آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
بررسی معناشناختی ترکیب «قرّه العین» و معادل های فارسی آن
نویسنده:
سید محمدرضا ابن الرسول,سمیه کاظمی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«قرّه العین» از جمله ترکیب هایی است که در ادبیات عربی به ویژه در منابع دینی مانند قرآن و حدیث بسیار تکرار شده است. در زبان فارسی برای این ترکیب معادل هایی چون «خنکی چشم»، «روشنی چشم» و مانند آن در نظر گرفته شده است، ولی به نظر می رسد این ترجمه ها چندان گویای معنای مورد نظر این تعبیر نیست. بر این اساس در این مقاله، نگارندگان در جستاری گسترده با تکیه بر کتب معتبر لغت، و استناد به نمونه های نظم و نثر کهن عربی، و آیات و روایات و با توجه به نکات بلاغی و ویژگی های بافتی کلام، در باره معنی و کاربرد ترکیب «قرّه العین» در زبان عربی و ترجمه درست و گویای آن به زبان فارسی به بحث و بررسی پرداخته، نادرستی یا نارسایی برگردان های آن را به اثبات رسانده و برابر نهاده هایی برای آن پیشنهاد کرده اند.
طاهره قرةالعین بهایی نبود!
نویسنده:
مهدی نورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
چکیده :
کتاب « قرةالعین: زندگی، عقیده و مرگ»، نوشتۀ مهدی نورمحمدی توسط انتشارات علمی به چاپ رسید. نویسنده در این کتاب مدعی است طاهره قرةالعین هیچ وابستگی به بهاییان نداشته است.
طاهره قرةالعین (۱۲۳۰، ۱۲۳۱ یا ۱۲۳۳ق./1814تا1817م./1193تا1196ش. - 1268ق./1852م./1231ش.)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
چکیده :
فاطمه زرین‌تاج برغانی قزوینی ملقب به زَکیّه یا اُمّ سَلَمَه و مشهور به طاهره و قُرَّةُالعَین (زادهٔ ۱۲۳۰، ۱۲۳۱ یا ۱۲۳۳ قمری - درگذشتهٔ ۱۲۶۸ قمری) شاعر و مبلغ ایرانی از اولین مریدان سید علی‌محمد باب و از رهبران جنبش باب بوده‌است. پدر و مادرش هر دو مسلمان و عالم دینی بودند. وی همانند یکی از عموهایش ابتدا به شیخیه گرایش پیدا کرد و برای مدتی رهبری بخشی از شیخیه در کربلا و عراق را به دست گرفت. با علنی شدن دعوت سید علی‌محمد باب، طاهره به وی گروید و بدون آنکه موفق شود تا پایان عمر او را از نزدیک ببیند، در زمره نزدیک‌ترین یاران او درآمد. او نخستین زن بابی بود که روبنده از صورت برگرفت و اعلام نمود که با آمدن آیین بیانی (بابی)، احکام اسلام ملغی شده‌است. طاهره به همین مناسبت شعری نیز سرود و ملغی شدن احکام اسلامی را چنین تشریح کرد: ای عاشقان ای عاشقان شد آشکارا وجه حق/
مظلومیت حضرت زهرا (ص) (بزبان اردو)، مولف: علامه سید مرتضی عاملی دام عزه
نویسنده:
علی افضل زیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این کتاب سیرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها تجزیه و تحلیل شده است و این کتاب برای اهل تحقیق باعث حیرت می‌باشد و در این کتاب منابع اهل سنت و شیعه را آورده‌ایم و استدلال کرده‌ایم که سیرت طیبه حضرت زهرا سلام الله علیها در جهات مختلف برای عالم اسلام الگو می‌باشد. در این کتاب از تولد حضرت زهرا تا شهادت آن حضرت را مطرح کرده‌ایم و آن را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ایم. و گفته‌ایم که آن حضرت از میوه بهشت به دنیا آمده است و به آیه تطهیر و نص رسول عصمت آن حضرت را ثابت می‌کنیم و حضرت زهرا به همین خاطر بتول می‌گویند: که ا‌ز حیض و نفاس پاک بوده است. و منزلت حضرت زهرا نزد اصحاب به حدی بوده که درخواست شیخین دلیل بر منزلت آن حضرت می‌باشد. و مورد نقد و بررسی قرار دادیم که بعضی ها می‌گویند که چرا حضرت زهرا سلام الله علیها در را باز کرد؟ در جواب آنها می‌گوییم که: اگر غیر از حضرت زهرا کسی دیگر جواب می‌داد قطعا حق و حقیقت تباه و نابود می‌شد. و شاید هیچ یک و یا بگوییم بسیاری از ما نه شیعه علی بودیم و نه حق و صداقت را می‌شناختیم و اسلام عزیز حدیث دیگری می داشت. و ثابت کردیم که حضرت محسن به سبب تعدی و تجاوز به حضرت زهرا سقط شده‌است نه به صورت طبیعی.
نمودهای سودمند کهن الگوی آنیموس در ادب پارسی
نویسنده:
شکراله پورالخاص ,جعفر عشقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
همه ما از نظر زیست شناختی، به میزان چشمگیری ظرفیت های جنس دیگر را داریم؛ از این رو، واجد صفات مردانه و زنانه به طور توام هستیم. اما فشارهای اجتماعی به تفاوت های جنسی جنبه اغراق آمیز می دهد: زنان را مجبور می کند وجه زنانه خود را رشد بیشتری دهند و مردان را وادار به تاکید بیشتر بر طبیعت مردانه خود می کند. نتیجه آنکه «جنبه دیگر»، واپس زده و ضعیف می شود. با وجود این، «زن درون» یا آنیما در مردان و «مرد درون» یا آنیموس در زنان، به صورت های گوناگون، از جمله رویاها، خیال پردازی ها، اساطیر، ادبیات و ... ظاهر می شود. در این مقاله، دو نمود سودمند آنیموس، یعنی «معشوق (مرد آرمانی)» و «همراه درونی»، با نمونه ها و مثال های مختلف، در ادبیات و فرهنگ ایرانی تحلیل شده است و این نتیجه حاصل شده است که حداقل یکی از نمودهای آنیموس در ناخودآگاه زن ایرانی از پروتوتایپ واحدی نشات می گیرد و این پروتوتایپ، به احتمال زیاد، ایزد مهر است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 89
لطفا درباره اینکه 18 نفر در مدت 5 ماه بعد از ادعای بابیت سید علی محمد باب ادعای او را پذیرفتند و معروف به حروف (حی) شدند را توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يکي از ابداع هاي خيالي سيد علي محمد باب، اهميت دادن به حروف جمل يا حروف ابجد است. او عقايد خود را بر حروف ابجد مبتني ساخته و آن را اساس آيين و فلسفه خود قرار داده است و در اين راستا اسم خود را (علي محمد) بر کلمه «ربّ» انطباق داده است چون که هر دوي آن بیشتر ...
نقش و جایگاه قرة العین در فرقه بابیه
نویسنده:
نرجس عبدیائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پورتال اهل‌بیت(ع) ـ وابسته به مجمع جهانی اهل‏بیت(ع),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مهدویت و حقایق مرتبط به آن، گاهی دست آویز اقشار فرصت طلب قرار می‌گرفت. بابیه از جمله آن‌ها بود؛ فرقه‌ای انحرافی كه در دوران قاجار به رهبری علی محمد باب شكل گرفت. باب، برای خود، افرادی را به عنوان یاران اصلی‌اش در انتشار این مسلك برگزید. یكی از آن‌ها زنی به نام قره العین، از خاندان علم و اجتهاد بود.كه جایگاه و نقش مؤثری در فرقه بابیه داشته است. قرة العین با صدور دستورقتل عموی خود ـ یعنی مجتهد معروف محمد تقی برغانی ـ و مشاركت درقتل او، نیز با شركت در برخی جنگ‌های بابیه مثل واقعه طبرسی و تبلیغ بی‌رویه مرام علی محمد و از همه مهمتر با اعلام دوران فترت و نسخ دین اسلام و اعلام و اظهار كشف حجاب، نقش‌های مؤثری در ترویج فرقه بابیه و انحرافات آن، ایفا كرد.
بكاء الطاهرة
نویسنده:
مجموعة من المولفین؛ تقدیم: يوسف أفنان الثابت
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: دار المدی للثقافة والنشر,
چکیده :
کتاب با گرایش جانبدارانه و مدافعانه توسط تعدادی از بهائیان و بدون ذکر نام مولفین تالیف گردیده، و در پی اسطوره سازی از قرة العین برای خواننده عرب است. به عنوان مثال به الحیاة مراجعه کنید: http://www.alhayat.com/details/579732
کتاب: از باب تا بهاء
نویسنده:
میرحمید موسوی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
چکیده :
استعمارگران غرب از قدیم الایام از اتحاد مسلمین ترس داشتند و در این جهت اعمال ضد اسلامی و تفرقه افکن بسیاری را به انجام رساندند. نمونه ای از این اعمال ایجاد مسلک های وهاببیت و بابیت، بهائیت و قادیانی است. وهابیت را برای اهل سنت و بابیت و بهائیت را در مقابل شیعیان قرار دادند. این کتاب در ابتدا به تاریخ شیخیه، جریان راه اندازی فرقه بابیت، عوامل و محرکین اصلی ایجاد این فرقه، شرح کنگره بدشت و همچنین تحلیلی کوتاه از خدمات زرین تاج برغانی (طاهره قره العین) به بابیت و علی محمد باب و یاران او می پردازد. سپس نگاهی دارد به وقایع و جریانات بعد از اعدام علی محمد باب و ایجاد فرقه بهائیت توسط میرزا حسینعلی نوری که بهائیان او را بهاالله می نامند و بیشتر بابیان در جهان نیز پیرو این فرقه هستند.
  • تعداد رکورد ها : 9