جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
فرق ميان منطق جديد و منطق قديم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منظور از منطق قديم همان منطق ارسطويي است. منطقي که قواعد آن را ارسطو حدود 4 قرن قبل از ميلاد وضع کرد. اين منطق در قرن 2 هجري با شروع نهضت ترجمه آثار يوناني به جهان اسلام وارد شد و 2 قرن بعد يعني قرن 4 هجري با کارها و ابداعات ابن سينا به اوج خود رسيد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان صديقين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برهان صديقين از ديدگاه فلاسفه
مفهوم لغوى «صديق‏»
واژه شناسان، معانى مختلفى براى «صديق‏» ذكر كرده‏اند. راغب اصفهانى مى‏گويد: «الصديق من كثر منه الصدق وقيل بل يقال لمن لا يكذب قط وقيل بل لمن لا يتاتى منه الكذب وقيل بل لمن صدق بقوله واعتقاده وحق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتباط ازلي بودن و ابدي بودن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازلي بودن يعني آنكه چيزي از ازل و ابتدا وجود داشته باشد و وجودي مقدم بر وجود او نباشد و ابدي بودن يعني اينكه چيزي براي هميشه به حيات خود ادامه دهد و وجود داشته باشد.
آنكه هم ازلي باشد و هم ابدي باشد داراي وجودي سرمد است و اين صفت مخصوص خداوند است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان آنسلم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنسلم(Anselm) در سال 1033 ميلادي(حدود قرن يازدهم) به دنيا آمد، اهميت وي در دو نكته مهم در طرز تفكر اوست:
الف) تقدم ايمان بر معرفت(fideism)
ب) استدلال ابتكاري درباره اثبات خدا( معروف به برهان وجودي آنسلم)
آنسلم درباره استدلال ابتكاري خود م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سیر فراگيري فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به چند نکته اشاره مي شود:
1. آموختن حکمت الهي و فلسفه نيازمند آموختن يک سري از مقدمات و علوم ابزاري است نظير يادگيري علم «منطق». دانش منطق به عنوان خادم علوم، نقش بسيار مؤثري در يادگيري فلسفه دارد. زيرا دانش فلسفه بر برهان و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تعريف مغالطه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سفسطه: به کارگيري مقدمات وهمي در استدلال (قياس) را که به نتيجه اشتباهي مي انجامد، سفسطه گفته مي شود. اين امر از آن روست که قياس (استدلال منطقي) بر مقدماتي با ويژگي هاي خاصي استوار مي باشد که بي توجهي به خصوصيات مزبور در مقدمات فرايند نتيجه گيري را با بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شبهه اعاده معدوم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شبهه اعاده معدوم در ارتباط با معاد جسماني مطرح مي شود و بدين گونه که بعضي ها مي گويند چون جسم انسان به کلي نابود مي شود، بازگشت آن در قيامت از قبيل اعاده معدوم است، و مي دانيم که اعاده معدوم محال است پس نتيجه آن مي شود که معاد جسماني با مشکل مواجه مي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پديدار شناسي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) «پديدارشناسى»(Phenomenology) به طور اعم، رابطه ذهن و عين را در پرتو تازه‏اى مطرح كرده، درباره جايگاه علوم عينى و اثباتى و فهم دنيايى مدرن از خود و اصالت و معنادارى اين خود فهمى، به نقد و ارزيابى مى‏پردازد. در واقع شاخه‏اى از پديدارشناسى، پاسخ‏ده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
روح حشرات
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عقل و نقل بر اين نكته اتفاق دارند كه حيوانات نيز داراى روح مجرد مى‏باشند كه پس از مرگ نابود نمى‏شود و در قيامت محشور مى‏گردد. اما در اصطلاح فلسفى از روح به نفس تعبير مى‏شود. بنا به نظر فلاسفه مسلمان قواى نفسانى بر سه قسم است:
1- نفس نباتى كه كمال بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونگی آفرينش ماده از خدای مجرد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند موجودي است مجرد و غير مادي، از اين رو آنچه مي آفريند بايد با او سنخيت داشته باشد؛ يعني از خداوند تنها ممکن است موجودي مجرد صادر شود نه موجودي مادي و غير مجرد، چرا که در خداوند ماده اي نيست تا از داشته هاي خود بدان دهد. آنچه را خداوند داراست تج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87