جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مطالعه تطبیقی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
تعداد رکورد ها : 8981
عنوان :
تحلیل عرفانی مسائل تربیتی از دیدگاه امام محمد غزالی و خواجه قشیری در کیمیای سعادت و رساله قشیریه
نویسنده:
رضا غلامی مرحقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تربیتی
چکیده :
چکیده:هدف این پروژه بررسی تأثیر تعالیم نظری و عملی عرفان بر مسائل تربیتی انسان است . اول به کلیات سپس به مبانی عرفان، مفهوم عرفان و هدف زندگی از منظور عرفان پرداخته شده است، سپس نقش تربیتی آموزه های نظری عرفان اسلامی در زندگی انسان: عنصر معنویت، وسعت دید، تغییر نگاه به زندگی و انسانها بررسی شده و آنگاه چنانچه انسان خود تمایلی به تعالی و ذات قدسی اش داشته باشد و خواهان پذیرش سختیهای سیر قوس صعودی باشد ، هیچ مانعی نمی تواند سر راه تربیت او قرار گیرد.زیرا او در مسیر کمال گام برداشته است و خدای متعال نیزاین امکان را برای همه انسانها فراهم نموده تا بتوانند متصف به صفات و کمالات الهی شوند.لذا بر حسب ضرورت این پژوهش ابعاد تربیتی و عرفانینفس، عزت نفس، تقوا، مجاهدت، معرفت، صدق و اخلاص، رضا و محبت، صبر و شکیبایی و ... از دیدگاه امام محمد غزالی و قشیری و علما و صاحب نظران مطرح شده است را بررسی می کنیم.عوامل فوق باعث تقویت و تدوام زندگی خانوادگی از نظر عرفان اسلامی برای جوانان و نوجوانان بوده و می تواند راه صحیح عرفان را به آنان معرفی نماید تا دچار انحراف فکری و تغییر از مسیر صحیح زندگی نشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت انسان در مواجهه با امر مطلق از منظر ملاصدرا و کیرکگور
نویسنده:
مهدیه مشفق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
امر مطلق
,
مواجهه
,
ایمان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا و کیرکگور دو تن از تأثیرگذارترین فیلسوفان دینی عصر خویش، به ترتیب در فلسفهی اسلام و مسیحیت بودهاند و لذا بررسی یکی از بنیادینترین مسائل فلسفهی دین، یعنی مواجههی انسان و امر مطلق (خدا)، نزد این دو فیلسوف از اهمیت بسیاری برخوردار است. ملاصدرا بر اساس نگرش وحدت تشکیکی خویش جهان را تجلیگاه وجودی واحد میداند که تمامی موجودات آن بنا به میزان بهرهی خود از آن به سطحی از کمال رسیده و در مسیر استکمالی خویش به جانب آن در حرکتند؛ انسان نیز به عنوان عالم صغیر که به تنهایی نمودی کوچک از صفات الهی است، در این حرکت جوهری به جانب مبدأ وجودی خویش در حرکت است. ملاصدرا برای این حرکت مراتبی قائل است که همان مراحل کمال است و در غایت این مسیر انسان به حدی از کمال میتواند برسد که از طریق علم حضوری تمام امور را شهوداً بشناسد؛ در این مرتبه او به حد اعلای قرب الهی دست یافته است؛ این مرحله نهایت تکامل عقل است و سالکِ عارف توانسته است برای رسیدن به آن بر تمام موانع کمال غلبه جوید. نزد کیرکگور مواجههی انسان با خدا نه از طریق حرکت جوهری، بلکه به واسطهی نوعی انتخاب آزادانه برای قرار گرفتن در سپهر ایمان، صورت میگیرد. کیرکگور بر خلاف ملاصدرا، مواجههی با خدا را مستلزم کمال عقل نمیداند، بلکه بالعکس باور دارد که برای تحقق این مهم میبایست از مرتبهی عقل گذر کرد. راه گذر از یک مرتبهی کمال به مرتبهی بالاتر نه تکامل دیالکتیکی عقل، بلکه انتخاب مسئولانه است و نفسِ انسانی نیز محصول همین انتخاب است: نفس یا «خود» تنها از طریق انتخاب ایمانی انسان شکل میگیرد و به عبارتی پیدایش نفس منوط به ارتباط با خداست. انتخابی چنین خطیر میان داشتنِ نفس و نداشتنِ آن، آن هم بدون هیچ راهنما و الگو و نیز در شرایطی که جهان عقل و اخلاق موقعیت سوژهی گزینشگر را درک نمیکنند، پدیدآورندهی احساسی است که کیرکگور آن را دلهره مینامد و وجود آنرا برای سوژهای که در این وضعیت اگزیستانسیال قرار گرفته است، ضروری میداند. این دلهره شرطِ ایمانی بودن انتخاب است و بدون آن، هر گزینهای که انتخاب شود از حیث ایمانی علیالسویه است.نگرش ملاصدرا و کیرکگور درباب استکمال نفس به سوی مواجهه با امر مطلق (خدا) از برخی جهات همانندیها و ناهمسانیهایی دارد که در تحقیق پیش رو بدانها خواهیم پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تهذیب الاخلاق مسکویه و جامع السعادات ملامحمدمهدی نراقی
نویسنده:
عطاءالله ارکیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
اخلاق
,
ارسطو
,
معارف اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن مسکویه، احمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن مسکویه، احمدبن محمد
,
نراقی، محمدمهدیبن ابیذر
,
نراقی، محمدمهدیبن ابیذر
,
ابن مسکویه، احمدبن محمد
,
تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (مسکویه رازى)
,
جامع السعادت (مهدی نراقی)
چکیده :
آنچه این پژوهش بدان میپردازد، تطبیق دو اثر سترگ اخلاقی، یعنی تهذیبالاخلاق و جامعالسعادات است که هرکدام ترجمان فکری مرحوم مسکویه و مرحوم نراقی است. مرحوم مسکویه (م 421ق) در کمال اختصار ضمن بیان مبادی و مبانی اخلاق، با رویکرد نظری، آموزههای اخلاقی را با محوریت سعادت آدمی، بیان کردهاند و در هماهنگی اخلاق یونانی با دین حنیف، بسیار موفق بودهاند. ایشان به سبک حکمای یونان، بویژه ارسطو، با تقسم نفس به قوای سهگانه، اعتدال در تمامی قوا را ملاک فضیلت دانستهاند و رذیلت را در انحراف از نقطه اعتدال، خصوصا دو طرف افراط و تفریط دانستهاند. مسکویه بر انس و الفت اجتماعی نیز تاکید بسیار دارند و تا امروز اخلاق نویسان مقهور سبک ایشانند.مرحوم نراقی(م 1209ق) نیز در سبک اخلاقی، مباحث مسکویه را پرورش و تعقیب کردهاند جز آنکه ایشان امتیازات دیگر مکاتب اخلاقی را نیز در جامع السعادات گرد آوردهاند و همانسان که مسکویه بنیانگذار اخلاقنویسان صاحب سبک در اسلامند، نراقی نیز آخرین حلقه این سلسله میباشند و نظر به اینکه امتیازات تمام مکاتب و مهمتر از آن راهگشاییهای مکتب روایات را به مدد گرفتهاند، جامع السعادات، جامعترین، مفصلترین و متقنترین و موثرترین کتابی است که با چاشنی پند و روحیه تقوای مولف، به کام خوانندگان، گوارا میشود.رویکرد مسکویه عقلی و رویکرد نراقی، تلفیقی است و استدلال مسکویه کاملا برهانی است ولی مرحوم نراقی، از شریعت و عرفان و اندرز نیز بهره جستهاند. مباحث مربوط به اخلاق بندگی و دینی و نوع سبک درمان برخی بیماریهای روحی، تقسیم بندی نوین قوای نفس و دیگر مباحث خرد و کلان که از تلفیقی بودن جامع السعادات و عقلی بودن تهذیب سرچشمه میگیرد، از تفاوتهای این دو اثر است.نظر به ایراداتی که بر قانون اعتدال وارد است، بنیان این دو اثر، استحکام خود را از دست داده و باید طرحی نو در انداخت. روش تحقیق در این پژوهش، به صورت کتابخانهای است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی داستان حضرت یحیی (ع) و پیروانش در قرآن، روایات و عهد جدید
نویسنده:
اللهیار حیدری سودجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
صابئین
,
کلید واژه¬ها: یحیی
,
زهد یحیی
,
شهادت یحیی
,
یحیی در قرآن
,
یحیی در روایات
,
یحیی درکتاب مقدس
,
پیروان یحیی
چکیده :
چکیدهقرآن و عهدین در ضمن هدایت انسان به تعالیم الهی و تأکید بر پیروی از اصول و ارزشهای اخلاقی بسیاری از موارد به ذکر قصص الهی پرداخته اند. یکی از داستانهای مشترک قرآن و عهدین داستان حضرت یحیی (ع) است. در این پژوهش شخصیت حضرت یحیی (ع) و پیروانش درمتون اسلامی (قرآن و روایات) وکتاب مقدس (عهد جدید) به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. از بررسی زندگی حضرت یحیی (ع) در آیات قرآن کریم و روایات وکتاب مقدس چنین حاصل میشود که قرآن کریم با ذکر تولّد معجزه آسای او، شخصیت آن حضرت را با برشماری صفات نیکی چون سید و حصور معرفی میکند؛مجموعهی روایات و منابع تاریخی به مسائل مختلفی از جمله علت و چرایی شهادت حضرت یحیی (ع) پرداخته است ؛کتاب مقدس از رسالت و موعظههای حضرت یحیی و روابط او با عیسی مسیح (ع) سخن میگوید. صابئین مندایی که نامشان سه بار در قرآن ذکر شده است همان پیروان حضرت یحیی هستند که غسل تعمید یکی از آداب و رسوم اصلی آنهاست. از آنجا که غالب روایات تاریخی وکتاب مقدس مورد تحریف وجعل قرار گرفته اند مطالب ناشایستی در این دو منبع به چشم میخورد که به پیامبران نسبت داده اند ولی نکته قابل ذکر آن است که اگرچه بسیاری از مطالب مربوط به زوایای زندگی حضرت یحیی که در کتاب مقدس و روایات نقل شده است در قرآن نیامده است ولی محتوای اصلی آنها مخالف با اصول و چهارچوب قرآن نمیباشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آخرالزمان در مکاشفات یوحنا و مقایسهی آن با قرآن کریم و روایات شیعه
نویسنده:
احمد شاه علی فردویی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
شیعه
,
روایت
,
شیعه
,
آخر الزمان
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
مکاشفه یوحنا (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
از جمله مسائلی که در تاریخ پر فراز و نشیب بشر از چالشهای همگانی و همه جایی بوده است اندیشهی نجات و رسیدن به امنیت و آرامش در آخرالزمان بوده است، در بیشتر ادیان الهی مانند اسلام و مسیحیت با این اندیشه مواجه میشویم.در این میان نقش کتاب مکاشفات یوحنا، در پرداختن به دور نمایی از آینده جهان و ویژگیهای آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. حال با بررسی و تبیین محتوای مکاشفات یوحنا و مقایسهی آن با آیات قرآن کریم و روایات امامیه در مورد آخرالزمان میتوان شباهتهای زیادی را بین آنها مشاهده کرد، که این تشابهات، زمینه ای مناسب برای مقایسهی دو دیدگاه میباشد، از جمله میتوان به مباحث مشترکی مانند، ظهور و بروز پدیدههای کیهانی و انسانی در آخرالزمان، ظهور مصلح و منجی، حکومت صالحان، خارج کردن شیطان از صحنه، شکست و نابودی نیروهای شرور، زندگی همراه با امنیت و آرامش اشاره کرد، صدور روایات فرجام شناسانه از یک منبع غیبی واحد و ابلاغ آنها بر پیامبران و مخاطبان خاص در ادیان آسمانی، باعث شده که بسیاری از این پیامهای غیبی که در اصول معرفت و ارکان شریعت از همسانی و هم سخنی برخوردارند با همت پیروان ادیان الهی با گذشت زمان دستخوش تغییر جدی نگردیده و شکل کلی خود را حفظ کنند، در برخی موارد، که تفاوتهای جزئی و اختلافات فرعی دیده میشود، این تمایزات ناشی از فرهنگ، اعتقادات و درک و فهم مخاطبان و مقتضیات زمان و مکان صدور، تصحیف و تحریف برخی از متون میباشد، در این بین آیات قرآن کریم و روایات امامیه به عنوان منابع متأخر و مکمل در سیر نزول معارف آخرت شناسی از جامعیت بیشتری برخوردار است.واژگان کلیدی: آخرالزمان، یوحنا، قرآن، شیعه، مکاشفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دین اسلام و حنیف از منظر آیات و روایات
نویسنده:
زهرا مصلحیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین حنیف
,
معارف اسلامی
,
آیات
,
سنت
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
دوران جاهلیت
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین حنیف (دین الهی توحیدی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
این پژوهش درباره "بررسی تطبیقی دو دین اسلام و حنیف از منظر آیات و روایات" است. نخست، به این سئوال پرداخته شده است که آیا میان این دو دین با هم ارتباطی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سئوال، نخست، دین قوم پیامبر(ص) اعم از قریش و عرب مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین دین خود پیامبر قبل از بعثت و نبوت ایشان بررسی شد. اهمیت پرداختن به این مباحث از آن رو است که در میان قبایل عرب قبل از اسلامنشانه ها و بقایایی از دین حنیف حضرت ابراهیم دیده می شد و آن ها قبل از ظهور پیامبر اسلام به برخی از احکام و سنن دین حنیف عمل می نمودند. هم چنین عقاید و سنن این دو دین، مورد مقایسه قرار گرفت. از رهگذر این تحقیق روشن شد که دین اسلام احیاگر عقاید و سنن دین حنیف و پاک کننده آن از هر گونه شرک و بت پرستی و مکمل آن بوده است. در این تحقیق روشن شد که دین اسلام، عبارت از صورت منقح و کامل شده عقاید و سننی را که حضرت ابراهیم آورده بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه انسان کامل از دیدگاه سنایی (حدیقهالحقیقه)، مولوی (مثنوی) و ناصرخسرو (دیوان)
نویسنده:
لیلا کریم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ناصر خسرو
,
انسان کامل (کلام)
,
ادبیّات فارسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مولوی،جلال الدین محمد بن محمد
چکیده :
انسان، جانشین خدا بر زمین است که حرکت به سمت کمال برتر وصفناپذیر از مهمّترین شاخصههای وجودی اوست. توجّه به انسان و شناخت ماهیّت وی موضوعی است که از قدیمالایّام مورد توجّه مذاهب و مکاتب و فرهنگهای گوناگون بوده است و کمتر مکتب فکری و فلسفی را میتوان سراغ گرفت که بهگونهای به شناسایی انسان نپرداخته باشد. تمام تاریخ بشری در راه شناخت این موجود ناشناخته سپری شده است و اهمیّت این موضوع از آنجا ناشی میشود که خداوند بزرگ همه چیز را به خاطر انسان آفریده است. انسان بنا به ذات وجودش از شگفتانگیزترین موجودات آفرینش است. لذا بحث پیرامون جایگاه این وجود شگفتانگیز، بدیهی است که ظرافت و پیچیدگیهای خاص خود را دارد و در طول تاریخ بشری، موضوع انسان از دریچهی ادیان توحیدی و غیرتوحیدی، توسط دانشمندان همیشه محل بحث و جدل فراوان بوده است. ناصر خسرو، مولوی و سنایی از معدود شاعرانی هستند که همواره بهدنبال کمال انسانی بودهاند. آنها انسان را در یک جایگاه بسیار والایی قرار میدهند و ارزش زیادی برای او قائل هستند ایشان معتقد هستند هرچه در عالم است بهخاطر انسان خلق شده است، پس انسان باید موجود بسیار مهمی باشد. آثار این سه شاعر عمدهترین آثار دربارهی انسان است که هرکز از هدایت اجتماع و افراد در رسیدن به سعادت غائی کوتاهی نمیکنند. آنها نوع انسان بهویژه انسان کاملی که از خود به خدا رسیده و خداوند را در میان مردم و با مردم درک کرده است را دارای ارزش و اهمّیّت میدانند. ویژگیهای انسان این سه شاعر در کل، ویژگیهای انسان کامل است. انسان کاملی که به عالیترین درجات نائل آمده و تمام نیروهای معنوی بالقوهی درون او به فعلیّت رسیده است و بندهی خدا و اشرف مخلوقات است و متّصف به صفات عالی و خواستههایش در راستای خواستههای ربّالعالمین است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهنما در مثنویهای عطار و بررسی میزان انطباق آن با کهنالگوی پیر خردمند از دیدگاه یونگ
نویسنده:
طاهره زارعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رهبری
,
سلوک عرفانی
,
ناخودآگاه جمعی
,
کهن الگو
,
ادبیّات فارسی
,
راهنماها
,
پیر (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
یونگ، کارل گوستاو
چکیده :
از دیدگاه یونگ، کهنالگوی پیر خردمند در قالب پیرمردی یاریرسان در افسانهها، داستانها و اسطورهها ظاهر میشود و با اطلاعاتی که به قهرمان میدهد او را در رسیدن به موفقیت و حقیقت یاری میکند. پدر، شاه، معشوق، جادوگر شرور، ندای درونی، حیوانات، بهخصوص پرندگان و... از چهرههای این کهنالگو هستند.در آثار عطار، پدر در الهینامه، هدهد در منطق الطیر، پیر در مصیبتنامه و گاه ندایی درونی در اسرارنامه، همچنین برخی دیگر از چهرهها مانند پیرزال، کیمیاگر، دنیا ( چهر? شرور پیر)، معشوق و حیواناتی مانند پرندگان، مار و... در نقش راهنما ظاهر شدهاند. بررسی دقیق نشان میدهد که راهنما در آثار عطار شباهت فراوانی به کهنالگوی پیر خردمند در آثار یونگ دارد. از جمله صفات مشابه ایندو میتوان به این موارد اشاره کرد: تجربه، نورانیت، آگاهی از اسرار، دیدار با خدا، کهنسالی، تنهایی و تجرد، رنگ سبز، نواقص پیر و... . پایاننامه حاضر کوشیده است با بررسی ویژگیها و نمودهای پیر در چهار مثنوی عطار، میزان انطباق آنها را با کهنالگوی پیر خردمند از دیدگاه یونگ نشان دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه آداب تصوّف در اسلام با رهبانیّت در دین مسیح بر مبنای کتاب عوارف المعارف سهروردی و قاعده نامه بندیکت قدّیس
نویسنده:
فرزانه احمدی گنجه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
رهبانیت مسیحی
چکیده :
آداب و مناسک در رهبانیّت مسیحی و تصوّف اسلامی شباهت هایی دارند. در رهبانیت مسیحی، کتاب قاعده نامه بندیکت به موضوع آدابِ رهبانی پرداخته است.بندیکت قدیس در حدود 480 میلادی در نورسیا ایتالیا متولد شد و در حدود 547 میلادی در شهر مونتکاسینو ایتالیا در گذشت. او بنیانگذار دیرهای متعدّدی در ایتالیاست و همچنین معروف ترین قاعده نامه رهبانیت اثر اوست.این کتاب نسبتاً کوچک از یک مقدمه و 73 باب تشکیل شده است. دستورات این قاعده نامه درباره ساختار، اداره و مدیریت دیر و همچنین درباره حیات روحانی و دنیوی راهبان به مدت 15 قرن معتبر و عملی بوده است.در واقع این کتاب قاعده نامه بندیکت بود که نظام رهبانیت اروپا را قالب ریزی کرد و در نسل های متمادی برای راهبان و راهبه ها مورد احترام بود. در این کتاب به شیخ دیر و سایر مسئولان صومعه توصیه هایی می شود و فضائل اصلی رهبانیت معرفی می گردد، فضائلی از قبیل: اطاعت، سکوت ، تواضع و غیره .اما در تصوّف کتاب های متعدّدی درباره آداب وجود دارد. از جمله کتاب «عوارف المعارف سهروردی». سهروردی از بزرگان مشایخ متصوّفه ایران است که در آغاز تحصیلاتش، به آموختن حکمت و فلسفه و کلام علاقه مند بوده اما سپس به تصوّف و عرفان روی آورد. تأثیر وجود شیخ در نشر و توجیه و تنزیه تصوّف فوق العاده و پر حاصل بود . ایشان در کتاب عوارف المعارف به آداب سیر و سلوک عارفان و سنن و معارف صوفیان پرداخته است. کتاب فوق مشتمل بر یک مقدّمه کوتاه و شصت و سه باب است از جمله ابواب کتاب می توان به عناوین زیر اشاره نمود: منشأ علوم صوفیان، شرح حال صوفیان و اختلاف در طریقت آنان، ماهیّت تصوّف، ادب و جایگاه آن در تصوّف، آداب حضرت الهیّت، آداب و مقدّمات طهارت، آداب خوردن طعام ، آداب پوشیدن لباس ، آداب نوم و ... . در مقایسه آداب این دو طریق صوفیانه می توان موارد زیر را در کنار هم قرار داد. مثلاً تعداد اوراد در هنگام شب زنده داریدر رهبانیّت با آداب نوم در تصوّف، مقدار مناسب غذا در رهبانیّت با اَکل در تصوّف، لباس و کفش برادران در رهبانیّت با خرقه در تصوّف، ایّام صیام و پرهیز در رهبانیّت با آداب صیام و روزه در تصوّف، صومعه، دِیر و کلیسا در رهبانیّت با خانقاه در تصوّف و ... قابل مقایسه می باشد. کلیدواژگان: رهبانیّت مسیحی، بندیکت، قاعده نامه، تصوّف، عوارف المعارف، سهروردی، آداب، مقایسه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ماهیّت انسان از دیدگاه حافظ و رهی معیّری
نویسنده:
فرداد محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت انسان
,
هنر
,
علوم انسانی
,
حافظ (اسماء افعال الهی)
,
رهی معیری
,
شهر آرمانی
,
شَعَرَ
چکیده :
انسان در جهانبینی عرفانی نقش فوقالعادهای دارد تا آنجا که انسان عالم کبیر و جهان عالم صغیر است و بدین سبب آدمی از کهنترین زمانهای تاریخ تاکنون همواره در تکاپوی دستیابی به انسان آرمانی بوده است. در اشعار حافظ که بر قلهی بلند عشق و عرفان بنا نهاده شده است، هرچیز نشانی ویژه مییابد. انسان در شعر حافظ عاشق آزادهای است که شعلهی عشق سراسر وجودش را به رنگ معشوق درآورده است. او اسطوره مقاومتی است که بار امانتی را به دوش میکشد که حتی کوهها و آسمانها از پذیرفتن آن سرباز زدند. او با فرشتگان بادهی مستانه میزند و در این شور و مستی از آنها پیشی میگیرد تا آنجا که خداوند عزوجل بر خود مباهات میکند و بر این آفرینش خود را ستایش میکند و خود را شایسته صفت احسنالخالقین میشمارد. باید حافظ را از نظر عظمت اندیشه در تاریخ تفکر انسانی، یگانه و بیمانند دانست، آزاداندیشی و غنای فکری او موجب شد در آن عصر پر از التهاب اندیشه و هنر را درآمیزد و از این میان، شهری آرمانی را پیریزی کند. شهری خالی از دروغ و تزویر که انسان گل سرسبد آن باشد. انسان در شعر حافظ عاشقی است آزاده، لبریز شعر و سرور که با گامهای بلند اندیشه به جهانی برتر و شایستهتر قدم میگذارد. جهانی فراتر از مرز زمان و مکان و آرزوهای خود را بر مبنای عشق و جاودانگی در آنجا میجوید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
تعداد رکورد ها : 8981
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید