جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5277
حاشية حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد (خطيب زاده)
نویسنده:
خطيب زاده، محمد بن ابراهيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
حواشي است بر حاشيه مير سيد شريف جرجاني، علي بن محمد متوفي 816 هـ . ق . بر شرح قديم تجريد از شمس الدين اصفهاني، محمود بن عبدالرحمان متوفي 749 يا 746 هـ . ق . بر كتاب تجريد الكلام تأليف خواجه نصيرالدين طوسي متوفي 672 هـ . ق . يادداشتهايي است تحقيقي و توضيحي بر تمام مقصد اول و بخشي هم از مبحث جواهر كه قسمتي از مقصد دوم تجريد الكلام است . خطيب زاده اين حاشيه را به نام سلطان بايزيد بن سلطان مرادخان رومي معنون داشته است . (فاضل) حاشيه اي است با عناوين «قوله، اقول، قال، قال الشارح، قال في الشرح» بر حاشيه مير سيد شريف جرجاني (در گذشته: 816هـ ق) بر شرح شمس الدين محمود اصفهاني (در گذشته: 746 يا 749هـ ق) تا اوايل بحث جواهر = قسمت اول از مقصد دوم. گفتني است شرح شمس الدين محمود به شرح قديم معروف است و نام اصلي آن «تسديد [تشييد] القواعد في شرح تجريد العقائد» ميباشد. حاشيه خطيب زاده به سلطان بايزيدخان پيشكش شده است. در كشف الظنون از حاشيه خطيب زاده نام برده ليكن آغازي كه براي آن آورده با آغاز نسخه مجلس ناهمخواني دارد. آغاز نسخه كشف الظنون: «اما بعد حمد من استحق الحمد لذاته و صفاته» و آغاز نسخه مجلس: «يا من لاتدركه الاعين بالحاظها .. قوله خص بالذكر من صفاته العلي ما هو احق به تعالي، اقول، المراد بالاخصية الاظهرية في الاختصاص دون المعني الظاهر منها ...» مي باشد. اين حاشيه در نسخه ارجاعي از سوي فهرستنگار سابق كتابخانه به اشتباه به عنوان «حاشية شرح التجريد الجديد» و بدون نام مؤلف آمده كه بدين وسيله تصحيح مي گردد. يك نسخه ديگر از اين حاشيه به شماره 15627 در جلد 39 همين فهرست گزارش شده است. خطيب زاده بر حاشيه مير سيد شريف بر شرح تجريد جديد قوشچي نيز حاشيه نگاشته و نسخه اي از آن در فهرست كتابخانه مجلس شوراي اسلامي معرفي گرديده است. جهت بررسي بيشتر به فهرست مجلس رجوع شود. (سيد محمود مرعشي) آغاز كتاب: يا من لا تدركه الا عين بالحاظها و لا تحده الالسن بالفاظها... قوله خص بالذكر من صفاته العلي ما هو اخص به تعالي اقول المراد بالاخصية الاظهرية في الاختصاص دون المعني الظاهر منها فان الوجوب اظهرها في الاختصاص ... و ليس هو ازيد في الاختصاص المطلق من ساير صفاته ... و لا يتصور الزياده بالنسبه اليه . ثم انه او مي بهذا التعبير الي وجه آخر ... انجام كتاب: بل يكفي فيه التغاير الاعتباري و ما ذكره لا يدل علي تغاير وجود العرض ... فلا يبطل بما ذكره قطعاً قول ذلك الزاعم اذ يحتمل ان يكون مراده هو الاتحاد بالذات و هو لا ينافي التغاير الاعتباري المصحح للتفريع [مرعشي 21/4 ؛ فهرست آستان قدس 1/108 ؛ كتابخانه جامع گوهرشاد 4/2023؛ كتابخانه مجلس شورا 5/110-112؛ كشف الظنون : تجريد1/347 ؛ فهرست آستان قدس 1/31؛ فهرست اسكوريال 1/453-452 ش 644 ؛ دارالكتب 1/172 ؛ ف. مشهد ش95؛ چلبي 1/250؛ فهرست سپهسالار 4/209]
دبستان مذاهب
نویسنده:
ف‍ان‍ی‌ ک‍ش‍م‍ی‍ری‌، م‍ح‍س‍ن‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دبستان المذاهب کتابی است به زبان فارسی که در حوالی نیمه قرن یازدهم هجری قمری تألیف یافته است. این کتاب که به تفصیل به شرح عقاید ادیان زردشتی، یهودی، مسیحی و اسلام می پردازد، به فرقه های متعددی از فرق اسلامی اشاره کرده است. در باب این که مؤلف این کتاب کیست، در میان محققین اختلافات بسیاری است. برخی وی را ملامحسن فانی کشمیری دانسته‌اند، درحالی که این امر شدیداً در نگاه محققین متأخر مردود واقع شده است. برخی دیگر نیز مؤلف این کتاب را کیخسرو اسفندیار بن آذرکیوان معرفی کرده اند که از زردشتی های هند بوده و ظاهراً در سال 1025 هجری قمری به دنیا آمده است. وی پسر آذرکیوان است که در اوائل سده یازدهم هجری قمری از شیراز به هند رفته و فرقه آذرکیوانیان که از فرق زردشتی هند است به وی منسوب است. کتاب دبستان المذاهب هم چنین به فردی به نام میرذوالفقار اردستانی معروف به ملاموبد یا موبدشاه نیز نسبت داده شده است.
حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد
نویسنده:
هرندي، محمد بن محمد علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حاشيه ايست بر حاشيه آقا جمال خوانساري بر الهيات شرح تجريد ( مسئله قدرت خدا ) از محمد بن محمد علي هرندي از علماء قرن 13- هـ . اين حاشيه در ذريعه و ديگر مدارك ديده نشده. محشي در ديباچه رساله مذكور از استاد خود سيد ابوالقاسم حسيني مدرس كه بهنگام تاليف اين رساله زنده بوده ياد كرده است . «عبد الحسين حائري» آغاز كتاب: الحمد لله رب العالمين و الصلوة علي محمد .... و بعد فان .... محمدبن محمد علي الهرندي يقول هذه رساله شريفة فيها هدي و نو مبين .... انا كنا نقرا شرح الهيات التجريد مع الحواشي الخفرية و اللاهيجيه و الجمالية .... فوصلنا ذات يوم الي الحاشية الجمالية المتعلقه علي مبحث عموم القدرة .... انجام كتاب: تنبيه اياك و ان تزل قدمك من سماع تلك الكلمات و تتوهم ان قدرته تعالي .... و لكن في امثال هذا المقام يزل كثير من الاقدام فكم من سفينة عقل تغرق في لجج هذا المقام و علي الله التوكل و به الاعتصام انه ولي الفضل و الانعام . [مجلس شورا 9/290]
كحل الابصار و نور الانظار
نویسنده:
قزويني، محمد بن حسن
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مؤلف بر حواشي خفري تعليقاتي نگاشته و آنرا «كحل الابصار» نام داده . هر چند از نوشته وي در ديباچه پيداست كه خواسته است بر تعليقات خفري حاشيه نويسد اما در قسمت بزرگي از كتاب به ويژه اواخر آن، عبارات شرح قوشچي را عنوان قرار داده و در يكي از دو نسخه ما سطور مورد نظر قزويني از شرح قوشچي در حاشيه نقل گرديده . در آغاز عبارات خفري «قال المنصف» و در آغاز عبارات قوشچي «قال الشارح» آورده . اين تعليقات از آغاز الهيات شرح تجريد است تا پايان مسئله قدرت (=نخستين مسئله از فصل دوم در صفات صانع) و قسمت اعظم اين حواشي متعلق به مسئله قدرت است . آقا رضي قزويني = محمد پسر حسن از علماء اخباري و شاگرد مولي خليل غازي قزويني متوفي 1089 بوده و درين كتاب از وي بسيار نام مي برد . از ميان شارحان تجريد و نگارندگان حواشي تجريد و شروح آن كم تر نام برده و در ديباچه كتاب چنين گويد : «گروهي از مشاهير زمان به شرح و توضيح درباره تحقيقات خفري پرداختند اما انصاف كم و تعصب فراوان نشان دادند و تا كنون تعليقات جامع شرائط دقت و امعان بر حواشي خفري نوشته نشده و درباره مطالب آن به حق داوري نكرده اند و همه كوشش من آنست كه جز باقتضاء‌ ضرورت، مطلبي را به عاريت نگيرم و اگر گرفتم نام گوينده را صريحاً ياد كنم» . از فاضل سماكي محقق دواني، سعيد شريف، رساله كليات فخر رازي نقل كرده است. «عبدالحسين حائري» آغاز كتاب: بسمله . الهي كيف ادعوك و انا انا و كيف لا ادعوك و انت انت صلي علي افضل بريتك محمد ......و بعد فيقول .....رضي الدين محمد القزويني .....ان الحاشية المشهورة للعلامة الخفري علي شرح الهيات تجريد الكلام كتاب مرغوب ......فعلقت عليها .....هذه الدرر المستخرجة ......تسمي كحل الابصار و نور الانظار....قال المصنف قدس سره المقصد الثالث الصانع اعلم ان الفلاسفة و المتكلمين بعد اتفاقها .. انجام كتاب: قوله و ان يفعل فلا يستمر هذا بالنظر الي فعل القادر كما .............فباعتبار الاستمرار يصح ان يكون الانتفاء و العدم متعلق القدرة انتهي . [الذريعة 17/284؛ مرعشي 4/5و 15/150 و 11/395 و 16/325 و 31/413؛ فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه مدرسه مروي تهران : شماره 895؛ كتابخانه مجلس شورا 5/89-92؛ ذريعه 1/66 و 6/66و 3/267 ؛ روضات الجنات 550-551 ؛ امل الامل قسمت 2/62 ؛ ريحانة الادب 1/25 ؛ فوائد الرضويه 464 ؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1433 ؛ دانشگاه تهران 11/2299 و 12/2985؛ فهرست مروي 204 ؛ اهدائي به آستان قدس 97 ؛ نشريه 7/519 و 7/206؛ نسخه پژوهي 3/147 ؛ شورا 1/135/33؛ فهرستواره منزوي 9/483]
الآيات المأولة بالحجة و الرجعة
نویسنده:
حائري سنقري، محمد علي بن حسن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب مفصلي است درباره امام زمان عليه السلام وقيام آن حضرت ورجعت با استفاده بسيار از آيات وروايات وکتب شيعي وسني ، درآغاز فهرستي از اسامي کتبي که اهل سنت درباره امام زمان (ع) نگاشته اند را ارائه نموده ، و پس از آن به تفصيل آياتي را که به امام عصر (ع) تفسير وتأويل شده را با احاديث ذيل آنها آورده است که اين بخش خطبه خاصي هم دارد : نحمدک اللهم يا من خصنا بمحمد خاتم النبيين ... وپس از آن خطب وکلمات صادره ازاهل بيت درملاحم وفتن را آورده از جمله خطبة البيان وخطبه طتنجيه و ...وسپس فهرست کساني که امام (ع) را ديده اند ، شروع تأليف در1330 ق بوده است . « دحض البدعة » سنقري به شماره 26 گذشت . کتاب مفصلي است درباره امام زمان عليه السلام وقيام آن حضرت ورجعت با استفاده بسيار از آيات وروايات وکتب شيعي وسني ، درآغاز فهرستي از اسامي کتبي که اهل سنت درباره امام زمان (ع) نگاشته اند را ارائه نموده ، و پس از آن به تفصيل آياتي را که به امام عصر (ع) تفسير وتأويل شده را با احاديث ذيل آنها آورده است که اين بخش خطبه خاصي هم دارد : نحمدک اللهم يا من خصنا بمحمد خاتم النبيين ... وپس از آن خطب وکلمات صادره ازاهل بيت درملاحم وفتن را آورده از جمله خطبة البيان وخطبه طتنجيه و ...وسپس فهرست کساني که امام (ع) را ديده اند ، شروع تأليف در1330 ق بوده است . « دحض البدعة » سنقري به شماره 26 گذشت . ]الذريعة 1/47[
شوارق الالهام في شرح تجريد الكلام
نویسنده:
لاهيجي، عبدالرزاق بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
به گفته مؤلف، كتاب «تجريد الكلام» خواجه نصير طوسي بلحاظ ترتيب مناسب مسائل، تقرير مختصر دلائل، تجريد عقايد و اصول آن از زوائد و بلحاظ دربر داشتن اشارات و تنبيهات بر حقايق و دقايق و مقاصد و مواقف، تحقيقات اشاره كننده بر مطالب عاليه و حكمت متعاليه، از مصنفات ممتاز بين ديگر كتب علم كلام شده ؛ و به موجب عظمت شأن و قدر كتاب، برخي از اصحاب كمال تأليفاتي را در شرح و تعليق آن نگاشته؛ و همه آن تأليفات يا بيشتر آن، نداي از راه دور است و هدايت كننده به حقيقت و باطن عبارات كتاب نيست. مؤلف به جهت اطلاع يافتن بر عبارات كتاب از طريق منبع و مأخذ آن، شرح حاضر را در دو مقصد امور عامه و جواهر و اعراض به رشته تحرير درآورد؛ مؤلف در اول كتاب پس از شرحي در توصيف و تحسين خواجه نصير الدين و كتاب تجريد الكلام مقدمه اي مشتمل بر چهار مطلب :(تعريف علم كلام و موضوع و غايت و مرتبت آن قرار داده) و سپس بنحو تركيب مزجي در مقام شرح بر آمده و با تحقيقات فاضلانه آنرا شرح نموده است. لاهيجي كه از متكلمين مبرز و صاحب سبك شيعي است در كلام چند تاليف دارد: 1-گوهر مراد: اين كتاب يك دوره كلام شيعي با عباراتي روان و شيواست كه از بهترين كتب كلامي شيعه به زبان فارسي محسوب مي شود. 2-سرمايه ايمان: اين كتاب نيز فارسي و خلاصه گوهر مراد است 3-حاشيه بر شرح تجريد الاعتقاد 4-حاشيه بر حاشيه خفري بر شرح تجريد 5-مشارق الهام كه شرح مختصري بر تجريد است و ناتمام مانده؛ که بنا به گفته صاحب <رياض العلماء> فقط مقصد اول در امور عامه نوشته شده است ؛ ولي نسخه اي از آن تاكنون شناسايي نشده است 6-شوارق الالهام كه شرح مبسوطي بر تجريد است كه آنهم ناتمام است. اين شرح مفصل ترين شرح بر تجريد است. لكن مؤلف فقط دو جلد آن را به پايان رسانده و تا مقصد ثالث « المسألة السادسة في كلامه تعالي» ادامه يافته و بعد از آن ناتمام مانده است. علماء بر اين كتاب حواشي بسياري زده اند.«درايتي» تفسير جزو عم است گزيده از انوار التنزيل بيضاوي و حاشيه هاي شيخ زاده و عصام و حسن چلبي و ديگران . چلبي از آن ياد كرده و از مولف نام نبرده است . ( محمد تقي دانش پژوه ) كتاب شرح مزجي استدلالي بر كتاب «تجريد الكلام» خواجه نصير الدين طوسي مي باشد. در اين شرح علاوه بر توضيح متن و ذكر مطالب مفيد، به اقوال دانشمندان نيز اشاره شده است. فهرست عناوين آن به قرار ذيل مي باشد: المقدمة: في تعريف علم الكلام و بيان موضوعه و غايته، داراي چهار مطلب. المقصد الاول: في الامور العامة. المقصد الثاني: في جواهر و الاعراض. المقصد الثالث: في اثبات الصانع(اين مقصد از آخر كسر دارد). (غلامي مقدم، براتعلي) شرحي مزجي و مفصلي است بر کتاب«تجريد الاعتقاد» خواجه نصير الدين طوسي(-672ق) مشتمل بر توضيح الفاظ و تبيين مقاصد مؤلف و بيان آنچه به نظر شارح رسيده است. مؤلف در شرح ديگري بر «تجريد»دارد که مختصرتر از «شوارق» بوده و به «مشارق الالهام» مشهور است. كتاب تجريد الكلام في تحرير عقايد الاسلام تأليف سلطان الحكماء و المتكلمين خواجه نصيرالدين طوسي متوفي سال 672 مي باشد،‌بر اين كتاب شروح و حواشي بسياري از قدماء و متأخرين تأليف و تدوين گرديد، از آنجمله است(شوارق الالهام في شرح تجريد الكلام) تأليف حكيم الهي مولي عبدالرزاق بن علي بن الحسين اللاهيجي القمي كه از شاگردان مرحوم آخوند ملاصدرا شيرازي و دامادش، متوفي در سال 1051ه مي باشد. شرحي مزجي و مفصل و استدلالي است بر تجريد الكلام في تحرير العقايد الاسلام خواجه نصير الدين طوسي (682ق) كه متن مختصر و مشهوري است در علم كلام شيعه كه به تجريد الاعتقاد و تجريد العقايد نيز شهرت دارد. از آنجا كه اين متن براي مذهب شيعه داراي استدلال منطقي بود و به صورت كلاسي تدريس مي شد حواشي و شروح بسياري بر آن نوشته شد . اين كتاب در شش مقصد تنظيم شده است كه عبارت اند از: امور عامه، جواهر و اعراض، اثبات صانع، نبوت،امامت، معاد. شرح فياض لاهيجي تنها شرح مقصد اول و دوم از مقاصد شش گانه اين كتاب را دربردارد و ناتمام مانده است. (كرم رضايي، پريسا) شرح مزجي استدلالي مفصل كبير علي كتاب «تجريد العقائد» للخواجه نصير الدين محمد بن محمد بن الحسن الطوسي، و هو شرح للامور العامة و الاعراض و الالهيات، و تعرض فيه لبيان عبارات الكتاب و بيان الامور المهمة. (موسوي بجنوردي، حسن) آغاز كتاب: بسمله ربنا افتح بيننا و بين قومنا بالحق و أنت خير الفاتحين الحمدلله الذي هدانا لهذا و ما کنا لنهتدي لولا ان هدانا الله و الصلوه علي من بکمال رسالته اختاره و لختم نبوته اصطفاه.… انجام كتاب: علة فاعلية لحصول البرودة و علة معدة ذاتية له ايضاً و الحمدلله علي اتمامه. چاپ: تهران، سنگي، 1266-1267ق، 320 ص، 24 سطر؛ تهران، سنگي، 1277، با حواشي محمد اسماعيل اصفهاني، 24 سطر؛ تهران، سنگي، 1280ق، 24 سطر؛ تهران، سنگي، 1291ق، 258ص؛ تهران، سنگي، 1299، به اهتمام عبدالحسين بن محمد علي خراساني؛ تهران، سنگي، 1300ق، در دو جلد، 300 ص؛ تهران.؛ مشار عربي، ص576، ايران، بي ناشر، 1280ق.، رحلي، بدون شماره صفحه؛ 1311ق.(در هامش)، 239ص؛ ؛قم، 1384 شمسي، با تصحيح جعفر سبحاني در پنج جلد؛قم، 1386 شمسي، با تصحيح احمد عابدي در دو جلد [مجلس شورا 7/85 و 13/251 ؛ فهرست مجس ج5-95 و فهرست كتابخانه رضويه ج4-69، 70، فهرست دانشگاه 3 : 230 ؛ مجلس شورا 13/251 و 16/261 و 22/166 ؛ ملي فارس 1/310 ؛ دانشگاه تهران 3/230 و 13/3014 و 13/3248 و 6/2264 و 16/422 و 20/161 ؛ كتابخانه ملي فارس 2/192 ؛‌ذريعه 66:6 و 115 و 14/238 ؛ موسسه آية الله بروجردي 1/197؛ مدرسه صدر بازار 2/473؛ مدرسه فيضيه 1/311؛ فهرست مروي 107 ؛ آية الله فاضل خوانساري 2/91 ؛ التراث العربي في مكتبة المرعشي 2/274 و 275 و 3/449 ؛ نشريه 4/387 و 3/420 و 5/283 و 11/906 و 7/782 و 11/280 ؛ اهدائي به استان قدس ص 167 ؛ چهار كتابخانه مشهد ص 342 ‌؛ سه كتابخانه اصفهان ص 107 ؛ كتابخانه نوربخش 1/108 و 2/175 ؛ كتابخانه عمومي اصفهان 1/271 ؛ عربي مشار صفحه 576 ؛ نشريه 7/791 ؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 375 و 654 ؛ فرهنگ و هنر مشهد ص 28؛ مهدوي، مصلح الدين ص 145؛ مطالعات اسلامي ص 95 ؛ تراثنا س2ش/4 35 و س6ش/2 99 ؛ شيخ علي حيدر 2/189 و 2/281 ؛ تراثنا س5ش/3 100 و س13ش2و/3 362 ؛ امام صادق چالوس ص 205 ؛ رايانه ملي 616 و 1133 ؛ ملي 7/408 و 14/238 ؛ مركز احياء ميراث 2/31 ش 429، ذريعه 14/238 ؛ دهگان ابراهيم 1/91 ؛ معجم المطبوعات 2/1600 ؛ دانشگاه اصفهان 2/590 ؛ شورا 2/111/24 و 1/21/33 و 1/26/33؛ جامع گوهرشاد 5/258، رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: حاشية شوارق الالهام (-) حاشية شوارق الالهام (-) حاشية شوارق الالهام (-) حاشية شوارق الالهام (-) حاشية شوارق الالهام رونق عليشاه كرماني، محمد حسين بن محمد كاظم (-1230) حاشية شوارق الالهام بسمل شيرازي، علي اكبر بن علي (1187-1263) مفتاح الكنوز هزار جريبي، محمد علي بن محمد باقر (1188-1245) لوامع الاعلام من شوارق الالهام حسيني، محمد تقي بن اسدالله (-14) النهجة المرضية تبريزي، محمد علي بن حسن (-) حاشية شوارق الالهام = حاشية الشوارق واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) حاشية شوارق الالهام علامه حائري مازندراني، محمد صالح بن فضل الله (1297-1391) حاشية شوارق الالهام همداني، ملارضا (-) حاشية شوارق الالهام شوندي قزويني، كلبعلي بن عباس (-1304)
حاشية شرح التجريد الجديد
نویسنده:
لاهيجي، عبدالرزاق بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
▪️محمدتقي دانش‌پژوه : فيلسوف كلامي عبدالرزاق فياض لاهيجي حاشيه‌ا‌ی بر جواهر و اعراض شرح جديد تجريد (شرح تجرید قوشچی) دارد و اين حاشيه بر يك عبارتي از طوسي در مبحث علم خدا از الهيات تجريد است و در آن سخنان انكسيمانس و ثاليس ملطي و پلاتون و ارسطو و فارابي و شيخ و سهروردي را مي آورد. گفته شيخ اشراق در تلويحات درباره ديدار او در خلسه از ارسطو و پرسش از دانائي خدا و مانند كردن او آن‌را بخود آگاهي جان در نزديك به نيمي از اين حاشيه ديده مي شود. ▪️احمد منزوي : اين دومين «حاشيه» اوست بر آن «شرح» و نسبت به نخستين گزيده تر است. و ظاهرا به همين دليل اين اثر چندان رواج نيافته و كمياب است و در منابع موجود تنها اشاره اي به آن كرده اند. ▪️فاضل : از اول بحث جواهر و اعراض تا قسمتي از مسئله تجرد نفس . لاهيجي در ديباجه اين حاشيه مي گويد که در گذشته، شرح مفصلي بر مبحث جواهر شرح تجريد نگاشته ام و چون مفصل و ملال آور بود لذا آن را گزين کرده و اين شرح را پديد آوردم.(). ▪️محمدكريم باريك‌بين : حاشيه اي متوسط بر حاشيه شمس الدين محمد خفري (-957 ق) بر الهيات شرح علاءالدين قوشچي (-879 ق) مشهور به شرح جديد بر متن تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسي (672 ق) كه به صورت قوله، قوله تنظيم شده است. ▪️عبدالله انوار : گويا مراد از حاشيه مفصل او، همان حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد باشد. لاهيجي مي گويد قبل بر اين مباحث كتاب "جواهر الشرح الجديد للتجريد" تعليقاتي نوشتم كه متضمن تحقيقات شافيه بود .ولي اطناب آن خوانندگان را گران آمد بر آن شدم كه صرف عزيمت كنم و بسوي ايجاز گرايم و بر اين اصل اين كتاب را پرداختم در پنج فصل زير : فصل اول : بحث از جواهر است باعتبار آنكه بر آن عارض شود احوالي بدون تخصص آن بنوع معيني. فصل دوم : بحث از اجسام مادي و اجسام فلكي. فصل سوم : بحث از اجسام بدون توجه به عنصريت و فلكيت آن . فصل چهارم : جواهر مادي كه جسم واقع مي شوند . فصل پنجم : بحث از عوارض. ▪️ابتدا و انتهای نسخه : آغاز كتاب: يا من تقدس ذاته عن مشاهدة الجوهر و العرض و تنزه فعله عن مقابلة الغرض و العوض ... قال المصنف ... و فيه فصول الاول في الجواهر اقول اي في تقسيم الجواهر الي الاقسام الخمسة و بيان بعض احواله من حيث العموم فانه ذكر في هذا المقصد خمس فصول ... انجام كتاب: و ثالثا احد جزئي الجسم و يمنع احتياجه الي آخر ما يدفع به هيهنا هناك يدفع هناك
حاشية شرح التجريد الجديد
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد (نامعلوم)
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
حاشيه اي است با عناوين «قوله-قوله» بر شرح اصفهاني بر تجريد الاعتقاد، محشي از فضلاي اماميه است. در منابع از اين حاشيه اطلاعي بدست نيامد. (حافظيان، ابوالفضل) [شورا 44/87]
آية التوحيد من القرآن (رسالة في)
نویسنده:
حلوائي، محمد صادق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 5277