جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز)
> 1399- دوره 14- شماره 31
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
سال 1403
دوره 18 , شماره 46
سال 1402
دوره 17 , شماره 45
دوره 17 , شماره 44
دوره 17 , شماره 43
دوره 17 , شماره 42
سال 1401
دوره 16 , شماره 41
دوره 16 , شماره 40
دوره 16 , شماره 39
دوره 16 , شماره 38
سال 1400
دوره 15 , شماره 37
دوره 15 , شماره 36
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
سال 1399
دوره 14 , شماره 33
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
سال 1398
دوره 13 , شماره 29
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
سال 1397
دوره 12 , شماره 25
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1396
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1395
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
دوره 0 , شماره 0
سال 1394
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1393
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1392
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1391
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1389
دوره 4 , شماره 219
دوره 4 , شماره 216
سال 1388
دوره 3 , شماره 214
دوره 3 , شماره 210
سال 1387
دوره 2 , شماره 205
دوره 2 , شماره 203
سال 1386
دوره 1 , شماره 202
دوره 1 , شماره 199
عنوان :
پژوهشی در باب کارایی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در تحلیل بحران کرونا ویروس
نویسنده:
میکاییل جمال پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از کلمات پرکاربردی که اخیراً در سطح جهان رواج پیداکرده، بیگمان کلمه کروناویروس است که تنها در چند ماه اندک توانست سایه خود را بر جهان بگستراند. پیامدهای این پدیده از آنچنان حساسیت و اهمیتی برخوردار است که از یکسوی، موجب تغییر زاویه دید انسان نسبت به مقولههایی از قبیل حیات، امید، مرگ و اجتماع شده و از سوی دیگر موجب ظهور ادبیات واژگانی جدید مانند زندگی مجازی، رزمایش کمک مؤمنانه، تمدن بی جامعه و مدافعان سلامت شده است. آنچه در این مقاله موردتوجه واقعشده، نه خود کروناست و نه خود فلسفه، بلکه همه مباحث مطرحشده، معطوف به این مسئله است که آیا فلسفه میتواند در مقابله با این رخداد ناگوار چارهاندیشی کند؟ این تحقیق با استفاده از روش کتابخانهای تدوینشده و میخواهد این نکته محوری را به اثبات رساند که علاوه از راهکارهایی که در متون سنتی فلسفه اسلامی برای حل معضل شرّ ارائهشده است، میتوان با تمسک به نظریهای که از پیشینه آن سالهای چندانی نمیگذرد با کرونا نیز مواجه شده، آن را بررسی و تحلیل کرد و آن عبارت است از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی که به باور آشنایان توان ایجاد تحول در علوم انسانی را داشته و در تبیین مقولات مهمی مثل فرهنگ، اخلاق، زندگی و تمدن، از موقعیت موفقی برخوردار است. یافتههای این مقاله بدین قرار است: 1ـ فلسفه و پارهای از مباحث آن با کرونا دو مقوله مجزا از هم نبوده و بین آن دو ارتباط وجود دارد؛ 2 ـ رابطه فلسفه و کرونا نه رابطه درمانگری است و نه رابطه آرامبخشی، بلکه میتوان رابطه آن دو را تبیینی نامید؛ ۳ ـ بر اساس نظریه اعتباریات، میتوان با خلق مفاهیم و ادبیات مناسب، به نحوه برخورد خردمندانه با این ویروس و یا هر پدیده مشابه دیگر نائل آمد؛ ۴ ـ همچنین نظریه اعتباریات، انسان را در اتخاذ سبک زندگی جدید و اعطاء راه استمرار رضایتبخش حیات یاری میرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافت شرطی در منطق سینوی با رویکرد کلامی
نویسنده:
رضا رسولی شربیانی ، ابراهیم امرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تأمّل در منطق ارسطو و تحلیل مبانی متافیزیکی آن، ارتباط تنگاتنگ میان منطق و متافیزیک در اندیشه او را نشان میدهد. امّا با دقّت در تمایزات این منطق با منطق ابنسینا، شاهد کمرنگ شدن ارتباط متافیزیک و منطق نزد ابنسینا و بهتبع آن پررنگتر شدن گرایش صوری در این منطق میشویم. پرداختن به تمایزاتی که نشاندهنده گرایش صوریِ منطق ابنسینا نسبت به منطق ارسطو است، نیازمند نوشتار دیگری است و ما در این مقاله تنها به بیان علل کلامی و معرفتشناختی این گرایش نزد ابنسینا میپردازیم. او در کتاب اشارات و تنبیهات، منطق را علم بررسی اشکال تفکّر معرفی میکند و تفکّر شرطی را نیز قسمی از تفکّر دانسته و در مورد آن بهتفصیل بحث میکند. این توجه به تفکّر شرطی، ناشی از دغدغهها و مسائلی است که ابنسینا با آنها درگیر بوده و برای تبیین آنها از منطق بهره جسته است. ابنسینا در شرایطی از مکان و زمان زندگی میکرد که اندیشه کلامی، تفکّر غالب زمانه وی بود و ازآنجاکه در مباحث کلامی از واقعیتهای جهان و مصادیق باورهای دینی و روابط آنها بحث میشود نه از مفاهیم و امور ذاتی و اندراج آنها، لذا ابنسینا به منطق شرطی که روابط میان امور واقع را تبیین میکند التفات بیشتری داشت و چون منطق ارسطو را با توجه به مبانی خاص فلسفی آن در تبیین این قسم از تفکّر ناتوان مییافت، سعی درکمرنگ کردن رابطه منطق و متافیزیک و درنتیجه صوریتر کردن منطق ارسطویی نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 459 تا 477
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئینبرن
نویسنده:
فریدالدین سبط ، سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این نوشتار تأملی است بر دیدگاه ریچارد سوئینبرن در باب فرضیۀ خداباوری؛ دیدگاهی که ادعا میکند فرضیۀ مذکور محتملترین تبیین برای عالم است و سعی دارد با توسل به اصل سادگی این مدعا را به اثبات رساند. برای این منظور، سوئینبرن استدلال میکند که چون موضوع فرضیۀ موردنظر، خدای نامتناهی است و از طرفی مفهوم نامتناهی سادهتر از مفهوم متناهی است، لذا این فرضیه از هر فرضیۀ دیگری(شخصی و علمی) سادهتر خواهد بود، زیرا موضوع سایر فرضیات امری متناهی است و درنتیجه میتوان فرضیۀ موردنظر را محتملترین تبیین برای عالم تلقی کرد. اما در ادامه سعی بر آن است تا نشان دهیم که تبیین سوئینبرن دربارۀ مفهوم نامتناهی، قابلتأمل است، زیرا مفهوم نامتناهیای که او از حیث معرفتشناختی لحاظ میکند، مفهومی ایجابی و مشتمل بر تمام کمالات است که بهطور مجزا از یکدیگر شناخته میشوند. درنتیجه این مفهوم نامتناهی متشکل از بینهایت مؤلفه و درنتیجه پیچیدهترین مفهوم خواهد بود. بنابراین راهحل ما برای این اشکال، ترک مقام معرفتشناسی و ورود به حوزه هستیشناسی است، به این معنا که نامتناهی را صرفاً در مقام تحقق لحاظ کنیم. زیرا نامتناهی در مقام تحقق، وجودی مطلق و بسیط است. و ازآنجاکه وجود خاستگاه وحدت است، لذا در موجود نامتناهی کثرت بماهو کثرت راه نداشته و عین وحدت خواهد بود. و اگر خداوند را در این مقام، نامتناهی لحاظ کنیم فرضیۀ خداباوری سادهترین فرضیۀ ممکن و بالتبع محتملترین تبیین برای عالم به شمار خواهد آمد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 479 تا 500
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خطای تراژیک و مسألۀ عدالت در تراژدیهای سهگانۀ سوفوکلس
نویسنده:
نوید حکم آبادی ، علی سلمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در تراژدیهای یونان با شکلی از عدالت و تقدیر کیهانی روبهروییم که برای ما غریب مینماید. اودیپوس به سبب گناه نادانستهاش خود را مجازات میکند. آنتیگون کفارۀ اعمال اعضای خانوادۀ خود را میپردازد. پرومته به واسطۀ نیکخواهیاش تقاص پس میدهد، و آژاکس بازیچۀ هوس خدایان میشود. در تمامی تراژدیهای فوق، و به طور کلی، در همۀ تراژدیهای یونان با نوعی عدالت تقدیرگونه روبهروییم که اتفاقا براساس معیارهای انسان امروزی ناعادلانه و خلاف عدالتاند. در مواجهه با این آثار کلاسیک همواره با این سوال مواجه میشویم که ذهن یونانی چه تصوری از حق و عدالت داشته است و به طور کلی تراژدیهای یونانی مروج چه نوع نظام حقوقی است که اینگونه برای ما غریب مینماید. در این مقاله سعی بر اینست که با واکاوی مفهوم عدالت در سه حوزۀ طبیعیات، مابعدالطبیعه، و سیاست به پاسخ پرسشهای فوق برسیم. برای نیل به منظور خود تمرکز اصلی این پژوهش را بر تراژدیهای سهگانه سوفکل یعنی ادیپوس شهریار، ادیپوس در کلنوس، و آنتیگونه قرار میدهیم. این سه تراژدی، که به ترتیب سرنوشت شوم خاندان لابداسیدها را شرح میدهند، نمونههای خوبی برای بررسی مفهوم عدالت در اندیشۀ یونانی بهشمار میروند. چرا که در تراژدیهای سهگانۀ فوق به اغلب تعابیری که مفهوم عدالت به ذهن یونانیان متبادر میکرده اشاره شده است، تعابیری که مخصوص ذهن یونانیست و تنها در سپهر اندیشۀ فلسفی آنزمان قابل فهم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 412 تا 435
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«دمکراسی لیبرال» در «جهانِ پس از کرونا»
نویسنده:
شیرزاد پیک حرفه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«جهانِ پس از کرونا» ناگزیر به «فلسفه سیاست» جدیدی نیازمند است و این مقاله میکوشد آینده «دمکراسی لیبرال» را در آن نشان دهد. این مقاله نشان میدهد «دمکراسی لیبرال» با یک «بحران جهانی» روبهرو است که پیشتر آغاز شده است، اما «همهگیری ویروس کرونای جدید»، چونان مانعی برای آن، بر شدت این بحران میافزاید. «لیبرالیزم» و «دمکراسی»، که به باور «فیلسوفان سیاست» سالها دوشادوش هم بودهاند، اینک در حال جدایی از یکدیگرند و ارزشهای «لیبرالِ» «دمکراسی» دچار فرسایش شدهاند. این مقاله، برای یافتن چرایی و چگونگی این جدایی، «اقتدارگرایی»، «توتالیتاریانیزم» و شرور و کژیهای «دمکراسی» را، که باعث افزایش فرسایش «ارزشهای لیبرال» میشوند، واکاوی میکند. یافتن نقطه بهینه میان ارزشهای «لیبرال» و «اقتدارگرایانه» کار دشواری است و این مقاله نشان میدهد، پس از تجربه «ویروس کرونا»، «دمکراسی غیرلیبرال یا اقتدارگرا» احتمالاً قویتر خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا تغییری در الگوی دانشگاهی در راه است؟ درنگی فلسفی بر ایدة فلسفی دانشگاه در آینده پساکرونایی جهان
نویسنده:
رضا ماحوزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نولیبرالیسم آموزشی در هفت دهة اخیر توانسته به تدریج دیگر الگوهای دانشگاهی را از دور خارج کرده و در دو دهة پایانی قرن بیستم و سه دهة اخیر بهمثابة قدرتمندترین هژمونی آموزشی و پژوهشی جلوهگر شود؛ هژمونیای که در خدمت بازار آزاد سرمایه است و با آموزش و پژوهش آزاد (لیبرال) برنامههای توسعه اقتصادی را پشتیبانی میکند. اما اینک، با شیوع ویروسی کوچک اما قدرتمند، اعتبار این نظام آکادمیک خدشهدار شده است. این نوشتار درصدد است ضمن برشمردن سابقة نظامهای دانشگاهی مسلط در دو سدة اخیر از جمله دانشگاه هومبولتی آلمانی، دانشگاه آموزشمحور انگلیسی، دانشگاه فنی و ملیگرایانة فرانسوی و تشریح چارچوب فکری نولیبرالیسم آموزشی، این پرسش را تحلیل کند که آیا الگوی اخیر میتواند در مقابل نقدهای تند و گستردة مخالفان دوام آورد و اگر نتواند، جایگزین این نظام مسلط جهانی، چه خواهد بود؟ تحلیل نویسنده آن است که استقلال تبیین شده در الگوی کانتی از دانشگاه و ظرفیتهایی که رئالیسم انتقادی پیشپای نولیبرالیسم آموزشی میگذارد و همچنان دقت این نظام در استفاده از نقدهای منتقدان برای اصلاح و بازسازی خود، میتواند به بقاء این نظام کمک کند و این نظام بهنحوی منعطف، سبک خود را تغییر دهد. با اینحال باید منتظر تحولات بعدی جهان در نتیجه تبعات شیوع ویروس کرونا ماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 279 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیماری کووید 19 (کرونا) به مثابه شر ادراکی و مواجهه با آن بر اساس باور به خدا
نویسنده:
مسعود زین العابدین ، امیرحسین منصوری ، عارفه پوشیان جویباری ،؛ عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آلام ناشی از بیماری کووید 19 شر ادراکی است و یک امر وجودی محسوب میشود. شر ادراکی با برخی صفات الهی به ویژه حکمت و عدل و علم او و همچنین، احسن بودن نظام خلقت تزاحم ظاهری پیدا میکند و بایستی وجود این شرور را بر این اساس تبیین و توجیه کرد. در پاسخ به این پرسش که اگر شر ادراکی بیماری کووید 19 با علم و حکمت و عدالت و نظام احسن منافات ندارد پس چرا خداوند عالمی فاقد همین مقدار شرور را نیز نیافریده است، چند پاسخ ارائه شد که مبتنی بر حکمت خداوند قابل تحلیل هستند. شرور فایدههایی دارند و جلوهگر شدن آنها در قالب شر ناشی از نسبت ادراکی ما با آنهاست. همچنین، شرور مجعول بالعرض هستند و مربوط به هیولا و ماده عالم میباشند و خیرهای عالم در مجموع بر شرور غلبه دارند. جدای از این، شرور لازمه اختیار انسانی هستند. از سویی علم و معرفت بشر، تابع قوانین ثابت میباشد و جوشش عواطف و احساسات و نیکیها در عالم، وابسته به حضور شرور میباشد. بر این اساس بر اساس باور به خداوند میتوان وجود شرور ادراکی را بدون توسل به عدمی بودن همه شرور توجیه کرد و همچنان بر این اندیشه بود که شرور ادراکی بیماری کووید19 منافاتی با حکمت الهی ندارد. بایستی از فرصت حاصل شده از بیماری کووید 19 برای اندیشیدن به جهانی بهتر پس از کنترل شیوع ویروس کرونا اندیشید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کـرونا ویـروس به مثابه «مـوت اصغر»
نویسنده:
محمود نوالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله کوتاه سعی کردیم نشان دهیم که امروز ویروس کرونا به صورت ملموس و انضمامی ولی در نسبتی ضعیف و محدود به ما میفهماند که مرگ چیست. او امکان بیرون رفتن از خانه را از دست ما گرفته است؛ همچنین امکان کار و خدمت کردن در اجتماع را نیز تا حد بسیار زیادی از ما سلب نموده است. ما نمیتوانیم به مسافرت برویم، آزادانه و بالصرافه قادر نیستیم به کوهها، به بوستان ها، به مساجد، به سینماها... برویم، حتی نمیتوانیم با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشیم و با دلی خالی از دلهره به خارج از خانه برویم و خریدهای ضروری خود را انجام دهیم. از شرکت در محافل دوستان نیز محروم ماندهایم. من این نقش محرومکننده و آگاهیدهنده کرونا را «موت اصغر» مینامم زیرا قسمت مهمی از امکانات ما را ربوده است. باری کرونا به ما یادآوری میکند که ارزشهای موجود را مورد نقد قرار دهیم، در نگرشهای خود تجدیدنظر کنیم و به فراسوی نیک و بد برویم. در معیارهای خود در باب صحت و سقم احکام خود و درباب خیر و شر، زیبا و زشت متحجر نشویم و دیدگاههای تازه بیابیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحران کرونا؛ خاستگاه چالش ها و پرسش های فلسفی
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله مجموعه تاملاتی بر محور چالشها و پرسشهای فلسفی پیش رو در بحران کروناست. از این رو مقالهای توصیفی-تحلیلی و مشتمل بر فرضها و حدسهایی در باب پیامدها و امکانات فلسفی بحران موجود و مسایل مرتبط با آن است. از نظر این نوشتار، بحران کرونا زمینه و بنابراین امکان آغاز خانه تکانی فلسفی در برخی از شاخهها و حوزههای مطالعاتی فلسفی را فراهم آورده است و در صورت جدی گرفتن آنها، میتوان در آینده شاهد تغییراتی چند در دیدگاههای فلسفی بود. به علاوه این بحران ظرفیت ایجاد خانه تکانی در وضعیت زندگی امروز و تغییر در دیدگاهای کلی محلی (در ایران) را نیز دارد. در حال حاضر در مساله بحران کرونا عمدتا تمرکز بر پیامدهای متعدد اقتصادی، سیاسی، نظامی، علمی و... آن است و از این سنخ امور پرسش میشود. اما از سوی دیگر با توجه به دامنه تاثیر بحران کرونا میتوان آن را به عنوان خاستگاه امکانات دیگری مانند طرح مسایل فلسفی نیز محسوب داشت. این نوشتار با پرسشهایی از این قبیل سروکار دارد: آیا بحران کرونا از بازتابهای فلسفی برخوردار است؟ بحران کرونا چه پرسشها و چالشهایی را در حوزههای فلسفی-به طور کلی یا جزیی (در ایران)- عملا برانگیخته است؟ این بحران، ظرفیت و قابلیت یا امکان طرح چه سوالاتی را دارد؟ به نظر این نوشتار بحران کرونا ظرفیت زمینه سازی برای طرح پرسشها و چالشهای فلسفی را دارد. در این مقاله نخست به پرسشها و چالشهای فلسفی این بحران به نحو کلی پرداخته میشود. در این حالت، نخست به بازتابهای محتوم و محتملِ فلسفی این بحران در سطح پارادایمهای تاریخی فلسفه، جریانهای فلسفی (قارهای و تحلیلی) و نیز با لحاظ جریان سوبژکتیویته و ضد آن و مساله نیهیلیسم و همچنین پیامدهای آن در شاخهها و حوزههای فلسفی از قبیل حوزه منطق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی، فلسفه هنر، فلسفه دین، فلسفه دانشگاه و... پرداخته میشود. سپس نظری خواهیم داشت به چالشهایی که این بحران در ایران برانگیخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل هایدگری از یافتحالهای دازاین در مواجهه با کوید 19
نویسنده:
فریده آفرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف مقاله این است که از نحوه طرح مفاهیم هایدگر در «هستی و زمان» برای شرح نسبتها، یافتحال و حالهای دازاین در مواجهه با کوید 19 استفاده کند. با روش تحلیلی-تطبیقی و رویکرد اگزیستانسیالیسم کاربردی در این مواجهه نسبتهایی چون علمی و پدیدارشناختی ضمن معرفی نسبتهای القایی سرمایهداری شرح داده شدهاند. ضمن مطالعه یافتحال و حال برساندهی آن، متوجه اهمیت در-جهان-هستن دازاین در پرتوی مفهوم بدنزیسته میشویم. یافتحال بهطور خلاصه احساس درونی نیست، بلکه در نسبتها و رابطهها شکل میگیرد و امکانهایی را پدیدار میکند. نسبتهای پدیدارشناختی، مواجهه با کوید 19، وجوه مختلف رویارویی، یافتحالها و در نتیجه حالهایی را در بدنزیسته بهوجود میآورد. ترس و اضطراب بسته به نوع مواجهه و رویارویی دو نوع یافتحال است که از حالت ضعیف به قوی حالهای متفاوتی را رقم میزند. دازاین در ترس، حالهایی چون فرار، بیتفاوتی، بیماریهراسی، ترسدائمی از کوید 19، دیگرترسی، دیگریهراسی، ترس از مرگ را تجربه میکند. اضطراب در حالت قرنطینه مطلق و نیز برای برخی افراد مبتلای بستری در بیمارستان، قریب به فوت روی میدهد. اضطراب حاکی از خنثیشدن همه امکانها و سربرآوردن پرسش از کیستی و چیستی دازاین است. نحوه زیستن اضطراب در قرنطینه مطلق یا مرگ تدریجی در بیمارستان، تجربه مرگ به معنای هایدگری، است. تحلیل یافتحالهای دازاین در این شرایط به روشنسازی عملکرد دازاین میانجامد که میتواند به بهبود اقدامات بشر در بحرانهای مربوط به حوزه بهداشت و سلامت منجر شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 278
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید