگیری تمدن اسلامی بازآفرینی شده به گونهای که نشاندهنده رویکرد تمدنی در ایجاد تمدن نوین اسلامی است. رویکرد تمدنی در این تلقی یک مفهوم ذات اضافه است که بر موضوعات مختلف قابل صدق است و شامل شاخصههایی میباشد که در بازسازی تمدن نوین اسلامی نقشآفرین خواهند بود. علاوه بر برجستهسازی نقاط مثبت رویکرد تمدنی مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی به نقدهایی از جمله عدم ورود جدی به مباحث نظری و تئوریک در باب چیستی و ماهیت تمدن، درک خام و پوزیتیوستی از علم مدرن، ضعف در مباحث عمیق روششناسی و تسلط اندک بر میراث فلسفی جهان اسلام، عدم توجه عمیق به موضوعات بنیادین و مبانی اندیشه تمدنی و خطر فروغلتیدن در اندیشههای پست مدرن و نسبیگرا اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی خوانش حسن حنفی پیرامون ماهیت وحی
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، سیده زینب حسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
ماهیت و سرشت وحی از مباحث پرچالش دینپژوهی معاصر بهشمار میآید. در این میان، نواندیشان اسلامی با تأثیرپذیری از متفکران غربی دیدگاههای بحثبرانگیزی را مطرح ساختند که به نوعی در تقابل با قرائت سنتی مسلمانان است. بشری دانستن وحی، عصارۀ چنین تقابلی بهشمار میآید که در ابتدا نظریهپردازان نومعتزلی به طرح آن پرداختند. در این میان، حسن حنفی با بهرهگیری از دیدگاههای صاحبنظران غربی و با نگاهی مادی به چیستی وحی قرآنی میپردازد. در نظر او، وحی علمی مستقل است که شخص قواعد آن را استنباط و تثبیت میکند و چیز جدیدی توسط وحی به ما نرسیده که عقل را توان رسیدن به آن نباشد؛ از این رو، هر آنچه که با عقل و تجربه مستدل میشود را به عنوان وحی نمیشناسد. در منظر او، وحی از سمت بشر به بالا میرود نه اینکه بهسوی او نازل شود؛ بنا بر این، وظیفه وحی این نیست که مردم را به سمت پروردگار سوق دهد؛ بلکه هدف آن تربیت بشر است و رسالت پیامبر این است که وحی را به معانی خالص در سبک، شیوه و استنباطهای درونی و یا محیطی خود با توجه به سطح درک عمومی مردم ترسیم و تدوین کند و این مقصود فقط با ابزار شهود احساسی قابل انجام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی انتقادی دیدگاه شحرور درباره گستره اطاعت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
نویسنده:
آسیه استادی ، فرح رامین
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
محمد شحرور بر اساس این که برای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، سه شأن کلیِ رجلیت، نبوت و رسالت برمیشمارد، گستره الزام اطاعت ایشان را محدود مینماید. این نوشتار، بر آن است تا با روشی تحلیلی- انتقادی دیدگاه شحرور را بررسی نماید، تا از این رهگذر، باب جدیدی برای دفاع از اعتقادات و تحکیم آنها باز کرده و پاسخهای مناسبی برای نواندیشان قرآنبسند فراهم آورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شحرور در مقام رجلیت، هیچ اعتباری برای اطاعت مردم از پیامبر در نظر نگرفته و ایشان را انسانی عادی میداند. در شأن نبوت نیز پیامبر را به عنوان رهبر جامعه، قاضی و حاکم معرفی میکند که حکم و داوریاش تنها برای مردم زمان خویش و در همان منطقه تحت امرش بایسته است؛ امّا در مرتبه رسالت، حق اطاعت در همه زمانها و مکانها را تنها در محدوده امّ الکتاب و محکمات برای پیامبر قائل است. اگر چه سایر آیات را تفصیل امالکتاب و تاریخمند دانسته که باید به نحو عصری تفسیر شوند و مردم هر عصر، در این باب حق تشریع دارند. دیدگاه شحرور از نظر مبنایی، روشی و محتوایی دچار اشکال است. تفسیر به رأی، جعل اصطلاح بدون دلیل، پراکندهگویی، عدم توجه به آیات مربوط به تبیین و تفسیر قرآن توسط پیامبر و در نتیجه اعتقاد به عدم حجیت سنت و حدیث پیامبر و ترویج دیدگاه اومانیستی از جمله ایرادهایی است که میتوان به دیدگاه و نظریه وی وارد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مصادیق سیاستهای کلی دینی (نظریه مقاصد الشریعه) با تأکید بر گفتمان رضوی و منظومه فکری آیت الله خامنهای
نویسنده:
علی محمدیان ، بتول سلحشور
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نقش آموزههای دینی در پاسخگویی به نیازهای آدمی بر کسی پوشیده نیست؛ چه اینکه خداوند متعال به عنوان خالق انسان، بهتر از هر موجودی به ساختار جسم و جان مخلوق خویش آگاهی دارد؛ بنا بر این، شناخت سیاستهای کلی شریعت یا همان اهداف و اولویتهای دینی موجب خواهد شد تا با برنامهریزی هرچه دقیقتر، جامعه اسلامی به سوی سعادت و رستگاری رهنمون شود. نظریه مقاصد شریعت از برجستهترین نظریات ارائه شده در این زمینه است که با پیش کشیدن سیاستهای اساسی شریعت میکوشد اولویتهای دینی را فراروی اندیشوران قرار دهد. ناگفته پیداست احاطه به مقاصد شرع به مدیران جامعه کمک میکند تا در تعیین راهبردهای جامعه مصالح و اهداف کلی را مدنظر قرار دهند. جستار حاضر در پژوهشی توصیفی-تحلیلی درصدد بازخوانی اولویتهای دین در میراث مکتوب به جا مانده از حضرت علیبنموسیالرضا (علیه السلام) و همچنین در منظومه فکری مقام معظم رهبری برآمده است. نتایج تحقیق نشان میدهد برای هریک از مقاصد و اولویتهای دینی تعریف شده، شواهد گوناگونی از سیره رضوی قابل ارائه و استخراج بوده و مقام معظم رهبری نیز در مواضع گوناگون، به مقاصد مهم دین عنایت و تأکید داشتهاند که ذیل چند محور اساسی استخراج شده و قابل شناسایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهداف فهم از نظر پل ریکور و امکانسنجی طرح آنها در متون دینی
نویسنده:
علیرضا کاظمی ، علیرضا عابدی سر اسیا ، محمدکاظم علمی سولا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشههای فیلسوف معاصر فرانسوی، پل ریکور که در بستر هرمنوتیک فلسفی و پدیدارشناسی هرمنوتیکی شکل گرفته است، در میان دانشوران این علم، جایگاه قابل توجه و تأملی دارد. وی با ارائه قرائت «قوس هرمنوتیک» از دور هرمنوتیک، فرآیند تفسیر را پایانپذیر و حاصل مراحل «تبیین، فهم و به خود اختصاص دادن» میداند. ریکور در مواجههی با متن، اهدافی همچون کشف قصد مؤلف، بازسازی روانشناختی ذهنیت و مراد مؤلف و نیز همدلی با وی را که در هرمنوتیک رومانتیک دنبال میشد، نپذیرفته و «کشف نیّت متن، تصاحب و خویشفهمی» را به عنوان هدف فهم میجوید. نوشتار حاضر در پی آن است تا امکان طرح این اهداف را در خصوص متون شرعی با نظر به ویژگیهای آنها، با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و اسنادی، بررسی کند. به نظر میرسد با تکیه بر مبانی و اصول فهم پذیرفتهشده در سنت تفسیری اسلامی، اهداف مورد نظر ریکور را در متون شرعی میتوان پیجویی کرد. هرچند، باید به این نکته توجه داشت که پیشفرضها و مبانی ریکور در این خصوص، چنین ارمغانی را فرا روی قرار نخواهد داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعارض نظریه رؤیا انگاری وحی قرآنی با آیات، روایات و علم
نویسنده:
طاهره سادات طباطبایی امین ، زهره اخوان مقدم
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از شبهات قرآنی که توسط دکترسروش مطرح شده شبهه: "محمد(ص) راوی رؤیای رسولانه" است. وی آیات قرآن کریم را رمزآلود دانسته، وحی را خواب و خیال عارفانه رسول اکرم (ص) تعریف میکند. وی جهت اثبات سخن خود به اشعار مولوی و گزارههایی از عرفا استشهاد و قصههای قرآن را نمادین و رمزی تلقی کرده، و تناقضنماییهای متن برخی آیات قرآن را شاهد میآورد. مقاله پیش رو تلاشی است که ادله رد و نقد این شبهه را برگرفته از آیات، روایات، عقل و علم (جغرافیای تاریخی)؛ طرح میکند. در این پژوهش ابتدا به هفت فراز سخن دکتر سروش اشاره و به آن پاسخ داده شده است. سپس به تناقضِ نظریة "رؤیا انگاری وحی" با پنج دلیل عام دیگر پرداخته شده است. این پنج دلیل در دو محور برون متنی (غیرقرآنی)؛ و درون متنی (قرآنی) سامان یافتهاند. ادله غیرقرآنی شامل شواهد تاریخی و حدیثی است که در دو مورد ارائه میشود: مشاهده آثار فیزیکی وحی توسط اطرافیان و عصمت پیامبر. سه دلیل قرآنی عبارتند از: تفاوت وحی با رؤیا و مکاشفه؛ عتاب و تهدید پیامبر توسط خداوند در آیات قرآن و امّی بودن پیامبر (ص).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت واقعیت اجتماعی در اندیشه اجتماعی آیتالله خامنهای
نویسنده:
نصرالله آقاجانی ، عبدالحسین مشکانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین مسائل علوم اجتماعی و نیز در حوزه فقه حکومتی، چیستی و ماهیت پدیدههای اجتماعی و یا واقعیتهای اجتماعی است. در این مقاله نگاه آیتالله خامنهای نسبت به واقعیت اجتماعی از خلال نظریه اجتماعی-حکمی ایشان اصطیاد شده است. نوشتهها و سخنان ایشان در یک صورتبندی با ادبیات مقارن علوم اجتماعی و حکمی قرار گرفته و با نشانهگذاریها از طریق مفاهیم همراستا، لازم و ملزومات واقعیت اجتماعی، آثار واقعیت اجتماعی و ...، به برخی از مؤلفههای اثرگذار در شکلگیری واقعیت اجتماعی، ویژگیهای واقعیت اجتماعی و فرایند شکلگیری واقعیت اجتماعی دست یافته است. از نظر ایشان، پدیده اجتماعی، کنشهایی اجتماعی است اعم از ساختارهای حقیقی و حقوقی و روابطی دائماً درحال نو به نو شدن که مردم یا کنشگران اجتماعی، با تمسّک به بینش و نیاز فطری و با استفاده از عقل و دیگر ظرفیتهای شناختی و کنشی، در جهت تحقق حیات طیّبه و بر اساس حرکت درون سنّتهای الهی، خلق، احیاء و یا اصلاح میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی رویکرد انسانشناسی محمد شحرور در باب عدالت جنسیتی
نویسنده:
زهرا محمدی ، محمدعیسی محمدی
نوع منبع :
نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عدالت جنسیتی از بنیادیترین مفاهیم حقوقی بوده و همواره کانون مباحث و ریشة نزاع گرایشهای فمینیستی با یکدیگر از طرفی و با اندیشمندان اسلامی از طرف دیگر به شمار میآید. شاخصهای عدالت جنسیتی تنها ناظر به تساوی یا تبعیض در هویت اجتماعی، اقتصادی و... آنان نیست؛ بلکه به مثابة نتیجهای تلقی میشود که از درون اشتراک زن و مرد در هویت انسانی و تفاوتشان در جنسیت طبیعی بر میخیزد. شاکله و نوع نگرش محمد شحرور، روشنفکر مسلمان سوری، به عدالت جنسیتی درچارچوب تفکر وی از انسان و به عبارت دیگر از مبانیِ انسانشناسی او شکل گرفته است و در همین راستا شاخصهایی نظری برای آن برشمرده است؛ به طوری که ارائهی هر نوع تحلیل و ارزیابی در باب عدالت جنسیتی از منظر شحرور، نیازمند تحلیل این مبانی است. وی ضمن اذعان به عادلانه بودن نظام حقوق زن در اسلام در مقایسه با دوران جاهلیت، با اعتقاد به عصری بودن نظام حقوقیِ زن و منحصر کردن آن به وضعیت خاص زنان در جزیره العرب، کارآمدیاش در زمان حاضر را انکار کرده و به تبیین جدیدی از نظام حقوقی زن در اسلام پرداخته است. این مقاله به شیوهای توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بیان شاخصهای نظری عدالت جنسیتی از منظر شحرور پرداخته است. در این راستا پس از تأملی در مفهوم عدالت، به ترتیب، چگونگی آفرینش زن و مرد به عنوان اولین مبنا، سهم زن و مرد در برخورداری از فضایل به عنوان دومین مبنا و معیار تفاوت زن و مرد به عنوان سومین مبنا مطرح کرده است. در ادامه پس از بررسی پیوند مبانی انسانشناسی با معیار عملی، به ارزیابی این دیدگاه پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 319 تا 350
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم دینی؛ صورتبندی، نقدها و تنبهات
نویسنده:
حمید پارسانیا ، حسین حاج محمدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله اصلی مقاله این است که چه تلقیهایی از مفهوم علم، موجب پدید آمدن رویکردها و به تبع آن چالشهای مختلف در زمینه علم دینی گردیده است و در این میان نظر صائب کدام است و بر اساس آن، چه نقدهایی بر سایر نظریات قابل طرح است. بدین منظور با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، نگاهی گذرا به ادبیات و پیشینه تاریخی مسئله و صورتبندی دیدگاهها در باب هویت علم شده و سپس رویکردهای مختلف در باب علم دینی دسته بندی و بر اساس نظر مختار، نقدها و تنبهاتی بر سایر نظریات طرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی در اندیشه مولوی با تأکید بر آراء ادهرمال
نویسنده:
حسن عسکری ، علی اصغر مصلح ، رضا داوری اردکانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشمندان فلسفهی میان فرهنگی با قبول «دیگری» و نقد فلسفه مدرن از یک سو و بهرهمندی از تکثر ِفلسفی دوران پست مدرن و توجه به اقتضائات جهانی شدن از سوی دیگر، از فلسفهِ میان فرهنگی به عنوان گرایش جدید فلسفه در دوران معاصر، سخن به میان میآورند و با نفی انحصار طلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبالِ تئوری گفتگوی بین فلسفهها و فرهنگهایاند. نظریهایی که لازمهاش امکان بررسی آراء جدیدی از منظر فلسفه مذکور بوده و زمینه طرح اندیشههایی نظیر مولوی را فراهم میسازد. همچون «دیگری» در نگاه ادهر مال «هستی مطلق و جلوههای متنوع آن» در اندیشه مولاناست. مبنایی که بر اساس آن میتوان از امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی سخن گفت. در مقاله حاضر با روش «توصیفی ـ تحلیلی» و بر اساس مبنای «دیگری» و «هستی مطلق و انتشار حقیقت» به عنوان فرضیه، نظریه «فلسفه میان فرهنگی» و ابعاد گوناگون آن تبیین شده است. مولوی بر این اساس، قائل به تکثر فرهنگها و فلسفههاست. این تکثر زمینه فلسفه میان فرهنگی و تلاش برای دست یابی به همپوشانی فلسفهها و فرهنگها؛ یعنی معرفت حقیقت مطلق را برای آدمیان مهیا میسازد. از طرفی حقیقت مذکور زمینه همزبانی و گفتگوی میان فلسفهها و فرهنگها را آماده کرده و افقهایی از فهم مشترک را میان آنها فراهم میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 112
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید