جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1092
چرا خداوند فقرا را بى نیاز نکرد تا محتاج انفاق دیگران نباشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال در قرآن كريم آمده است. خداوند مى فرمايد: «إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً»؛ «خداوند روزيش را بر هر كس بخواهد گشاده مى دارد و بر هر كس بخواهد تنگ، چرا كه او نسبت بیشتر ...
اینکه خداوند فقط کار افراد با تقوی را می پذیرد،سبب دل سردی و یأس افراد عادی یا گناهکار نمی شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولاً اينكه قرآن مي فرمايد: «إنما يَتقبل الله من المتقين»(1 ) .تقوا درجاتي دارد.به همين دليل،كلمه (أتقي) يعني با تقواتر،در قرآن آمده است: «ان أكرمكم عند الله أتقاكم» (2).و اكثر افراد عادي و خلافكار هم مرحله اي از تقوي را دارا مي باشد و گرنه هي بیشتر ...
قرآن درباره عدالت پروردگار و نفى ظلم از ساحت مقدّس او چه مى گوید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات قرآن مجيد روى اين مسئله(عدالت خداوند) بسيار تأكيد شده است، در يك جا مى فرمايد: ان الله لا يظلم الناس شيئا ولكن الناس انفسهم يظلمون؛(1) «خداوند به هيچ كس ستم نمى كند اين مردم هستند كه به خودشان ظلم و ستم روا مى دارند». در جاى ديگر مى فر بیشتر ...
چرا از میان تمام صفات خدا، عدالت یکى از اصول دین شناخته شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همه ي مسلمانان در سه اصل توحيد، معاد و نبوت با هم اتفاق نظر دارند ولي در مساله ي عدل و امامت بين مذهب شيعه اثني عشري و ساير فرق اسلامي (غير از معتزله كه در مسئله عدل با شيعه متفق است) اختلاف وجود دارد. عدل اگر چه از صفات خداوند است و در اصطلاح بیشتر ...
آیا لازمه «سؤال از مکان در مورد ذات الهی» محدود دانستن خداوند است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : امير المومنين (ع) در بخشي از خطبه اول نهج البلاغه، نامحدود بودن ذات پاك الهي از نظر مكان ـ و يا به تعبيرى ديگر برتر از مكان بودنش ـ را بيان مى كند، مى فرمايد: «كسانى كه سؤال كنند و بگويند خدا در چيست او را در ضمن موجودات پنداشته اند» (وَ مَنْ بیشتر ...
تفسیر هدایت و ضلالت الهى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم مي فرمايد: «فيضل الله من يشاء و يهدى من يشاء و هو العزيز الحكيم» (1) «خداوند هر كس را بخواهد هدايت و هر كس را بخواهد گمراه مى سازد، و او شكست ناپذير و حكيم است». بعضى بدون در نظر گرفتن آيات ديگر قرآن، و تفسيرى بیشتر ...
چرا انسان هر قدر هم که تلاش کند باز هم نمی تواند حق خداوند را ادا کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : امير مومنان علي(ع) مى فرمايد: «و حسابگران (زبردست) هرگز نتوانند نعمت هايش را شماره كنند» وَ لا يُحْصي نَعْمائَهُ الْعادُونَ.(1) زيرا نعمت هاى مادّى و معنوى، ظاهرى و باطنى، فردى و جمعى او از آن برتر و بيشتر است كه قابل احصا باشد. به عنوان نمونه بیشتر ...
آیا عدالت به معنى مساوات است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گاهى «عدالت» با «مساوات» اشتباه مى شود و گمان مى رود معنى عدالت آنست كه رعايت مساوات شود، در حالى كه چنين نيست.در عدالت هرگز مساوات شرط نيست، بلكه استحقاق و اولويت ها بايد در نظر گرفته شود.فى المثل عدالت در ميان شاگردان يك كلاس اين نيست كه به بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
لطفا ظلم را تعریف کنید و پیرامون آن توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ظلم در لغت به معناي وضع شيء در غير موضع خود، ستم، ستم كردن و بيداد آمده است.[1]ابن فارس گفته است:[2] ظا و لام و ميم داراي دو معني اصولي است: 1- تاريكي و سياهي 2- چيزي را از ستم در غير موضوع خود نهادن. همانطور كه شخص در تاريكى چيزي را نمي‌بيند بیشتر ...
چرا صالحان، گرفتار مشکلات هستند و مجرمان و گنهکاران، در رفاه به سر می برند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آنجا كه خداوند اولياي خود را دوست دارد،لذا اگر خلافي كنند ،فوراً آنان را با قهرخود مي گيرد تا متذكر شوند ، چنانكه خداوند در قرآن مي فرمايد:اگر پيامبر سخني را كه ما نگفته ايم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مي گيريم:« لو تقوَل علينا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1092