جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های رساله تحصیلی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3020
تعداد رکورد ها : 30255
عنوان :
آسیبشناسی بازیهای رایانهای «بازنمایی چهره اسلام و مسلمانان در این بازیها»
نویسنده:
فریدون نجفی شبانکاره
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسلمان
,
جامعه شناسی
,
آسیب شناسی
,
مسلمانان
,
بازنمایی
,
تروریسم
,
بازی های رایانه ای
,
آسیب شناسی
,
شرقشناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
بازی رایانهای
,
تروریسم رایانهای
,
بازنمایی فرهنگی
چکیده :
در عصر دیجیتال وسایل ارتباطجمعی با انتشار افکار مختلف و شیوههای گوناگون زندگی،فضاهای اجتماعی را بطور محسوسی دگرگون ساختهاند، در این میان صنعت بازیهای رایانهای به عنوان ابزاری تاثیرگذار در مسیر تغییر رفتارکاربران عمل میکنند، بهگونهای که فهم و درک ما از جهان را از طریق ساختن، انتقال و تکرار بازنماییهای مختلف شکلمیدهند. در بررسی متون رسانهای، مولفههای ایدئولوژیک موجود در ورای این متون و تاثیر آن در شکلگیری نگاه مخاطبان امری است که باید به شکل جدی مدنظر قرار گیرد.در سالهای اخیر شاهد برجستهتر شدن تصویر مسلمانان در رسانههای غرب و بهطور خاص در بازی های رایانهای بودهایم، نوشتار حاضر تلاش دارد با بررسی بازنماییهای شمایلنگارانهی اعراب و مسلمانان، ساختارهای روایی و مراحل بازی به بررسی شیوههایی بپردازد که اعراب و مسلمانان در بازیهای ویدیویی بازنمایی شدهاند، بدین منظور شش بازی رایانهای ایدئولوژیک ساخته شده در سالیان اخیر، که به نحوی با اسلام و مسلمانان مرتبط بوده اند، با روش کیفی تحلیل نشانهشناختی، تجزیه و تحلیل شدهاند. در این منظومه نظری رویکردی مرکب از نظریات استوارت هال درمورد بازنمایی در مرکز مباحث نظری قرار دارد و سپس دیدگاه ادوارد سعید در شرق شناسی به عنوان مصداقی از کاربرد نظریه بازنمایی ارائه می گردد. در نتیجهگیری، نشان میدهیم که امپریالیسم جهانی در حرکتی پیچیده و ترکیبی، اقدام به ایجاد نوعی اسلام هراسی در سطح افکار عمومی جهان می نماید و به تصویرسازی دلخواه از اسلام و تمدن اسلامی در ذهن مخاطب می پردازند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و شرح اشعار آیینی بهلول گنابادی
نویسنده:
سمیه پارسا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سبک شناسی
,
شعر آیینی
,
نظم فارسی
,
نقد و شرح
,
بهلول گنابادی
چکیده :
محمّد تقی نظام الدّینی معروف به بهلول گنابادی (1384ه. ش- 1279ه. ش)، فرزند شیخ نظام الدّین، یکی از نوادر زمان و شگفتی های روزگار ما بود.شیخ بهلول، قریب یک قرن از عمر پر برکتش را در راه اسلام و قرآن و نهی از منکر و امر به معروف صرف کرد و یادگاری از تاریخ پر حادثه مبارزات ملّت ایران و پرچمدار قیام مسجد گوهرشاد و مجاهدت در راه اسلام است. این عالم دینی در کنار فعّالیّت های علمی و تبلیغی و سیاسی خود، به سرودن اشعاری در حدّ غیر حرفه ای نیز مبادرت کرده است. دیوان اشعار بهلول شامل قالب های متنوعی مانند: مثنوی، قصیده، مستزاد، غزل، مسمّط، قطعه و ترکیب بند است؛ و از نظر اوزان عروضی نیز از اغلب وزن های متداول استفاده کرده است. او بیشتر اشعار خود را در زندان های افغانستان بدون قلم و کاغذ سرود و در حافظه خود ثبت کرد سپس در ایران به روی کاغذ آورد. کثرت محفوظات او که بخشی از آنِ سروده های شاعران بزرگ بوده و از سویی رنج ها و تنهایی ها و خلوت های طولانی او می توانسته روحی چنین مستعد و بار گرفته از گنجینه های غنیّ ادبی را در شعر و سخن سرایی شکوفا کند.در این پژوهش که به نقد و شرح بخش آیینی دیوان اشعار شیخ بهلول گنابادی اختصاص دارد، پس از معرّفی این شخصیّت تاریخی معاصر و ابعاد آثار او و مروری بر شعر آیینی، به تحلیل اشعار شیخ بهلول از دیدگاه های مختلف پرداخته شده و دشواری های متن ابیات وی نیز با تفکیک مدخل ها شرح شده است. در سخن بهلول نشانه ای از تلاشِ تعمّدی برای آفرینش تعبیرهای بی سابقه و غور در مناسبات لفظی و معنوی و ابداع معانی نو و بدیع دیده نمی شود، حتّی تصرّف شاعرانه در معانی و مضامین آثار فاخر گذشته نیز در کار او وجهی ندارد. زبانش شفّاف و ساده است امّا برای انعکاس طبیعی فضای توصیفی، تأثیرگذاری افزون تر کلام و انتقال کامل بار معنایی زبان، گاه ملاحظه را فرو می نهد و زشتی ها را ناپوشیده باز می نماید. در نقد رویکردهای جوامع اسلامی و نحوه تعامل و برخورد آن ها با غرب مثل یک روشنفکر دینی نظریه پردازی می کند و از ذکر پیشرفت ها و محاسن فرهنگی و علمی جوامع متمدّن خودداری نمی کند امّا در حوزه عقاید مذهبی بسیار سختگیرانه برخورد می کند.کاملاً واضح و مشخص است که اندیشه ها، باورها، احساسات، عواطف و بعضی فرعیّات و حاشیه های زندگی بهلول از زبان خودش در آیینه شعرش نمایان شده است.از نظر صنایع ادبی، آنچه در اشعار بهلول چهره ای مشخّص و آشکار دارد، انواع جناس و سجع در محلّ قافیه و استفاده بسیار چشمگیر از آیات و احادیث و لغات و تعبیرات عربی است.در دیوان اشعار شیخ بهلول گنابادی، وجود لغات و اصطلاحات علومی چون موسیقی و نجوم نشان از حداقل شناخت سطحی او دارد، امّا وجود ترکیبات و اصطلاحات فلسفی، عرفانی و مذهبی، نشان از عمق آگاهی بهلول از این علوم والا دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تبار اندیشهای انقلاب اسلامی از شهریور 1320
نویسنده:
مرضیه حاجی هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
بنیادگرایی دینی
,
اسلام گرایی
,
بسیج
,
انقلاب اسلامی
,
اندیشه سیاسی
,
اندیشه اجتماعی
چکیده :
در تبیینهای فرهنگی انقلاب یکی از متغیرهای اصلی، متغیر نظام های معرفتی و اندیشهای است که در پس انقلابها وجود دارد. اندیشه انقلاب، همان اندیشهای است که قدرت بسیج عمومی را داراست. در این پژوهش تبار این اندیشه از شهریور 1320 از بین دو نوع اسلامگرایی سیاسی با نام نوگرایی دینی و بنیادگرایی دینی، مورد واکاوی قرار گرفته است. در این پژوهش که با روش تحلیل متن از نوع تحلیل تماتیک انجام شد، پس از به دست آوردن مؤلفههای نوگرایی دینی در ایران بر اساس دیدگاه صاحبنظران این حوزه و نیز مؤلفههای بنیادگرایی دینی در ایران بر اساس تحلیل تماتیک اندیشههای سیاسی و اجتماعی چهار بنیادگرای دینی شاخص در ایران، اندیشه انقلاب اسلامی که حاصل تجمیع تمهای به دست آمده از اندیشههای سیاسی و اجتماعی امامخمینی، بهشتی، مطهری و خامنهای تا انقلاب اسلامی میباشد، با این دو دسته مؤلفههای نوگرایی دینی و بنیادگرایی دینی در ایران، مقایسه شد و این نتیجه حاصل شد که تبار اندیشه انقلاب اسلامی به نوگرایی دینی بر میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی نظری جریانات فکری- سیاسی ایران:1320-1357
نویسنده:
هادی داوودی زواره
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
انسانشناسی
,
تاریخ معاصر ایران
,
سنتگرایان
,
مسایل نظری
,
تیوری معرفت شناختی
,
تیوری انسان شناختی
,
رهیافت سیاسی دینی
,
جریانات سنت گرا
,
اصلاحطلبی
چکیده :
یکی از مباحث مهم و کلیدی تاریخ سیاسی،شناخت جریانهای فکری- سیاسی است. هرچند تاریخ بشر، چنان به هم پیوسته است به طوریکه هر جزء و برش آن از اهمیتی خاص و گاه انحصاری برخوردار است. اما بیگمان برخی از مراحل و مقاطع تاریخی از اهمیت معرفتی بیشتری برخوردارند. به ویژه تاریخ معاصر که برای تمامی جوامع و کشورها از اهمیت افزونتری برخوردار است. عموما گروهها و جریانات سیاسیدوره 57-1320را به طور کلی به سه دسته جریانات چپ، راست(شامل ملیگرا و لیبرال) و مذهبی تقسیم میکنند. در این پژوهش سعی شده است با دستهبندی و مقایسه مبانی نظری جریانات شاخص دورهی زمانیِ مدنظر اعم از چپ، راست و مذهبی در قالب یک چارچوب مشخص]سنتی، اصلاحطلب، متجدد[ وجوه اختلاف و اشتراک آنها در مبانی معرفت-شناختی، انسانشناختی و رهیافت سیاسی- دینی مشخص شود.پس سوال ما در این تحقیق این است که وجوه اشتراک و افتراق مبانی نظری جریانات فکری سیاسی طی دوره 1320 تا 1357(انقلاب اسلامی) چیست؟به عنوان فرضیات این پژوهش؛ مبانی معرفتشناختی، انسانشناختی و رهیافتسیاسی- دینی اینجریانات فکری سیاسی را اینگونه در نظر میگیریم: 1- در بخش معرفتشناختی، جریانات سنتگرا معتقد به اصالت نصوص دینیاند؛ جریانات تجددخواه قائل به اصالت تجربه و جریانات اصلاحطلب به اصالت منطق و اصل تناسب قائلاند. 2- در قسمت انسانشناختی جریانات سنتگرا معتقد به اصالت تکلیف انسان، جریانات تجددخواه معتقد به اصالت خود انسان و جریانات اصلاحطلب قائل به اصالت غایت انسانند.3- به لحاظ رهیافت دینی به طور خلاصه سنتگراها به نفع دین علیه دستآوردهای تمدن غرب- به ویژه توسعه سیاسی- موضع میگیرند و تجددخواهان به نفع دستآوردهای تمدن غرب- به ویژه توسعه سیاسی- علیه دین موضعگیری میکنند اما جریان اصلاحطلبی دینی قائل به جمع میان این دو تحت عنوان روشنفکری دینی است. 4- به لحاظ رهیافت سیاسی نیز جریان سنتگرا به سیاست بر مبنای فقه معتقد است یعنی سیاستی که برگرفته از منابع چهارگانه کتاب، سنت، عقل و اجماع است. جریان تجددخواه به دانش سیاسی که همان سیاست برگرفته از تجربه و مشاهده است معتقد است و جریان اصلاحطلب به یک علم راهبردی به مفهوم علم معطوف به حصول اهداف دینی گرایش دارد. در واقع این جریان معتقد است با ورود دین به عرصه سیاست میتوان این عرصه را تا حدود زیادی تلطیف نمود و در عین حال از اینکه دین به عنوان ابزاری در دست سیاستمداران باشد جلوگیری کرد.در این پژوهش، ما پس از بیان کلیات طرح، طی سه فصل به مبانی اندیشهای و مقایسه مواضع فکری سه جریان سنتگرا] شامل فدائیان اسلام، مجاهدین اسلام، حزب ملل اسلامی و هیاتهای موتلفه اسلامی[ تجددخواه]شامل احزاب توده، نیروی سوم، جامعه سوسیالیستها(به عنوان احزاب چپ) و حزب ایران، جبهه ملی، پان ایرانیست و حزب ملت ایران(بهعنوان احزاب و جریانهای ملیگرا)[و اصلاحطلب]شامل نهضت آزادی(به عنوان جریانی راست و مذهبی) و نهضت خداپرستان سوسیالیست، جاما و جنبش مسلمانان مبارز(به عنوان جریانات چپ)[ پرداختهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تغيير قيمة العملات الورقية دارسة مقارنة بين الفقه الامامي و المذاهب الاربعة
نویسنده:
رياضعبدالصمدعبدالصاحب الداغر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
اين پژوهش از ديدگاه فقه اماميه و مذاهب چهارگانه به بحث درباره تغيير قيمت اسکناس و احکام ضمان در اين زمينه ميپردازد؛ بدين معنا که: اگر مقداري اسکناس از کسي قرض بگيريم، يا جنسي را نسيه بخريم و پس از تنزّل ارزش اسکناس بخواهيم قرض را پس داده، يا قيمت جنس نسيه را بپردازيم و تغيير قيمت اسکناس را لِحاظ نکنيم، آيا به اندازه کاهش ارزش اسکناس ضامن هستيم يا خير؟ نويسنده ميکوشد ديدگاه فقه اماميه و مذاهب حنفي، مالکي، شافعي، و حنبلي را در اين زمينه منعکس و با هم مقايسه کند. نوشتار حاضر در سه فصل سامان يافته است. نگارنده در فصل اوّل پس از تعريف مفهوم نقد، نسيه و تاريخچه آن در اقتصاد اسلامي، مراحل عمليات و معاملاتِ نقد و نسيه به وسيله اسکناس و سکههاي طلا و نقره را بررسي ميکند. سپس به اين موضوع ميپردازد که: آيا اسکناس، مال محسوب ميشود، يا خير؟ و در صورتي که مال محسوب شود، منشأ و مقدّمات ماليت آن چيست؟ آن گاه تعريفي از مال در اصطلاح فقهي ارائه کرده، انواع مال را در شرع اسلام بيان کرده و ماهيت معامله با اسکناس را که: آيا مثلي است يا قيمي؟ تبيين ميسازد. در فصل دوم از منظري فقهي به معاملات با اسکناس و مشروعيت اين نوع معامله اشاره و شرعي بودن آن را ثابت ميکند. نويسنده در ادامه ديدگاههاي فقهاي اماميه و اهل سنّت درباره الزام آور بودن معاملات با اسکناس را منعکس کرده و کيفيت معامله با اسکناس و دِرهم و دينار (سکههاي نقره و طلا) را در مقايسه با آن بررسي ميکند. وي در فصل سوم و اصليترين قسمت نوشتار خويش با اشاره به تغيير قيمت و ارزش اسکناس در معاملات، کاهش و افزايش ارزش آن در بازار و تکليف ضمان در معامله براثر سود يا زيان غير متعارف را در فقه اماميه و مذاهب اربعه شرح ميدهد. نويسنده ضمن واکاويِ اقسام تغيير قيمت نقد و نسيه در بازار، در صورتي که ارزش اسکناس نَوَسان شديدي داشته باشد، به احکام ضمان در معاملاتي چُنين و اختلاف نظر فقها در اين زمينه اشاره ميکند و ادلّه قول به ضمان، يا عدم ضمان را از ديدگاه فقيهان اماميه، حنبلي، حنفي، مالکي و شافعي منعکس ميسازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تاثیر دینداری بر احساس امنیت اجتماعی جوانان (قم)
نویسنده:
زهرا قربان زاده سوار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
احکام
,
جامعه شناسی
,
دینداری
,
اخلاق
,
جوانان
,
امنیت اجتماعی
,
دَیِّن
,
تعصّب دینی
,
قم (استان)
,
روانشناسی اجتماعی
,
تقید به اعتقادات
,
تقید به احکام
,
تقید به اخلاق
چکیده :
در جامعهای که دین محوریت اصلی را داراست، دینداری افراد میتواندبا سایر پدیدههای اجتماعی موجود در جامعه ارتباط داشته باشد، یکی از مهمترین پدیدههای اجتماعی امروز جامعه ایران، احساس امنیت اجتماعی میباشد، احساس امنیت از مهمترین نیازهای بشری است و عنصری سرایت کننده است و در کنشهای متقابل افراد دائماً تولید و انتشار مییابد. آنگونه که یافتههای پژوهشی نشان میدهد میزان احساس امنیت اجتماعی در ایران در وضعیت مناسبی نمیباشد بر این اساس با هدف تعیین چگونگی رابطه میان دینداری و احساس امنیت اجتماعی سوال محوری پژوهش فوق بدین صورت تدوین گردید. میزان دینداری جوانان (دانشجویان) چه تأثیری بر میزان احساس امنیت اجتماعی آنان دارد؟ ذیل این سوال کلی در قالب سه سوال فرعی چگونگی ارتباط میزان تقید به اعتقادات، میزان تقید به احکام و میزان تقید به اخلاق به عنوان سه بعد از کل متغیر دینداری، با متغیر میزان احساس امنیت اجتماعی مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. چارچوب نظری پژوهش فوق، بر اساس تلفیقی از دیدگاه اسلام در مورد دینداری و امنیت و نظریات پیتربرگر، گلیفوردگیرتس، آبراهام مازلو، لئون فستینگروپل ساتیس میباشد. روش تحقیق پیمایشی، جمعیت آماری تحقیق کلیه جوانان دانشجوی استان قم میباشد که از بین سه دانشگاه اصلی استان قم: دانشگاه قم، آزاد اسلامی واحد قم و پیام نور مرکز قم 300 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق به طور تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از طریق پرسشنامه گردآوری شده و دادههای بدست آمده با توجه به سطح سنجش متغیرها، با بهرهگیری از روشها و تکنیکهای مختلف آماری از جمله قویترین ضریب همبستگی خطی (پیرسون) انجام شده است. یافتههای پژوهش رابطه متجانسی را بین میزان دینداری و میزان احساس امنیت اجتماعی نشان میدهد . بدین معنی که هر چه میزان دینداری افزایش یابد میزان احساس امنیت اجتماعی افزایش خواهد یافت. یافتههای دیگر پژوهش نشان میدهد که ارتباط میزان هر یک از ابعاد سه گانه دینداری (تقید به اعتقادات، تقید به احکام و تقید به اخلاق) با میزان احساس امنیت اجتماعی متجانس بوده بدین معنی که هر چه میزان تقید به اعتقادات، احکام و اخلاق افزایش یابد، میزان احساس امنیت اجتماعی افزایش خواهد یافت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد هستان شناسی در پشتیبانی از تحلیل و ارزیابی معماری نرم افزار
نویسنده:
آیدا عرفانیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارزشیابی
,
کیفیت
,
هستیشناسی
,
خطرپذیری
,
شیوه
,
Ontology
,
فنی و مهندسی
,
Style
,
evaluation
,
مهندسی کامپیوتر
,
quality
,
systems analysis
,
مهندسی نرمافزار
,
معماری نرمافزار
,
software architecture
,
risk
,
نظریه تصمیم
,
decision theory
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فرهنگ مردم گیلان در قرون نخستین اسلامی بر اساس منابع عربی سده 3 الی 7 هجری قمری
نویسنده:
قدسیه عظیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علویان
,
زبان عربی
,
دوره اسلامی
,
گیلان
,
فرهنگ مردم
,
قرون نخستین اسلامی
,
تاریخ سیاسی
,
آل بویه
,
قرن هفتم هجری قمری
,
هنر و علوم انسانی
,
مرمت و احیای بافتهای تاریخی
,
گیلان (استان)
,
قرن سوم هجری قمری
چکیده :
گیلان از زمان باستان تا پیش از پذیرش اسلام، به دلیل کوهستانی بودن منطقه و راه های صعب العبور، و حضور اقوام گیل و دیلم که جنگجو، قدرتمند، جسور و آزاده بوده اند، هماره مورد توجه حکومت های ایران بوده است. آنان هیچ گاه در برابر حکومت ها سر تسلیم فرو نیاوره و هماره تحت فرمان حکومت های محلی خود بوده اند. با حضور علویان که از ظلم و ستم خلفای عباسی به منطقه گیلان و دیلمان پناه بردند، مردم این مناطق کم کم با اسلام و تشیع آشنا شدند و به دلیل وجود محبوبیت علویان نزد ایرانیان به ویژه اقوام گیل و دیلم، آنان پذیرای تشیع زیدی شدند. علویان نیز با کمک خاندان های محلی گیلان و دیلمان به ترویج اسلام و مذهب زیدی در مناطق شمالی ایران پرداختند.علویان با حرکت مذهبی خود راه ورود خاندان دیلمی آل بویه را به صحنه سیاست و دین هموار نمودند. پس از تخفیف حکومت علویان، سه برادر بویهی به صحنه سیاسی و مذهبی ایران وارد شدند. این سه برادر که از منطقه دیلمان برخاسته بودند، در جنوب شرقی ایران و مرکز خلافت عباسیان، بغداد با اعتقاد به مذهب زیدی خود و دفاع از شعائر مذهبی شیعه امامیه، به ترویج اسلام و احیای مراسم و آئین های مذهبی امامیه پرداختند. دفاع آنان از مذهب امامیه، به دلایل سیاسی و جهت تثبیت حکومت آنان در مقابل حکومت عباسی بوده است. رساله ی حاضر بر آن است تا ضمن جمع آوری منابع و ماخذ دست اولو دوم و جدید به فرهنگ مردم گیلان از ابتدا تا پایان دولت آل بویه پرداخته و تاثیرات حکومت علویان و مذهب زیدی در پذیرش اسلام از سوی گیلان و دیلم و نقش آل بویه در احیای شعائر مذهبی را مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیوستراتیگرافی، میکروفاسیس و حساسیت مغناطیسی سازند روته در شمال ماکو
نویسنده:
اسلام ابراهیمنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زمین شناسی
,
ماکو
,
علوم و علوم کاربردی
,
ریز رخساره
,
بیوستراتیگرافی
,
دیرین شناسی خرد
,
مغناطیسپذیری
,
سازند روته
چکیده :
منطقه مورد مطالعه در شمال استان آذربايجان غربی، در شمال شهر ماکو و در جنوب روستای آداغان، در شمال روستای علی آباد واقع شده است. فاصله شهرستان ماکو با تبریز 250 کیلومتر و با شهرستان ارومیه 275 کیلومتر می باشد. نهشته های پرمین در ایران به خصوص در البرز – آذربايجان برونزدهاي گستردهاي دارند. در اين زون، سه واحد سنگچينهاي به نامهاي سازند دورود (در زير)، روته (در وسط) و نسن (در بالا) معرف تواليهاي پرمين هستند. اين سازندها هر يك به تنهايي يك چرخه رسوبي كامل هستند كه ميان دو سطح فرسايشي جاي دارند. در بين سه سازند ياد شده، به ويژه در البرز باختري و آذربايجان، چرخة دوم پرمين (سازند روته به سن مرغابین) بيشترين رخنمون را دارد و چنين استنباط ميشود كه در زمان رسوبگذاري سازند روته، درياي پرمين بيشترين گسترش را داشته است. سازند روته در سراسر نواحى دره روته حدود 230 متر ضخامت دارد، ولى در دره کرج اين ضخامت به حدود 300 متر مىرسد. در برخى نواحى بويژه در مناطقى که قسمتهاى بالائى سازند روته فرسايش يافته و يا بوسيله نهشتههاى سازند شمشک بصورت همشيب و با نبود چينهاى پوشيده مىشود، اندازهگيرى ضخامت واقعى آن امکانپذير نمىباشد. در نواحى شمالى آذربايجان بويژه، در نواحى ماکو و مراغه اين ضخامت از 700 متر نيز تجاوز مىکند.نهشته های پرمین در منطقه ماکو شامل سنگ آهک های خاکستری تیره با ضخامت حدود 926 متر می باشد که بر اساس مطالعات لیتوستراتیگرافی می توان به سه واحد: سنگ آهک های بلروفون دار ، سنگ آهک های چرت دار و سنگ آهک های توده ای کریستالیزه و دولومیتی تقسیم کرد. مرز زیرین نهشته های پرمین به صورت هم شیب با سازند ایلانقره و مرز بالایی آن به صورت ناپیوستگی زاویه دار با سازند قم می باشدبر اساس مطالعات میکروفاسیس و محیط رسوبی، 9 میکروفاسیس مربوط به زیر محیط های پهنه جذر و مدی، لاگون، سدی، دریای محصور و باز (رمپ درونی )، رمپ میانی و رمپ بیرونی شناسایی شده که وابسته به یک محیط رمپ هموکلینال می باشند.مطالعات بیوستراتیگرافی منجر به شناسایی 4 بیوزون شده است که سن Murghabian-Djulfian را برای نهشته های پرمین در برش مورد مطالعه نشان می دهند.مطالعات حساسیت مغناطیسی و تطابق نتایج حاصل از این مطالعات با مطالعات حاصل از میکروفاسیس و محیط رسوبی و بیوستراتیگرافی نشان می دهد که نرخ کربنات زایی عامل بسیار موثر در حساسیت مغناطیسی است. همچنین تعیین مرز Midian-Djulfian (انتهای Guadalupian) که با انقراض دسته جمعی برخی از خانواده های فوزولیناتا همراه است با استفاده از حساسیت مغناطیسی امکان پذیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه سفالهای اسلامی مکشوفه از محوطه ذلفآباد فراهان
نویسنده:
کامبیز حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوران اسلامی
,
باستان شناسی
,
سفال
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
استان مرکزی
,
هنر و علوم انسانی
,
محوطه ی ذلف آباد
,
فراهان
,
محوطههای تاریخی
,
شهرک صنعتی فراهان
,
سفال اسلامی
,
ذلفآباد (مرکزی)
چکیده :
یکی از محوطه های بزرگ دوران اسلامی شهرستان فراهان استان مرکزی، محوطه ی ذلف آباد بوده که در فاصله ی یک و نیم کیلومتری شهر جدید فرمهین، در منطقه ای نیمه بیابانی قرار گرفته است. با توجه به مواردی چون نام محوطه و اشارات متون تاریخی، به احتمال زیاد این محوطه همان ذلف آباد یا دلف آباد قدیم بوده که در برخی متون تاریخی و جغرافیای تاریخی، به ویژه متون قرن7-8 ه.ق، بدان اشاره شده است. این محوطه در سال 1387 مورد بررسی باستانشناسی، گمانه زنی و کاوش های باستان شناسی قرار گرفت که داده های سفالی حاصل از آن، در این پایان نامه ارائه شده است.سفال های این محوطه بعد از آمارگیری و بررسی دقیق، مورد مطالعه و طبقه بندی های مختلف قرار گرفتند که در نتیجه ی آن مشخص شد که بیش از 10 درصد سفال های محوطه لعاب دار بوده که این امر نشان دهنده ی وجود مرکزیت شهری در آنجا است. هم چنین ویژگیهای فنی و تزیینی آنها که بیشتر مربوط به قرون 7 تا 9 ه.ق. بودند، مورد مطالعه و طبقه بندی قرار گرفتند. سپس با توجه با توجه به نحوه ی پراکنش آنها در سطح محوطه و نیز استفاده از داده های دیگری مانند نوع فضاهای معماری محوطه حاصل از کاوشها، تا حدودی قسمتهای مختلف مسکونی محوطه، که احتمالاً در ارتباط با طبقات اجتماعی مختلف محوطه بوده، مشخص گردید. در نهایت میزان پراکنش گونه های مختلف سفالین در استقرار های چهار منطقه ی ساوه، زرندیه، دشت تهران و شازند - اراک مشخص گردیده و یک گاهنگاری نسبی و تخمینی از استقرارهای اسلامی این مناطق ارائه گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3020
تعداد رکورد ها : 30255
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید