جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 173
در هم کنش زبان هنری و تجربه دینی از چشم انداز هرمنوتیکی هانس-گئورگ گادامر
نویسنده:
علیرضا رازقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
تجربۀ دینی، تجربۀ منحصر به‌فردی در میان تجارب وجودی انسانی است و این مسئله به‌واسطۀ رابطۀ والایی است که از حقیقتی فرازمینی و غیرمادی سرچشمه می‌گیرد. مسئلۀ اساسی در اینجا چگونگی رابطۀ میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیبایی‌شناختی(هنری) است. زبان هنری به‌عنوان زبانی ملموس، عینی و قابل فهم برای هر انسانی، چگونه در درون تجربۀ زیبایی‌شناختی به کمک تجربۀ دینی می‌آید؟ حقیقت دینی، امری وجودی است و لذا زبان آن آشکارکنندۀ وجود است. از آنجاکه حقیقت دینی به زبانی رمزی بیان می‌شود، برای همۀ انسان‌ها فهم‌شدنی نیست. فرض هرمنوتیک گادامر برآن است که حقیقت در قاب تصویر یا بر روی صحنۀ نمایش و دیگر نمونه‌های هنری به‌صورت عریان و فارغ از پیچیدگی‌های زبانی (زبان مکتوب) برای مخاطب عرضه می‌شود و فهم عمیقی به شکل ساده و عریانی به‌دست می‌آید. لذا،آنجا که زبان پیچیده و رمزی دین سنگین به‌نظر می‌رسد، زبان هنری (شعر و ادبیات، تئاتر، موسیقی، تصویرسازی و ...) این نقیصه را جبران می‌کند و مسیر انتقال مفاهیم دینی را هموار خواهد کرد. حال آنکه اثر هنری نیز با محتوای دینی، غنا و عمق دیگری می‌گیرد و لذا تجربۀ دینی و زیبایی‌شناختی در ساحت هرمنوتیک، در هم‌کنشی متقابل برقرار می‌کنند که به بسط وجودی منجر می‌شود.
صفحات :
از صفحه 193 تا 222
بررسی تطبیقی دیدگاه خلق قرآن و بشری بودن قرآن (رویکرد معتزله و سروش)
نویسنده:
جواد گلی، ابوالفضل روحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سروش، قرآن را بشری معرفی کرده و کوشیده است با نسبت دادن این نظریه به معتزله، برای نظریه خود در کلام اسلامی، خاستگاهی معرفی کند. وی مدعی است که باور معتزله به حادث بودن قرآن، به بشری و خطاپذیر بودن آن اشاره دارد. هدف این نوشتار، بررسی این مدعاست که آیا نظریه معتزله درباره خلق قرآن، به نظریه سروش درباره بشری بودن قرآن اشاره دارد؟ در این مقاله، با مراجعه به آثار معتزله، منابع معتبر کلامی و آثار سروش، اطلاعات لازم گردآوری شده سپس، با روش توصیفی ـ تحلیلی نظریات معتزله و سروش درباره قرآن تبیین شده و خاستگاه، مبانی، ادله و لوازم نظریات آنها ارائه و مورد نقد و بررسی تطبیقی قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش این است که دیدگاه سروش با دیدگاه معتزله درباره قرآن از جهات مختلف در تضاد میباشد. بر خلاف نظر سروش، معتزلیان، خداوند متعال را خالق بدون واسطه قرآن دانسته و بشری بودن آن را مردود میدانند.
صفحات :
از صفحه 113 تا 142
هویت هرمس موسس جاودان خرد
نویسنده:
رضا امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
چکیده :
آیا حکمت و فرهنگ با تالس و فلسفه یونان آغاز شد یا منشا کهن تری در شرق داشته است؟ نظر غالب بر این است که تمدن و فلسفه از یونان و با تالس آغاز شده است، اما ما با نظر شیخ اشراق موافقیم که خاستگاه حکمت را نبوت و هرمس می داند. هرمس در یونان، تات در مصر، اخنوخ در کتاب مقدس، هوشنگ در متون ایرانی و ادریس نبی در متون اسلامی بر هم منطبق و حکایت از شخصی با هویت مشابه دارند.هرمس از نوادگان شیث فرزند حضرت آدم است و پس از آن دو، اولین فردی است که به نبوت رسیده است. او بنیان گذار بسیاری از علوم مانند خط، طبابت، کیمیا، نجوم، حکومت و حکمت است. از این لحاظ در یونان وی راTrismegitos  و در منابع اسلامی المثلث بالحکمة نامیده اند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 35
قرآن در یک زمان محدود و کوتاه (23 سال) توسط پیامبر مسلمین بیان شده اما کتاب مقدس در مدت 1500 الی 1600 سال نوشته شده است پس کتاب مقدس بر قرآن مزیت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از هر چيز لازم است توضيحات مختصر پيرامون كتاب مقدس بيان شود. كتاب مقدس متشكل است از دو بخش عهد قديم و عهد جديد، عهد قديم به مجموعه كتب و رساله هايي گفته مي شود كه پيروان دين يهود آن را پذيرفته اند و عهد جديد به مجموعه كتب و رساله هايي گفته مي شود بیشتر ...
اگر معيار پذيرفته شدن بخشهاي عهد جديد، الهام بودن آن است اين الهام چگونه ثابت مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جامعه مسيحيت دو نظريه در منزلت عهد جديد وجود دارد: الف: عصمت لفظ كتاب مقدس: مسيحيان بنياد گرا مي گويند همه كتاب مقدس كلام الهي است. ب: الهام تمام و كمال: اصول كلي عهد جديد بر نويسندگان الهام شد. و آنها به سليقه خود الفاظ را انتخاب كرده اند.[1] مسي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا نامه هاي شخصي افراد (نامه اول و دوم پولس به تيموتاوس، به تيطس، به فليمون) صلاحيت دارند كه جزء كتاب مقدس قرار گيرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كتاب آسماني در ويژگي جامعيت خود، از مخاطب عام برخوردار مي باشد. عنصر فراگير بودن، كلام خدا را از حصار زمان و مكان خارج و به آن روح جاودانگي مي بخشد. كتاب مقدس مسيحيت (عهد جديد) عليرغم برخورداري از بخش هايي با مخاطبين عام، مشتمل بر نامه هاي خصوصي افرا بیشتر ...
مسيحيان مي گويند نه تنها در انجيل بلکه در تورات و زبور و کتاب مقدّس که خود شامل چندين کتاب است آمده که روزي خداوند جسم مي پوشد و به زمين مي آيد و مي گويند چه طور ممکن است تمام اين کتاب ها که در فواصل زماني زيادي نوشته شده اند در اين مورد متفق القول باشند و اين دليلي بر صحّت اين مدعاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسيحيان عقيده ندارند که عيسي کتابي به نام انجيل آورده است، آن ها معتقدند که بعد از عروج عيسي ـ عليه السلام ـ پيروان وي اقوال، اعمال و حوادثي که براي وي اتفاق افتاده بود به صورت روايت هاي شفاهي نقل کردند در نيمۀ دوّم قرن اوّل ميلادي عدّه اي به نوشتن آ بیشتر ...
مسيحيت جهت جبران چه كمبودي، عهد قديم (تورات) را در كنار عهد جديد خود قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تنخ «Tenekh»‌كتاب مقدس يهوديان است كه شامل تورات، نبييم (كتابهاي انبيا) و كتوبيم (رساله ها) است، بنابراين، كتاب مقدس آنان به سه بخش تقسيم مي شود. تورات، كتابهاي انبياء رساله ها،[1] پس تورات بخشي از كتاب مقدس يهوديان مي باشد. يهوديان و مسيحيان اتفاق ن بیشتر ...
رساله غلاطيان كه به عنوان اعلاميه آزادي روحاني، متضاد با رساله يعقوب است، چرا به عنوان يك متن مقدس آورده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسيحيت در درون قوم يهود به وجود آمد و رشد نمود. مسيح خود را موظف به اجراي احكام تورات مي‌دانست. او مي‌گفت: «فكر نكنيد كه من آمده‌ام تا تورات و نوشته‌هاي پيامبران را منسوخ نمايم. نيامده‌ام تا منسوخ كنم بلكه (آمده‌ام) تا به كمال برسانم.»[1] به همين جهت بیشتر ...
آيا رساله‎هاي منسوب به پولس حواري جعلي هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سؤال كه آيا نامه‎هاي پولس در مسيحيت مي‎تواند اعتبار داشته باشند يا فاقد اعتباراند. از چند جهت قابل بررسي است: جهت اول اگر پولس همين است كه مسيحيت او را معرّفي مي‎كند. چه در زمان بعد از مسيحي شدنش و چه قبل از آن، درين صورت خود پولس در دين مسيحيت ن بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 173