جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > Religious Inquiries > 2023- دوره 12- شماره 2
  • تعداد رکورد ها : 9
نویسنده:
Farideh Amini ،Fathiyeh Fattahizadeh
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: استعاره های مفهومی، به عنوان یک فرآیند شناختی، پتانسیل تأثیرگذاری عمیق بر فرهنگ یک جامعه را دارند و به عنوان بازتابی از ویژگی های متمایز آن جامعه عمل می کنند. بر اساس نظریه «استعاره مفهومی»، ادغام دانش و فرهنگ مفهومی واحد را به وجود می آورد. بنابراین، استعاره های مفهومی نه تنها دلالت های شناختی دارند، بلکه دارای جوهره فرهنگی نیز هستند. در نتیجه، خاستگاه استعاره های مفهومی موجود در قرآن را می توان به عصر نزول قرآنی ردیابی کرد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ بر استعاره های مربوط به قضاوت آخرت است. به طور خاص، بر بررسی نظام حقوقی- قضایی عصر وحی در چارچوب فرهنگی آن تمرکز دارد. این مطالعه جنبه‌های مختلفی از جمله قانون و قانون، نهادهای داوری و فرآیندهای دعاوی را در آن دوران بررسی می‌کند. متعاقبا، این تحقیق چگونگی تجلی تأثیر فرهنگی داوری در استعاره های مرتبط با آخرین قضاوت را تحلیل می کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که قرآن از الگوهای فرهنگی سنتی برای به تصویر کشیدن استعاره‌های مربوط به قیامت استفاده می‌کند. استعاره های جدیدی را با برقراری ارتباط با مخاطبان خود ایجاد می کند، در حالی که به طور همزمان مدل های سنتی را تأیید و اصلاح می کند و مدل های نامناسب را رد می کند. قرآن با ایجاد الگوهای تازه اصول اساسی خود را به طور مؤثر به مخاطبان خود منتقل می کند. بنابراین، استعاره های به کار رفته برای نشان دادن آخرین داوری نه تنها منعکس کننده مدل های فرهنگی موجود بودند، بلکه مدل های بدیع را نیز ایجاد کردند.
صفحات :
از صفحه 125 تا 144
نویسنده:
Vahid Sohrabifar
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: پوچی یک مشکل فلسفی حیاتی است که پیامدهای اجتماعی گسترده ای دارد. در این مقاله، سه روایت از پوچی را مورد بحث قرار می‌دهم: بی‌هدف بودن دنیا، عدم معقولیت و جدیت، و شکست و ملال. من پیشنهاد می‌کنم که برای بحث از پوچی، باید به مسئله معنای زندگی به عنوان مسئله روایت زندگی نگاه کرد. روایات راهی برای فهم و درک زندگی هستند. با این حال، روایت های متناقض به زندگی معنادار، معیارهایی را برای ارزیابی روایت های مختلف ایجاب می کند. من برای ارزیابی روایات به سوی چنین معیارهایی گام برمی دارم که جنبه های ذهنی و عینی حقیقت را پوشش می دهد. برای انجام این کار، سعی می کنم بین روایت و درک ارتباط برقرار کنم. علاوه بر این، استدلال نظری و عملی زمینه ای را برای ارزیابی روایات فراهم می کند. من استدلال می کنم که بر اساس معیارها، می توان یک روایت معنادار از زندگی را ترجیح داد. یکی از منابع مهم برای روایت معنادار، ایمان دینی است. ایمان می‌تواند واقعیت‌های جدید و همچنین تفسیرهای جدیدی از جنبه‌های مختلف زندگی را معرفی کند و از این رو به توسعه روایت معنادار زندگی کمک کند.
صفحات :
از صفحه 177 تا 190
نویسنده:
Seyed Mojtaba Hosseini Karabi 1 Mohammad Emami 2 Mohammad Rasekh 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: با توجه به ماهیت در حال تحول نظام‌های حقوقی مدرن، جنبه‌های خاصی از قوانین اسلامی، مانند خمس (مالیات یک پنجم) و زکات (مالیات صدقه)، و نیز بحث‌های پیرامون مالیات و برابری جنسیتی، بحث‌هایی را در این حوزه برانگیخته است. فقه اسلامی. هدف این تحقیق ارائه پیشنهادی است که به طور بالقوه می تواند ادغام عقلانی شریعت اسلامی با رویکرد معتزله را تسهیل کند و سازگاری بیشتری بین قوانین اسلامی و الزامات حقوقی حقوق عمومی در جوامع سیاسی معاصر ایجاد کند. با تمرکز بر مفاهیم «عقلانیت» و «اراده انسانی» که در نظریه قاضی عبدالجبار معتزلی از اهمیت بالایی برخوردار است، بر آنیم تا تفسیری قانونی و مثبت از عناصر نظریه عدالت او ارائه کنیم. این دیدگاه ممکن است همزیستی اصول حقوقی اسلامی و مقررات وضع شده نظام های حقوقی مدرن را تسهیل کند.
صفحات :
از صفحه 145 تا 156
نویسنده:
Ali Akbar Alikhani
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: عدالت در قرآن كريم از آن جهت كه به يكي از مهم ترين امور مربوط مي شود از اهميت بسياري برخوردار است. قرآن تأکید می کند که انبیا مسئولیت اساسی در اجرای عدالت داشتند. این پژوهش با هدف ارائه تفسیری معاصر و کاربردی از عدالت قرآنی به عنوان یک مسئله پژوهشی انجام شده است. هدف اصلی این مقاله تبیین ابعاد نظری و عملی عدالت و تبیین تصویر آن در قرآن کریم است. برای شروع، یک مرور ادبیات جامع انجام می‌شود و چهار مفهوم عربی مرتبط با یکدیگر را شناسایی می‌کند که معمولاً به عنوان «عدالت» در انگلیسی ترجمه می‌شوند. در ادامه مقاله به بررسی مفاهیم عدالت در دو بخش مجزا می پردازد. بخش اول به بررسی معنای عدالت می پردازد و ابعاد مختلف نظری آن را که در قرآن کریم ترسیم شده است بررسی می کند. بخش دوم جنبه های عملی عدالت در قرآن کریم را نشان می دهد. از این تحلیل به این نتیجه می‌رسد که در نظر گرفتن این مفاهیم به‌عنوان وابسته به یکدیگر، بینش عمیقی در مورد مسئولیت انبیا و افراد در برقراری عدالت اجتماعی به دست می‌دهد. علاوه بر این، این مقاله به ارائه تعریفی بدیع از عدالت از منظر سیاسی-اجتماعی می پردازد.
صفحات :
از صفحه 207 تا 218
نویسنده:
Umar Muhammad Noor 1 Hasbiyallah Hasbiyallah 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به تأثیر نقوش و مضامین ایرانی بر شخصیت‌های کتاب مقدس در تلمود بابلی (باولی) می‌پردازد. از طریق مقایسه روایت باولی از سلیمان با گزارش‌های ایرانی درباره شخصیت اسطوره‌ای جمشید، نشان داده می‌شود که شکل اخیر به ما کمک می‌کند تا تفاوت‌های بین روایت‌های کتاب مقدس و تلمودی را درک کنیم. این رویکرد نشان می‌دهد که مطالعه تأثیر تلمود و میدراش بر تفسیر یا تفسیر اسلامی - و در نتیجه ادبیات فارسی - ممکن است راه ثمربخشی برای کاوش ایرانیان باشد. هدف اصلی در این مقاله این است که نشان دهد چگونه حکیمان یهودی بابلی که با ادبیات و فرهنگ ایران آشنا بودند، از این دانش برای خلق نسخه‌های دگرگون‌شده از شخصیت‌های مشهور کتاب مقدس مانند شاه سلیمان استفاده کردند و علاوه بر آن نشان دهند که این خاخام‌های ساسانی به عنوان آهنگسازان باولی در روند تحول طولانی و پیچیده ای که از اوستا به ادبیات کلاسیک فارسی رخ داد، نقش بسزایی داشتند.
صفحات :
از صفحه 219 تا 234
نویسنده:
Azadeh Ehsani Chombeli
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به تأثیر نقوش و مضامین ایرانی بر شخصیت‌های کتاب مقدس در تلمود بابلی (باولی) می‌پردازد. از طریق مقایسه روایت باولی از سلیمان با گزارش‌های ایرانی درباره شخصیت اسطوره‌ای جمشید، نشان داده می‌شود که شکل اخیر به ما کمک می‌کند تا تفاوت‌های بین روایت‌های کتاب مقدس و تلمودی را درک کنیم. این رویکرد نشان می‌دهد که مطالعه تأثیر تلمود و میدراش بر تفسیر یا تفسیر اسلامی - و در نتیجه ادبیات فارسی - ممکن است راه ثمربخشی برای کاوش ایرانیان باشد. هدف اصلی در این مقاله این است که نشان دهد چگونه حکیمان یهودی بابلی که با ادبیات و فرهنگ ایران آشنا بودند، از این دانش برای خلق نسخه‌های دگرگون‌شده از شخصیت‌های مشهور کتاب مقدس مانند شاه سلیمان استفاده کردند و علاوه بر آن نشان دهند که این خاخام‌های ساسانی به عنوان آهنگسازان باولی در روند تحول طولانی و پیچیده ای که از اوستا به ادبیات کلاسیک فارسی رخ داد، نقش بسزایی داشتند.
صفحات :
از صفحه 235 تا 247
نویسنده:
Asfa Widiyanto
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: هدف این مقاله بررسی چالش ها، راهبردها و چشم اندازهای گفتگوی ادیان در عصر پس از حقیقت است. ادعاهای متضاد حقیقت یکی از موانع اصلی ایجاد گفتگو و تقریب بین مؤمنان است. برخی از اعضای جوامع دینی دیدگاهی انحصارگرایانه نسبت به حقیقت دارند که آنها را از پذیرش حقایق دیگر باز می دارد. این امر مانع پیشرفت جامعه گرایی بین ادیان می شود. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی، نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که ظهور پس-حقیقت چالش‌های بیشتری را برای پیشرفت گفت‌وگوی ادیان ایجاد می‌کند، زیرا صحت اطلاعات را بر اساس باورپذیری و تمایلات شخصی ارزیابی می‌کند. در عصر فراحقیقت، چندپارگی اجتماعی به دلیل وجود مفاهیم قطبی شده از حقیقت، تقویت می شود. برخی از راهبردها را می توان در پاسخ به این چالش ها اتخاذ کرد، مانند پرورش همدلی، شفقت و میانه روی مذهبی از طریق آموزش رسمی و غیررسمی. علاوه بر این، استدلال انتقادی و گفتگوی مدنی در دانشگاه باید برای یک جامعه بزرگتر اتخاذ شود. این مقاله استدلال می‌کند که چشم‌انداز گفت‌وگوی بین ادیان در عصر پس از حقیقت به قدرت بازیگران جامعه مدنی بستگی دارد که می‌توانند تنش و دوقطبی شدن در جامعه را با حفظ مدنیت به صورت آفلاین یا آنلاین تعدیل کنند.
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
نویسنده:
Ayi Yunus Rusyana Budi Budiman Wawan Setiawan Abdillah Doli Witro
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دخالت نسل هزاره در برخی اعمال خشونت آمیز افراط گرایی به مشکلی جدی برای امنیت و آرامش مردم اندونزی تبدیل شده است. اثربخشی برنامه رادیکال زدایی که توسط دولت اندونزی برای درمان ایدئولوژی تروریسم اجرا شده است توسط بسیاری از احزاب مورد تردید قرار گرفته است. با این حال، مفهوم اعتدال مذهبی که توسط وزارت دین پیشنهاد شده و در برنامه توسعه میان‌مدت ملی 2020-2024 (RPJM) تأیید شده است، می‌تواند یک برنامه جایگزین باشد که نیاز به تقویت بیشتر برای نسل هزاره در اندونزی دارد. این برنامه باید توسط ذینفعان مطابق با شخصیت هزاره ها با استفاده از رسانه های اجتماعی مانند شبکه های اجتماعی و سازمان های غیر دولتی مانند مرکز مطالعات اسلام و جامعه (PPIM) نسل صلح برنامه ریزی شود. اندونزی و جامعه صلح‌جویان بین‌ادیان جوان (YIPC). این مقاله بر سه موضوع تمرکز دارد، یعنی: اول، بحث در مورد ضرورت درونی شدن ارزش های اعتدال دینی برای نسل هزاره. دوم، مفهوم درونی سازی ارزش های اعتدال دینی برای نسل هزاره. و سوم، راهبرد درونی سازی ارزش های اعتدال دینی برای نسل هزاره.
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
نویسنده:
Sajjad Gheytasi 1 Mohamad Reza Hosseini Nia 2 Glen Smith 3 Sajjad Ghanbari 4
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در طول تاریخ، تلاش های مختلفی برای ساختارشکنی از متن قرآن کریم صورت گرفته است. یکی از نظریه های جدیدتر، نظریه رویای نبوی سروش است که نشان می دهد پیامبر اکرم آیات را در حالت خواب دریافت کرده و دریافته است. هدف نظریه مورد بحث، ساختارشکنی گره های اسلام از قبیل وحی، نبی و متن مقدس و نیز ساختن گفتمانی جدید است. هدف این پژوهش تحلیل نظریه فوق با استفاده از نظریه گفتمان لاکلاو و موفه و همچنین ساختارشکنی دریدا است. نظریه گفتمان از ساختارشکنی استفاده می کند تا نشان دهد که چگونه گفتمان های رقیب برای به دست آوردن صدای خود تلاش می کنند. به این معنا، اولین گام در جهت ساختن گفتمان، ساختارشکنی گفتمان مسلط و سپس بیان گفتمان جدید است. پژوهش حاضر درمی‌یابد که زادگاه نظریه رویای نبوی، ساختارشکنی است که سروش می‌تواند لحظه‌ها را در بحران قرار دهد و دال‌های شناور را در حوزه گفتمانی بیان کند.
صفحات :
از صفحه 191 تا 206
  • تعداد رکورد ها : 9