تعريف مغالطه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تعريف مغالطه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تعريف مغالطه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث فلسفی
سوال:
مغالطه چیست و انواع آن کدام است؟ لطفا منابعی جهت آشنایی با منطق و تفکر انتقادی معرفی فرمایید.
پاسخ تفصیلی:
سفسطه: به کارگيري مقدمات وهمي در استدلال (قياس) را که به نتيجه اشتباهي مي انجامد، سفسطه گفته مي شود. اين امر از آن روست که قياس (استدلال منطقي) بر مقدماتي با ويژگي هاي خاصي استوار مي باشد که بي توجهي به خصوصيات مزبور در مقدمات فرايند نتيجه گيري را با چالش روبه رو مي سازد. بررسي شرايط ياد شده ضمن فني و تخصصي بودن، داراي گستره زيادي است که در گنجايش اين پاسخ نمي گنجد از اين رو شايسته است براي آگاهي از آنها به کتاب هاي منطق بازگشت نماييد
(جعفر سبحاني، فرهنگ معارف اسلامي، زير عنوان هاي سفسطه و مغالطه).
خاستگاه اين رويکرد فلسفي که پيشينه آن به قرن پنجم قبل از ميلاد در يونان باز مي گردد، دو چيز بود؛ يکي آشکار شدن ديدگاه هاي فلسفي گوناگون و ناسازگار با يکديگر و ديگري روايي فراوان فني خطابه. اين گروه، به دنبال دو رويداد ياد شده تلاش مي کردند براي هر ادعايي، خواه درست و خواه نادرست، برهاني بر پاي داشته و اندک اندک کار را به جايي رساندند که، بيان داشتند حق و باطلي وجود نداشته و اساسا حقيقت دنباله رو فهم و درک انسان مي باشد. به ديگر سخن، هر کسي هر چه از امور عالم ادراک مي کند، درست است؛ حتي اگر برخلاف يکديگر باشد بدين سان، هر چند سفسطه بر پايه پس زدن واقعيت استوار گرديد، ولي به سوي انکار وجود علم؛ يعني ادراک قطعي برابر با واقع کشيده شد.
سقراط، افلاطون و ارسطو با پايه ريزي قواعد درست انديشي (منطق) با تندي به رويارويي با نگرش ياد شده پرداخته و نمايان ساختند که جدا از ادراک ما، اشياء واقعيت داشته و داراي چگونگي ويژه اي مي باشند.
رويکرد فلسفي که پايه رويارويي ياد شده را تشکيل مي داد همه ادراکات و مفاهيم ذهني را در سه دسته جاي داد:
الف - حقايق؛ يعني مفاهيمي که در بيرون مصداق واقعي دارند.
ب - اعتباريات؛ يعني مفاهيمي که در بيرون مصداق واقعي نداشته ولي عقل براي آنها مصداق اعتبار مي کند. مانند اعتبار گروه براي شمار صد نفري از افراد پيداست آن چه در بيرون واقعيت دارد، همين صد نفر مي باشند، نه گروه. در اين نمونه، ادراک ما درباره مجموع اعتباري است، زيرا مجموع مصداق واقعي ندارد.
ج - وهميات؛ يعني ادراکاتي که باطل محض بوده و در بيرون، هيچ گونه مصداقي ندارد مانند تصور غول، شانس.
به نظر مي رسد سفسطه پايه خود را بر مفهوم ذهني سوم استوار کرده و تلاش فلسفه نيز آن مي باشد که با ميزان هاي دقيق خود امور حقيقي را از دو دسته ديگر جدا کرده و به سوفسطي خاطرنشان سازد که چيستي عالم تنها در دسته دوم يا سوم نمي گنجد
(علامه طباطبايي، اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 1، مقاله نخست و دوم، ص 37 - 88 ، صدرا، چاپ چهارم، 1374).
مغالطه:
يا سفسطه كردن در لغت يعني كلامي كه مردمان بدان در غلط و اشتباه افتند. (از دهخدا)
اما در اصطلاح اهل منطق در بيان مغالطه (مغلطه كردن) در كوتاه سخن بايد گفت: قياسي است مركب از وهميات يا مشتبهات
(محمد رضا مظفر، منطق ص 10)
و يا به بياني ديگر، قياس فاسدي است كه منتج به نتيجه صحيح نباشد و فساد آن يا از جهت ماده است و يا صورت يا هر دو
(قطب الدين شيرازي، شرح كلمه الاشراق ص 136)
نكته مهم اين است كه در مغالطه آگاهانه، عمدي يا سهوي بودن تاثيري در بيان و تعريف مغالطه جايي ندارد اما اگر عمدي و آگاهانه بود سفسطه است كه فرد سعي در مجاب و معتبر ساختن كلام و فريب مخاطب دارد.
اما خلط كردن در لغت يعني درآميختن، اما در اصطلاح منطقي نسبت و رابطه اي بين دو چيز ايجاد نمودن به صرف تقارن دو مفهوم و به نوعي از تشابه الفاظ و تقارن در مفهوم سازي بين الفاظ بهره برده شود.
سفسطه و مغالطه تقريباً هم معنا هستند. مىدانيم كه هر استدلالى صحيح نيست. چه بسيار دلايلى كه به ظاهر دليل اند؛ ولى اگر با دقت و روش منطقى به آن نگريسته شود دليل نبوده؛ بلكه صرفاً با لفاظى طرف را به غلط افكندهاند؛ مثلاً اگر كسى بگويد در باز است - باز پرنده است پس در پرنده است. ظاهر استدلال تمام است، ولى مغالطهاى بيش نيست. براى آگاهى بيشتر در زمينه مغالطه و روشهاى آن وانواع واقسام آن به كتاب «منطق صورى» نوشته دكترمحمد خوانسارى مراجعه كنيد.
مغالطات انواع گوناگوني دارند. تاكنون بيش از يك صد نوع مغالطه شناسايي شده است. جهت آگاهي بيشتر در اين زمينه بنگريد: علي اصغر خندان، منطق كاربردي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1859
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت