جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
قرآن شناخت
> 1400- دوره 14- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1403
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 32
سال 1402
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 31
دوره 16 , شماره 1 پیاپی 30
سال 1401
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 15 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1400
دوره 14 , شماره 2 پیاپی27
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 26
سال 1399
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 13 , شماره 1 پیاپی۲۴
سال 1398
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1397
دوره 11 , شماره 1
سال 1396
دوره 10 , شماره 1
سال 1395
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1394
دوره 8 , شماره 15
سال 1393
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1392
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1391
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1390
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1389
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1388
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1387
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسي آراي مفسران دربارة چيستي ربوبيت و الوهيت فرعون
نویسنده:
فتحالله نجارزادگان، زهره بابااحمدي ميلاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کريم در چند آيه ادعاي فرعون را دربارة ربوبيت و الوهيتش گزارش کرده است. ديدگاه مفسران در تبيين مراد فرعون با کاستيهاي جدي روبهروست. بخش عمدة اين کاستيها در غفلت از پيوند معنايي دو واژة «ربّ» و «اله» و نيز عدم جامعنگري در آيات قرآني در اين زمينه است. در اين پژوهش با روش کتابخانهاي در گردآوري مطالب، شيوۀ اسنادي در نقل ديدگاهها، و روش توصيفي ـ تحليلي در بررسي دادهها، ابتدا به اصطلاحشناسي واژههاي «رب» و «اله» و رابطة معنايي اين دو پرداخته شده، سپس ديدگاه مفسران با نگاهي نظاممند به آيات در اين زمينه و دستهبندي زندگي فرعون در سه دوره ارزيابي گرديده است: 1. مقطع پيش از رسالت و حرکت حضرت موسي براي هدايت او؛ 2. مقطع محاجّه و استدلال حضرت موسي با فرعون براي ربوبيت حقتعالي؛ 3. زمان نشان دادن معجزات به وي. نتيجه آنکه فرعون در همة مقاطع سهگانه، خود را «رب» و «اله» ميدانست؛ اين در حالي بود كه وي به ربوبيت و الوهيت خدا جاهل نبوده؛ بلکه از سر علم و لجاجت آن را انکار ميکرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مفهوم «خزائن» در منظومۀ الهياتي علامه طباطبائي
نویسنده:
عبدالله محمدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تفکر الهياتي علامه طباطبائي منظومهاي منسجم است که توانسته ميان اجزاي بهظاهر پراکنده ارتباط معنادار برقرار کند. وي نقطۀ مرکزي اين نظام را حقيقت توحيد ميداند؛ يعني توحيد در کنار ديگر حقايق الهياتي نيست؛ بلکه نقطۀ کانوني فهم دين بهشمار ميرود. فهم اين منظومه نيازمند آشنايي با قواعدي است که حقيقت خزائن (آيۀ 21 سورۀ حجر) يکي از مهمترين آنهاست. علامه اين مفهوم را با وجود جمعيِ حکمت متعاليه متناظر ميداند و با استفاده از اين مفهوم، نحوۀ پيدايش کثرات از وجود مطلق را توضيح ميدهد. همچنين با مرتبط ساختن ديگر بخشهاي کلامي با خزائن، ارتباط نظاموار ميان اجزاي دين و خزائن و در نتيجه با حقيقت توحيد را برقرار ميکند. وي معناي خلقت، عالم طينت و ميثاق، قضا و قدر، خلق و امر، علم فعلي و انفعالي، عليت و اعجاز، امر بين الامرين، تأويل قرآن و... را با محوريت مفهوم خزائن تحليل کرده است. اين مقاله درصدد معرفي نقش مفهوم خزائن در شبکۀ معنايي الهيات از منظر علامه است و با روش اسنادي تحليلي سامان يافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحو قرآني، ديدگاهها و نقد
نویسنده:
جواد آسه، سيدمحمود طيبحسيني، رحمتالله عبداللهزاده، علي فتحي، محمدجواد سعدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
علم نحو از علوم نقشآفرين در تفسير قرآن است. برخي از نحوپژوهان بر اين باورند که علم نحو متعارف، از نظر محتوا و روش، از نحوي که در قرآن بهکار رفته و نيز هدف مورد نظرش يعني کاربست آن در فهم و تفسير قرآن، منحرف شده است. ازاينرو از اصطلاح جديدي با عنوان «النحو القرآني» سخن گفتهاند. در اين مقاله ديدگاهها دربارة اين اصطلاح و کارکردهاي متمايز نحو قرآني، ذيل عناوين «نحو علمي قرآني»، «نحو تعليمي قرآني» و «نحو نص قرآني» با روش تحليلي ـ توصيفي بررسي و نقد شده است. نتيجة اين پژوهش نشان ميدهد که اولاً بين قواعد نحوي بهکاررفته در نحو جملة قرآني و نحو نص قرآني با قواعد علم نحو متعارف تفاوتي وجود ندارد؛ ثانياً در تفسير قرآن بايد از نحو نص قرآني استفاده کرد؛ يعني در مقامِ تفسير هر آيهاي بايد قواعد نحوي بهکاررفته در آن آيه بر اساس معناي آن آيه تعيين گردد تا از تطبيق و تحميل قواعد نحو تعليمي بر آيات جلوگيري شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مقالة «بازتأملي در دلالت آية 30 سورة روم بر تغييرناپذيري فطرت»
نویسنده:
مجيد شمسکلاهي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله «بازتأملي در دلالت آية 30 سورة روم بر تغييرناپذيري فطرت»، ديدگاه رايج در تفسير اين آيه را به چالش ميکشد و به اين نتيجه ميرسد که اساساً اين آيه ناظر به مسئله «ثبات يا تغييرپذيري فطرت» نيست؛ بلکه مراد آيه، نفي هرگونه «تبديل» در «آفرينشگري» خداست و معناي آية فطرت آن است که آفرينش خداوند، قانونهايي دارد که هيچگاه دستخوش تبديل نميشود. اين نوشته از ديدگاه رايج در تفسير آيه 30 سوره روم که اين آيه را دال بر تبديلناپذيري فطرت ميداند، دفاع ميکند و نشان ميدهد که اين ديدگاه منافاتي با اثرپذيري فطرت از عواملي چون تعليم، تربيت و رفتار ندارد و از تحقق تغيير در مقتَضَيات ذات فطري انسان نميتوان بر تبديلپذيري هويت ذاتي فطري انسان استدلال نمود و آيات مسخ، دلالتي بر زوال فطرت در انسانهاي مسخشده ندارد و اگر آية فطرت را دال بر نفي هرگونه تبديل از «آفريدن خدا» فرض کنيم، باز هم اين آيه دلالت بر آن دارد که فطرت تبديلناپذير است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي انتقادي غايتگرايي اخلاقي بهمثابهنظريه هنجاري قرآن
نویسنده:
عليرضا آلبويه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
معيار و ملاک ارزش اخلاقي، يکي از مهمترين مباحث در فلسفه اخلاق است. سه نظرية معروف در اين زمينه مطرح شده است: «غايتگرايي اخلاقي»، «وظيفهگرايي اخلاقي» و «اخلاق فضيلت». در ميان متفکران مسلمان، در تبيين نظرية اخلاقي سازگار با قرآن اختلاف است. برخي نظرية اخلاقي سازگار با قرآن را «غايتگرايانه» ميدانند، اگرچه در نوع غايتگرايي نيز اختلاف است. برخي نظريه اخلاقي قرآن را «خودگرايانه»، برخي «سودگرايانه» و برخي نيز بهطور مطلق «غايتگرايانه» تقرير کردهاند، بدون اينكه نوع آن را مشخص كنند؛ ازجمله سيدعلياکبر حسيني رامندي که نظرية اخلاقي قرآن را غايتگرايانه ميداند و با توجه به تأکيدهاي قرآن بر نتايج فعل اخلاقي در قالب واژگاني مانند «سعادت، فوز، فلاح، نجات، لذت، امنيت، بشارت، آرامش، رنج، تشويق و انذار» اخلاق قرآني را ـ فيالجمله ـ سازگار با نظريههاي غايتگرا دانسته و آن را با انسانشناسي قرآني و شيوه تربيت اخلاقي قرآن سازگار ميداند. در اين مقاله، اين ديدگاه در بوته نقد قرار گرفته، نشان داده ميشود که آيات مورد استناد در مقام بيان معيار ارزش اخلاقي نيستند و نميتوان غايتگرايي اخلاقي را از آنها استنباط کرد، بلکه در مقام تشويق و ترغيب مؤمنان به پايبندي و رعايت ارزشهاي اخلاقي هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید