جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
پایه های نظری اخلاق کارگزاران
نویسنده:
‌محمود حکمت نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امام خمینی(س) اندیشمندی بزرگ و مردی متخلق به اخلاق است که با توجه به آموزه‏های اسلامی تلاش نموده است تا در عین پذیرش و احترام به قواعد و ساختار حقوقی جهت کنترل قدرت، قدمی بس والاتر بردارد و راهی به سوی تکامل درونی زمامداران بازگشاید تا از طریق آن، هم زمامداران راه سعادت طی کنند و هم ریشه قدرت‏طلبی و فزونی‏خواهی و سوء استفاده از قدرت خشکیده شود. نویسنده در فصل اول با تعریف واژه‏های «اخلاق» و «علم اخلاق» و «اخلاق کارگزاران» اهمیت بررسی اخلاق زمامداران را در تأثیر مستقیم تصمیمات هیأت حاکمه بر سرنوشت آحاد مردم جامعه و فسادانگیز بودن قدرت و کافی نبودن تحدید حقوقی قدرت برای جلوگیری از انحطاط صاحبان قدرت می‏داند. وی در فصل دوم مقاله خود پایه‏های عمومی اخلاق زمامداران را بر شناخت «ماهیت انسان» و «کمال‏پذیری و کمال‏خواهی انسان» و تبیین «دنیاشناسی» و «حب دنیا» استوار می‏کند و می‏نویسد: چون انسان به حسب فطرت اصلی عاشق کمال مطلق است، اگر در افکار و کردار بشر نیک بنگریم، خواهیم دید که در تمام حرکات و سکنات و زحمات و جدیتهای طاقت‏فرسا، محرک اصلی عشق به کمال است و برای اینکه انسان در یافتن مصداق کمال دچار اشتباه نشود باید دنیا را بشناسد و از حب نفس غافل نشود. نویسنده در فصل سوم پایه‏های اختصاصی اخلاق کارگزاران را مورد بررسی قرار می‏دهد و می‏نویسد: در میان عناصر اساسی تشکیل‏دهنده دولت قدرت سیاسی از اهمیت فوق‏العاده‏ای برخوردار است و چون قدرت، نیروی سرکشی است که اگر رها شود، طغیان می‏کند و صاحبش را به فساد می‏کشاند و جهانی را تباه می‏سازد، یا باید از قدرت چشم پوشید و خط قرمزی بیان حکومت و اخلاق کشید و یا با پذیرش قدرت به مهار آن پرداخت، نگارنده بر این باور است که امام خمینی(س) راه نجات را در چشم‏پوشی از زمامداری نمی‏بیند بلکه تلاش می‏کند تا با بیان ماهیت قدرت و ذکر عوارض آن و با تربیت اخلاقی، قتل را بر مرکب قدرت سوار کند. نویسنده در پایان، ریشه قدرت‏طلبی را در فطرت کمال‏جویی انسان دانسته راه مهار قدرت را شناخت ماهیت حکومت که به خودی خود ارزش ندارد بلکه ارزش آن در پیاده کردن اهداف الهی است و وظیفه‏انگاری حکومت و تلاش برای خدمت به مردم و حق‏مداری توأم با مهربانی معرفی می‏کند.
دنیا الفانیة
نویسنده:
السید عبدالله السید حسن الموسوی البحرانی المحرقی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
چکیده :
کتاب حاضر درباره دنیا و شناخت آن می باشد. کتاب حاضر به این حقیقت انسان را توجه می دهد که این دنیا فانی است و باید برای دنیای باقی تلاش کرد و تمام نعمات و نغمات این عالم فانی است...
معاد در نهج البلاغه
نویسنده:
احمد باقریان ساروى
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم : مهد امیرالمومنین ,
چکیده :
در قرآن کریم و روایات ائمه طاهرین علیه السلام به صراحت، حقیقت دنیا و آخرت، عالم برزخ، روز محشر، بهشت و دوزخ، نعمت های بهشتی و کیفرهای دوزخ به تصویر کشیده شده است. نهج البلاغه که قسمتی از سخنان و نامه ها و کلمات قصار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام است دارای محورهای گوناگون سیاسی، اخلاقی و اعتقادی است. هر چند معاد، موضوع اصلی این کتاب را تشکیل نمی دهد، ولی از لا به لای آن می توان به خوبی و روشنی ابعاد گوناگون آن را دریافت. در اين كتاب، پرسش‏هايى اساسي مربوط به معاد و زنده شدن انسان‏ها، وجود دارند که على علیه‏ السلام در نهج البلاغه به آنها پاسخ داده است. و نگارنده پاسخ‏ هاى آن حضرت را به شش فصل تقسیم نموده كه به شرح ذيل مي باشد: فصل اول: حقیقت دنیا؛ فصل دوم: مرگ؛ فصل سوم: نابودی جهان و زنده شدن مردگان؛ فصل چهارم: رستاخیز بزرگ؛ فصل پنجم: بهشت جاوید؛ فصل ششم: دوزخ.
دلبستگي به دنياي مذموم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همانطوري كه در روايات اسلامي داريم (رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ حُبُّ الدُّنْيَا) سر منشأ تمام بديها و رذايل حب دنياست. ا لبتهبايد در نظر داشت كه خارج كردن حب دنيا از دل و جايگزين كردن حب خدا و اولياي او تنها با يك دعا و يا ذكر خاص ميسر نمي شود بلكه اين م بیشتر ...
دل کندن از دنیا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
الهي هب لي کمال الانقطاع اليک و انر البصار قلوبنا بضياء نظرها اليک خدايا, مرا انقطاع کامل به سوي خود عطا فرما و ديده هاي ما را به نوري که به آن نور تو را مشاهده کند روشن ساز. در اين بخش از مناجات شعبانيه مولا امير المؤمنين ( عليه السلام ) مراتب عاليه بیشتر ...
گوشه گيري و انزواطلبي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي. در اسلام رهبانيت و گوشه گيري و انزوا طلبي به معنايي كه در مسيحيت يا ساير اديان و فرق هست يعني ترک دنيا نداريم. لا رهبانيه في الاسلام. زهد اسلامي معناي دقيقي دارد که بايد مورد بررسي قرار گيرد. عرفان هايي که با عنوان تصوف و درويشي انزوا و گ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حب دنيا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط شما با اين مركز 1. در مجموع برداشت شما درست و قابل تايید است . 2. در رابطه با حب دنیا به توضیح زیر توجه كنید . درمورد « حب دنيا » ابتدا بايد به اين سؤال پاسخ داد كه دنيا چيست ؟ و آيا محبت به دنيا از منظرقرآن وحدي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
درمان دنيا دوستي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به شما دانشجوي گرامي در خصوص نحوه برخورد با دنيا بايد عرض كنيم كه در روايات رسيده از معصومين(ع) دو ديد نسبت به دنيا وجود دارد. دنياى ممدوح و خوب و دنياى مذموم و بد. در نتيجه به طور مطلق نمى‏توان گفت كه دنيا بد است، زيرا دنيا مزرعه آخرت و راه بیشتر ...
درمان طول امل و آرزوي دراز دنيوي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از جمله مواردي كه موجب افتادن انسان در دام هلاكت مي شود آمال و آرزوهاي دراز و دست نيافتني است، چرا كه همه فكر و تلاش انسان را به خود مشغول ساخته و از ساير امور غافل مي‌سازد. علي (عليه السلام) در خطبه معروف به ديباج مي‌فرمايد:«واعلموا عبادالله ان الأ بیشتر ...
توصيف دنيا و دنياطلبان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
توصيف دنيا و دنيا طلبان و دعوت به ترک دنيا 1. شگفت از آباد كننده دنيا عجبت لمن إنكر النشإة الاخري، و هو يري النشإة الاولي، و عجبت لعامردار الفنا و تارك دار البقا. (حكمت 126) در شگفتم از كسي كه ورود به جهان ديگر را انكار مي كند، در حالي كه ورود به جها بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 14