جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30253
سیری در مقوله منجی در ادیان
نویسنده:
هاجر سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از روزگاران کهن، مسئله ظهور منجی در آخر الزمان، اصلی اساسی بوده است که پیشینیان بشر پیوسته از آن سخن گفته اند.سیری کوتاه در افکار و عقاید ملل مختلف جهان،این حقیقت را به خوبی روشن می سازد که با وجود اختلاف آراء ،عقاید و اندیشه های متضّاد ، در انتظار مصلح موعود جهانی به سر می برند . منجی به معنای نجات دهنده و لقبی است که در اسلام به حضرت مهدی(علیه السلام)می دهند.و در آیین بودایی ، اندیشه موعود گرایی با مفهوم میترویه تبیین می گردد. در آیین هندو از نجات دهنده و موعودی به نام آواتارا سخن به میان آمده است.در منابع زرتشتیان، تصریحات بسیاری به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) شده است.و نیز می توان گفت: به اعتقاد یهودیان، نجات دهنده انسانی است همانند دیگران که برخوردار از جلوه و جبروت خدایی است . در کتاب انجیل آمده است که ،حضرت مسیح ( علیه السلام)به دنبال قیام حضرت قایم(علیه السلام)در فلسطین آشکار خواهد وبه یاری آن حضرت خواهد شتافت. چهار مذهب اصلی اهل سنت به ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام)تصریح کرده اند . به اعتقاد شیعیان نیز ،جهان پر از ستم و کینه را آزاد مردی سامان می دهد که ظهورش مسلم و قطعی است.این موعود که « مهدی» نامیده می شود ،آخرین امام از امامان دوازده گانه و فرزند امام حسن عسگری ( علیه السلام) است. مهدی(علیه السلام) حقیقتی است زنده،که هرگز نظرهای علمی نمی توانند او را از خرافات شمرده،از فهرست حقایق حذف نمایند.
مقارنه و تطبیق وحدت وجود از دیدگاه ابن عربی و مکتب ادوتیه و دانته ی شنکره
نویسنده:
علی غفاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بی تردید محی الدین این عربی بزرگترین عارف نظری و موسس مکتب وحدت وجود در حوزه ی عرفان اسلامی است, همچنان که شنکره آچاریه مهمترین عارف کیش برهمنی و بنیانگذار مکتب ادویته و دانته به شمار می رود شباهتهای موجود میان دیدگاههای این دو عارف و حکیم برجسته که هر کدام به فضای دینی, فرهنگی, فکری, جغرافیایی و قومی کاملا" مغیر با یکدیگر تعلق دارند و تاثیر شگرف و همسان بر تفکر عرفانی پسینیان خود بر جا نهاده اند, مایه ی اعجاب و تحیر آدمی گشته و به نظر باور ناکردنی می نماید. این رساله ضمن بررسی و تبیین آراء و افکار این دو غواص بحر معانی در باب هستی شناسی, جهان شناسی و انسان شناسی, بر اساس نسبتهای مشابه و نقشهای قیاس پذیر میان مفاهیم مطرح در دو نظام مورد مقایسه, برای شناخت عمیق تر و فهم هر چه کامل تر هر دو مکتب که مالا" آنها را در کنه و ذات خود همسان جلوه می دهد, به مقارنه و تطبیق مباحث بنیادین زیر دست می یازد: الف- مقارنه و مقایسه ی مفهوم دالت بلاتعین در عرفان این عربی با مفهوم نیرگونه برهمن مکتب شنکره با توجه به قرابتها و همانندیهای بسیار نزدیکی که با هم دارند, بویژه از آن حیث که در هر دو نظام مورد مقایسه وجود خوانده شده و به عنوان یک مفهوم محوری شالوده و زیربنای دو مکتبی می گردد که ساختار هر دو بر بنیاد آن استوار است. وجودی که فقط در برابر بینشی متعال و درکی عمیق نقاب داز رخسار برمی گیرد و بسیار فراتر از آن وجودی است که در آگاهیهای تجربی ما منعکس است. ب- بحث اط اسماء و صفات الهی یا به عبارتی مقایسه و تطبیق"واحدیث الهی" در عرفان ابن عربی با "سگونه برهمن" آئین شنکره که بیانگرگذار وحدت به کثرت و عامل تقید, تشخص و مایه ی ظهور و بطون حق و علت تنوعات عالم به شمار می رود. این بحث از آن جهت که در مکتب ابن عربی با جنبه های مهم هستی شناسی و جهان شناسی او پیوندی ناگسستنی دارد, از ارح و منزلت والایی برخوردار است. ج- مقارنه و تطبیق تنزلات وجودی حق یعنی حضرات خمس و چهار حالت اتمن که در نتیجه ی آن وجود مطلق, مجرد و محض بسیط در عین اطلاق و تنزه ضرف خود از مکمن غیب بدر آمده و با گذر از وحدت به کثرت در مراتب مادون وجود که از لطیف ترین مرتبه یعنی عقل آغاز و به عالم کثیف عنصری و جسمانی خاتمه می یابد, نزول می کند و چون رشته ای نامرئی همه ی مراتب و درجات وجود را به هم پیوسته و درکنه اجزاء همه ی موجودات هستی از عالی ترین تا دانی ترین مرتبه ی آن سریان می یابد. د- بررسی, تبیین و مقارنه ی مفهوم راز آلود, حیرت زا, متناقض نمای و منطق ناپذیر وحدت وجود و اثبات جوهری ثابت و حقیقتی واحد در پس مظاهر گذران جهان مرهوم پدیداری که چیزی جز خواب و خیال و سایه و نقش دوم دیده ی احوال نیست, با استفاده از منطق شهود و زبان تمثیل و تشبیه که در نزد بن عربی بر بنیاد تجلی اسماء و صفات الهی برحسب استعداد و قابلیات اعیان ثابته و در مکتب شنکره بر پایه ی اصل توهم کیهانی و جهل انسانی قابلیت تفسیر و توجیه می یابند.
جلوه های عرفان در بوستان و مقابله اصطلاحات عرفان شاعرانه با عرفان عالمانه
نویسنده:
رویا طالب زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بخش اول این رساله در مورد تاریخچه و تعریف عرفان، ارتباط دین، عرفان واخلاق با یکدیگر و ذو مراتب بودن این امور و ارزیابی نسبی جایگاه سعدی در عالم عرفان بحث می کند. بخش دوم به تقسیم بندی موضوعی بوستان از نظر اخلاقی و توصیف اصول اخلاقی در مکاتبی که از آنها نام برده شده است می پردازد و همچنین به نمونه هایی از بوستان به عنوان شاهد ذکر شده است. بخش آخر نیز اختصاص دارد به جلوه های عرفانی در بوستان، شامل شرح موضوع هر باب و استخراج ابیات عرفانی آن باب با شرح و توضیح و تعریف عرفان شاعرانه و عرفان عالمانه بهمراه فهرستی از اصطلاحات عرفان شاعرانه در بوستان
جلوه های عرفانی قرآن در ادب فارسی از آغاز تا پایان قرن هفتم
نویسنده:
علی محمد موذنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف در این رساله یافتن آن دسته از آیات مبارکات قرآن است که بیشتر خود عرفا بدان توجه نموده اند و در برخی از موارد با سلیقه و ذوق خود آنرا تفسیر نموده اند. آیاتی که بیشتر مورد توجه آنها بوده است به موضوعاتی از قبیل آفرینش آدم و هبوط وی، کرامت انسان، عالم الست، عباد الرحمن (اولیاء الله)، آیات مربوط به انبیاء، سیمای خاتم پیامبران در ادب فارسی و... که در این رساله همین مجموعه به ترتیب حروف الفبائی آمده است، مربوط می گردد
بشارت منجی: اعتقاد به منجی در نگاه ادیان
نویسنده:
ملیحه عطاردی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق از اهیمت بسیاری برخوردار است. چرا که مهم ترین امری که در حال حاضر، باید به آن پرداخته شود؛ وجود منجی عدالت گستر در عالم بشریت است. اگر افراد به این مطلب توجه داشته باشند، تمام مشکلات روحی و روانی انسان ها حل خواهد شد. هدف اصلی از نگارش این تحقیق رسیدن به جواب این سؤال ها می باشد، که آیا ادیان مختلف به وجود نجات دهنده ای در آخرالزمان اشاره دارند و یا این اعتقاد تنها به مسلمانان و شیعیان معطوف می گردد. مسأله حکومت جهانی و مصلح آخرالزمان مورد اتفاق بیشتر ادیان زنده جهان بوده و این یکی از آرزوها و اعتقادات میلیاردها جمعیت کره ی زمین است. پیروان این ادیان عقیده دارند که در یک عصر تاریک و بحرانی، فساد و بیدادگری و بی دینی، همه جا را فرا می گیرد تا این که یک نجات دهنده بزرگ جهانی طلوع می کند و به واسطه ی نیروی فوق العاده غیبی، اوضاع آشفته جهان اصلاح می گردد. مجموعه حاضر شامل سه بخش می باشد که در بخش اول به اعتقاد به منجی در ادیان مهم دنیا پرداخته شده، که شامل سه فصل می باشد. در فصل اول اعتقاد به منجی در دین زرتشت، در فصل دوم اعتقاد به منجی در دین مسیحیت و در فصل سوم، اعتقاد به منجی در دین یهود مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، اعتقاد به منجی در سایر ادیان کوچک را مورد بررسی قرار داده که این بخش نیز از سه فصل تشکیل شده است که در فصل اول در دین هندو، در فصل دوم، در دین بودا و در فصل سوم در بعضی کتب و ملل وجود منجی را بررسی کرده ایم. در بخش سوم این تحقیق اعتقاد به منجی در دین مبین اسلام آورده شده که شامل چهار فصل می باشد که در فصل اول، مهدویت در مذاهب اسلامی بررسی شده و در فصل دوم، مهدویت از دیدگاه شیعه، و در فصل سوم، مهدویت از دیدگاه اهل سنت آورده شده و در فصل چهارم به نظر بعضی از فرقه های اسلامی مانند: سبابیه، کیسانیه، ناوسیه، مبارکیه، بشیریه، مغیریه، اسماعیلیه، محمدیه، عسکریه، پرداخته شده است. و حال آن که می بینیم جوامع و ادیان بذر امید و حیات را در دل خود می پاشند و امید دارند به آن روز دست یابند و ما نیز با آن همه بشارت که در قرآن دیدیم با آن همه اخبار و روایات که از ائمه هدی علیهم السلام شنیدیم، باید همگی در امر فرج مصلح و رسیدن به آن روز باشکوه تلاش کنیم و در این سازندگی، تأخیر، کار اشتباهی است. واژگان کلیدی این تحقیق: اعتقاد، منجی، نگاه، ادیان.
تحلیل زیارت عاشورا ( نگرش عرفانی- سیاسی)
نویسنده:
زکیه نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با موضوع تحلیل زیارت عاشورا ، نگرشی عرفانی و سیاسی نوشته شده است . هدف از نگارش این پایان نامه رسیدن به زیارتی است که بتوان به وسیله آن خود را به امام حسین ) علیه السلام) نزدیک کرد و بتوان فهمید که هدف از زیارت، احیاء سنت حسینی است ، احیاء امر به معروف و نهی از منکر است و رسیدن به زیارتی که« عارفاً بحقه» باشد . شرح زیارت عاشورا منحصر به دو جنبه ی عرفانی و سیاسی آن نمی باشد بلکه زیارت عاشورا دریایی جوشانی است که هر قطره از آن معرفتی به انسان می آموزد ، از این رو ، می توان زیارت عاشورا را در ابعاد فرهنگی، تاریخی،اخلاقی،اجتماعی و موضوعات مختلف دیگر بررسی کرد ولی دراین پایان نامه ما درخور وقت وتوان خود به بررسی دو بعد عرفانی و سیاسی این زیارت پرداخته ایم. به دلیل استفاده از آیات وروایات اهل بیت از روش کتابخانه ای استفاده کرده ایم و سعی شده بیشتر از کتب دست اول بهره ببریم . بهره های فراوان می توان از این شرح برد . از جمله اینکه نگاه عرفانی زائر به زیارت عاشورا می تواند به او معرفت کامل از این زیارت بدهد نگاهی که مصیبتهای حسین را در نظر زائر یک مصیبت نمی بیند بلکه یک فاجعه جان سوز می بیند که زمین و آسمان در سوگ او گریان می شوند ، و بانگاه سیاسی به زیارت می توان دشمنان حضرت را بهتر شناخت ،آنهایی که چندین بار در زیارت مورد لعن و نفرین خود قرارشان می دهیم و با شناخت بدی ها است که می توان به زیبایی وجود خوبی ها پی برد، با شناخت دشمنان حضرت می توان به گوهر وجودی اباعبدالله)علیه السلام) بیشتر پی برد . واژه گان کلیدی : زیارت ، تحلیل،عاشورا،عرفان و سیاست .
حجاب در ادیان و ملل
نویسنده:
معصومه اکبرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آنچه پیش روی شما قرار گرفته مجموعه ای است تحت عنوان « حجاب در ادیان و ملل» که در آن به بحث حجاب در ادیان و ملّت های مختلف پرداخته شده است. زن از دیدگاه اسلام دارای شخصیّتی والا و ارزشمند است که وجود او زینت بخش آفرینش است. حجاب برای زنان همچون صدفی است که گوهر وجودشان را از گزند خطرها و آسیب ها مصون می دارد ، نه تنها به آنان بلکه به جامعه آرامش و سلامت می بخشد و جامعه را از گزند فساد و فحشا حفظ می کند از این رو ضرورت تبیین این تحقیق این بوده که ، چون زنان نقش بسیار عظیمی در جامعه دارند ( از جمله در تربیت فرزند) بنابراین باید سالم بوده و دارای حجاب باشند تا بتوانند نسل های آینده را به خوبی تربیت کنند. با توجّه به آنچه که بیان شد و بانظر به اهمیّت موضوع، این تحقیق از تشکیل شده از 5 فصل که در فصل اول آن با عنوان حجاب در دین مقدس اسلام و بررسی واژه حجاب، فلسفه و فوائد آن، حجاب برتر، و ارزش و اهمیت حجاب در اسلام و در پایان فصل به بررسی حجاب در آیات و روایات پرداخته شده است. فصل دوم آن با عنوان حجاب در آیین زرتشت به بررسی وضعیت حجاب در دین زرتشت ، لباس مذهبی آنان و ... پرداخته شده است. و در فصل سوم با عنوان حجاب در دین یهود به بررسی حجاب در کتاب مقدس تورات حجاب و پیشگیری از مفاسد اجتماعی و ... پرداخته شده است. فصل چهارم با عنوان حجاب در آیین مسیحیت به بررسی حجاب در آیین مسیحیت که منعکس کننده حجاب در کتاب مقدس انجیل و سیره عملی زنان مسیحی می باشد پرداخته شده است. فصل پنجم که فصل پایانی می باشد به بررسی حجاب در ملل مختلف پرداخته شده است . هدف از نوشتن این تحقیق با این عنوان ، این است که: ما در عصری زندگی می کنیم که بی حجابی و بدحجابی در آن زیاد شده ، و مردم ما بیشتر تحت تأثیر فرهنگ غلط غرب قرار گرفته اند. لذا سعی اینجانب بر این بوده که با تبیین و تحلیل این مجموعه بتوانم کمک شایان توجّه ای را در اثبات حجاب نمایم. از جمله منابع استفاده شده در این مجموعه ، کتاب های چون: حجاب در ادیان الهی تألیف علی محمّدی آشنانی ، پوشش زن در گستر? تاریخ تألیف طیّبه پارسا ، مسئله حجاب تألیف مرتضی مطهری و... می باشد. کلید واژه حجاب ، دین ( ج ادیان) ، ملَّ? (ج ملل ) .
تاثیر تمدن فرهنگ اسلامی بر تمدن غرب در قرون وسطی
نویسنده:
آزاده صادق مسجدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان در قرن هفتم میلادی فصل جدیدی در صفحات تاریخ گشوده شد.با توجه به جامعیت اسلام و پیام قرآن که عدل و آزادی برای همه انسان ها بود ، مسلمانان به عنوان نیرویی آزادبخش مأموریت یافتند که دین اسلام را به جهمعه بشریت عرضه کنند ، در نتیجه به ناچار با کسانیکه مانع رسیدن پیام به آن ها بودند جنگیدند ، اسلام به سرعت از طرف اقوام و ملل گوناگون پذیرفته شد و دامنه حکومت مسلمانان در کمتر از یک قرن از طرف شرق به هندوستان و از طرف غرب به قسمت های شمالی آفریقا و قسمتی از خاک اروپا ( اسپانیای امروز) رسید. مسلمانان به توصیه و تشویق پیامبر به کسب علم و علم آوری پرداختند، علوم یونان، ایران، هند و چین را اخذ کرده، به گونه ای آن را گسترش دادند که خود صاحب نظریات و فرضیه های علمی شدند. همزمان با ظهور اسلام ، اروپا در قرون وسطی در جهل و خاموشی و نادانی بسر می برد و مردم اروپا از علم و تمدن بی بهره بودند، عاملی که باعث بیداری مردم اروپا شد و مشعل مدنیت را در اروپا روشن کرد، برخورد و مواجه مسلمانان با اروپائیان بود که از دو طریق حاصل شد. 1-حکومت مسلمانان در اسپانیا به مدت هشت قرن. 2-وقوع جنگ های صلیبی بین مسلمانان و مسیحیان اروپا به منظور باز پس گیری بیت المقدس از دست مسلمانان، به مدت دویست سال اروپائیان علم و فرهنگ و تمدن را از مسلمانان اخذ کرده و آن را پایه پیشرف های بعدی خود قرار دادند، نفوذ کلیسا برداشته شد و عقل و تجربه گرائی حاکم گردید و زمینه برای پیدایش رنسانس اروپا فراهم گردید و بدین ترتیب اروپا داخل در تمدن گردید.
بررسی و مقایسه زهد در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
علی بورونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی و تطبیق مفهوم زهد در اسلام و مسیحیت است٬ از آنجا که زهد داری اسلامی و مسیحی در برخی از جوانب مشترکاتی دارد و از طرف دیگر زهد در هر دو مکتب از جایگاه ویژه ای برخوردار است این تحقیق را بایسته می سازد. روش پژوهش : روش پژوهش کتابخانه ای استا و آموزه ها و پایه های اصلی زهد مسیحی و اسلامی یکایک مورد تطبیق و بررسی واقع شده است. نتیجه کلی بر این موضوع قرار گرفته است که مفهوم زهد مسیحی و اسلامی در اصل و ابتدا از سرچشمه ای واحد ریشه گرفته است اما تفاسیری که از آن در دو مکتب شده است آن مفهوم را متفاوت می سازد.
انسان در فلسفه و عرفان اسلامی
نویسنده:
هادی عرب نرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
فصل نخست این رساله گزیده ایست از آنچه در عرفان و حکمت اسلامی در توضیح جایگاه انسان در هستی آمده است و نظرات محیی الدین بن عربی، امام محمد غزالی و عزیز الدین نسفی و شیخ اشراق را در مورد خود شناسی و انسان شناسی مطرح می کند. فصل دوم به بررسی رابطه هنر و تفکر ملل شرقی پرداخته و به طور خاص هنر بودایی را مد نظر قرار داده است. فصل سوم در مورد رابطه تفکر اسلامی و هنرهای تصویری است. فصل پایانی هم به بررسی انسان در آثار هنری می پردازد.
  • تعداد رکورد ها : 30253