چکیده :
ترجمه ماشینی :
تا به امروز، محققان به طرز ماهرانهای جنبههایی از اندیشه پولقر را مورد بحث قرار دادهاند، و با این حال، هیچ یک از مطالعات موجود بررسی جامعی را ارائه نمیکند که اندیشه پولقر را به طور کامل پوشش دهد.
هدف این کتاب پر کردن این خلأ با ردیابی و زمینهسازی منابع اسلامی پولقر (فارابی، ابن سینا، و اوروس) و منابع یهودی او (میمونیدس و اسحاق آلبالاگ) است.
این مطالعه سه مورد از اهداف اصلی پولقر را آشکار می کند.
(1) تلاش برای دفاع از یهودیت به عنوان یک دین واقعی در برابر مسیحیت.
(2) پولقر نیز مانند هموطنان یهودی اوروئیست خود، مایل است از رشته فلسفه دفاع کند.
منظور از پولقر از فلسفه، تفسیر اوروس از ارسطو است.
در نتیجه، او تفسیری آورویستی از یهودیت ارائه می کند و یکی از نمایندگان اصلی آوروئیسم یهودی می شود.
(3) دفاع از تفسیر فلسفی خود از یهودیت.
از دیدگاه اجتماعی و سیاسی، استقبال بیدریغ پولقر از فلسفه، مشکلاتی را در جامعه یهودی ایجاد کرد.
او مجبور شد اتهام سنت گرایان یهودی را مبنی بر اینکه او یک بدعت گذار بوده و توسط فلسفه به بیراهه کشیده شده است، رد کند.
هدف اصلی هدایت کننده این مطالعه این است که پولقر یک تفسیر طبیعت گرایانه سیستماتیک از یهودیت را ارائه می دهد، که در بسیاری از موارد با دیدگاه های سنتی یهودیان موافق نیست.
"تک نگاری شفاف، دانشمند و دقیق حلیوا در مورد اندیشه اسحاق پولقر اولین مطالعه جامعی است که به این مهم، اما نادیده گرفته شده یهودیان آورویست قرن چهاردهم اختصاص یافته است.
این کتاب کمک قابل توجهی به دانش ما از فلسفه یهودی قرون وسطی پس از میمونی می کند.
haliva به طور قانع کننده ای است.
نشان می دهد که در حالی که پولقر مدعی پیروی از میمونیدس است، او پیوسته افکار خود را به سمتی رادیکال تر سوق می دهد و تفسیری کاملاً طبیعت گرایانه از اصول دینی یهودی ارائه می دهد و از دادن هرگونه امتیازی به شیوه های فکری کلامی سنتی تر خودداری می کند.
میتوان چنین قرائت فلسفی و طبیعتگرایانهای از یهودیت را مانند قرائت پولقر حفظ کرد، یعنی اینکه آیا اصول دینی یهودی را که مدعی تفسیر آن است رعایت میکند و ما را قادر میسازد تا اقتدار هلاخاه سنتی را حفظ کنیم.»
لارنس جی.
کاپلان، دانشگاه مک گیل، مونترال
«کتاب عالی راچلی حلیوا اولین مطالعه جامع فلسفه اسحاق پولقر (اواخر قرن سیزدهم تا اوایل قرن چهاردهم) است.» پولقر به عنوان یک متفکر رادیکال و خلاق ظاهر می شود – پیوندی جذاب بین فلسفه آوروئس و میمونید و فلسفه اسپینوزا.
وارن زیو هاروی، دانشگاه عبری اورشلیم
«کتاب پیشگامانه حلیوا اولین مطالعه جامع درباره جهان فکری پولقر است که در بوته قرون وسطی پایانی جعل شده است، جایی که فلسفه یونانی-عربی و میراث میمونی با بحث های درونی یهودی و ضد مسیحی برخورد می کند.
متفکری در حق خود» که به طور انتقادی با میمونیدس و اوروس درگیر می شود.
در عین حال، او از ایمان یهودی به عنوان تنها دین واقعی عقل دفاع می کند - در برابر کابالیست ها و سنت گرایان یهودی و در برابر معلم سابق خود، آبنر بورگوس، که تبدیل به دین می شود.
مسیحیت یک شوک فکری بزرگ بود.
این یک مشارکت علمی است که به طور دقیق تحقیق شده و به طور شفاف استدلال شده است که شکاف مهمی را در تاریخ فلسفه یهود پر می کند.
کارلوس فرانکل، دانشگاه مک گیل، مونترال
to date, scholars have skilfully discussed aspects of polqar’s thought, and yet none of the existing studies offers a comprehensive examination that covers polqar’s thought in its entirety.
this book aims to fill this lacuna by tracing and contextualizing both polqar’s islamic sources (al-fārābī, avicenna, and averroes) and his jewish sources (maimonides and isaac albalag).
the study brings to light three of polqar’s main purposes; (1) seeking to defend judaism as a true religion against christianity; (2) similarly to his fellow jewish averroists, polqar wishes to defend the discipline of philosophy.
by philosophy, polqar means averroes' interpretation of aristotle.
as a consequence, he offers an averroistic interpretation of judaism and becomes one of the main representatives of jewish averroism; (3) defending his philosophical interpretation of judaism.
from a social and political point of view, polqar's unreserved embrace of philosophy raised problems within the jewish community; he had to refute the jewish traditionalists’ charge that he was a heretic, led astray by philosophy.
the main objective guiding this study is that polqar advances a systematic naturalistic interpretation of judaism, which in many cases does not agree with traditional jewish views.
"haliva’s lucid, learned, and incisive monograph on the thought of isaac polqar is the first comprehensive study devoted to this important, but neglected fourteenth century jewish averroist.
it makes a significant contribution to our knowledge of post-maimonidean medieval jewish philosophy.
haliva convincingly shows that while polqar claims to follow maimonides, he consistently pushes his thought in a more radical direction, offering a severely naturalistic interpretation of jewish religious principles and refusing to make any concessions to more traditional theological modes of thought.
her study leads us to ask whether it is possible to uphold such an uncompromising philosophical and naturalistic reading of judaism as that of polqar, that is, whether it does justice to the jewish religious principles it purports to interpret and enables us to maintain the authority of traditional halakhah."
lawrence j.
kaplan, mcgill university, montreal
"racheli haliva's excellent book is the first comprehensive study of the philosophy of isaac polqar (late thirteenth-early fourteenth century). polqar emerges as a radical and creative thinker–a fascinating link between the philosophy of averroes and maimonides and that of spinoza."
warren zev harvey, hebrew university of jerusalem
"haliva's groundbreaking book is the first comprehensive study of polqar's intellectual world, forged in the crucible of the late middle ages where greco-arabic philosophy and the maimonidean legacy meet inner-jewish and anti-christian polemics.
polqar, haliva demonstrates, was a formidable thinker in his own right who critically engages with maimonides and averroes.
at the same time, he defends the jewish faith as the only true religion of reason--against kabbalists and jewish traditionalists and against his former teacher, abner of burgos, whose conversion to christianity was a major intellectual shock.
this is a meticulously researched and lucidly argued scholarly contribution that fills a crucial gap in the history of jewish philosophy."
carlos fraenkel, mcgill university, montreal