جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 180
 آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی روزه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا انصاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه، عمل عبادی روزه را در چهار فصل و از جهات مختلف مورد بررسی قرار می دهد. در فصل اول روزه را از نظر معنی و اصطلاحی توضیح داده و پیوند این واژه را با واژ های دیگری همچون : امساک، صبر در بعد فردی و اجتماعی و صوم بررسی می کند؛ همچنین وجود آن در اسلام و دیگر ادیان الهی مورد بحث قرار می دهد. در فصل دوم این پایان نامه فلسفه روزه و چرائی آن را برای فرد مشخص نموده و اتصال دادن اندیشه انسان را با ذکر خداوند بیان می کند و آن را با نیازهای روحی و جسمی انسان ، ونتیجه روزه ، را تقوا و تقویت اراده و محک اخلاق بر می شمارد و وسعت دادن اندیشه انسان با ذکر خداوند را بیان می کند. این فصل نمایانگر این مطلب است که خداوند باری تعالی، روزه را جز برای حفظ تعادل و سلامت انسان واجب نکرده است. در فصل سوم مراتب و درجات روزه که به روزه عموم و اخص تقشیم می شود که روزه عموم همان سی روز روزه ماه رمضان است و روزه اخصی الخصوص روزه اعضاء و جوارح است بیان شده و چگونگی قرار گرفتن امر روزه بر ظواهر و بواطن انسان بررسی شده است اینکه چگونه ظواهر و بواطن و عملکرد های آن باید تحت الشعاع روزه قرار گیرند، از مطالب این فصل به شمار می رود. در فصل چهارم آثار و پیامدهای فردی روزه را بیان نموده و آن را به قناعت و پرهیز از زیاده روی، عادت کردن به امانت داری، تواضع و قروتنی، تقوی و تقویت اراده فردی و صحت و سلامت جسمی و روحی دسته بندی کرده و فوائد اجتماعی روزه را بیان نموده و آن را، به تقویت اراده جمعی همراه با صبر و استقامت، به یاد آوردن فقراء، پی بردن به آزادی و حریت انسانی مقابله با ستمگران و زور گویان و پاک نمودن جامعه از ریاکاری و پدید آمدن حسن خلق در افراد جامعه، مساوات و برابری، تقوای اجتماعی و دوری از جرایم و پرورش وجدان اجتماعی را دسته بندی کرده و روزه را در گرایش انسان به معنویت و پاکسازی ساختاری جامعه مؤثر می شمارد.
فلسفه امامت و دلایل آن
نویسنده:
فاطمه صفیه مقدم حسین آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی دلایل امامت و فلسفه آن می باشد، با توجه به منابع قرآنی و حدیثی به روش کتاب خانه ای بر آن شدم تا استدلال های عقلی و نقلی و فلسفه وجود حجت خدا بر روی زمین را برشمرم. و در سیر تحقیق به نکات ذیل دست یافتم: اولین اختلاف مسلمانان پس از وفات پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم) در مساله امامت بود و همین اختلاف به جدائی تشیع و تسنن انجامید اهل سنت امامت را منصبی الهی نمی دانستند ولی در اندیشه شیعه، امامت منصبی الهی و تداوم بخش رهبری پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در امت اسلامی است. مسایل مربوط به امامت، حتی در زمان حاضر از جهات مختلفی ضرورت دارد: الف) بحث امامت می تواند بخشی از اصول اعتقادی شخص را منقح گرداند. ب) اتخاذ موضع در مساله امامت، تعیین می کند که چه منابعی را در تفسیر کتاب خدا و سنت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) معتبر بدانیم و این امر در اعتقادات و احکام مورد قبول شخص ایفاء نقش می کند. ج) طرح عالمانه مساله امامت می تواند به اتحاد صفوف مسلمانان یاری رساند، چرا که بسیاری از دشمنی های فرقه ای از ناآشنایی دیگر مذاهب با چهره حقیقی شیعه برخاسته است. امامت در دیدگاه شیعه، منصب الهی، جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در راهبری دینی و دنیوی امت اسلامی است و امام انسانی معصوم و برخوردار از علوم خدادادی است که از سوی خدا و پیامبرش(صلی الله علیه و آله و سلم) به این مقام برگزیده و به مردم معرفی می شود تا پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) عهده دار تداوم وظایف او(به جز مسئولیت دریافت و ابلاغ وحی) گردد. اکثر عالمان اهل سنت، امامت را از فروع دین و در زمره مسایل فقهی و احکام عملی به شمار می آورند، ولی در نظر شیعه، امامت از اصول اعتقادات اسلامی است. در نظر متکلمان شیعه ضرورت امامت با استدلال های عقلی همچون قاعده لطف و آیات قرآن همچون آیه: تبلیغ، ولایت، اولواالامر، تطهیر و صادقین و سنت نبوی همچون حدیث منزلت، سفینه، یوم الدار، ثقلین و روایات جابر در معنای اولواالامر قابل اثبات است. واژگان کلیدی عبارتند از: امام، ولی، عصمت، علم، عالم امر و عالم خلق.
جایگاه عقل در اجتهاد شیعی
نویسنده:
مهدیه رضائی فدردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
درمیان مسلمانان کتاب ( قرآن) و سنت مورد احترام ویژه و جزء منابع معتبری در فقه آنان به شمار می رود که از آن بهره های فراوان می برند. اما در این زمینه پرسش هایی از این دست مطرح است که آیا با بودن کتاب و سنت نوبت به عقل می رسد؟ آیا همان گونه که اخباریان می گویند تمام آنچه را که انسان ها تا قیامت بدان محتاج اند در کتاب و سنت بیان شده است؟ اگر پاسخ منفی است پس تکلیف چیست؟ آیا توصیه ی توقف و احتیاط اخباری ها کافی به مقصود است؟ یا نه باید به کمک عقل وارد عرصه استنباط احکام شد؟ پاسخ گویی به این پرسش ها و بررسی آنها ازجهات و جنبه های گوناگون مبنای شکل گیری تحقیق پیش رو با عنوان جایگاه عقل در در اجتهاد شیعه شده است. در این اثر مقام و منزلت عقل با تکیه بر آیات و روایات نقل شده در بخش اول مورد احترام و ارج واقع شده است، حتی به زعم نگارنده متون دینی بر عقلانیت دینی و دینی بودن عقل تاکید ورزیده اند و روی سخن در آنها با عقل دینی و عاقل دین مدار است. در این میان هیچ آیه یا روایتی عقل را نکوهش نکرده است ، اما میوه ممنوعه این درخت خردورزی، قیاس، افتاء به غیر علم، استنباط با عقول ناقص و مانند اینهاست که در اجتهاد صحیح مورد پذیرش شیعه باید از آنها پرهیز نمود. قرآن و سنت از یک سو مقام و منزلت عقل را ستوده آن را حجت و پیامبر درونی معرفی میکنند ،حتی از نظر آنان اصول دین جز با عقل پذیرفتنی نیست و از سوی دیگر با انگشت نهادن برکاستی های ابزار ادراکی آدمی، لغزشگاههای اندیشه را گوشزد می کند. علما و اندیشمندان پیرو مکتب اهل بیت ( ع) در علومی چون فقه و کلام با طرح قاعده های حسن و قبح عقلی و ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع فصل نوینی دراین باب گشوده اند که از این گشایش مبارک بخش دوم این اثر بهره هایی هر چند اندک اما وافی به مقصود موضوع این اثر برده است. البته ناگفته نماند که در فصل سوم همین بخش، آنگاه که سخن از اثبات حجیت عقل مطرح می گردد و پاره ای از پرسشهای فوق در پذیرش عقل در عرصه استنباط احکام پاسخ داده می شود، این نکته مهم و اساسی تاکید می گردد که در همه جای این اثر جان مایه اصلی کلام در اثبات و حجیت و اعتبار عقل است نه در کافی بودن آن. و اما در بخش سوم که به برخی کارکردهای عقل در اصول و فقه پرداخته استفقط از باب مشت نمونه خروار است و حوصله این نوشته ضیق تر از طرح همه مباحث مبتلا به آن است، اگر چه به اختصار رابطه عقل با بناء عقلاء، اصول لفظیه، اصول علمیه، تعارض ادله و ... پرداخته است و کاوشگری در دیگر قسمتهای مربوطه را از جمله عقل و پویایی فقه، عقل و دیگر عرصه ها و ... را به دیگر پژوهشگران علاقه مند واگذار کرده است. تلاش حاضر به روش کتابخانه ای از نوع بنیادی و با بررسی برخی آثار اصولی مهم و تعدادی از پژوهش های جدید پدید آمده است که امید می رود با همه کاستی ها و نقص ها رضایت نسبی شیفتگان حقیقت را جلب نماید. واژگان کلیدی: عقل- دلیل عقل- اجتهاد
توحید عملی و آثار آن
نویسنده:
زینب ثاقب یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این مجموعه تحقیقی، توحید عملی و آثار آن می باشد. توحید را می توان از دو حیث مورد بررسی قرار داد. یکی از حیث شناخت که توحید نظری است و دیگر از حیث عمل که توحید عملی نامیده می شود. کلید واژگان این تحقیق دو واژه توحید و عمل می باشند که بررسی شده اند. توحید در عمل نشانه توحید در عقیده، و نتیجه توحید افعال می باشد، که بیانگر عمل و رفتار انسان است، نسبت به وظایفی که در مقابل پروردگار خود دارد. از آنجا که بسیاری از مشکلات و بحرانها که امروزه در زندگی فردی واجتماعی مسلمین بوجود می آید به علت غفلت کردن از عمل توحیدی است، لازم دانسته شد تا در این زمینه پژوهش و بررسی بیشتری شود تا اینکه توحید عملی و ابعاد آن بهتر مشخص شود. آنچه در این تحقیق مدّنظر بوده، ارائه ی بحثی مستدل و مستند بر طبق آیات و روایات، در مورد توحید عملی می باشد، که در طی سه بخش تنظیم یافته است. بخش اول به بررسی معنای واژگان کلیدی: همچون توحید و توحید نظری و عملی پرداخته شده است که در ادامه تفاوت توحید عملی و توحید نظری بیان گردیده، و در پایان بحثی مختصر در مورد شرک، که نقطه مقابل توحید است، آورده شده است. در قسمت بعد ادله و گستره توحید عملی بیان شده و در پایان بخش اول، رابطه اسلام و ایمان با توحی عملی ذکر گردیده است. در بخش دوم به بیان اقسام توحید عملی اشاره شده که طی سه فصل، توحید در عبادت توحید در اطاعت و توحید در عمل تنظیم یافته است. در بخش سوم نیز به بررسی آثار توحید عملی پرداخته شده، که آثار آن در حیات دنیوی و اخروی بطور مجزا بیان شده است و در پایان راهکارهایی در مورد دستیابی به توحید عملی ذکر شده است. نوع منابعی که در این تحقیق استفاده شده سعی شده از منابع دسته اول همچون تفاسیر و کتب روایی باشد که ذکر شواهد قرآنی در هر زمینه مورد نظر بوده است. آنچه از این تحقیق بدست می آید این است که توحید عملی دارای اهمیت بسیار ویژه ای در فرهنگ دینی ما می باشد که شناخت آن و عمل بر طبق آن، آثار گرانبهایی را برای انسان به ارمغان می آورد که رسیدن به این آثار از غیر طریق توحید عملی حاصل نخواهد شد.
 آثار دنیوی گناه از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
صدیقه قربانیان کیکانلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله، پژوهشی پیرامون آثار گناه در زندگی دنیوی می باشد و هدف از نگارش آن، تبیین آثار دنیوی گناه از دیدگاه آیات و روایات می باشد. در این تحقیق سعی شده است با مراجعه به برخی از کتب تفسیری، روایی و علوم قرآنی در زمینه گناه به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود که این امر از طریق روش کتابخانه ای محقق گردیده است. در این پژوهش ابتدا به مفهوم شناسی و اقسام و مراتب گناه پرداخته شده و پس از آن، آثار فردی گناه از جمله فقر، نقصان در عمر و فرزند و سستی در عبادت و آثار اجتماعی گناه از جمله تسلط اشرار، قحطی و خشکسالی، هلاکت و زیغ و نفاق و کفر و غبار و زنگار قلبی مورد بررسی قرار گرفته شده است. و به دنبال آن؛ راههای درمان همچون خودشناسی، تذکر، تفکر و عبادت و شیوه های رفتاری صحیح با گناهکار از جمله امر به معروف و نهی از منکر، عطوفت و مهربانی، بیان عواقب گناه، معاشرت با صالحان، هجرت از سرزمین گناه و وظایف متولیان حکومت بیان شده است. در پایان می توان نتیجه گرفت که با بیان و روشن ساختن آثار گناه در زندگی افراد و به کمک راهکارهای علمی و عملی آن، می توان در جامعه از برکات، ایمان، عزت، امنیت و پیشرفت بهره جست و زمینه را برای ظهور مصلح حقیقی، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم نمود. کلیدواژه: گناه، اثم، ذنب، آثار گناه، عوامل بازدارنده از گناه، شیوه های رفتاری، گناهکار.
بهشت و نعمت های آن
نویسنده:
وجیهه افخمی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق، بهشت و نعمت های آن است. یادآوری و ترسیم بهشت و نعمت های آن برای تقویت عقاید مردم، تهذیب نفوس، پاکی اعمال و درستی گفتار و کردار آنها بسیار کارساز است؛ لذا ارائه ی چنین پژوهشی ضروری می نماید. هدف از توصیف نعمت های بهشت اصلاح سمت دهی برنامه ی تربیتی و اخلاقی نیل به نعمت های جاویدان الهی است. بهشت سرای جاودان نعمت و زندگی پاک پس از مرگ است. طبق ادلّه ی موثّق قرآنی و روایی،بهشت وجود فعلی دارد و متناسب با اعمال صالحه در حال توسعه است.رابطه ی بهشت با اعمال دنیا از جمله اخلاص،ایمان و عمل صالح، تزکیه نفس و تقوی و... ارتباط سنخی دارد که همان صورت مجسّم اعمال است.نعمت های دنیا و آخرت از لحاظ ثبات و تغییر،آمیختگی و خلوص،اصل و فرع و...با یکدیگر تفاوت دارند.هدف از به وجود آمدن بهشت این که: 1- اگر معاد نباشد آفرینش بیهوده خواهد بود. 2- عدالت عمومی الهی مستلزم ضرورت معاد است. 3- همه ی هستی به سوی کمال می رود. 4- تحقّق وعده های الهی. 5- نثار رحمت پروردگار به بندگان می باشد. وسعت بهشت به اندازه ی آسمان ها و زمین می باشد و محلّ بهشت بنا بر نظر گروهی در آسمان هفتم می باشد و دلیل آنها آیه ی قرآن است و گروهی دیگر می گویند: بهشت در باطن و درون این جهان است و نظریّه ی دیگر این است که بهشت نیاز به مکان مادّی ندارد، بلکه در ماوراء عالم مادّه و حسّ است. درهای بهشت، راه ورودی به بهشت است که تعداد آن هشت تا است و هرکدام با نام های باب المعروف، باب الشّکر، باب الصّبر و... هستند و بهشت دارای درجاتی متفاوت است و هر درجه از درجه ی دیگر برتر است. در قرآن کریم از بهشت های مختلفی مانند بهشت عدن، مأوی، فردوس، نعیم، خلد، دارالسّلام نام برده شده است. مکان های بهشتی شامل باغ ها، سایه ها، کاخ ها و قصرها، تخت، فرش، بالش ها که هرکدام دارای زیبایی فراوان و لذّتی نامحدود هستند. آشامیدنی ها و غذاها که آشامیدنی ها، شراب ها و چشمه ها و نهرها را شامل می شود که شراب ها و چشمه ها شراب کافور و چشمه تفجیر و شراب زنجبیل و چشمه سلسبیل و شراب طهور و شراب رحیق مختوم و چشمه تسنیم گوارایی دارند و نهرها، نهر آب، شیر، خمر، عسل و نهر کوثر می باشند. همسران بهشتی که حورالعین و زنان مؤمن دنیایی جزء آنها هستند. خدمت کاران و لباس های و زیورآلات بهشتیان هرکدام به نوبه ی خود دارای شگفتی بسیاری هستند. رضوان الهی و نظر خدا به بهشتیان و نظر آنها به خدا، رابطه ای بین بهشتیان با خداوند است که بزرگ ترین لذّت بهشتیان محسوب می شود. روابط بهشتیان با یکدیگر شامل احترام به یکدیگر از طریق سلام، محیطی به دور از کینه، حسادت و عداوت، دوستان و رفیقان خوب بهشتی، هرکدام بهشتیان را به خود مشغول می کند. امنیّت و نبودن خوف و حزن، دوری از بیهودگی و گناه، شادمانی در بهشت، آرامش و سروری در بهشت برپا می کند که هرگز در دنیا چنین آرامشی را حسّ نکرده اند و نعمت های دلخواه نامحدود که هرچه بهشتیان بخواهند به آنها می دهند و هیچ چیز از آنها دریغ نمی شود. این مطالب به طور مشروع در چهار بخش با عنوان؛ 1- وجود و ارزش بهشت 2- معرّفی بهشت 3- نعمت های جسمانی 4- نعمت های روحانی و در مجموع 15 فصل سامان یافته اند. این تحقیق، به روش های توصیفی، کتاب خانه ای، دینی و با استفاده از منابع تفسیر قرآن و سخنان پیشوایان معصوم و... انجام گرفته است. کتاب های تفسیری مانند المیزان ( محمّدحسین طباطبایی)، نمونه ( ناصر مکارم شیرازی و همکاران)، مجمع البیان ( فضل بن حسن طبرسی) و... کتاب های روایی مانند بحارالانوار ( محمّدباقر مجلسی)، اصول کافی ( محمّد بن یعقوب کلینی رازی)و... و در نهایت فرضیه های؛ 1- بهشت دارای نعمت های جسمانی و روحانی و فوق تصوّر است. 2- بهشت هم اکنون وجود داشته و نسبت به اعمال صالحه رو به توسعه است. 3- نعمت های بهشتی و دنیا در عین اختلاف، همانندی هایی هم دارند. بهشت سرای حیات طیّبه ی جاودانی است که انسان خردمند باید همه ی تلاش و همّت، خود را در راه رسیدن به آن صرف کند. واژگان کلیدی جنّه، بهشت، نعمت، روحانی ( روح)، جسمانی ( جسم)، خلود.
بلاء للولاء: رابطه عدل الهی با شرور
نویسنده:
مریم عاشوری فریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
وجود شرور و کژی ها در عالم طبیعت، هر متفکری را به اندیشه وا می دارد که چرا در صنع خداوند قادر علیم و خیرخواه محض، شرور هست؟ فلاسفه ی ملحد، شرور را با اصل وجود آفریدگار متعالی و یا با یکی از صفات قدرت، علم و خیرخواهی او، ناسازگار می بینند و در مقابل فلاسفه و متکلمان خداشناس، نظریات و راه حل های مختلفی را در دفاع از صفات کمالی خداوند ارائه کرده اند. در این نوشته به سؤالات و نظریات اصولی پرداخته ایم که هر یک در جای خود خواندنی و دانستنی است، سعی کرده ایم در سه بخش اول آن در مورد عدل و آن چه از لغت آن گرفته می شود، بحث کنیم و در دو بخش آخر به مسئله ی شرور و چگونگی ارتباط آن با مسئله عدل پرداخته ایم. در بخش اول: با عنوان خداوند عادل است، ابتدا اینکه عدل از کجا سرچشمه گرفته و معنای لغوی و اصطلاحی عدل و چگونگی قرار داشتن آن میان کلام وحی و قرآن مجید و مبحث اینکه عدل به چند قسم تقسیم می شود و مفهوم هر یک را بیان نموده ایم و عدل خداوند را در این بخش ثابت کرده ایم. طرح عدل خداوند ناشی از آن است که عدل به کار برده شده یا تساوی؟ و اینکه عدالت اجتماعی چه ارتباطی با بحث پیدا می کند و حال اینکه این عدالت که در اجتماع وجود دارد، مسائل روانی را ایجاد می کند که در مقابل آن از ظلم هم بحث می کنیم. در بخش دوم: که تحت عنوان فروع عدل می باشد، چگونگی افعال بندگان و ارائه ی تشریعی ذات باری تعالی بررسی شده است و در عدالت حقه بر مخلوقات و اندیشه آن ذات نکو در حکمت و مصلحت بندگان و همچنین مکلف بودن مخلوقات در خلقشان در اینکه لطفی در عدالت و چگونگی تقسیم آن نهفته است و آن جلوه ای از الطاف الهی می باشد. در بخش سوم: توجه به این نکته شده که مخالفین و موافقین در مسئله ی عدل و شر و جبر و اختیار چه نظریاتی داشته اند که در پایان هر یک و یا در خاتمه ی بحث پاسخی در مقابل شبهات آن ذکر کرده ایم. در بخش چهارم: وارد مبحث شرور می شویم و دلایل عدل خداوند را در رابطه با این مسئله و این که شرور طبیعی و نفسانی چیست؟ همچنین در تعریف آن سخن گفته ایم و در مسئله ی پناهندگی به خداوند نسبت به شرور نیز بحث کرده ایم. در همین بخش به مسائلی مثل آیا شر عدمی است یا نسبی پرداخته ایم. نظر دانشمندان به اینکه عدم را چگونه باید لحاظ کرد و همچنین به حقایق مطابق و حقایق نسبی پرداخته ایم. در بخش پنجم: آثار تربیتی بلاها و اینکه هر یک از بلایا که بر انسان وارد شده چه مزایای داشته است و ذکر اینکه استعدادهای نهان، آشکار می گردد و استقامت و پایداری در مقابل مشکلات و اینکه اینها همه آزمایش و حکمت الهی است و رمز موفقیت انسان در آزمایش ها، صبور بودن در امر الهی است و توکل کردن بر او که در آخر و نتیجه اش پاداش الهی است، نظر کرده ایم. همچنین ذکر این مورد که بالاها زنگ بیداری برای غافلان به جا مانده از کاروان وصال حقیقت است، پرداخته ایم و پاسخی کوتاه، در چند شبهه ی وارد شده در مورد شرور داده ایم. کلید واژه ها: عدل، شر، دین، عدالت، حسن و قبح.
حضرت عیسی ( ع) از منظر اسلام و مسیحیت
نویسنده:
مریم میرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق که با عنوان حضرت عیسی(ع) از منظر اسلام و مسیحیت می باشد در حقیقت، مقایسه ای اجمالی بین قرآن و انجیل در مورد حضرت عیسی(ع) است که به منظور شناخت بیشتر از شخصیت این پیامبر اولولعزم الهی صورت گرفته و مباحثی مانند انجیل شناسی و مسیح شناسی و اوصاف و معجزات حضرت عیسی(ع) در انجیل و قرآن مورد بررسی قرار می گیرد و انحرافاتی چون تثلیث و تجسد الهی مسیح(ع) در معرض نقد و ارزیابی قرار می گیرد. منابع اصلی مورد استفاده در این کار تحقیقی قرآن و کتب مقدس مسیحیان می باشد و در کنار آن از کتب مختلفی مانند مسیحیت شناسی مقایسه ای ( محمد رضا زیبایی نژاد) و درآمدی بر الاهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت ( عبدالرحیم سلیمانی اردستانی) و... استفاده شده است. همچنین روش مورد استفاده در این تحقیق، روش توصیفی- تحلیلی است و از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده قبلی- روش کتابخانه ای- انجام شده است. با مطالعه این مجموعه خواننده درمی یابد که مسیحی که قرآن معرفی می کند، چهره ای کاملاً متفاوت با مسیحی دارد که کتاب مقدس ( عهد قدیم و عهد جدید) از وی ارائه می دهد و این امر به علت تحریفاتی است که در اناجیل صورت گرفته، مسیح قرآن، بنده ی مقرب خدا و در شمار یکی از پیامبران اولوالعزم الهی است، که از زنی پاکدامن به نام مریم? بدون پدر متولد شد و سراسر زندگیش ( از تولد تا عروجش) با معجزات فراوانی همراه بود. اما از منظر مسیحیان و کتاب مقدس شخصیت وی دارای ابعاد مختلفی است، گاهی او بنده و فرستاده خداست، زمانی پسر خدا می شود، و در کنار پدر ( خدا) و روح القدس قرار می گیرد و زمانی فرا می رسد که او خود خدا و یا خدا- انسان است که برای نجات بشریّت از کفاره ی گناه اولیه ای که آدم(ع) و حوا مرتکب شدند، به صلیب کشیده می شود تا رستگاری را برای بشریّت به ارمغان بیاورد و از سوی دیگر درمی یابد که قرآن بر تمامی این عقاید شرک آلود خط بطلان می کشد و مسیح را پیراسته از این اتهامات، معرفی می کند، علاوه بر این عقل و منطق انسانی نیز، نادرستی این پندارهای غلط را اثبات می کنند. واژگان کلیدی این تحقیق شامل قرآن، انجیل، عیسی(ع)، تثلیث و حواریون می باشد.
قصاص در اسلام و ادیان توحیدی و مذاهب کلامی معاصر
نویسنده:
سمیه دهقانی اول نوقابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق : قصاص در اسلام و ادیان توحیدی و مذاهب کلامی معاصر می باشد . قصاص، حکمی اسلامی و لازم الاجرا می باشد که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است . اگر چه قصاص، کلمه ای عربی و ریشه اسلامی دارد. اما اجرای مجازات اعدام در مقابل قتل نفس، چه در ادیان توحیدی و چه در ادیان غیر توحیدی ، وجود داشته است که گاه اجرای این مجازات بسیار خشن و با شکنجه همراه بوده است . هر گاه ، حاکمان ظالم بر سر کار می آمدند، شدت اعمال مجازات ها بسیار شدیدتر بوده است و نوعی نابرابری بین ارتکاب گناه و اعمال مجازات وجود داشته است که با ظهور اسلام، برابر و اعتدال جایگزین نابرابریها می شود . نابرابری اعمال مجازات ها ، حتی بعد از ظهور اسلام در بین ادیان دیگر و دشمنی بعضی از ادیان با احکام اسلام باعث رد حکم قصاص توسط ملل مختلف جهان گردید، به طوری که برای از بین بردن حکم قصاص و خشن جلوه دادن آن، شبهاتی را به این حکم وارد ساختند. لذا جهت پاسخگویی به شبهات و ابهام زدایی از حکم قصاص و تاکید بر لزوم اجرای این حکم به بررسی کتاب های تاریخی – روایی قصاص می پردازیم علاوه بر بیان پیامدهای لغو مجازات اعدام، به آثار اجرای این حکم در جامعه خواهیم پرداخت . امید که مورد توجه مخاطبین قرار گیرد. منابع مورد استفاده بیشتر تاریخی، روایی می باشند از جمله : کتابهای مقدس عهد عتیق و عهد جدید اثر ویلیام گلن، وسایل الشیعه اثر محمد بن الحسن الحر العاملی ، جهان مذهبی ادیان در جوامع امروز اثرریچارد بوش و کتاب ترجمه مسالک الافهام و شرایع الاحکام محقق حلی اثر ابوالحسن محمدی از جمله کتابهایی هستند که از آنها استفاده شده است . نتیجه این تحقیق و بررسی متون تاریخی و روایی در خصوص قصاص، پی بردن به اصل مسئله قصاص به عنوان یکی از حقوق جامعه بشری می باشد که از طریق بررسی ادله اسلامی می توان به ضرورت آن پی برد و با اثبات اجرای حکم قصاص در ادیان توحیدی قبل از اسلام ، می توان پاسخگوی شبهات وارده به این حکم الهی بود . مفاهیم کلیدی : قصاص، اسلام ، ادیان توحیدی
پیش بینی ظرفیت خودمهارگری از طریق انواع جهت گیری های مذهبی و نقش آن در کاهش بزهکاری
نویسنده:
حسین خانزاده عباسعلی, همتی علمدارلو قربان, آقابابایی حسین, مرادی اعظم, رضایی صدیقه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
دین با راهنمایی ها و قواعد خاص اخلاقی خود فرد را مجهز می کند که با کنترل خویشتن از برخی از رفتارها امتناع کند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه بین انواع جهت گیری مذهبی با ظرفیت خودمهارگری است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 88-1387 بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 100 نفر (شامل 65 دانشجوی دختر و 35 دانشجوی پسر) به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس جهت گیری مذهبی آلپورت، برای سنجش جهت گیری های مذهبی درونی و بیرونی دانشجویان و از مقیاس خودمهارگری تانجنی، برای سنجش خودمهارگری دانشجویان استفاده شد. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی، مانند میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون سوال های پژوهش، از ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین جهت گیری مذهبی درونی با خودمهارگری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، اما بین جهت گیری مذهبی بیرونی با خودمهارگری رابطه ای وجود ندارد. افزون بر این مشخص شد جهت گیری مذهبی مردان بیشتر بیرونی بوده ولی جهت گیری مذهبی زنان بیشتر درونی است، اما از نظر خودمهارگری بین دو جنس تفاوت معنی داری مشاهده نشد. جهت گیری دینی درونی، خودمهارگری افراد را قوی می کند و باعث می شود که افراد حتی در غیاب منبع قدرت بیرونی نیز به طور مطلوب و مولد عمل کنند. بنابراین از طریق درونی سازی دین و آموزه های دینی، می توان انسان هایی را تربیت کرد که از خودمهارگری بالایی برخوردار باشند.
صفحات :
از صفحه 19 تا 36
  • تعداد رکورد ها : 180