جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 476
عتب الجميل على اهل الجرح و التعديل
نویسنده:
محمد بن عقيل علوي حسینی؛ محقق: حسن بن علی سقاف
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان/ اردن: دار الامام النووی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب العتب الجمیل علی اهل الجرح و التعدیل توسط محمد بن عقیل بن عبدالله بن یحیی العلوی به رشته تحریر در آمده است. وهابیت تکفیری یکی از مشکلات دنیای کنونی مسلمانان است. آنها با اتهام‌های ناشایستی که به شیعیان می‌زنند باعث گمراهی مسلمانان و عده زیادی از مردم دنیا می‌شوند. مؤلف کتاب حاضر با ردّ کردن وثاقت نواصب و توهین های آنان نسبت به اهل بیت (ع)، اتباع و شیعیان آنان، به بیان تکیه گاه الحادی اعتقادی آنان پرداخته است. این کتاب شامل مقدمه و شش باب و خاتمه می باشد. مؤلف در مقدمه کتاب وثاقت نواصب و توهین آنان را به شیعیان ردّ کرده و اصول غلط الحادی و اعتقادی آنان را بیان و کفر آنان را اثبات نموده است. در باب اول توهین ها و جرح نواصب نسبت به اهل بیت (ع) بیان گردیده است. در باب دوم توهین ها و جرح نواصب نسبت به اتباع اهل بیت (ع) ذکر شده است. در باب سوم توهین ها و جرح نواصب نسبت به شیعیان اهل بیت (ع) ذکر شده است. باب چهارم به تعدیل دشمنی نواصب نسبت به اهل بیت (ع) با ذکر فسق و فجور آن ها پرداخته است. باب پنجم در بیان افرادی است که عدول کردند و بازگشتند از دشمنی اهل بیت (ع). باب ششم در شناخت و اثبات کسانی که فسق و فجورشان از ناصبی بودنشان بوده است. در خاتمه به اعتذار از بعضی متقدمین پرداخته شده است. نویسنده پس از بررسی و ردّ وثاقت ناصبی ها و توهین های آنان نسبت به اهل بیت (ع) و اتباع و شیعیان اهل بیت (ع)، به بیان تکیه گاه الحادی اعتقادی ناصبی ها پرداخته است.
رد اباطيل عثمان الخميس على حديث الثقلین
نویسنده:
حسن بن عبدالله عماني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عربستان/ ریاض: دار الهدی,
چکیده :
کتاب رد اباطيل عثمان الخميس على حديث الثقلین توسط حسن عبدالله علی به رشته تحریر در آمده است. عثمان الخمیس یکی از مفتی های وهابی می باشد که اصلی ترین تخصص وی مناظره با شیعیان در فضاهای مختلف بخصوص برنامه های ماهواره ای و اینترنت است. خمیس در ادعایی عجیب, ائمه دوازده گانه را, ابوبكر, عمر, عثمان, علي, معاويه, يزيد, مروان بن حكم, عبدالملك بن مروان و ... معرفی می کند. وی معتقد است اكثر ائمه, اموي هستند. وی کتابی با نام حقبۀ من التاریخ بر علیه عقائد شیعیان و امامان شیعه نوشته و شبهاتی را در آن ایراد نموده است. نویسنده در صدد بررسی مجموعه ای از شبهاتی که شیخ عثمان الخمیس در کتابش آورده است, می باشد. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده که هر بخش دارای فصولی می باشد. بخش دوم: رد اباطیل عثمان الخمیس بر حدیث شریف ثقلین, که از پنج فصل تشکیل یافته است. نویسنده پس از بررسی اقوال عثمان الخمیس درباره اهل بیت (ع), با معرفی دیدگاه الخمیس به عنوان نظری شاذ, بیان نموده است که احادیث ثقلین, کساء, غدیر و حدیث «علی منی و انا من علی» علاوه بر تواتر بر افضلیت اهل بیت (ع) دلالت دارد که حتی برخی از مخالفین شیعه از اهل سنت نیز قائل به آن می باشند. همچنین مصداق آیه تطهیر, تنها پنج تن آل عبا می باشند.
در باب در هم تنیدگی جهان ها: نظریه و ایمان مسیحی در گفتمان الهیات مدرن کارل بارت
نویسنده:
هیروشی تونه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
The philosophical investigations into universals was entangled with the combination of a certain Christian faith and Ontology, especially in ancient and medieval times. That is, God’s creative activity provided us with the ontological presumption which enabled universals to be predicated, be perceived and be thought about. Times then have changed, and “the modern turn” in Philosophy tends to resolve universals into concepts or linguistic phenomenon, which resulted that its certain Christian ontology no longer dominates the discourse on universals. On the contrary to this philosophical tendency, modern theological discussions try to learn the development of philosophical investigations into universals, and to tackle the theological problems provoked by the modern natural science. Especially Karl Barth’s use of Universals-theory would obtain the assessment of “revolution in content” in the Church history, which, in previous studies, was yet entangled with the ambiguous word “…in motion…” and with the unclear argument “…understand true human nature from the nature of this one particular man Jesus Christ…” The present article will attempt to clarify this Barth’s practical use of Universals-theory by referring to philosophical arguments, then proving Barth’s intention and the difficulty of his complicated argument that Jesus Christ was one exemplar and in the same time was also the model, which is inconsistent with the basis of Universals-theory. It resulted that this Barth’s attempt will provide us with the possibility today of Universals-theory especially in the field of Religion.
صفحات :
از صفحه 185 تا 201
دین و معنویت: آدام اسمیت در برابر ژان ژاک روسو
نویسنده:
گوردن گراهام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 83 تا 93
فلسفه جدید انسان و اومانیسم
نویسنده:
هانس ل. م. داسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
The theoretical basis for the new philosophy was laid by the American philosopher James Joseph Dagenais (1923-1981), who came to the conclusion that philosophical anthropology is not a science, but a domain unto itself, and that a philosophy of man can only come about as a joint undertaking of all sciences, in which the object of study must be man himself. The final explanation of man lies outside all possible scientific views that have ever been formulated, because they lie within the origins of every branch of science, including the science of philosophy. It is the final ground on which the philosophies, of any nature whatsoever, can be practised implicitly or explicitly. The methods of a post-modern philosophical anthropology will have to be based on reflection, on the claim that it is possible to debate differences and contrasts on reasonable grounds, and on the individual responsibility for the decisions we all make for ourselves in respect of changes in body and mind. A post-modern version of Sartre’s creed: man is and always will be what he makes of himself. I have given philosophical anthropology a new concrete substance on the basis of the definition of Jim Dagenais: “a consistent overall vision of man and his world”, so that it can serve as the basis for philosophy and thus as the foundation for human life.
صفحات :
از صفحه 201 تا 218
آرای ملاصدرا و هیوم درباره تحلیل تطبیقی علیت
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
صفحات :
از صفحه 241 تا 257
حول البكاء على الميت
نویسنده:
عبيد كلباني عماني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بحرین/ سنابس: دار العصمة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حول البکاء علی المیت توسط عبید الکلبانی به رشته تحریر در آمده است. وهابیت در استدلال به تحریم گریه کردن برای میت به برخی روایات تمسک جسته و با تأسی به ظاهر روایات ،حکم تحریم گریه بر میت را از آنها استخراج می کنند، گروهی از این روایات که حکایت از واکنش برخی از صحابه نسبت به این مساله دارد به اشتباه به رسول خدا نسبت داده شده است که به بیان برخی از این روایات می پردازیم.بکاء بر میت یکی ازمسائل اختلافی بین مسلمانان می باشد و شیعیان با تکیه به روایاتی از پیامبر (ص) و همچنین گریه فاطمه زهرا بر پیامبر (ص) را جواز این کار می دانند. نویسنده این کتاب سوالاتی را در باب بکاء مطرح کرده و درصدد پاسخگویی آن است. این کتاب شامل مقدمه و سوالاتی در باب بکاء می باشد. دلیل و جواز بکاء برای شیعه چیست؟ آیا پیامبر در سوگ حمزه سید الشهدا گریه کرد؟ آیا حضرت زهرا در سوگ پدرش گریه کرد؟ آیا گریه حضرت زهرا دلیل بر جواز است؟ نویسنده پس از بررسی احادیث بکاء و جواب به سوالات به این نتیجه می رسد که (إنّ المیّت یعذب ببکاء أهله علیه) از احادیث تحریف شده است و این حدیث را پیامبر (ص) در باب کفار فرموده است.
بيان اوهام الالباني في تحقيقه لكتاب فضل الصلاة على النبي صلى الله عليه و آله و یلیه تخریج حدیث اوس الثقفی فی فضل الجمعة و بیان علته
نویسنده:
اسعد سالم تيم
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان/ اردن: دار الرازی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب بیان اوهام الالبانی و یلیه تخریج حدیث اوس الثقفی توسط اسعد سالم تیم به رشته تحریر در آمده است. این کتاب تعلیقه ای است بر کتاب فضلیت و محاسن صلوات بر پیامبر (ص)، که البانی بر آن تحقیقی نوشته است. نویسنده با تحقیقات مکرر و پرتکاپوی فراوان خطاها و تحریفات زیادی را در مطالب البانی مشاهده می کند که نویسنده با تفصیل اوهام البانی و خارج کردن احادیث از مصادر روایت در این بحث اقدام نموده و سپس آن را به سه فصل تقسیم کرده است. این نوشتار شامل دو کتاب است. کتاب اول با نام بیان اوهام البانی شامل سه فصل می باشد. در فصل اول به بیان توهمات البانی پرداخته شده. در فصل دوم به مطالبی درباره توهمات البانی می پردازد. فصل سوم خطاهای البانی که در علم کلام بر احادیث وارد شده را آورده است. کتاب دوم تخریج حدیث اوس الثقفی نام دارد. این کتاب شامل مقدمه و پنج فصل و خاتمه است که به ترتیب شامل این فصول است: متن حدیث اوس ثقفی، معرفی صحابه راوی حدیث، معرفی عبدالرحمن بن یزید بن تمیم، سؤال ها و اشکالات و شواهد حدیث. نویسنده پس از بررسی اوهامات و خطاهای البانی پرداخته و به این نتیجه رسیده که سخنان البانی را مورد نقد قرار دهد و به رد آن بپردازد.
حول زيارة القبور
نویسنده:
عبيد كلباني عماني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بحرین/ سنابس: دار العصمة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حول زیارة القبور توسط خلیفه عبید الکلبانی العمانی به رشته تحریر در آمده است. همانا زیارت قبور از مسائل فرعی فقهی است. وهابیون از این عمل به عنوان یك عمل شرك آمیز، حرام و بدعت یاد می كنند. آیات قرآن و روایات فراوان در خصوص جواز زیارت قبور، مخصوصا زیارت قبور پیامبران، اولیا و صالحان تاکید کرده است. نویسنده این کتاب در صدد بررسی مساله زیارت قبور و رد شبهات و اتهامات وارده به زوار قبور از طرف وهابیت پرداخته است و زیارت قبور را با استناد به احادیث نبوی عملی مستحب و نیکو می داند. این کتاب شامل بیست قسمت عنوان می باشد. برخی از عناوین این کتاب عبارتند: اجازه و مجوز از پیامبر (ص) برای زیارت، حدیث قبور را زیارت کنید همانا شما را به یاد مرگ می اندازد، زنان و زیارت قبور، گفته های علما در مسأله زیارت، مناقشات در گفته های علما در مسأله زیارت، روایات نهی از تشییع جنازه، روایات لعن زنان زائر قبور، روایات آموزش زیارت قبور توسط پیامبر به عایشه، ابن قیم سعی بر توجیه روایت زیارت قبور توسط عایشه را دارد، مناقشه با ابن قیم در مبحث روایت زیارت قبر توسط عایشه و ردّ بر آن، زیارت حضرت زهرا قبر حمزه عمویش را. نویسنده در این کتاب با بررسی موضوع زیارت قبور به این نتیجه رسیده است که زیارت قبور از اعمال مستحبی و مورد تاکید قرآن و روایات اسلامی است. لذا نویسنده با پاسخگویی به سؤالات ایراد شده در موضوع زیارت قبور به نقد و ردّ شبهات و اتهامات آنان پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 476