جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
مكتب تفكيك
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حدود سال‌های 1340 ه.ق در مشهد عالم وارسته‌ای به نام میرزا مهدی غروی اصفهانی که شاگرد برجسته‌ی میرزای نائینی در اصول بود، شروع به طرح مباحثی در باب عقاید و معارف اسلام نمود، که مستقیماُ با آنچه از تقریر فلسفی و عرفانی این مباحث در آن روزگار رایج بود، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان ربوبيت و جهان پيوسته در حال شدن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ربّ در لغت عرب یعنی تدبیر کننده و تدبیردر لغت یعنی چیزی را در پی چیز دیگر قرار دادن و تنظیم نمودن امور و اشیاء به نحوی که از این کار غایت و مطلوب هرکدام از آن امورو اشیاء حاصل شود . به عبارت ساده تر ربّ آن کسی است که امور را به نحوی سامان می دهد که ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي تكوين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مراد از عالم تکوين و نظام تکوين، کل عالم خلقت و عالم وجود و قوانين حاکم بر آن است به عبارت ديگر مراد از عالم تکوين، فعل خداست. « بَديعُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْرًا فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛(بقره/117) مقابل نظام تکوين، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برگشت فعليت به قوه و سقوط معنوي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر چه برگشت فعليت به قوه محال است. اما فساد و استحاله فعليت محال نيست. لذا در اثر بي احتياطي شكستگي اشياء مادي و لغزش كمالات معنوي بسيار اتفاق مي افتد. و اين همان معناي حبط اعمال است.
و در باره تكفير سيئات نيز بايد دانست هر عملي آثار دروني و بير بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق ميان منطق جديد و منطق قديم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منظور از منطق قديم همان منطق ارسطويي است. منطقي که قواعد آن را ارسطو حدود 4 قرن قبل از ميلاد وضع کرد. اين منطق در قرن 2 هجري با شروع نهضت ترجمه آثار يوناني به جهان اسلام وارد شد و 2 قرن بعد يعني قرن 4 هجري با کارها و ابداعات ابن سينا به اوج خود رسيد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان آنسلم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنسلم(Anselm) در سال 1033 ميلادي(حدود قرن يازدهم) به دنيا آمد، اهميت وي در دو نكته مهم در طرز تفكر اوست:
الف) تقدم ايمان بر معرفت(fideism)
ب) استدلال ابتكاري درباره اثبات خدا( معروف به برهان وجودي آنسلم)
آنسلم درباره استدلال ابتكاري خود م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نظر اهل بیت در مورد فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در حقيقت، هيچ گاه نمي توان گفت فلسفه چيست؛ يعني هيچ گاه نمي توان گفت: فلسفه اين است و جز اين نيست؛ زيرا فلسفه، آزاد ترين نوع فعاليت آدمي است و نمي توان آن را محدود به امري خاص كرد. عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روي زمين است و در طول تاريخ تغييرات بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي ما بعد الطبيعه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
منظور از ما بعد الطبيعه علم وجود شناسي يا فلسفه است. اولين مساله‏اى كه لازم است درباره فلسفه بدانيم اين است كه فلسفه چيست؟
قبل از اينكه به اين پرسش پاسخ دهيم، نظر به يك عده خلط مبحثهايى كه در پاسخ اين پرسش واقع شده است ناچاريم مقدمه‏اى كوتاه در ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سیر فراگيري فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به چند نکته اشاره مي شود:
1. آموختن حکمت الهي و فلسفه نيازمند آموختن يک سري از مقدمات و علوم ابزاري است نظير يادگيري علم «منطق». دانش منطق به عنوان خادم علوم، نقش بسيار مؤثري در يادگيري فلسفه دارد. زيرا دانش فلسفه بر برهان و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي حکمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه حکمت در قرآن کريم:
واژه حكمت، چنان كه در فرهنگ‏نامه‏ها از جمله «مفردات راغب آمده، به معناى رسيدن به حقيقت به وسيله علم و عقل است. علامه طباطبايى درباره معناى واژه ح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87