جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مطالعه تطبیقی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
تعداد رکورد ها : 8949
عنوان :
تحلیل تطبیقی رابطه نفس و بدن در فلسفه دکارتیان و ملاصدرا
نویسنده:
ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
ثنویت دکارتی
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
فلسفه دکارت
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
جوهریت نفس ,
تجرد نفس ناطقه ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
وضوح و تمایز ,
موناد ,
هماهنگی پیشین بنیاد ,
همه -خداانگاری اسپینوزا ,
روح بخاری ,
حرکت جوهری ,
عرض ,
جوهر ,
اضافه ,
احکام جوهر عقلی ,
علیت ,
غده صنوبری ,
واحد و کثیر ,
نظریه توازی ,
اتحاد جوهری نفس و بدن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
ثنویت افراطی بین نفس و بدن در فلسفه دکارت معضل رابطه آن دو را پیش آورد. هیچ کدام از راه حل های دکارت در نحوه ارتباط نفس و بدن قانع کننده نبوده و او در نهایت با اعتراف به ناتوانی خود، فکر نکردن در این باره را بهتر از فکر کردن دانست. مالبرانش از طریق مبانی کلامی و انحصار علیت در خدا سعی در حل این مشکل داشته و ارتباط آنها را فعل خدا می داند. اسپینوزا از طریق تحویل کثرات به امر واحد و این که نفس و بدن، حالات جوهر واحدند، سعی در حل مساله رابطه نفس و بدن دارد. لایب نیتس به کثرت منادهای نفس و بدن قائل شده و از طریق هماهنگی ازلی که بین منادهای نفس و بدن برقرار است سعی در حل مساله می کند. هیچ کدام از این متفکرین نتوانسته اند در این مساله کامیاب باشند. بهترین و کامیاب ترین پاسخ از نحوه ارتباط نفس و بدن را می توان در فلسفه ملاصدرا یافت، از نظر وی نفس در ابتدای حدوث دارای صورت جسمانی است و بدن مرتبه نازل اوست و سپس در اثر حرکت جوهری به مراتب دیگر نایل می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه سعادت و فضیلت از دیدگاه ارسطو و فارابی
نویسنده:
علی صبری، محمد کاظم علوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابو نصر فارابی
,
کمال
,
ارسطو
,
حکمت عملی
,
امور عامه
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
خیر
,
علم اخلاق
,
علم تدبیر منزل
,
حکمت
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
فضیلت عقلانی ,
اخلاق نیکوماخوس ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
مدینه فاضله ,
علم نفس ,
کمال نهایی انسان ,
فضیلت نظری ,
مکتب اخلاقی ارسطو ,
قرب الهی ,
فلسفه ارسطو ,
حد وسط ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
تحصیل السعاده ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
فلسفه سیاست ,
اخلاق و سعادت ,
سعادت دنیوی ,
سعادت اجتماعی ,
التنبیه علی سبیل السعاده ,
حیات نظری و عملی ,
فضایل عملی ,
آراء اهل مدینه فاضله ,
سعادت و دین ,
سعادت ظنی ,
سعادت موهوم ,
فضیلت نطقی ,
فضیلت خلقی ,
فضیلت فکری ,
فضیلت مهنی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
تبیین مسئله سعادت و فضیلت در نظام فکری ارسطو بهعنوان معلم اول و فارابی بهعنوان معلم ثانی گره-گشای مهمترین مسائل حکمت عملی یعنی اخلاق و سیاست بوده است. مسئلهی اساسی این نوشتار بیان رابطهی فضیلت و سعادت است. اطلاق عنوان کمال اول به فضیلت و کمال ثانی به سعادت و حصول سعادت از طریق فضیلت بر مبنای رعایت حدوسط، در نگرش این دو فیلسوف مشایی بهترین رابطه لحاظ شده این دو مسئله است. از طرفی بهکارگیری طرح مدینهی فاضله توسط فارابی و تأکید بر آن به این دلیل بوده که تحقق سعادت فردی منوط به سعادت اجتماع است و این مسئله را بیان میکند که فارابی سعادت را در نظام اجتماعی هم بهصورت کامل بهکاربرده است. هردو فضیلت را برحسب جنس ملکه و برحسب نوع حدوسط میدانستند. باوجوداین اشتراکات اختلافاتی در دیدگاه این دو فیلسوف وجود دارد که مهمترین آنها تفاوت در نگرش این دو متفکر بوده است؛ ارسطو سعادت را مسئلهای اخلاقی و نه دینی دانسته، ولی فارابی سعادت را مسئله دینی و اخلاقی قلمداد کرده و اساس هستیشناسی خود را بر مبنای توحید بنانهاده است. نقطه افتراق دیگر این دو فیلسوف در تحقق سعادت است که ارسطو سعادت را به این دنیا محدود میداند ولی فارابی علاوه بر سعادت دنیوی به سعادت قصوی معتقد است که همان قرب به کمال خداوند است و در این دنیا محقق و حاصل نمیشود. فارابی با این تفکر به سعادت جنبه و حیثیتی عرفانی بخشیده است. علاوه بر این در مشهورترین تقسیم فضیلت که مشترک بین ارسطو و فارابی است، ارسطو بر نقش فضایل عقلانی در تحصیل سعادت اعتقاد داشته اما فارابی هرچند سعادت را درگرو کسب فضایل دانسته، درعینحال مهمترین نقش را به فضایل اخلاقی داده است و به سعادت اجتماعی در قالب مدینهی فاضله توجه بیشتری نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت انسان از منظر عقل و وحی
نویسنده:
محمدحسین طالبی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان شناسی دینی
,
انسان شناسی فلسفی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
انسان ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
قرب الهی ,
انسان و خدا ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
تقوا در قرآن ,
طاعت ,
ورع ,
عقل(قوه عاقله) ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
تشکیک در انسانیت ,
کار نیک ,
مقوم انسانیت ,
فهم کلیات ,
اختلاف ماهیت در انسانها ,
حیوان متأله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
باور مشهور میان دانشمندان درباره حقیقت انسان چنین است: انسان حیوان ناطق است. آنها ناطقیت را به معنای داشتن عقل نظری، یعنی داشتن قوه اندیشیدن و توان درک مفاهیم کلی میدانند. بنابراین، انسان در نگاه مشهور، حیوانی عاقل است که توانایی اندیشیدن دارد. هدف این مقاله اثبات آن است که مقوم انسانیت، افزون بر توانایی اندیشیدن و داشتن توان درک مفاهیم کلی، اعتقاد به خدا و ارتباط با او است. این ادعا با استفاده از دلیل عقل و با استعانت از آیات قرآن تبیین میشود. بر این اساس، نهتنها داشتن عقل نظری، بلکه داشتن عقل عملی و پیروی از آن، عنصر مقوم ذات انسانیت است. کسی که از عقل عملی پیروی میکند، کار نیک انجام میدهد. لازمه انجامدادن کار نیک، داشتن قصد تقرب به خدا است. همچنین، انسانیت حقیقتی تشکیکی و سیال است. بنابراین، ماهیت انسانها با یکدیگر فرق دارد. ارزش نتیجه این مقاله در استفاده از این نظرگاه در مباحث مربوط به حقوق بشر روشن میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعت از منظر حکمت متعالیه و ابن تیمیه
نویسنده:
فاطمه راستی کردار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
درباره ابن تیمیه
چکیده :
کتابنامه: ص. ۲۱۲-۲۲۰؛ همچنین بصورت زیرنویس // مساله شفاعت یکی از مباحث مهم و جنجال برانگیز در کلام اسلامی و مبحث معاد است که همواره ذهن متکلمان و انیشمندان دین را به خود مشغول ساخته است. این موضوع از آن منظر مهم و در خور توجه است که از سویی با مساله توحید و از سوی دیگر با عدل الهی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد. عده ای به دلیل عدم فهم درست و یا مغرضانه اشکالاتی را در مورد اصل شفاعت مطرح نموده اند و عده ای دیگر چون ابن تیمیه حرانی دمشقی که وهابیت بیشترین تاثیر را از او گرفته است هر چند از اساس منکر شفاعت نیست و خود به صورت خاصی از شفاعت معتقد است، اما طلب شفاعت از اولیای الهی را شرک می داند او معتقد است که شفاعت حق مختص خداست و طلب شفاعت عبادت است و به همین دلیل کسانی که از پیامبر و ائمه طلب شفاعت می کنند مشرک هستند. از طرف دیگر صدرالمتالهین شیرازی بر اساس اصول و مبانی فلسفی به اثبات عقلی شفاعت همت گمارده است. در حکمت متعالیه صدرالمتالهین، اصل تشکیک قاعده امکان اشراف و تقدم و تاخر که به تشکیکی باز می گردد نقش رکن اثبات عقلی شفاعت را ایفا می کنند. در هر حال محور اصلی نوشتار، پی گیری این مساله است که آیا اساسا می توان شبهات شفات را بر پایه ملاحظات عقلی و اصولی و قواعد فلسفی پاسخ گفت و علاوه بر نقل از مبانی عقلی مدد جست؟ ما در این پژوهش سعی نمودیم که با درک حقیقت شفاعت، ثابت کنیم که این موضوع با توحید منافاتی ندارد و طلب شفاعت از اولیای الهی بر اساس ادلیه عقلی و نقلی درست است و از طرف دیگر هدفمان این بوده که با کاربردی نمودن آموخته های فلسفی و مرتبط ساختن آن با آموزه اهی کلامی و مبانی عقیدتی، به رفع شبهاتی که در مورد شفاعت مطرح گردیده بپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسنیها و مندائیان: مقایسۀ باورها و آئینها
نویسنده:
مریم نوابی قمصری، شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیلون
,
اسنی
,
اسناد قمران
,
گنزا
,
مندائی
,
یوسفوس
,
دین صابئی (ادیان الهی غیرتوحیدی)
چکیده :
اسنیها فرقهای از یهود هستند که در قرن دوم پیش از میلاد در فلسطین و سوریه سکونت داشته و در تاریخ یهود بهعنوان زهاد شناخته شدهاند. این گروه بهعلت تعالیم و آئینهای خاص خود که متمایز از دیگر فرقههای یهودی است، منادیان آئین مسیحیت بهحساب میآیند. آنچه در مورد تعالیم و آئینهای این فرقه در اختیار محققان است، برگرفته از منابع یونانی اسناد قمران است که احتمال داده شده مربوط به جماعت اسنی میباشد. محور تعالیم این جماعت، براساس رعایت اصول اخلاقی و محور آئینهای آنها تطهیر و عبادت است. هرچند اصول الهیاتی این فرقه به اصول رهبانی دیگر ادیان شبیه است؛ اما قواعد نظری و عملی خاصی برای این جماعت ذکر شده که آنرا از دیگر فرقههای رهبانی و زاهدانه متمایز میسازد. از آنجا که، بعضی از این باورها و آئینها بخشی از اصول الهیاتی جماعت مندائی را که در حال حاضر در مناطقی از ایران و عراق به حیات خود ادامه میدهند، تشکیل میدهد، بعضی از پژوهشگران تصور میکنند، میان این دو جماعت ارتباط وجود دارد. البته از طرفی بهدلیل اینکه اصول اعتقادی مندائی ریشه در ادیان مختلف دارد و نیز پراکندگی اصول الهیاتی آنها و تمایزات اساسی که بین بعضی از اصول اعتقادی آنها با تعالیم دینی اسنی وجود دارد، احتمال ارتباط میان این دو جماعت تنها درحد یک فرضیه است که توسط معدودی از محققان ارائه شده است. به هر حال، تصور اینکه مندائیان، بازماندگان اسنیهای قرن اول میلادی باشند، موجب شد تا مقایسهای میان باورها و آئینهای این دو فرقه انجام شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 315 تا 343
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث و الهیات لیبرال قرن نوزدهم
نویسنده:
قربان علمی، علی بورونی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان
,
کارل بارت
,
الهیات مسیحی
,
الهیات لیبرال (مسیحیت لیبرال)
,
انسان شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
مکاشفه ,
گناه ,
انجیل ,
آزادی انسان ,
انسان و خدا ,
الهیات طبیعی ,
گناه ذاتی ,
انسان اصیل ,
فلسفه دین ,
ایمان ,
آگاهی نفسانی ,
الهیات مسیح محور ,
خداشناسی الهیات دیالکتیک ,
انسان تصویری از خدا ,
موقعیت های سه گانه انسان ,
روح القدس شناسی ,
رستگارشناسی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این نوشتار، به مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث، الهیدان برجسته قرن نوزده و همچنین دغدغههای وی درباره الهیات لیبرال معاصرش پرداخته شده است. شاید مهمترین دغدغه الهیات بارث در این پرسش خلاصه میشود که انسان کیست و چگونه میتواند با خداوند ارتباط داشته باشد؛ ازاینرو، برای درک کامل الهیات بارث، پاسخ به این پرسش که مفهوم انسان در نگرش وی چیست، مهم بهنظر میرسد؛ زیراکه الهیات وی مسیحمحور بوده است و از ارتباط انسان با خداوند یا به گفته وی، ارتباط خدا با انسان، حکایت دارد. بنابراین، در این نوشتار، سعی شده است نگرش وی به انسان و خدا و تفاوت آن با الهیات لیبرال بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مقایسهای آراء آکویناس و ابنسینا درباره علم فرشتگان
نویسنده:
علی سنایی، عظیم حمزئیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
عالم فرشتگان
,
ابن سینا
,
فلسفه الهی
,
فلسفه مشاء
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هستی شناسی مشائی
,
علم فرشته
,
فرشته شناسی اسلامی
,
فرشته شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
اشارات و تنبیهات ,
فرشته وحی ,
راه کشف و شهود ,
قاعده «الواحد» ,
فلسفه ارسطو ,
عقل ( جوهر ) ,
عقل فعال ,
جوهر عقلانی ,
موجود مجرد ,
حس مشترک ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
هیئت بطلمیوس ,
طبایع عقلی ,
علم به جزئی با کلی ,
علم به جزئی به ما هو جزئی ,
اثبات وجود فرشته ,
قوه استدلال ,
سلسله مراتب عقول ,
علم فرشته به مادون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این نوشتار، دیدگاه آکویناس و ابنسینا درباره علم فرشته بررسی و تحلیل شده است و وجوه اشتراک و اختلاف آنها را در این خصوص بیان کردهایم. با اینکه آکویناس و ابنسینا هر دو متأثَر از سنّت ارسطویی بودهاند؛ ولی چون جهانشناسی آنها از جهاتی متفاوت است، درباره جایگاه علم فرشته به نتایج مختلفی رسیدهاند. آکویناس و ابنسینا هر دو معتقدند که فرشتگان طبایع عقلانی هستند؛ بنابراین مشخّصه اصلی آنها علم است؛ ولی با این تفاوت که ابنسینا علم فرشته را علّت ایجادی موجودات مادون خود میداند؛ ولی آکویناس معتقد است که فرشتگان نقش ایجادی و علّی در عالم ندارند و کیفیّت علم فرشته بیشتر به امور مادون با درجه بساطت ذات آن تبیینپذیر است. ازسویدیگر، ابنسینا معتقد است که فرشته، جزئی را از طریق کلی (به معنای ثابت و لایتغیر) میشناسد؛ ولی آکویناس میگوید که فرشته، جزئی را به ما هو جزئی میشناسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربۀ دینی و گوهرانگاریِ آن از منظر غزالی و ویلیام جیمز
نویسنده:
احمد عبادی، الهام کریمی دورکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
ویلیام جیمز
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
گوهرانگاری تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
تجربه امر قدسی ,
وصف ناپذیری تجربه دینی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
انجیل ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
حالات و مقامات عرفانی ,
تجربه وحیانی ,
احساس دینی ,
شهودات عرفانی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
الهیات طبیعی ,
فلسفه کانت ,
زهد ,
طاعت ,
ورع ,
اصطلاحنامه تصوف ,
وحدت انفسی ,
رویارویی با حقیقت غایی ,
مشکل دور در نظریه جیمز ,
منشأ اکتساب تجربه دینی ,
نهضت رومانتیک ,
تجربه احیاگر ,
تجربه شبه حسی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
تجربه دینی، یکی از مهمترین مسائل دینپژوهی در سدّههای اخیر است. در باب این مسئله، ویلیام جیمز دین را تأثیرات، احساسات و رویدادهایی میداند که برای هر انسانی در عالم تنهایی رخ میدهد و احساسات را مقوّم ذاتیِ دین میداند. از دیدگاه او، تجربه دینی گوهر دین است؛ به این معنا که حقیقت دین، احساسات و عواطفی است که در انسان، هنگام رویارویی با حقیقت غایی پدید میآید و امور دیگر مانند عقاید، اعمال و مناسک، مؤخّر از این تجربهاند. «گوهرانگاریِ تجربه دینی» یکی از رویکردهای تجربه دینی است که ابعاد مختلف دین را به یک بعد فرو کاسته است و تجربه دینی را بهعنوان گوهر دین معرفی کرده است. از سویدیگر، در جهان اسلام، غزالی نیز معتقد است: هدف نهایی دین، ادراک و تجربه حقیقت غاییِ مقدّس است که با اعمال صالح، عبادت، زهد و پارسایی به دست میآید. از نظر او، یگانه راه رسیدن به این حقیقت مقدّس، شریعت است. این دو دیدگاه را میتوان از جهتهای مختلف مطالعه تطبیقی کرد: وصفناپذیریِ تجربه دینی، تفاوت در منشأ اکتساب، مشکل دور در نظریه ویلیام جیمز و گوهرانگاری که جیمز قائل به آن است و میتوان با تفسیری دیگر، غزالی را نیز به آن معتقد دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر و هرمنوتیک (پژوهشی مقایسه ای میان تفسیر قرآن و دانش تفسیر قرآن کریم)
نویسنده:
محمدعلی ایازی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تأثیر اختلاف قرائات سوره بقره در پنج ترجمه کهن و معاصر فارسی
نویسنده:
کریم دولتی، محمدعلی ایازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
تعداد رکورد ها : 8949
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید