جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
>
منطق جدید
>
منطق کلاسیک
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 114
عنوان :
ماینونگیگرایی وجهیِ ضدواقعگرا: اشیای ناکامل
نویسنده:
بهنام ذوالقدر، داود حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارجاع (منطق)
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیل زبانی ( متعارف )
,
منطق ریاضی
,
منطق فلسفی
,
منطق کلاسیک
,
ماینونگیگرایی وجهی
,
شیء ناکامل
,
شیء ناموجود
چکیده :
بر اساس ماینونگیگرایی وجهی هر آنچه میتوان به آن التفات داشت یک شیء است، حتی اگر وجود نداشته باشد. نیز، وجود صفتی معمولی همچون دیگر صفات است. بسته به اینکه شیئیت یک شیء مبتنی بر اعمال، رفتار و افکار یک عامل شناختی باشد یا نه، دو رویکرد متفاوت در ماینونگیگراییِ وجهی خواهیم داشت: 1. رویکرد واقعگرایانه که طبق آن اشیای ناموجود، مستقل از اینکه مورد التفات قرار بگیرند یا نه، به دامنۀ اشیا تعلق دارند و صفاتی را که به داشتن آن توصیف میشوند در جهانهایی که التفات مورد نظر را محقق میسازند دارند؛ 2. رویکرد ضدواقعگرایانه که طبق آن اشیای ناموجود، بسته به اینکه مورد التفات قرار گیرند، به دامنۀ اشیا تعلق خواهند داشت و در صورتی که مورد التفات قرار نگیرند اصلاً شیء نیستند که صفاتی داشته باشند. در این نوشتار، علیه ماینونگیگراییِ وجهیِ ضدواقعگرایانه پریست نقدهایی را مطرح میکنیم و تعبیری متفاوت از رویکرد اخیر را پیشنهاد خواهیم کرد. آنچه دیدگاه ما را از دیدگاه پریست متمایز میکند این ادعاست که اشیای ناموجود در رویکرد ضدواقعگرایانه اشیایی ناکاملاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سوژه و صورت منطقی در تراکتاتوس
نویسنده:
حامد زمانی پزوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوژه
,
شی (منطق)
,
ویتگنشتاین متقدم
,
صورت منطقی
,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی)
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیلی
,
معنا ( Semantic )
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
چکیده :
ویتگنشتاین متقدم، با گرهزدن زبان به ضرورت، معنا را از ایدههای ذهنی صرف جدا میکند. بهنظر او، زبان ساختاری منطقی دارد که روگرفتی از ضرورتهای موجود در عالم است. او برای تبیین ضرورتهای موجود در عالم تعریف خاصی از مفهوم شیء ارائه میدهد، بهازای هر شیء نشانهای را در زبانِ ممکن واجدِ معنا میداند، و روابط بین اشیا را حاصل بالفعلشدن امکانهای ترکیبیِ خاص هر شیء می انگارد. در نظر او، ساختار منطقی زبان برآمده از چهارچوبِ عالم است و زبان فقط درصورتی معنادار است که تصویرگر این عالم باشد. ویتگنشتاین، بدون آنکه از مفاهمه حرفی بهمیان بیاورد، خودِ چگونگیِ ممکنبودنِ زبان را بررسی میکند و در پاسخ، صورت منطقی را مطرح میکند. در طراحی او از زبان، سوژه جایگاه معنابخشی خود را از دست میدهد و اشیای عالم و امکانهای ترکیبی آنها عهدهدار معنا میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عوامل اجتماعی در معرفت ریاضی و منطقی، برمبنای دیدگاههای مکتب ادینبرا
نویسنده:
شهرام شهریاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه منطق
,
جامعه شناسی معرفت علمی(منطق)
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیلی
,
منطق ریاضی
,
صدق ضروری
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
برنامهٔ قوی
,
تمایز توجیه/ تبیین
,
مکتب ادینبرا
چکیده :
برنامة قوی در جامعهشناسی معرفت علمی با نام مکتب ادینبرا و دیدگاههای نسبیانگارانة این مکتب شناخته شده است. براساس این رویکرد، همة آنچه «معرفت» بهشمار میرود، صرفنظر از صدق یا کذب آن، عللی دارد که به پذیرش آن در جامعه انجامیده است و جامعهشناس موظف است که این علل را بیابد. این برنامه، برخلاف برنامههای ضعیفتری که معرفت علمی را استثنا میکردند، بر این ایده مبتنی است که عوامل اجتماعی در شکلگیری معرفت علمی تجربی و حتی ریاضیات و منطق، یعنی معرفتهایی که از سنخ ضروری بهشمار میروند، نیز نقش دارند. در این مقاله درصددیم دیدگاههای مکتب ادینبرا را در زمینة منطق و ریاضی معرفی و تبیین کنیم. بهاینمنظور، نخست مبانی فکری این رویکرد را بهاجمال معرفی و سپس دیدگاههای اصلی آنان را دربارۀ نقش ابعاد جامعهشناسانه در منطق و ریاضیات بهاختصار ذکر میکنیم. در بخشهای بعدی مقاله مهمترین یا بدیعترین مطالعات موردی عرضهشده را بررسی و آنها را درباب برهان خلف، تصمیمگیری و چانهزنی در ریاضیات، اثبات گزارههای ریاضی، و اعتبار استدلالهای منطقی نقد و ارزیابی میکنیم و درانتها نیز نکاتی دربارة رویکرد نظری آنان و نتایجی که بهنظر میرسد میتوان از این بحث گرفت مطرح خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمینههای فلسفی نقد پوزیتیویستهای منطقی از متافیزیک
نویسنده:
ابوالفضل ابراهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق گرایی
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
پوزیتیویسم منطقی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی)
,
نقد متافیزیک
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
چکیده :
از جمله رویدادهای مهم فلسفی در فاصلهی بین دو جنگ جهانی تشکیل حلقهای فلسفی در وین بود که در آن بسیاری از حامیان علم درصدد برآمدند تا چالشهایی را که در آستانه قرن بیستم عارض اندیشهی پوزیتیویسم علمی شده بود، برطرف کنند. پوزیتیویسم منطقی حاصل و خروجی اندیشهای بود که در این حلقه پا گرفت و از جمله نمایندگان آن میتوان به کارناپ، آیر، شلیک و وایزمن اشاره کرد. پوزیتیویستهای منطقی دارای چند اصل عقیدتی عمده بودند: تمایز قاطع بین قضایای تحلیلی و ترکیبی که قدری از هیوم و قدری از ویتگنشتاین اخذ شده بود. اصل تحقیقپذیری که آن نیز گمان میرود از رسالهی ویتگنشتاین آمده باشد. و یک برنهاد فروکاهنده دربارهی نقش مشاهده در تعیین معناداری شناختی که خواستگاهاش را میتوان به تجربهگرایان کلاسیک از قبیل لاک و هیوم و تقلیلگرایی راسل رسانید. انکار متافیزیک، ماحصل اصلی به کارگیری اصول اساسی مذکور توسط پوزیتیویستهای منطقی میباشد. بنابراین، زمینههای فکری پوزیتیویستهای منطقی در نقد متافیزیک را هم میتوان در فلسفهی تحلیلی، مخصوصاً" نزد فیلسوفانی مثل ویتگنشتاین (در اصل تحقیقپذیری، اصل معناداری و اصل ضرورت این همانی است) و راسل وفرگه (در اصل منطقگرایی) و هم نزد فیلسوفان سنتی از قبیل هیوم و کانت (در نقد متافیزیک) ریشهیابی کرد. پوزیتیویستهای منطقی از میان همهی مکاتب فلسفی، متافیزیک را طرد و تخطئه میکردند، چرا که معتقد بودند احکام متافیزیکی بیمعنی بوده و هیچ طریقهی ممکنی برای آن که در تجربه به تحقیق برسند ندارند. همانطور که در مورد زمینههای فکری پوزیتیویستها در بالا اشاره کردیم، طرد و رد متافیزیک امری نو ظهورنبود، هیوم متافیزیک را سفسطه و مغلطه خوانده بود و ادعا کرده بود که از تعبیرات بی دلالت و بی مدلول استفاده میکند. کانت هم متافیزیک مشروع را از متافیزیک نامشروع فرق می نهاد. در حالی که منتقدان پیشین متافیزیک در صدد غیر علمی و بیفایده نشان دادن متافیزیک بودند، پوزیتیویستهای منطقی با استناد به رسالهی ویتگنشتاین، متافیزیک را فاقد معنی میشماردند و آن را به طور کلی انکار میکردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق گزارههای حاکی از عمل
نویسنده:
محسن متقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق کاربردی
,
دلالت شناسی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
,
سمانتیکهای منطق عمل
,
منطق عمل
چکیده :
منطق عمل پارهای از مفاهیم نظیر«قصد » را به عنوان مبدأ خود قرار میدهد، در حالیکه این مفاهیم تعریف روشنی ندارند و تنها به صورت کیفی تعریف شدهاند. تقسیمبندیهایی که بر روی اعمال انجام میشود، میتواند با توجه به نیاز هر علم و با تکیه بر یکی از خصوصیات عمل، انجام شود. در این تحقیق نمونهای از این تقسیمبندیها بر اساس تعداد عاملهای موثر در انجام یک عمل انجام شد ولی در هر علمی میتوان از منظرهای مختلف به عمل نگریست و آن را طبقهبندی نمود. یکی از قسمتهای چالشی در منطق عمل وجود یا عدم وجود اعمال پایهای است که هنوز اتفاقنظری بر روی آن ایجاد نشده است. پس از اتخاذ موضع در موارد بالا و ارائهی تقسیمبندیهای دلخواه در مورد عمل، نوبت به ارائهی معیار، برای اینهمانی اعمال میرسد؛ ناگفته پیداست تا وقتی که در موارد قبلی اتفاقنظر پدید نیاید معیار متقنی برای اینهمانی اعمال حاصل نمیشود. با اینکه هنوز توافق کلی بر سر مفاهیم عملی ایجاد نشده است اما نظامهای منطقی برای صورتبندی اعمال بر اساس بعضی از تعاریف و تقسیمبندیهای عمل پدید آمده است. منطق عمل توسط فون رایت پایهگذاری شد اما دلالتشناسی آن توسط چلاس در سال 1963 ارائه شد. این دلالتشناسی مبتنی بر تاریخچه و زمان بود؛ اما کاستیهای موجود در آن مثل کیفی بودن، باعث شد تا بلنپ و همفکران وی دلالتشناسی جدیدی برای منطق عمل به نام STIT ارائه دهند. این دلالتشناسی که مبتنی بر انتخابهای عامل و زمان بود تا حدودی مشکلات دلالتشناسی چلاس را برطرف نمود. یکی از موارد جالب توجه این است که خود چلاس در سال 1992 در مقالهای، قاعدههای استنتاج را برای دلالتشناسی STIT ارائه نمود و روند تکاملی منطق عمل را همراهی کرد. با اینکه هنوز دلالتشناسی کامل و جامعی برای منطق عمل ارائه نشده است، اما رشد روز افزون علوم دیگر و نیاز آنها به منطقی که بتواند اعمال را توضیح دهد باعث شده است تا همین منطق عمل، به عنوان ابزاری برای آنها قرار گیرد. برای مثال در علم کامپیوتر و به خصوص در شاخهی هوشمصنوعی برای تحلیل اعمالی که عاملهای مصنوعی نظیر رباتها انجام میدهند، منطق عمل مورد استفاده قرار میگیرد. هیچ بعید نیست که در آینده نیز با توجه به نیازهای جدید در علوم دیگر منطق عمل مورد استفاده قرار گیرد. البته ممکن است دلالت-شناسیهای جدیدی برای منطق عمل ارائه شود تا منطبق با علوم دیگر این منطق کاربردی شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارههای کلی و وجودی در منطق ریاضی و کلاسیک
نویسنده:
علیرضا قائمینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
معرفت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسم خاص
,
گزاره های وجودی
,
منطق ریاضی
,
گزاره های کلی
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
,
منطق موجهات
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 34 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جامعهشناسی منطق براساس کتاب "Weaving Self-Evidence A Sociology of logic" by "Claude Rosental"
نویسنده:
زهرا مهدلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصل طرد شق ثالث
,
برهان الکان
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق فازی
,
جامعه شناسی منطق
چکیده :
موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف) بررسی امکان تحقق پژوهش های جامعه شناختی در حوزه منطق؛ تصور می شود، منطق، به مثابه معرفت یقین آور، فعالیتی صرفاً انتزاعی که در اذهان عالمان رخ می دهد. بنابر این غیر قابل مشاهده توسط جامعه شناس هاست. هدف این پروژه: نشان دادن ماهیت ذاتاً اجتماعیِ فرایندی است که در آن گزاره ها به عنوان صادق ها در منطق تولید، پذیرفته و انتشار می یابند. اهمیت این پژوهش روشن کردن بُعد دیگری از فرایند ایجاد معرفت خصوصاً در حوزه منطق است روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونه گیری و روشهای نمونهگیری، ابزار اندازه گیری ، نحوهی اجرای آن، شیوهی گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها: یافتههای تحقیق: ابداع قضیه ای منطقی و تائید آن در جامعه علمی به هیچ وجه محصول فعالیتی انفرادی و انزوایی نیست بلکه، فرایندی اجتماعی است که مشاهده پذیر و قابل مشاهده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق دیالوگ
نویسنده:
احسان ارضرومچیلر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بازی
,
شهود گرایی
,
منطق گفتگو
,
معناشناسی (منطق)
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق شهودگرا Intuitionistic Logic
چکیده :
پذیرش یا انکار یک سمانتیک برای منطقی خاص وابسته است به پیش فرض ها و مبانی فلسفی و فرامنطقی پذیرفته شده توسط یک منطقدان. آن چه در این رساله به آن پرداخنه می شود ارائه ی منطق دیالوگ است به همراه بیان برخی از این ملاحظات فلسفی. در این رساله ابتدا منطق گزاره ای دیالوگ، منطق محمولات دیالوگ و منطق موجهات دیالوگ ارائه خواهد شد. و پس از آن بحث های فلسفی مرتبط با آن، مانند شهودگرایی و نظریه معنا از نگاه شهودگرایانه - با تکیه بر آراء مایکل دامت - آورده خواهد شد و سپس برخی از نقدها و پاسخ هایی که به منطق دیالوگ وارد شده است ارائه و در انتهای فصل نیز به نتیجه گیری کلی در این باب پرداخته خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرانظریه و فراقضایا در سیستم اصل موضوعی منطق گزارهها
نویسنده:
زهرا موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت مدرس,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرانظریه
,
علوم ریاضی
,
منطق ریاضی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
,
سیستم اصل موضوعی
,
فرا قضیه
چکیده :
مطابق دانش پیشرفته امروز، هر علمی که منظمتر و با ترتیب منطقی خاصی ارائه شود، کاربرد آن آسان و نتیجهبخش خواهد بود. علم منطق جدید در اوان رشد خود راهمپای ریاضیات دانست و بر آن شد تا دستاوردی که در علوم ریاضی حل شده است به ساختار درونی خود منتقل کند. از این رهگذر به روشهایی دست یافت که آثار و برکات آن تا قرن اتم ادامه دارد. شیوهای که در قرن نوزدهم و با الهام از تراوشات اندیشه ریاضیدانان یونان در منطق پدید آمد، روشی نوین جهت دستیابی به اطلاعات نظاموار بود و بر آن بود تا دانستههای پربهای خود را به گونهای مرتب سازد تا نتایجی از آن حاصل شود و به دانشهای جدید دست یازد. از جمله این روشها میتوان از قیاسی کردن یا لژیستیک کردن سیستمهای منطقی نام برد. نخستین محققی که بدین شیوه کتاب نکاشت ریاضیدان و منطقدان آلمانی به نام فرگه بود که در سال 1879 کتابی تحت عنوان "مفهوم نگاری" منتشر نمود. آنچه که این کتاب را شهره آفاق نمود، استفاده از روش اصل موضوعی در سیستمها بویژه گزارهها بود. وی در این کتاب سیستمی را با شش اصل موضوع و دو قاعده وضع مقدم و جانشینی ارائه میدهد و نظامی نوین در منطق جدید پدید میآورد. در اهمیت کار وی همین بس که ریاضیدانان و منطقدانان پس از وی نظیر راسل - وایتهد، لوکاسیهویچ، هیلبرت آکرمان و ... به نوآوری و خلاقیت وی نظر کردند و در توسعه این سیستم راهکارهای جدیدی را ارائه دادند. در این پایاننامه ضمن رویکردی تاریخی به علم منطق جدید و بررسی اوصاف و ویژگیهای سیستمهای قیاسی و نیز کنکاشی در سیستمهای اصل موضوعی منطق گزارهها به بسط و تفصیل پیرامون سیستم اصل موضوعی فرگه و راسل-وایتبد در حساب گزارهها پرداخته شده است . از جمله مباحثی که به نحو برون سیستمی مورد بحث قرار گرفته فرانظریه و فراقضایای سازگاری، تمامیت و استقلال در این دو سیستم خاص میباشد. فرانظریه علم مطالعه برخی ار اوصاف و ویژگیهای آن سیستم است و آنچه که دستاورد این بحث و بررسی است ، فراقضیه نامیده میشود. فراقضیه سازگاری در یک سیستم قیاسی که بیشتر از بعد معناشناختی مطرح است ، حاکی از آن است که اگر چیزی به لحاظ معنایی منطقا متناقض نباشد یک قضیه خواهد بود و به عبارت دیگر هیچ دو قضیهای وجود ندارد که یکی نقیض دیگری باشد. مفهوم فراقضیه تمامیت نیز همانند فراقضیه سازگاری از بعدی معناشناختی برخوردار است . مفهوم تمامیت در یک سیستم منطقی تقریبا بدین معناست که سیستم تمامی قضایای درست مربوط به تئوری دارا باشد. و چنانچه اصول موضوعه یک سیستم به گونهای باشند که از یکدیگر قابل استنتاج نباشند - که در غیر اینصورت حکم قضیه را به خود خواهند گرفت - دارای استقلال خواهند بود. تمامی این فراقضایا به نحو برون سیستمی بر سیستمهای منطقی نظارت خواهند داشت .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پلنتینگا و ضرورت
نویسنده:
امامویردی سه برادری لاهرود
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق ریاضی
,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته)
,
ضرورت
,
این همانی بین جهانی
,
ذاتباوری (دیدگاه فلسفی)
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق موجهات
,
تابع هسته ای
,
وجه گزاره ای
,
وجه شئای
,
تئوری همتا
چکیده :
این پایان نامه به همراه یک مقدمه شامل ترجمه هشت فصل از کتاب The Nature of Necessity آلوین پلنتینگا است. مقدمه شامل شرح مختصری از زندگی و افکار پلتینگابه همراه ملاحظاتی در مورد منطق موجهات و مفهوم ضرورت است. و هشت فصل کتاب پلنتینگا شامل،محدوده ضرورت، وجه گزارهای و وجه شئای، ذاتگرایی و تحویل به تئوری مجموعهها، جایگاه ضرورت، تابع هستهای، جهانها، کتابها و ویژگیهای ذاتی، شاخصبندی اولیه ذات، اینهمانی بین جهانی یا افراد مقیدبهجهان، منطق موجهات و اشیاء ممکن و دلالتشناختی محض و کاربردی می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 114
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید