جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
سفینه
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 618
سال 1402
دوره 20 , شماره 79
سال 1401
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
سال 1400
دوره 19 , شماره 73
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
سال 1399
دوره 18 , شماره 69
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
سال 1398
دوره 17 , شماره 65
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
سال 1397
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
سال 1396
دوره 15 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
سال 1395
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 50
سال 1394
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 46
سال 1393
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
سال 1392
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
سال 1391
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
سال 1390
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
سال 1389
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
سال 1388
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1387
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1386
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1385
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1384
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
سال 1383
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1382
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
نظریۀ نفی صفات در مدرسۀ کلامی کوفه و قم
نویسنده:
رضا برنجکار، محسن زارع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه نظریه عینیت صفات با ذات به عنوان تفسیری از توحید صفاتی، اندیشهای معروف و متداول در میان متکلّمان امامیه تلقّی میشود. انتساب این اندیشه به مدارس کلامی امامیه، خصوصاً پیش از رونق فلسفه صدرایی به صورت جدّی مورد تردید است. بررسی آثار و شواهد نشانگر آن است که نه تنها در این مدارس اثری از نظریه عینیت صفات با ذات قابل مشاهده نیست، بلکه گرایش ایشان به نظریه نفی صفات، به عنوان رقیب نظریه عینیت، از ادلّه و شواهد فراوانی برخوردار است. این نوشتار با روش مطالعه اسنادی با تحلیل گزارشهای تاریخی و نیز بررسی کلمات و مبانی متکلّمین امامیه در دو مدرسه کوفه و قم، در صدد رصد نظریّه نفی صفات در این دو مدرسه است. بررسی گزارشهای کلامی و نیز کلمات متکلمان شاخص این دو مدرسه، یعنی زراره، هشام بن حکم و مؤمن الطاق، نشان از صحّت انتساب نظریه نفی صفت به ایشان دارد. نقل صریح احادیث نفی صفت بدون هیچگونه تفسیر و تأویل، روایات نفی توصیف، روایات نفی وساطت صفت میان ذات و افعال الهی، روایات حدوث اسماء، تفسیر سلبی و کارکردی صفات و پرهیز از تفسیر اثباتی، و نیز اظهار تنافی اثبات صفت با آموزه توحید ذاتی و لزوم محدود شدن ذات، برخی از ادلّه و شواهد انتساب نفی صفت به این دو مدرسه کلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دکتراحمدمهدوی دامغانی، آیت الله شیخ محمدکاظم دامغانی، آیت الله میرزا مهدی اصفهانی و مکتب معارف خراسان(مکتب تفکیک)
نویسنده:
حسن طالبیان شریف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوههای معرفتی سیّد بن طاووس در آئینۀ آثارش
نویسنده:
مهدی قندی ، مصطفی آذرخشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سیّد بن طاووس در ساحتِ دینی، بیشتر به عالمی که در جمع آوریِ ادعیه نقش داشته است، شناخته میشود و آموزههای معرفتیِ بسیار ارزندۀ او که در کتابهایش مورد اشاره قرار گرفته، مغفول مانده است. مباحثی که وی در زمینۀ معرفت فطری خداوند، آیتیّتِ نفس در معرفهالله و دعوت به واقع گرایی به جای ذهن گرایی مطرح کرده است، در کنارِ آسیب شناسیِ روشها و رویکردهای متکلّمان و فلاسفه که در قالبِ نقدهای وی بر مناقشات و مخاصماتِ غیر ضروریِ متکلّمان و رویکردِ شبهه محور آنان در مباحث معرفتی قابل ملاحظه است، برخی از دیدگاههایِ سیّدبن طاووس را در موضوعات معرفت شناختی آشکار میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در روش تفسیری تفسیر الصراط المستقیم بروجردی
نویسنده:
مهدی حیاتی ، قدسیه پوراقبال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تفسیر الصراط المستقیم از تفاسیر قرن سیزدهم شیعه است؛ که سید حسین بن محمدرضا بروجردی نوشته و تفسیر شامل سوره حمد و بقره است. روش غالب این تفسیر، روائی و ماثور است؛ هر چند میتوان آن را یک تفسیر اجتهادی جامع به شمار آورد؛ در این تفسیر مباحث قرائت، بررسی لغوی، قواعد تجویدی، ذکر نکات بلاغی و نحوی آیات بحث شده و به طور گسترده از روایات پیامبر؟ص؟ و ائمه اطهار؟عهم؟ جهت فهم معانی آیات استفاده شده است. مفسر خود یک عالم رجالی متبحّر است که به شیوۀ هدفمند، گزینش دقیقی از روایات را در فهم معانی ظاهری و باطنی آیات به کار برده است. بنابراین در ذیل آیات، تأویل و معانی باطنی و مصادیق آیات در تفسیر ارائه میکند. در این تفسیر، مفسر پس از تحلیل و بیان احتمالات متعدد در معانی آیات و الفاظ به اظهار نظر صائب و اجتهاد در تفسیر آیات اقدام کرده و مباحث متنوعی همچون مباحث کلامی، عرفانی و فقهی را ذیل آیات به فراخور موضوع آیه بحث نموده است. استفاده گسترده مفسر از منابع مختلف و متعدد، نشان از تضلّع و قدرت استنباط مفسر دارد. این تفسیر به تفسیر المیزان شباهت دارد، هر چند سالها پیش از تفسیر المیزان نوشته شده است. اگر مفسر میتوانست تفسیر کاملی از قرآن ارائه کند، این تفسیر یکی از بهترین تفاسیر شیعه محسوب میشد، که میتوانست با تفاسیر بزرگ شیعه برابری کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شیوه های مدیریتی امیرالمؤمنین در تعامل با زیر دستان برگرفته از زیارت غدیریه امام هادی
نویسنده:
رضیه سادات سجادی ، زینب سادات رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نحوه مدیریت امیرالمؤمنین نشان میدهد که مدیریت در هر مکان وزمانی سبک خاص خود را میطلبد، که به این رویکرد مدیریت اقتضائی گفته میشود. این پژوهش با بررسی عبارات زیارت غدیریه، به روش توصیفی _ تحلیلی در صدد تبیین سبکهای مدیریتی امام علی؟ع؟ مبنی بر شیوههای ارتباطی ایشان با زیردستان به ویژه کارگزاران از حیث اخلاقی و عملی است. شیوههای مدیریتی امام در زیارت غدیریه را میتوان به دو بخش صفات اخلاقی و راهکارهای عملی دسته بندی نمود. در بخش صفات اخلاقی؛ عفو و گذشت، خشم و خشنودی برای خدا و تواضع در برابر مردم بویژه مؤمنان و در بخش راهکارهای عملی؛ هدایتگری، به دوش کشیدن بار سختی، کمک بدون چشمداشت به فقرا و نیازمندان و تقسیم عادلانه بیت المال را میتوان بعنوان نمونه ذکر کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روایات «ثانی اِثنَین» در منظومههای عطّارنیشابوری
نویسنده:
احمد احمدی ، سیدمهدی رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
درپژوهش حاضر به تجزیه و تحلیل و نقدِ روایات منسوب به خلیفه اول در مثنویهای اسرارنامه، الاهینامه، منطقالطّیر و مصیبتنامۀ عطّار نیشابوری تصحیح دکترمحمّدرضا شفیعیکدکنی پرداخته شده است. منظور از «ثانی اِثنَین»، «دومینِ دو تن» در پژوهش حاضر تمام روایاتی است که در مثنویهای چهارگانه عطار نیشابوری تلمیح به دوم بودنِ ابوبکربن ابی قُحافه بعد از حضرت رسول اکرم؟صل؟ دارند. پژوهش با رویکرد نقد روایتشناسی بر اساس مطالعات کتابخانهای، به روش اسنادی، تحلیل و مقایسۀ یافتهها انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد شفیعی در تعلیقاتی که بر مثنویهای عطّار نوشته است، به پنج حدیث با مضمونِ دوم بودنِ ابوبکر بعد از رسول اکرم؟ص؟ اشاره دارد، اما به تجزیه و تحلیل آنها نپرداخته است. پژوهش حاضر به یازده حدیث منسوب به خلیفه اول در مثنویهای عطار نیشابوری دست یافته است که بر اساس مستندات تاریخی، تفسیر و حدیث با تکیه بر اشتراکات فریقین، مورد نقد، تجزیه و تحلیل و تطبیق قرار گرفتهاند. از یافتههای دیگر پژوهش حاضر این است که روایات مربوط به خلیفه اول در مثنویهای عطار نیشابوری از مناقب مسلّم و قطعی حضرت امیرالمؤمنین؟ع؟ الگو برداری شدهاند. در نتیجه ماوقع (لانگ) یکی بوده، ولی بوطیقای روایت (پارول) شکل عوض کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیقاتی بر خطبه امامت امام رضا (ع) نقل از کتاب لوامع الانوار شرح عیون اخبار رضا (ع)
نویسنده:
نعمت الله جزایری، عبدالحسین طالعی
نوع منبع :
مقاله , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام شناسی مبتنی بر تحلیل محتوای دعای عرفه امام سجّاد
نویسنده:
فائزه محمدی ، محمد عترت دوست، بیبی سادات رضی بهابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03- صحیفه سجادیه
,
47- دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه (دعای آنحضرت در روز عرفه): اَلْحَمْدُ للَّهِ رَبِ الْعالَمینَ، اَللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ بَدیعَ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ
,
02 - صحیفه سجادیه (دعای اول تا 54)
,
دعای عرفه امام سجاد(ع)
چکیده :
در منظومه معارف اسلامی، شناخت ویژگیهای امام از اهمّیّتی بسیار برخوردار است، تا جاییکه کسب معرفت در این خصوص، لازم و ضروری است. یکی از بهترین و معتبرترین منابع جهت شناخت هرچه بهتر اهل بیت عصمت و طهارت؟عهم؟، کلام ایشان در معرفی خود است که در بعضی موارد به صورت دعا در مجامیع حدیثی نقل شده است. در این پژوهش به منظور شناسایی بهتر جایگاه امام، شئون و مناصب و ویژگیهای ایشان، به تحلیل محتوای دعای عرفۀ امام سجّاد؟ع؟_ که پس از دعای عرفۀ امام حسین؟ع؟ از مشهورترین دعاها به شمار میآید _ پرداخته شده و از ره آورد تحلیل مضامین و دستهبندی موضوعات آن، به سؤالهای اصلی تحقیق، پاسخ داده شده است. یافتههای این پژوهش که با روش «تحلیل محتوا» به مثابۀ یک روش تحقیق میان رشتهای و متن محور انجام شده، نشان میدهد که در دعای مذکور، 13 ویژگی خاصّ برای امام معصوم بیان شده است. مهمترین آنها متعلق به موضوع مویّد بودنِ امام به قدرت و نصرت الهی است. همچنین نتایج تحلیل محتوای دعای عرفه نشان میدهد که امام سجّاد؟ع؟، چهار شأن و منصب خاصّ و انحصاری برای امام در جامعۀ اسلامی تعریف کردهاند به طوری که از میان آنها، مرجعیت دینیِ امام، جایگاه نخست را در بین وظایف به خود اختصاص داده است. ضرورت انجام این تحقیق آن است که توجّه به این ویژگیها و شئون مختلف میتواند راهگشای مؤمنان در شناخت صحیح امام و به ویژه تشخیص رهبران حقیقی و الهی از رهبران باطل در عصرهای مختلف باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 138 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه حضوری بودن علم خداوند از دیدگاه عقل ونقل
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فیلسوفانِ مسلمان، ابتدا «علم» را به «حضورِ معلوم نزدِ عالِم»، تعریف میکنند و بر همین اساس، علم را به دو نوع حصولی و حضوری تقسیم میکنند و چون این تقسیم را حصر عقلی میدانند، آن را به علم خداوند هم تعمیم میدهند و از اینرو این پرسش را مطرح کردهاند که علم الهی، حصولی است یا حضوری؟ مشّائیان و اندکی دیگر از فلاسفۀ قدیم و جدید، هرچند علم خدا به خود را علم حضوری دانستهاند، علم او به مخلوقات را علم حصولی میدانند. امّا سهروردی و صدرالمتألهین و تقریباً تمام پیروان آنها تا کنون، علم خدا به خود و ماسویٰ را علم حضوری دانستهاند. چون از زمان سهروردی تا زمان حاضر، قول به حصولی بودنِ علم خداوند، طرفداران بسیار اندکی دارد و تقریباً همگان علم الهی را علم حضوری دانستهاند، این مقاله به نقد و بررسیِ نظریۀ حضوری بودنِ علم خدا اختصاص دارد و نگارنده به استناد دلایل عقلی و نقلی در صددِ اثبات این مطلب است که این نظریه، با وجودِ شهرت و رواج و مقبولیتِ آن، بهویژه از زمان ملاصدرا تا کنون، نظریهای نادرست دربارۀ علم الهی است و با حُکمِ عقل و آیات و احادیث منافات دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 66 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دسترسی بخاری به روایات امام صادق
نویسنده:
احمدرضا کرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
امام صادق(ع)جایگاه مهمی در حدیث مسلمانان عصر خویش داشتهاند با این وجود بخاری در کتاب الجامع الصحیح خود از ایشان روایتی نقل نکرده است که این موضوع مورد توجه بزرگان حدیث شیعه و عامه قرار گرفته است. در بررسی عوامل این پدیده، برخی به وجود راویان بد نام در بین حاملان حدیث حضرت و عدم وجود طرقی اعتمادآور برای صاحبان منابع خصوصا بخاری اشاره کردهاند در حالیکه به نظر میرسد این عامل، مانع اقبال به روایات امام صادق از سوی صاحبان منابع حدیثی عامه نبوده است. این پژوهش میکوشد، دسترسی بخاری به روایات امام صادق جهت استفاده در الجامع الصحیح را نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 618
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید