جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 312385
 حضرت فاطمه ( س) از رحلت پیامبر ( ص) تا شهادت
نویسنده:
زهرا مقدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
فاطمه زهرا ( س) جلوه جلال و جمال خداوندی و آیینه تمام نمای خصال نبوی و سیره علوی بود. یگانه بانویی که دیده روزگار به علو کرامتش خلقی ندیده بود و گوش به فضل و شرافتش مقامی نشنیده بود. نوشتار حاضر باعنوان « حضرت زهرا ( س) از رحلت پیامبر ( ص) تا شهادت » می باشد. حضرت زهرا در نزد پیامبر ( ص) از منزلت ویژه ای برخودار بودند. ایشان در واقعه احد حضور داشتند و به مجروحان کمک می کردند و زخم های آنان را مداوا می کردند . با مرگ نابهنگام رسول اکرم ( ص) غم و اندوه های جهان بر حضرت فاطمه(س) روی آورد. بعد از رحلت پیامبر(ص) عده ای از بزرگان شهر مدینه در سقیفه بنی ساعده جمع شده و تصمیم گرفتند که جانشینی برای پیامبر ( ص) انتخاب کنند در حالی که حضرت علی ? و یاران با وفای ایشان هنوز مشغول کفن و دفن پیامبر ( ص) بودند. سرانجام ابوبکر را به عنوان خلیفه خود بعد از پیامبر ( ص) قبول کردند. هنوز چند روز از خلافت ابوبکر نگذشته بود که دستور داد وکیل فاطمه ( س) را از فدک بیرون کرده و آن را به تصرف خویش در آورد. فدک سرزمین حاصلخیزی میان خیبر و مدینه بود که طی فتح خیبر به دست سپاه اسلام رسید ، پیامبر ( ص) بعد از آنکه آیه 26 سوره اسراء نازل شد فدک را به فاطمه ( س) بخشید. بعد از جریان غصب فدک و رحلت پیامبر اکرم(ص) حضرت فاطمه(س) به بستر بیماری افتادند و سرانجام روز بیست و هفتم جمادی الاول سال 11 هجری وفات نمودند. ضرورت و اهمیت این تحقیق از آن جهت است که حضرت زهرا ( س) نه تنها برای شیعیان بلکه برای تمام زنان و مردان آزاده جهان الگو می باشد. و از جمله بارزترین مشخصه آن حضرت که همه باید از آن الگوپذیری داشته باشند مسئله دفاع و حمایت همه جانبه ایشان از مولا و رهبر خویش است که حتی در این راه به شهادت هم رسیدند. هدف از ارائه این تحقیق این است که ؛ الگویی گرانقدر برای رهروان و زائران و عاشقان حضرتش معرفی نموده باشم. ازسویی دیگر همه ساله میلیونها زائر ایرانی مسلمان از کشور شیعی و انقلابی ایران و سایر سرزمینها عازم قبرستان بقیع، این خانه دلها، می گردند که لازم است اطلاعات و آگاهی کافی از زندگی کوتاه ایشان و علت شهادت او و علت مخفی بودن قبر آن حضرت داشته باشند. با توجه به بررسی هایی که در این راستا انجام دادم بنابر اقتضای طبیعی موضوع و بحثهای تاریخی آن سعی نمودم در درجه اول از منابع دست اول همچون وسائل الشیعه از محمد بن حسن حر عاملی؛ منتهی الآمال از شیخ عباس قمی؛ مکارم الاخلاق طبرسی و ... استفاده کنم ولی در عین حال از آثار مکتوب به زبان فارسی و تحقیقات کنونی و معاصر هم غافل نشده و هر جا مطلب جالب توجه ، لطیف و برداشتی تازه و مطلبی دلنشین یافته ام از آن هم بهره گرفته ام . کلیدواژه های این تحقیق عبارتند از : فاطمه، عصمت، شهادت، غصب ، عشیره.
 حباب: نگاهی به صوفیه در ایران
نویسنده:
زهرا شفیعیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تصوف، به عنوان یکی از انحرافات جدی در امت اسلام، دوران پر فراز و نشیبی را طی نموده است. اهل بیت به عنوان رهبران الهی، از همان ابتدای تشکیل این جریان، به مخالفت با آن پرداختند. تصوف با زهدورزی های دروغین حسن بصری و سفیان ثوری در عصر بنی امیّه آغاز گردید تا این که در دوران امام صادق علیه السلام رسماً به عنوان یک مسلک و مذهب توسط ابوهاشم کوفی اعلام موجودیت کرد. شروع صوفی گری توسط عثمان بن شریک کوفی معروف به ابو هاشم کوفی بود . و پس از او افرادی همچون منصور حلاج به این عقیده گرویدند.این عقیده باطل که با مقدمه چینی حسن بصری شروع شده بود و به ابوهاشم کوفی رسید اواخر قرن دوم جوانه زد.و در قرن سوم رشد و رواج یافت و توسط افرادی همچون کل آبادی و سراج در قرن چهارم نظم یافت . و در پنجم تا نهم شکوفا شد. این فرقه باطل مراکزی را جهت عبادت بنا نمودند که به خانقاه معروف است.ضمن اینکه بین متصوفه دو مکتب معروف شد که معروفند به مکتب عراقی و مکتب خراسانی و هرکدام فرقه هایی دارند. هر یک از فرقه های صوفیه اندیشه های خاصی دارند همچون ولایت ، شطح ، شریعت و مقدمات اسلامی و احکام اسلامی ،سماع ،اعتذار یا حب ابلیس ، شاهد بازی و... سوابق این فرقه گرایی این است که صوفیان نخستین ، غالبا سنی بودند و صوفیانی که از تشیع منشب شدند از زمان صفویه به بعد بوده است.صوفیان شیعی در ایران دارای فرقه هایی همچون نعمت اللهی بوده اند و فرقه های سنی همچون نقشبندیه و قادریه بوده اند. در حال حاضر فرقه هایی همچون گنابادی ،نعمت اللهی صفی علی شاهی ،مونس علی شاهی ،ذهبیه ، اویسیه و خاکساریه در ایران فعال هستند. فرقه های صوفیه راهها یی را برای جذب دیگران به سوی خویش همچون کارهای خارق العاده و استفاده از موسیقی به کار می برند. در مورد این فرقه احادیث بسیاری از پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین ( علیه السلام) به ما رسیده است. این انحرافات موجود بین مسلمانان خصوصا شیعیان و گرایشهای برخی مردم عوام به سوی این فرقه با برخی جذابیت ها که از سوی آنها دیده می شد این را می طلبد که نسبت به این فرقه ضاله آشنایی بیشتری پیدا کنیم تا مسیر حق را بهتر شناخته واز اینگونه انحرافات در جامعه اسلامی جلوگیری شود. عده ای آن را به عنوان یک جریان عرفانی به صورت مطلق با تمام عقاید آن پذیرفته اند و سعی در توجیه انحرافات آن نموده اند و عده ای دیگر نیز با هدف مقابله و مبارزه با صوفی گری با عرفا و عرفان حقیقی نیز اعلام جنگ نموده اند؛ در حالی که عرفان مورد نظر تشیع، همان عرفان فقاهتی است که بزرگانی همچون: مرحوم سید علی آقای قاضی، علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی(ره)، در دوران اخیر، از چهره های شاخص آن بوده اند. فرضیه : از آنجائیکه این انحرافات فکری و عقیدتی در جوامع امروزی خصوصا در ایران وجود دارد و غالبا – درظاهر- آمیخته به عرفان می باشدو مشتاقان زیادی دارد ، بااین فرض به بررسی این نحله انحرافی و ردّ آن در کلام بزرگان دین می پردازیم . برای اطلاع بیشتر از این فرقه ضاله می توان به وسیله کلید واژه های زیر اطلاعات لازم را جمع آوری نمود: صوفیه ، متصوفه ،عارف ، عرفا ، ابوهاشم کوفی ،حسن بصری ، سفیان ثوری ،فرقه گنابادی ،منصور حلاج ،معرف کرخی،نقشنبندیه ، قادریه ،نعمت اللهی ،مقام قطب ،تجسم صورت مرشد،هو 121 ،فرقه نعمت اللهی صفی علی شاهی، فرقه مونس علی شاهی ، ذهبیه ، اویسیه ، خاکساریه ، استعمار و تصوف، علی اللهی ، عشریه . نتیجه: این است که فرقه صوفیه فرقه ای انحرافی و ضالّه بوده که هیچ گاه مورد تایید اسلام و ائمه طاهرین علیه السلام و علماء اسلام نبوده است وگاهی برداشتهایی اشتباه از کلمات یا مثالهای این بزرگان-مانند امام خمینی"قدس سره"-صورت گرفته که هیچگاه تاییدی از ایشان نسبت به پذیرش این فرقه انحرافی نمی باشد.
 ریحانه های بهشتی: نقش زنان در پیدایش و تداوم نهضت امام حسین ( ع)
نویسنده:
زهرا حسینی گل مکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع نقش زنان در پیدایش و تداوم نهضت امام حسین(ع) موضوعی است که هشیاری زنان مسلمانرا در هر عرصه و مکان می طلبد.اهداف انتخاب موضوع در چهار بخش متفاوت غیر از بخش اول که کلیات و شامل طرحنامه است، مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش اول این مجموعه،حضور بانوان در تاریخ صدر اسلام در عرصه جهاد، شرکت در مسائل سیاسی و اجتماعی و دانش پژوهی و آموزش علوم توسط آنان، وظیفه زن مسلمان و حد و حدود حضور او را در اجتماع، تبیین می کند. در بخش دوم با بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران حسین بن علی ( ع) و مقایسه آن با وضعیت حاکمان و حکومت وقت در هر زمانف می توان نکات ارزنده ای را عبرت گرفت و از تکرار وقایع ناگوار تاریخ جلوگیری نمود.توجه به مفهوم عزت و جلوه های عزتمندی، به عنوان مهمترین عامل پیروزی و تداوم نهضت حسینی، ذلت را که نقطه مقابل عزت است از هرد فرد مسلمان منع می نماید. همچنین خصوصیات حاکمان اسلامی وقت و ترویج قرائت های گوناگون از دین و عوامل دیگری، دلایل قیام امام حسین(ع) را مشخص می کند. به طور کلی عزتمندی در زنان عاشورا، نقش مثبت و منفی آنان به عنوان دلیلی برای قیام عاشورا،همچنین زنان به عنوان یکی از رموز جاودانگی نهضت حسینی، توجه به زندگی حضرت زینب(ع) در قبل و بعد از واقعه عاشورا، دلایل همراهی زنان با کاروان کربلا و نقش های مؤثر آنان در کربلا، چون پرستاری، تبلیغ، سوگواری ، صبر و پایداری، حمایت از ولایت و دفاع از ارزشهای دینی، دامنه ی این تحقیق را تشکیل می دهد. منابع و مآخذ مورد استفاده در این تحقیق کتب روایی نظیر بحار الانوار مرحوم مجلسی و آمالی شیخ صدوق و اصول کافی مرحوم کلینی بوده و دیگر کتب معتبر چون نهج البالاغه، لهوف سید بن طاووس، تحف العقول، الطبقات الکبری، ریاحین الشریعه … و تواریخ چون تاریخ طبری و تاریخ یعقوبی و مروج االذهب می باشد همچنین از مقاتلی چون خوارزمی و مقتل ابو مخنف استفاده گردیده است. روش انجام کار و تحقیق، در این مجموعه روش کتابخانه ای می باشد که اللته با روش تحلیلی و توصیفی موضوع کاربردی شده است. نتایج حاصله از تحقیق، در بخش چهارم آن که تأثیرات نهضت عاشورا بر زنان اعصار دیگر می باشد، بیان گردیده و در نهایت معلوم می گردد همانگونه که بانوان با معرفت و با ایمان می تونند محرک و حمایت کننده انقلابی عاشورایی گردند، زنان شیطانی می توانند مانع این حرکت گردند. زنان عشورایی بعد از شهادت عزیزانشان در انقلاب عاشورا، برای تداوم انقلاب عاشورا و رساندن پیام عاشورا مصادیق جهاد را با سوگواری، تبلیغ و ترویج ارزشهای دینی، رسوایی دشمن و مبارزه با او گفتار و کردار خود به عرصه ظهور نشاندند. کار زنان عاشورایی را، زنان ایرانی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تکرار نمودند و اکنون برای تداوم انقلاب اسلامی و رسیدن به اهداف شهیدان مسئولیت سنگین رساندن پیام شهدا به گوش جهانیان تا حد بسیار زیادی بردوش زنان امروز می باشد. واژگان کلیدی این تحقیق شامل زن، جهاد، عزت، حضرت زینب(س) و تبلیغ می باشد.
 تاریخ پیدایش تشیع
نویسنده:
سمیه ایزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی که پیش روداریدتحت عنوان تاریخ پیدایش تشیع می باشدکه متشکل ازسه بخش است. باتوجه به اینکه مطرح شدن شیعه به عنوان یک مذهب خاص بعدازامامت علی بن ابیطالب ? می باشددربخش اول سعی شده تااصول ومبانی اعتقادی شیعه موردبررسی کامل قرارگیرد.دراین بخش ابتداتعاریفی درمورداسلام،دین،شیعه،رافضی مطرح شده است.سپس منابعی افطاروعقایدشان راازآنهامی گیرندبیان شده است.درفصل سوم این بخش درموردوحدت عقیده،عقل گرایی،استکبارشیعیان واینکه همیشه آنان درتأسیس علوم اسلامی مقدم بوده اندتوضیحاتی ارائه شده است. دربخش دوم ابتدانظرات مختلف درموردتاریخ پیدایش تشیع بیان شده است.درهمین راستابعضی قائلندکه شیعه بعدازواقعه سقیفه بنی ساعده بوجودآمده است،عده ای معتقدندکه شیعه بعدازشهادت امام حسین?بوجودآمده است وقبل ازآن فرقه ای به نام شیعه وجودنداشته است.برخی ازنویسندگان هم معتقدندکه نظریه شیعه برگرفته ازافکارایرانیان است.آنان معتقدندکه نظرشیعیان درموردجایگاه امامت مشابه عقایدایرانیان درموردحاکمان است واعتقادشیعیان وایرانیان درموردآسمانی بودن حق رهبران خودیکسان است واینهادلیل برآن است که تشیع برگرفته ازایرانیان است بعضی دیگرنیزشیعه راازبدعتهای شخصی به نام عبدالله بن سبأمی دانند.درفصل دوم این بخش درموردساختارسیاسی اجتماعی نظام قبیله ای واین که این ساختارعامل بروزاختلافات درآن زمان می شده توضیحاتی ارائه شده است.درفصل سوم درموردشخصیتهای مطرح آن زمان مطالبی بیان شده است. دربخش سوم فرضیه هایی که درارتباط تاریخ پیدایش تشیع مطرح شده بودموردنقدقرارگرفته است.دراین بخش بیان شده که سقیفه بنی ساعده ،قتل عثمان،جنگ جمل وجنگ صفین وشهادت حسین بن علی?هیچکدام درپیدایش شیعه نقش نداشته اندوفقط باعث شده اندکه شیعه به عنوان یک مذهب خاص درجهان مطرح شود.درادامه نقدفرضیه هابه اثبات رسانده ایم که پیروی ازعلی?وپیدایش مذهب شیعه پیش ازاسلام آوردن ایرانیان بوده است وعبدالله بن سبأ نیز براساس کتب تاریخی فردی عالی وازفرقه سبئیه بوده است وپیدایش تشیع توسط اوسندومدرک معتبرتاریخی ندارد. براساس نتایج حاصل ازتحقیق،به عنوان یک جریان اصیل همزادباظهوراسلام به وجودآمده واساساًجزئی ازرسالت پیامبراکرم?بوده است که شواهدومدارک تاریخی نیزاین دیدگاه راتأییدمی کند.
 جامعه در عصر ظهور
نویسنده:
اکرم خاشع
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
جامعه در عصر ظهور عنوان تحقیق است که هدف از آن ارائه سیمای کلی از عصر امام مهدی « علیه السلام» و قیام مقدس آن حضرت و پاسخ به برخی از سؤالات پیرامون حضرت مهدی « علیه السلام» می باشد که از آیات و روایات استفاده شده است. تحقیق با شرح مختصری از زندگانی امام شروع شده و بعد از بیان حکومتهای پیش از ظهور نگاهی به حکومت حضرت دارد و در بخش پایانی به بررسی جامعه قبل و پس از ظهور می پردازد. منابع استفاده شده بیشتر کتابهای حدیثی و روایی بود که توسط شیعه و سنی تالیف گردیده اند وسعی شده به ذکر یک منبع از روایت اکتفا شود. یکی از مسائلی که جامعه بشری پیش از ظهور امام از آن رنج می برد، ستمی است که به وسیله حکومتها بر مردم می رود، زیرا پیش از ظهور آن حضرت، ستمگران بر جهان فرمانروایی می کنند، اما این حکومتها پیش از ظهور به ضعف می گرایند و این زمینه ای می شودتا حکومت جهانی حضرت را بپذیرند. حضرت هنگامی زمام امور را بدست می گیرد که دنیا وارث انبوهی از نابسامانی هاست و میلیونها بیمار جسمی و روانی وجود دارد ، ناامنی همه جا را فرا گرفته است، شهرها در اثر جنگ ونبرد به ویرانه ای تبدیل گشته است و نابودی کشتزارها در اثر آلودگی محیط زیست ، کمبود ارزاق را به دنبال دارد. بالاخره پس از قرنها انتظار و تحمل رنج و سختی روزگار ستم و تاریکی ها، به سر می آید و شخصیت بزرگی که با یاری الهی،بنای زدودن آثار ستم و جور را دارد ظهور می کند آن حضرت دست به اصلاحات گسترده و دگرگونی بنیادی در دو بعد مادی و معنوی می زند و جامعه بشری را سامان می بخشد . اقدامات حضرت را می توان تحت عناوین احکام جدید ، اصلاحات و تجدید بناها دسته بندی کرد و برای انجام این اقدامات حضرت مهدی « علیه السلام» با دشمنان و کسانی که با وی مخالفت می کنند بسیار قاطعانه برخورد می نمایند و در برخورد با آنها از یک نوع مجازات استفاده نمی کنند.
 بررسی و تبیین مشکلات اعراب نهج البلاغه از نامه 61 تا آخر نهج البلاغه
نویسنده:
حمید متقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
نامه های 61 تا آخر نهج البلاغه را بررسی و کلمات و عبارات مشکل آن را توضیح داده و تحلیل کرده است. وی در این کار، به شرح های معتبر نهج البلاغه و مراجع نحوی و اعرابی مراجعه کرده است.
 جریان شناسی نفاق بعد از حکومت پیامبر ( ص) تا حکومت امام علی ( ع)
نویسنده:
فاطمه دهقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
نفاق در عرف قرآن اظهار ایمان و پنهان داشتن کفر باطنی است. ضرورت شناخت نفاق و منافق، بیش تر از ضرورت شناخت دشمن است چرا که جهت گیری و جبهه گیری دشمن آشکار و جبهه گیری منافق مخفی می باشد؛ به همین دلیل قادر است ضربات مهلکی بر پیکره ی اجتماع وارد آورد. نفاق دارای گونه های مختلف می باشد که علل و انگیزه هایی باعث ایجاد این معضل می شود. نفاق، موضوع تازه ای نیست که در عصر امروز به وجود آمده باشد بلکه از صدر اسلام-پیش از هجرت پیامبر(ص) به مدینه- شکل گرفته است. دراین میان یهود نقش زیادی در تشکیل مثلث شوم نفاق(مشرکان مکه، قدرت طلبان مکه و مدینه) دارد و سعی می کند از این طریق ضربات مهلکی بر اسلام وارد آورد. از این سه گروه تنها یک گروه توانست با مخفی نگه داشتن ماهیت خود تا رأس هرم قدرت پیش رود و برای رسیدن به این مهم بارها اقداماتی بر ضد اسلام و پیامبر(ص) انجام دادند که از مهم ترین فعالیت آن ها پی ریزی صحیفه ی ملعونه اول در مکه و صحفیه ی ملعونه ی دوم در مدینه پیش از بازگشت از حجه الوداع می باشد. با نفوذ منافقین در سازمان حکومتی پیامبر(ص) و عملکرد آن هابر خلاف احکام الهی سنت پیامبر(ص) اثراتی سوء دامنگیر جامعه ی مسلمین شد که تا امروز هم ادامه دارد که برخی از آنها از این قرار است: غصب خلافت و کنار زدن علی(ع) و کتمان فضیلت او، غصب حقوق اقتصادی اهل بیت(ع)، گذاشته شدن بدعت هایی در دین و به فراموشی سپردن سنت حقیقی پیامبر(ص)، رواج فساد و محروم کردن جامعه ی اسلامی از چشیدن طعم شیرین عدالت که در سایه ی حکومت اوصیای پیامبر(ص) امکان پذیر است. امید است که با شناخت نسبت به این مسأله(جریان نفاق)و ریشه کن کردن آن همچنان پیرو ولایت بمانیم و نگذاریم حوادث تلخ گذشته تکرار شود. (ان شاء الله) همچنین کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: نفاق، جریان شناسی، حکومت، پیامبر، سقیفه، فدک، بدعت، خلافت و .... .
 رواها و نارواها در زندگی اولیاء
نویسنده:
سمیّه ایماندوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رواها و نارواها در زندگی اولیاء، عنوان نوشته ای است که پیش رو دارید، آن چه که طی این رساله به آن پرداخته شده است، نشان دادن چهره ی واقعی اسلام است، دینی که کامل است و با ارائه ی تعلیمات صحیح و زندگی بخش، انسان کامل می سازد. به دلیل ضعف شناختی که در افراد در مورد دین اسلام وجود دارد و نیز به علت نیاز گروهی دیگر از افراد که در پی یافتن سؤالات متعدد خود پیرامون زندگی دینی و اسلام هستند، و عوامل دیگری چون حفظ حریم دین از هجوم خرافات و عقاید باطله، معرفی چهره های گمنام اما نمونه و برتر و .. بر آن شدیم تا در جایگاهی به تحقیق بپردازیم که پیشینه ی چندان طولانی ندارد و فقط مدت کوتاهی از تألیف کتب و رساله در این زمینه می گذرد. با در نظر گرفتن اهداف فوق به بررسی کتب زندگانی و شرح حال علماء و عرفای بزرگ معاصر پرداخته و در حد وسع و توان، مطالبی در خصوص رفتار اولیاءالله در مواردی هم چون، نماز، عبادت، رفتار با خانواده و مردم، علاقه به اهل بیت و خاندان نبی مکرم اسلام ( ص) جمع آوری و در این مجموعه به صورت حکایات کوتاه و پندهایی شیرین تدوین گردیده است. به طور کل در این تحقیق، در پی پاسخ دادن به این سؤال هستیم که آیا رویکرد دینی داشتن به ابعاد مختلف زندگی، اعم از بعد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و ... تأثیر در تکامل روحی انسان دارد یا خیر؟ و به عبارت دیگر انسان های عارف و تربیت شدگان واقعی اسلام به چه وسیله ای به مقامات عالیه دست پیدا کرده اند؟ آیا می شود فرد، دیندار نباشد اما کامل شود.؟ در این مجموعه به گونه ای عمل شده است که خواننده با مطالعه ی آن، خود به پاسخ سؤالات فوق پی می برد و بر مسیر واقعی معرفت و تکامل واقف می گردد. به راستی که طریق مردان خدا راه دیگری است، آنان با پیمودن مسیر الهی و دینی، به سر منزل مقصود رسیده اند و نه از طریق ریاضت نابجا و رهبانیت و سحر و ... . دین اسلام راهی روشن است و هیچ ابهامی در تربیت آن وجود ندارد، گواه این سخن، رواها و نارواهایی است که در زندگی اولیاءالله به طور جدی عمل و رعایت می شود، و این نوشته حول محور آن تهیه شده است. و طی آن خواننده با واژه هایی از قبیل سیر و سلوک، عرفان، اخلاق، عارف، سالک و ... به معنای واقعی آشنا می شود. اگرچه در این مجال مختصر، موضوع مورد بحث به حد کافی گسترده نشده است، اما امید است در فرصت های بعدی، ابعاد دیگری از رواها و نارواها در زندگی اولیاء مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
 ترجمه کتاب شرح حال امام حسن ( ع)
نویسنده:
فروغ مهدیزاده طرقدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این کتاب قسمتی از کتاب « طبقات الکبیر» از ابن سعد است که قسمت چاپ نشده این کتاب است. این کتاب بزرگ بصورت خطی بوده است و سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی این کتاب را مطالعه و بصورت چاپی درآورده اند و در اختیار عموم قرار داده اند. ابتدا مقدمه ای از مؤسسه آل البیت از زندگی نامه عبدالعزیز طباطبائی نوه صاحب کتاب عروه آیت الله یزدی را آورده اند و این کتاب را برای سالگرد فوت ایشان تقدیم خوانندگان محترم نموده اند. مقدمه ای از قلم خود سید بزرگوار عبدالعزیز طباطبائی یزدی آمده است. و در این مقدمه ایشان از شرح زندگی خود، مسافرت ها، کنفرانس ها، تألیفات، منابعی که در تألیفات استفاده نموده اند، افرادی که برای روایت کردن آنان اجازه گرفته اند، مطالبی دیگر آورده اند نمونه هایی از کتاب خطی طبقات کبیر ابن سعد بصورت کپی چاپ شده است. همسران و نزدیکان خود مطالبی آمده است. در مورد نحوه خضاب و انگشتری امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) روایات بسیاری از افراد متعدد بیان شده است. در مورد صلح امام حسن ( ع) و واگذاری حکومت به معاویه و اینکه ایشان صلاح است امت خویش را مهمتر از حکومت می دانستند سخنان بسیاری وارد شده است. از چگونگی مسموم شدن امام حسن ( ع) و بستری شدن ایشان و سفارش امام حسن ( ع) به برادرشان امام حسین ( ع) که بعد از فوت، ایشان را کنار مرقد پیامبر اسلام ( ص) به خاک سپارند مطالبی آمده است که اگر مانعی وجود داشت، ایشان را در قبرستان بقیع کنار مادرشان فاطمه ( س) بخاک سپارند. بعد از فوت ایشان هم با منتشر شدن خبر فوت، دستگاه حکومتی وقت از دفن کردن امام حسن ( ع) در کنار قبر پیامبر جلوگیری نمودند. ولی چون امام حسن ( ع) سفارش کرده بودند. حتی اگر به اندازه خون گرفتنی، خون ریخته شود، مرا کنار مرقد پیامبر ( ص) دفن نکنید و چون اراده دفن امام حسن ( ع) را کردند نماز را بر پیکر مبارکشان سعید بن عاص خواند و ایشان را به خاک سپردند تمام افراد مدینه حتی روستاهای مجاور و دهکده های انصار همه با خبر شدند و عزادار شدند. بازارها را تعطیل کردند و جامه عزا بر تن کردند، و بنی هاشم تا یکسال عزادار امام عزیزشان بودند. 1-تعریف و تبیین موضوع: محقق با نوشتن این کتاب خواسته است کتاب های روایی خطی که در ملکیت شخصی بوده به حالت چاپی در اختیار عموم قرار دهد. این کتاب شرح حال امام حسن ( ع) از کتاب خطی « طبقات الکبیر ابن سعد» است. منابع آن هم همراه اسامی راویان توسط محقق سید عدالعزیز طباطبائی تحقیق و تهذیب شده است. -بخش اول نام اجداد پدری و مادری امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) است. -سخنانی در مورد عقیقه این دو بزرگوار آمده است. -درباره تراشیدن موی سر امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) از افرادی نقل شده است. -نام گذاری این دو امام گرامی توسط رسول اکرم ( ص) بیان شده است. -درباره شباهت حسن بن علی ( ع) به پیامبر ( ص) افراد بسیاری روایت کرده اند. -طریقه رفتار پیامبر ( ص) با امام حسن ( ع) و آنچه درباره امام حسن ( ع) انجام می دادند مطالبی بیان شده است. -دعائی که پیامبر ( ص) به حسن بن علی ( ع) آموختند تا ایشان در قنوت نماز وتر بخوانند. -طریقه و روش امام حسن ( ع) در رفتار با اهل کوفه سخنانی روایت شده است. -عفان بن مسلم از حماد بن سلمه از هشام بن عروه از عروه حسن بن علی ( ع) برای ما نقل کرد که هنگام طلوع خورشید این کلمات را خوانده است. -سمع سامع بحمد الله لا عظم له الملک و له الحمد و هو علی کل شی قدیر، سمع سامع بحمد الله لا مجد و لا شریک له له الملک و له الحمد و هو علی کل شی غدیر.« شنید شنونده ای شکر خدای بزرگ، خدائی که سلطنت و حاکمیت دارد و سپاس مخصوص اوست و بر هر چیز تواناست» « به شکرانه خدائی بزرگ، که شریکی ندارد خدائی که حاکمیت مخصوص اوست و بر هر چیز توانا است» درباره ازدواج و معاشرت ایشان با 2- فرضیه و سئوالات در کار ترجمه پیرامون موضوع، فرضیه و سئوالاتی نمی باشد. فقط در رابطه با کار ترجمه و متن و موقعیت قرار گرفتن کلمات، موضوع، محمول بودن، حال بودن، یا غیره که نکات ادبی نگارشی است مفروض می شود. گاهی در مورد شخصیت افراد، سلسله راویان بحث می باشد. ثقه بودن یا غیر ثقه بودن مهم است محقق کتاب تحقیق و تهذیب کامل را از لحاظ تطبیق روایات با اصل کتاب و معتبر بودن راویان انجام داده اند. 3-پیشینه موضوع: این کتاب قسمی غیر مطبوع از کتاب « طبقات الکبیر ابن سعد» است که محقق در مورد زندگی نامه امام حسن ( ع) منابع بسیاری را جمع آوری کرده. در سراسر کتاب خانه های جهان کتاب های خطی مصور را گرد آورده و در دسترس پژوهش گران قرار داده است. 4-روش تحقیق: در ابتدا کلماتی که مشکل بوده است و از نظر معنا احتیاج به تحقیق داشته از « کتاب منجد الطلاب» پیدا کرده و با توجه به معنی و مفهوم آن در جمله مطلب، ترجمه شده است هر گاه مطلبی از نظر استاد راهنما ناخوانا یا مفهوم نارسا داشته است تصحیح شده است. در کار ترجمه اعراب و نقش کلمات برای رساندن مفهوم اصلی متن مورد توجه بوده است. گاهی هم از کتب فرهنگ مانند لاروس و کتاب های لغت نظیر، تاج العروس استفاده شده است قسمی از زندگانی امام حسن ( ع) از کتاب « نهج الحیاء» الستفاده شده است. 5-ضرورت و اهداف تحقیق: 6-اهداف تحقیق این بوده است که اولا خود بتوانیم از طریق روایات نقل شده در کتب مختلف با زوایای مختلف زندگی امام حسن ( ع) آشنا شوم. ثانیا دسترسی به منابع کتب روایی که دارای سند و سلسله راویان هستند برای دیگران هم امکان پذیر باشد. کلید واژه ها: سند – سلسله راویان.
 حضرت فاطمه ( س) و دفاع از ولایت
نویسنده:
طیبه امیراحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
حضرت فاطمه ( علیها السلام) فرزند محمد ( صلی الله علیه و آله) سالار پیام آوران و فرستادگان الهی، و مادری شریف و فداکار چون خدیجه ( سلام الله علیها) که تمام ثروت و دارایی خویش را در راه پیشرفت و استواری اسلام هزینه کرد، می باشد. حضرت فاطمه، در روز جمعه، بیستم ماه جمادی الثانی، سال پنجم بعثت متولد شده، فاطمه ( سلام الله علیها) نزد پروردگار نُه نام دارد که از جمله آن ها صدیقه، مبارکه، طاهره و ... می باشند. و آن حضرت به القاب و کنیه ها خوانده می شود که معروف ترین لقب ایشان، زهرا، و از کنیه ها، اُمِّ ابیها و اُم الائمه می باشند. از فضائل بی شمار آن حضرت می توان به طینت بهشتی او، عصمت، علم و آگاهی ، سروری زنان عالم و مقام و منزلت او در قیامت اشاره کرد. روایات فراوان علاقه ی شدید پیامبر ( صلی الله علیه و آله) به حضرت فاطمه ( علیها السلام) را بیان نموده است، چنانکه در بعضی پیامبر آن حضرت را پاره تن و نور چشم خود معرفی کرده است. زیباترین جلوه های ایثارگری فاطمه ( علیها السلام) در دفاع از ولایت عبارتند از: 1- همراهی علی ( علیه السلام) برای باز ستاندن حق او 2- سپر قرار دادن خود به منظور حفاظت از امام 3- بیعت نکردن با خلیفه اول 4- خواندن خطبه های آتشین در دفاع از حضرت علی ( علیه السلام) 5- انتقاد شدید از زنان مهاجر و انصار 6- وصیت نامه سیاسی.. این رساله به بررسی نقش حضرت فاطمه ( علیها السلام) در دفاع از ولایت پرداخته است. اهمیت این تحقیق از آن جهت است که: تلاش حضرت زهرا ( علیها السلام) و مبارزات پی گیر او در دفاع از ولایت و تحمل رنج ها و مصائب در این راه را مورد توجه قرار می دهد و به زنان می آموزد که می توانند در حوادث و شرایط دشوار جامعه نقش تعیین کننده و حماسه ساز داشته باشند. در تدوین این رساله از کتاب های تاریخی مانند: تاریخ الخمیس، الاصابه، تاریخ یعقوبی وکتب روایی مثل: بحار الانوار و سیره ابن هشام استفاده شده و از یک سایت مذهبی نیز مطالبی چند جمع آوری شده است. هدف: این تحقیق بر آن است تا با معرفی شخصیت بزرگی همچون فاطمه ( علیها السلام) به زنان یادآوری کند که می توانند با خودباوری و با توکل بر خدا در مسیر رشد و تعالی جامعه شان گام بردارند. و در این راه بر مردان مقدم باشند. دفاع، فاطمه و ولایت از جمله واژگان کلیدی به کار رفته در این نوشته می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 312385