جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 120
صفات فعلیه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: صفات فعلیه صفاتی اند که با در نظر گرفتن اضافه و رابطه ای خاص بین ذات الهی و مخلوقاتش انتزاع می شود . مانند :خالقیت
از این روی ذات اقدس حق تعالی بدون لحاظ ااین اضافه خاص ، مصداق صفات فعلیه نخواهد بود مگر اینکه اینگونه صفات را به لحاظ مبادی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اثبات صفات سلبيه خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معمولاً اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مى‏كنند: صفات ذات و صفات فعل. صفات ذات را به دو بخش تقسيم كرده‏اند: صفات جمال و صفات جلال. منظور از صفات جمال، صفاتى است كه براى خداوند ثابت است (صفات ثبوتيه نيز مى‏گويند) مانند: علم، قدرت و ازليت، ابديت ؛ و من بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق احد و واحد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
احديت و واحديت ذات الهي:
توحيد مراحل و مراتبي دارد كه مؤمن تا همه اين مراحل و مراتب را طي نكند، ايمان و بينش توحيدي او، اثر خود را در زندگي فردي و شخصي او نخواهد داشت.
يكي از مراتب، توحيد ذاتي است به اين معنا كه خدا يگانه است و دوئي بردار و تع بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات سلبیه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: هرگونه صفتی را که دلالت برنفی نقص از ذات الهی کند ، صفت سلبیه گویند. مانند لیس بجاهل ، لیس کمثله شیء ، لیس بجوهر و ... .
به بیانی صفات سلبیه، سلب نقائص و اعدام از ذات الهی است نه اینکه سلب کمالی از کمالات از ذات الهی صورت گیرد . زیرا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تفاوت انسان و خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تفاوت هاي بنياديني که ميان خدا و انسان است اين است که او واجب الوجود، کمال ذاتي و مطلق، ازلي و ابدي، کاملا فرا جسماني و غير مرکب، علم مطلق، قدرت مطلق، و حيات و اختيار مطلق است ولي انسان ممکن الوجود، داراي کمالات افاضي و محدود، مرکب از جسم و روح است. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات سلبي  - خشنودي وغضب خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ذات خداوندی از هر تغییری منزّه است ؛ لذا تأثیر پذیری و انفعال ، در ذات خدا راه ندارد ؛ و محال است مخلوقات در ذات خدا تأثیر بگذارند ؛ بنابراین نه رضایت خدا ، از سنخ تأثیر پذیری و انفعال است و نه غضب او . 2. رضا و غضب خدا ، از صفات فعلی او هستند ؛ و صف بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سنگ وقدرت خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ خوب است نخست از شما يك سؤال بديهي بپرسيم؛ آيا مي شود به يك پرفسور رياضي گفت: اگر رياضي دان قوي هستي طوري محاسبه كن كه [7 = 2 * 2] شود!! در اين صورت آيا صحيح است به او نسبت عدم توانايي بدهيم؟! براي توضيح بيشتر توجه شما را به مطلب زير جلب مي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
قدرت خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ اين سوال تا حدودي از تأمل و دقت در فاعليت و قدرت اعجاب انگيز نفس روشن مي شود , اما نکاتي را ياد آور مي شويم :
1- نخست بايد به هستي و حقيقت وجود هاي عالم نظري بيفکنيم . آنها در مرحله اول به دو نوع وجود ممکن و واجب تقسيم مي شوند , وجود ممکن وج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دلایل غلبه رحمت  بر غضب الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وجود امدادهاي غيبي و تأييدات رحماني يكي از شواهد غلبة رحمت بر غضب است. مغفرت پروردگار و زايل ساختن عوارض گناه، يكي ديگر از شواهد تسلّط رأفت و مهرباني او بر غضب و قهر مي‏باشد.
در نظام هستي، يكي از جلوهاي رحمت الهي، نمود تطهير است. دستگاه آفرينش دا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عدم حکیم بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
علامه حلى در كتاب كلامى كشف المراد مى‏نويسد: «حكمت به دو معنى است: (1) معرفت اشياء؛ و (2) صدور اشياء بر وجه اكمل و احسن. و خداوند به هر دو معنى حكيم است.(1)
براى اثبات حكيم بودن خداوند متعال لازم است كه ابتداء معانى حكمت را روشن كنيم. زيرا حكيم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 120