جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2078
هدف خلقت انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هدف خلقت انسان، به ويژه حضرت آدم عليه‌السلام ، نَيْل مخلوق، يعني انسان، به مقام منيع خلافت الهي است. اگر كسي خليفه و جانشين خدا شد، به مقصد رسيد و در غير اين صورت، به هدف خويش نايل نشد؛در هر دو حال، هدف فاعل عين ذات اوست، زيرا وي خود عين كمال نامحدود بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا پیشرفت علوم و تکنولوژی به از بین رفتن دین خواهد انجامید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آشنايي و تسلط بيشتر بر مظاهر طبيعت، نياز انسان به علوم ماوراي طبيعي را افزايش مي‌دهد، زيرا علم در جاي فلسفه و الهيات نمي‌نشيند. بر اساس براهين عقلي و نقلي، هر موجودي كه هستي او عين ذاتش نيست، به موجودي نياز دارد كه هستي او عين ذات اوست. اين اصل با پي بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تفاوت بی‌نهایت ریاضی با بی‌نهایت فلسفی در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم. بي‌نهايت كه در رياضي مطرح مي‌شود، گاهي به اين معناست كه هر چه بر آن عدد يا مقدار افزوده شود، باز هم امكان افزايش وجود دارد (لا يَقِفُ). تحقّق چنين بي‌نهايتي روا و روش است. دوم. بي‌نهايت در فنّ رياضي، گاهي به معناي بُعدي نامتناهي است كه همه اجزا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا خدای سبحان ظرفیت انسان‌ها را برای کسب عصمت تعیین می‌کند یا خود این ظرفیت را به دست می‌آورند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداي سبحان ظرفيت عدالت را به همه انسان‌ها عطا كرده است. عادل كسي است كه واجبات را انجام مي‌دهد و از محرمات دوري مي‌كند كه اين كمترين وظيفه هر مسلمان است. خدا استعداد كسب عدالت را به همه ما داده و راه آن را هم نمايانده است. عدالت مراتبي دارد كه ضعيف‌ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تفاوت دفع و رفع بلا چیست؟ صدقه در این مسئله چه نقشی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دفع بلا، يعني انسان كاري انجام دهد تا بلا نازل نشود؛ مانند واكسني كه انسان از آن استفاده مي‌كند تا بيمار نشود. دفع بلا در واقع پيشگيري از نزول بلاست. رفع بلا نيز زماني است كه بلا نازل شده و بايد آن را برطرف كرد؛ مثل اينكه شخصي بيمار شده و بايد درمان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا می‌توان برای حسن و قبح اشیا و افعال از قرآن تایید گرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم با ذكر بعضي كارهاي زشت مي‌فرمايد: مگر شما عاقل نيستيد؛ براي مثال در مورد كساني كه ديگران را به خوبي امر مي‌كنند يا از زشتي باز مي‌دارند و خود به آن عمل نمي‌كنند مي‌فرمايد: (اَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وتَنسَونَ اَنفُسَكُم واَنتُم تَتلونَ بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عالم مثال یا بدن مثالی یا برزخی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه در عالم رؤيا مي‌بينيم، ابعاد و اندازه‌هايي دارد؛ ولي ماده ندارد. بدن مثالي نيز به همين صورت است. در عالم طبيعت، بدن انسان داراي حجم، ابعاد، جرم و جسم است؛ اما در عالم رؤيا بدن طبيعي در بستر آرميده است و روح با آن بدن مثالي بدون جرم و داراي ابعاد بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا مرگ ناگهانی، رحمت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداي سبحان رحمان، رحيم و ارحم الراحمين است؛ اما در مورد مرگ ناگهاني بايد گفت كه اين مرگ براي مؤمن رحمت است؛ يعني مؤمن كه همه حقوق الهي را ادا كرده و حقوق مردم را هم پرداخته است؛ نه دِيْني از خدا بر عهده اوست و نه دِيْني از مردم؛ وصيتنامه خود را نوشته بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا همه انسان‌ها عذاب قبر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فشار قبر نوعي عذاب است. مؤمن ناب و محض، عذاب قبر هم ندارد. اگر مؤمن به بعضي گناهان آلوده بود، ممكن است در حال احتضار كمي مشكل داشته باشد يا در قبر اندكي سختي ببيند تا پاك شود؛ ولي اگر مؤمني ايمان ناب داشت، در حال احتضار يا قبر، هيچ عذابي نمي‌بيند. بع بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا زندگی ابدی و پایان‌ناپذیر بهشت، خسته‌کننده نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر معناي ثبات را از معني سكون تفكيك كنيم و روشن شود كه آنجا دارالقرار است؛ نه دارالسكون، اين مشكل حل مي‌شود. سكون با نابودي همراه است؛ مانند درخت يا ساختمان كه بالاخره روزي مي‌پوسد و از بين مي‌رود. ثبات مانند معادلات رياضي است كه زمان و مكان ندارد؛ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 2078