جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > Religious Inquiries > 2022- دوره 11- شماره 2
  • تعداد رکورد ها : 9
نویسنده:
Hamid Rezania Shirazi 1 Davoud Rahimi Sojasi 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: جهان امروز جوامع بسیاری را در خود جای می دهد که از فرهنگ های متنوع با ویژگی های متمایز و مشابه خود تشکیل شده است. تصورات مختلفی از ماهیت انسان و جهان وجود دارد و ضرورت بازنگری همه جانبه مبانی فکری و فرهنگی مختلف به منظور جلوگیری از تضادهای روزافزون خود را بیش از پیش احساس می کند. ریشه‌یابی و ارائه تحلیل‌های فلسفی نظری از این تنش‌ها و نیز بازتاب‌های اجتماعی دیدگاه‌های فلسفی، زمینه‌ای را پیش روی ما قرار می‌دهد که در آن مسئله روشن می‌شود. رویکرد اجتماعی به نظریه دگرگونی داروینی یکی از این نظریه هاست که زمینه های فلسفی و اجتماعی را برای بیزاری از دیگری فراهم می کند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی به جمع آوری داده ها و اسناد می پردازیم تا به بررسی جنبه های فلسفی و کلامی و سپس جنبه های اجتماعی این رویکرد بپردازیم. نتیجه می گیریم که داروینیسم اجتماعی نه تنها تهدیدی برای روابط متقابل فرهنگی و همزیستی مسالمت آمیز اقوام، مذاهب و نژادها است، بلکه با تشویق نژادپرستی، ناسیونالیسم رادیکال و برتری قومی و مذهبی و ارائه توجیه علمی برای چنین رفتارهایی، تهدیدی برای جهان است. و عادت ها
صفحات :
از صفحه 233 تا 249
نویسنده:
Hadi Yaghoubzadeh 1 Abbas Ahmadvand 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: سیره نویسی (یعنی آثاری درباره زندگی و سیره پیامبر) که از اواسط قرن دوم هجری در جهان اسلام پدیدار شد، منحصر به فرقه خاصی نبود، بلکه توسط گروه های مختلف اسلامی از جمله امامیه انجام می شد. منابع به تعداد قابل توجهی از سیره های تألیف علمای امامیه اشاره کرده اند. این آثار در دسته‌های مختلفی از جمله غزوات پیامبر (مغازی)، فضایل آن حضرت (فاضل)، شواهد نبوت (دلائل)، هیئت‌های پیامبر (ووفود)، روایات یا احادیث و مانند آن نوشته شده است. تحلیل متون موجود از این دسته‌ها به پیدایش الگویی در میان مؤلفان امامیه اشاره دارد که از نظر سیاق و روش با سنت رایج اهل سنت متفاوت است. بر این اساس، در این مقاله با رویکردی توصیفی به معرفی سیره نویسان مشهور امامیه می پردازیم و به دنبال آن به تحلیل محتوای آثار موجود آنان می پردازیم تا این حقیقت را تبیین و روشن کنیم که در دوره مورد بحث، سیره نویسی از سنت های رایج در میان امامیه بوده است. که در قالب ها و مدل های مختلف تداوم یافته است.
صفحات :
از صفحه 123 تا 140
نویسنده:
Mojtaba Etemadinia 1 Alinaghi Ghasemiannejad Jahromi 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگرچه اکثر فیلسوفان و متکلمان به سادگی نتایج بیش از چهل سال تلاش علمی در زمینه تجربیات نزدیک به مرگ (NDEs) را نادیده گرفته اند، بسیاری از محققان بر این باورند که آموزه های دینی پتانسیل زیادی برای تبیین ابعاد مختلف چنین تجربیاتی دارند. با استفاده از یک طرح توصیفی- تحلیلی، نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اگر NDE‌ها اجمالی به زندگی پس از مرگ در نظر گرفته شوند، به همان اندازه که اثبات این ادعا مشکل‌ساز است، عناصر NDE با روح حاکم بر فرجام‌شناسی اسلامی برگرفته از احادیث شیعه مطابقت دارند. با این حال، برخی تضادها و ناهماهنگی ها وجود دارد. بنابراین، با شناخت صحت و اهمیت گزاره‌های معرفت‌شناختی مخالف، تمرکز بر تفسیر منظم آنها و تحلیل سازگاری آنها با سایر گزاره‌های معتبر و مرتبط، همراه با درک جامع، دقیق و معتبر از NDE و ماهیت تفسیری گزارش‌ها، می تواند این گونه درگیری ها و ناهماهنگی ها را تا حد زیادی کاهش دهد. سایر ناسازگاری ها و نیز برخی از بحث برانگیزترین موضوعات علم و دین تا کنون، در انتظار بررسی بیشتر علما و متکلمان خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 171 تا 187
نویسنده:
Hamid Taleb
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: بحران معنا به عنوان ویژگی دنیای مدرن، عمدتاً از منظر فلسفی و با در نظر گرفتن شرایط لازم و کافی معنای زندگی، بدون توجه به دگرگونی های اجتماعی حیاتی دوران مدرن که منجر به این بحران شد، بررسی شد. با تمرکز بر روند تغییرات دانش و آگاهی، در اینجا نشان می‌دهم که در دنیای مدرن، در نتیجه تحولات علم، برای اولین بار آگاهی طبیعی یا علمی به طور جدی با آگاهی ماوراء طبیعی یا دینی مقابله می‌کند. بحث این است که به دلیل این کثرت آگاهی، ویژگی های اساسی انسان، یعنی هویت، خود و عقلانیت تغییر کرده است. ایده اصلی این مقاله این است که بر اساس چنین تبیینی از بحران معنا که در آن آگاهی و معرفت محوری هستند، راه حل در بازنگری عقلانیت مدرن است تا این دو نوع آگاهی با هم متحد شوند و بحران به وجود آید. درمان شود
صفحات :
از صفحه 189 تا 202
نویسنده:
Maryam Ahadian 1 Fathiyeh Fattahizadeh 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: یکی از مشهورترین محققین تشیع در اروپا، محمدعلی امیرمعزی، مدعی شده است که امامت در قرون اولیه یک مذهب ماورایی باطنی بوده است و اعتقاد به قدرت های ماوراء طبیعی امامان به سنت اولیه شیعه اثنی عشری نسبت داده می شود. اما در اواسط قرن چهارم، چون علمای شیعه به مکتب معتزله روی آوردند، این عقیده توسط مکتب بغداد رد شد. برای ارزیابی این مدعا، احادیث «علم» ائمه را که در بصیرالدرجات و منابع حدیثی مکتب بغداد آمده است، با روش تحلیل محتوا بررسی می‌کنیم. در کتاب بصائر الدراجات، نزدیک به نیمی (پنجاه و هفت درصد) مطالب مربوط به معرفت، مربوط به «علم الغیب» است. همچنین معلوم می شود که مکتب بغداد نیز مانند مکتب قم، «علم الغیب» امام را پذیرفته است. در کتب وابسته به این مکتب، متون زیادی در این زمینه استناد شده است، با این تفاوت که جنبه های خاصی از «علم الغیب» امام تنها در بصیرالدرجات آمده است. از این رو، نقص روش شناسی امیر معزی، عدم بررسی کامل برخی منابع حدیثی شیعه و عدم توجه به برخی احادیث است.
صفحات :
از صفحه 141 تا 169
نویسنده:
Mohammad Baqer Farzi 1 Mohammad Hassan Zamani 2 Sekandar Kazem 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: انسجام آیات و سوره های قرآنی از ویژگی های اساسی است که بیانگر ساختار شیوای قرآن کریم است. انسجام در آیات و سوره های مختلف آن به چشم می خورد. توجه نظام مند به انسجام و انسجام قرآن، پیامدهای گسترده ای برای فهم دقیق قرآن دارد. محققان قرآن پژوهی بیش از بیست جنبه از انسجام قرآن کریم را بررسی کرده اند. اما برخی از غیرمسلمانان در هماهنگی قرآن تردید کرده و برای نشان دادن ناهماهنگی آیات قرآن، ایرادات مختلفی را مطرح کرده اند. ما الهی بودن قرآن را برجسته می‌کنیم و از قداست آن دفاع می‌کنیم و با اتخاذ روشی تحلیلی- توصیفی و رویکردی انتقادی، با ارائه شواهدی مبنی بر برخورداری قرآن از انسجام لفظی و معنایی، ادعای غیرمسلمانان را رد می‌کنیم. از این رو، اعتراض غیرمسلمانان ناشی از عدم تمایز بین تطبیق موضوعی و هنری قرآن کریم و در نظر گرفتن انسجام و پیوندهای پنهان موجود آن است.
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
نویسنده:
Kadhim Dahawi Abbas Al-quraishi 1 Azra Ghandeharion 2 Zohreh Taebi Noghondari 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله مفهوم پوچی در ادبیات را به عنوان یکی از ویژگی های بی خدایی انسان مدرن مورد بحث قرار می دهد. دو توپ تئاتر پوچ در غرب و شرق، یعنی در انتظار گودو (1956) ساموئل بکت را با یا طلیع الشجره توفیق الحکیم (1962) [درخت نورد (1966)] مقایسه و مقایسه می کند. این نمایشنامه ها پوچ بودن وضعیت بشر پس از جنگ جهانی دوم را دراماتیزه کرده اند. در نتیجه، این مقاله از طریق اصول ادبیات تطبیقی، درکی از پوچی در فرهنگ‌های مسیحی و مسلمان ارائه می‌کند. از آنجایی که ایده پوچی در آثار مختلف به گونه‌ای متفاوت ارائه می‌شود، این مقاله عمدتاً بر نمایشنامه‌های منتخب تمرکز دارد تا تصویر نویسندگان آنها از غیبت خدا را آشکار کند. نتیجه‌گیری می‌شود که اگرچه «درخت‌نورد» از بسیاری از ویژگی‌های ادبیات پوچ بهره می‌برد، اما دیدگاه‌های حکیم نسبت به وجود انسان، امید و خدا پیام‌های متفاوتی با دیدگاه بکت دارد. از نظر الحکیم هنوز در بارور شدن درخت باغ امید و معنویت در تصویر درویشی دیده می شود که نمایش را با آیاتی از قرآن به پایان می رساند. با این حال، برای بکت، امید غیرممکن است، شخصیت ها خودکشی هستند، و خدا خدای هرگز نمی آید.
صفحات :
از صفحه 251 تا 267
نویسنده:
Shahaboddin Vahidi Mehrjardi
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در هر دین اماکن مقدسی وجود دارد که پیروان آن برای انجام مراسم مذهبی مانند دعا در آنجا گرد هم می آیند. همچنین در این مکان ها خطبه ها و پیام های دینی توسط روحانیون و مبلغان ایراد می شود. در مسیحیت، کلیساها مکان های مقدس برای عبادت، دعا و برخی از مراسم هفت گانه هستند. سوال زیر متوجه روحانیون و واعظان بوده است: با توجه به فعالیت‌های انجیلی مسیحیت در بسیاری از مناطق جهان، چرا مسیحیان تمایل چندانی به حضور در چنین اماکن مقدسی برای انجام اعمال مذهبی خود و شنیدن پیام‌های دینی از روحانیون نشان نمی‌دهند؟ این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به عوامل بیرونی (آنهایی که خارج از کلیسا هستند) و عوامل درونی (آنهایی که در داخل کلیسا هستند) که منجر به کاهش حضور در کلیسا شده است، می پردازد.
صفحات :
از صفحه 221 تا 231
نویسنده:
Somayyeh Arghiani 1 Hassan Zandiyeh 2 Hossein Abadian 3 Ali Aghanouri 4
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: رابطه گسترده میان نهادهای شریعت و سلطنت که تا دوران قاجار ادامه یافت، موجب تعامل بین این دو نهاد شد. تحلیل گفتمانی رابطه از منظر «گفتمان قدرت» و «گفتمان تبعیت» نشان می‌دهد که در دوران دو پادشاه اول قاجار، تعامل روحانیت با قدرتمندان و پادشاهان به دلایلی افزایش یافته است. به عنوان کسب مشروعیت دومی از اولی، علاقه پادشاهان به مناسک مذهبی، و جنگ های روس و ایران. اما در زمان محمدشاه، روابط حکومت و علمای دین به سمت خصومت و خصومت گرایش یافت که به بیزاری و بیزاری علما از پادشاه قاجار ختم شد. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، با اتخاذ رویکردی جدید، تحلیل مناسبی از گفتمان علمای شیعه و حکومت قاجاریه از سال 1795 تا 1847 میلادی ارائه می‌کنیم. ما تصویری قابل قبول از محیط سیاسی-اجتماعی دوران قاجار ارائه می دهیم.
صفحات :
از صفحه 203 تا 220
  • تعداد رکورد ها : 9