شهر هزار حکیم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شهر هزار حکیم
عباس طارمی
252 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1382ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شهر هزار حکیم
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
طارمی, عباس, 1348 -
(نویسنده)
وضعیت نشر :
تهران - ایران ،
روزنه ،
1382ش
چکیده :
در کتاب «شهر هزار حکیم» حوزه فلسفی عرفانی تهران، تالیف عباس طارمی، ضمن شرح حال حکما و عرفاى تهران به برخى از مباحث چون: تأسیس حوزهى فلسفى - عرفانى تهران، دورهى حکماى اربعه، حکما و عرفاى معاصر حکماى اربعه، بزرگان شاگردان حکماى اربعه تهران و شاگردان طبقه دوم حکماى اربعه تهران پرداخته شده است. شهر تهران از دیرباز در خود حکما و عرفای نامداری را پرورانده است که اگرچه اغلب ایشان در اصل زادۀ شهرهای دیگری بودهاند اما هر یک به دلایلی تهران را به عنوان مأمن خود قرار دادهاند. «شهر هزار حکیم» حوزه فلسفی عرفانی تهران مجموعهای جامع از زندگینامه و خلاصهای از دیدگاههای حکمای مقیم تهران است. فلسفه، پس از انتقال از یونان به جهان اسلام، علیرغم انگیزههاى احتمالى پشت سر آن با استقبال اندیشمندان و متفکران مسلمان روبرو شد و با عنایت به تشویق قرآن کریم به تعقل و تفکر، اندیشه فلسفى در دامان وحى بالید و از نظر کمّى و کیفى رشد کرد. نجات فلسفه از ماده انگارى، چند خدا انگارى و رهایى از درجا زدن در جبرگرایى و گرفتار شدن در چنبره انسان محورى سوفسطایى و ره سپردن به الهیات و وجودشناسى از مشخصات فلسفهاى است که در سرزمین اسلام به ویژه در ایران پرورش یافت و مىتوان آن را فلسفه اسلامى/ ایرانى یا به اختصار فلسفه اسلامى نامید. در کتاب «شهر هزار حکیم» حوزه فلسفی عرفانی تهران اشاره شده که حوزه عرفانى هیچگاه از حوزه فلسفى جدا نبوده است، بلکه با بهرهگیرى از باز بودن راه تأویل و وجود رمز و راز در کلام خدا و اولیاى الهى (ع) و تعالیم عرفانى ایشان، این حوزه همواره در جهان اسلام در حال رشد و بالندگى بوده است. این زمینه و آمادگیها به همراه وجود آثار محىالدینابنعربى، صدرالدین قونوى و داوود قیصرى و شارحان آن و با الهام از قرآن مجید و روایات ائمه معصومین (ع) سبب تشکیل حوزه عرفانى خاصى در قالبى نظرى، برهانى، ذوقى و اشراقى مىشود. پیوند و پیوست مکاتب علمى و تلاش پیوسته جویندگان دانش در حوزههاى مشخص، در طول تاریخ بیانگر حفظ هویت علمى و شاخصه فرهنگى یک جامعه است که بنیادهاى تعلیم و تربیت بر آن استوار است و شناخت این ریشهها به شناخت هر چه بیشتر تمدن و فرهنگ اسلامى و سنتهاى علمى و فرهنگى گسیخته از آن کمک خواهد کرد. یکى از حوزههایى که وارث حکمت و عرفان در سرزمینهاى اسلامى بوده است حوزه باشکوه تهران است که متکى بر یکصد و هشتاد و شش سال تلاش است. تکاپو و تلاش علمى، بیانگر نوزایى در عصرى است که رخوت و سستى اجتماعى و جمود و خشک اندیشى فکرى و اخباریگرى از خصوصیات آن است. تهران شهر هزار حکیم و فیلسوف، از هنگام هجرت حکما و عرفا از اصفهان و سبزوار به آن، جلودار عرصه فلسفه و عرفان و وارث هزار سال همت و حمیت علمى است. موراد آورده شده در کتاب «شهر هزار حکیم» حوزه فلسفی عرفانی تهران بیانگر این است که فقر و جهل و بىعدالتى گسترده و دامنگیر و جمود و تعصب برخى از متولیان امور و جور حاکمان ولایات برمردم و غائلههاى فرقهاى و مذهبى و قومى و عدم درک نقش تاریخى از تعالى حکمت و عرفان در بستر زمان، که بسیار جلوتر از روابط سیاسى و اجتماعى حاکم در عهد شاهان قاجار و قبل آن حرکت مىکرد، موجب آزار و اذیت روحى و فکرى حکما و عرفایى است که ظریفترین مباحث وجودشناسى و دقایق رموز وحیانى را مورد مداقّه قرار مىدادهاند. تهران از دو سده قبل آبستن حوادثى بوده که حاکى از فضاى بهترى براى حکیمان و عارفان است. آشنایى با مظاهر نوین فرهنگ دینى از اندیشمندان و مصلحان دینى و آشنایى با مظاهر جدید فرهنگ و تمدن غرب و آزادى نسبى مردم و رشد آگاهیهاى عمومى و درخواست رسانههاى گروهى و مراکز دادرسى حقوقى و وجود برخى از فرهیختگان و شاهزادگان عهد قاجار که از حکما و عرفا حمایت مىکردند و همچنین دفاع فقهاى عظام در مقابل ریاکاران و متعصبان خشک اندیش از حکیمان و عارفان و در نتیجه کمک به نشر و توسعه مدارس فلسفى و عرفانى در تهران، موجب رونق علوم طبیعى و ریاضى و حکمى و عرفانى شده است، چنانکه صاحب افضلالتواریخ آورد: «در دوره ناصرى که هزار حکیم و فیلسوف در تهران بوده سه استاد کامل داشتند. یکى مرحوم آقا محمدرضا قمشهاى، مرحوم آقاعلى، و یکى مرحوم آقا میرزا ابوالحسن جلوه بودند.» دولتآبادى نیز پس از سیرى در اصفهان و تهران و خراسان و عراق و حجاز و مصر در برابر نشر و توسعه مدارس علوم طبیعى و ریاضى و فلسفى تهران اظهار اعجاب نموده، در خلال سالهاى 1309 تا 1310 ه . ق. به مدرَس فلسفى میرزاى جلوه در مدرسه دارالشفاء رفته، تلمذ مىنماید. «تدریس حکمت و دروس طبیعى و الهى و ریاضى که در دیگر بلاد ایران تقریبا منسوخ شده، در تهران دایر و طلاب به رغبت تحصیل مىنمایند. و معروفترین در این وقت میرزا ابوالحسن جلوه، آقاعلى حکیم و آقامحمدرضا قمشهاى هستند.» گرچه به دلیل برخى از حوادث همچون انقلاب مشروطه و بىتوجهى متولیان امور و ناروایىها و بىعدالتیها مدارسى از رونق افتاده، خراب شده، یا خالى از طلاب گشته؛ اما با تلاش حاملان حکمت و راسخان در علم، چراغ حکمت متعالیه از دو سده پیش تا کنون در این حوزه روشن نگاه داشته شده است. در این میان گرچه مدرسه دارالشفاء پس از چهل سال حوزه گرم فلسفه و مدرس عالى حکمى میرزاى جلوه با مهاجرت طلاب در وقایع مشروطه به سردى مىگراید، ولى مدرسه مروى، مدرسه صدر، مدرسه سپهسالار قدیم و جدید، مدرسه منیریه، مدرسه شیخ عبدالحسین و مدرسه کاظمیه و غیره به حیات خود ادامه داده شاگردان مؤسسین حوزه فلسفى و عرفانى تهران و حکماى اربعه و شاگردانشان به تعلیم فلسفه و عرفان در این حوزه و حوزههاى دیگر علمى ایران مىپردازند.
نویسنده :
عباس طارمی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://library.tebyan.net/fa/90769/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85
شابک (isbn):
978-964-334-130-5
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
توضیحات فیزیکی اثر :
252 صفحه
توضیحات اضافی :
دو سده تاريخ فلسفي تهران: 1-1- تهران شهر « هزار حكيم » (1) ، از هنگام هجرت حكما و عرفا از اصفهان و سبزوار به آن ، جلودار عرصه فلسفه و عرفان و وارث هزار سال همت و حميّت علمي شد . تهران از دو سده قبل آبستن حوادثي بوده كه حاكي از فضاي بهتري براي حكيمان و عارفان است . آشنايي با مظاهر جديد فرهنگ و تمدن غرب و آزادي نسبي مردم و رشد آگاهيهاي عمومي و درخواست رسانه هاي گروهي و مراكز دادرسي حقوقي و وجود برخي از فرهيختگان و شاهزادگان عهد قاجار كه از حكما و عرفا حمايت مي كردند و همچنين دفاع فقهاي عظام در مقابل رياكاران و متعصبان خشك انديش از حكيمان و عارفان و در نتيجه كمك به نشر و توسعه مدارس فلسفي و عرفاني در تهران ، موجب رونق علوم طبيعي و رياضي و حكمي و عرفاني شده است . گرچه به دليل برخي از حوادث همچون انقلاب مشروطه و بي توجهي متوليان امور و نارواييها و بي عدالتيها مدارسي از رونق افتاده ، خراب شده ، يا خالي از طلاب گشته ؛ اما با تلاش حاملان حكمت و راسخان در علم ، مخصوصاً چراغ حكمت متعاليه از دو سده پيش تاكنون در حوزه تهران نگهداشته شده است . در اين ميان گرچه مدرسه ي دارالشفاء پس از چهل سال حوزه ي گرم فلسفه و مدرس عالي حكمي ميرزاي جلوه با مهاجرت طلاب در وقايع مشروطه به سردي مي گرايد، ولي مدرسه ي مروي ، مدرسه ي صدر ، مدرسه ي سپهسالار (قديم و جديد)، مدرسه ي منيريه ، مدرسه ي شيخ عبدالحسين و مدرسه ي كاظميه و غيره به حيات خود ادامه داده شاگردان مؤسسين حوزه ي فلسفي و عرفاني تهران و حكماي اربعه و شاگردانشان به تعليم فلسفه و عرفان در اين حوزه و حوزه هاي ديگر علمي ايران پرداختند. در حال حاضر از ميان مدارس مذكور، مدرسه استاد مطهري (سپهسالاري سابق ) به عنوان ادامه دهنده حوزه فلسفي تهران است . كه چون از تحولات پس از انقلاب آن اصلاع چنداني نداريم ، در گزارش حاضر به احوالات امروزين آن نپرداخته ايم ./ وظايف حوزه فلسفي تهران: 1-2- گفته شده كه حوزه ي تهران از غني ترين حوزه هاي فلسفي جهان بوده است كه برخي از ويژگيهاي آن عبارتند از : 1- برخورد با انديشه هاي فلسفي جديد غربي 2- دفاع در برابر حمله به فلسفه اسلامي و الهيات 3- سعي در ارائه فلسفه صدرايي به شيوه اي نو و پايه گذاري برخي از براهين و مباحث جديد 4- تأسيس مباحث تطبيقي فلسفي 5- تصحيح و كتاب شناسي كتب قديم و درسي فلسفي و عرفاني 6- برخورد و همكاري با مستشرقين 7- نقد و بررسي فلسفه غرب البته ظاهراً حوزه فلسفي تهران در رسالت مطالعه و بررسي فلسفه غرب به اندازه كافي توفيق نداشته است با اين حال بايد قبول كرد كه مكتب تهران به عنوان يك مكتب فكري جديد، مطرح نبوده ، نوآوريهاي آن بسيار محدود و صرفاً بيشتر مروج تفكرمشائي يا انديشه متعاليه بوده است ؛ مع الوصف بايد به خاطر داشت كه اكثر چهره هاي مكتب تهران به رغم تدين و ورع ، مورد تكفير متشرعان متصلب و متشبثان به علم استنجاء (كه فقه اصغر را مهم تر از فقه اكبر مي دانستند ) ، قرار گرفتند ./ حوزه فلسفي تهران چگونه شكل گرفت ؟ 1-3- مستندات تاريخي حكايت از آن دارند كه مؤسس مدرسه ي مروي و دعوت شاه قاجار از آخوند ملاعلي نوري درخواست كردند كه بيايند تهران و در مدرسه مروي تدريس نمايند. ملاعلي نوري عذر آورد و يكي از شاگردان خويش را در سال 1237ه.ق ، جهت تدريس در مدرسه ي مروي تهران معرفي و روانه گردانيد . اين شاگرد عاليقدر، ملا عبداللّه مدرس زنوزي است كه اولين مدرس فلسفه صدرايي و شارح حكمت متعاليه در حوزه ي فلسفي تهران است . وي به مدت بيست سال در اين حوزه مشغول تدريس بوده و چراغ حكمت را در تهران روشن نموده است . شرح دعوت از آخوند ملاعلي نوري را به قلم علي مدرس پسر آقا ملاعبداللّه مدرس زنوزي چنين است : «پس از آنكه مرحوم حاجي محمد حسين خان مروي در دارالخلافه ي تهران مدرسه ي مروي را عمارت كرد و به اتمام رسانيد، از خاقان خلد آشيان استدعا كرد كه مرحوم ملا علي نوري را از اصفهان به تهران احضار نمايد تا در آن مدرسه تدريس فرمايند. پس از ابلاغ احضار، مرحوم ملاعلي نوري در جواب نوشت كه در اصفهان قريب به دو هزار طلاب مشغول تحصيل هستند كه چهارصد نفر - بلكه متجاوز - كه شايسته حضور مجلس درس اين دعاگو هستند به مجلس درس دعاگو حاضر مي شوند. چنانچه در تهران بيايد موجب پريشاني اين همه طلاب علم خواهد شد. پس از رسيدن جواب ، مرحوم خان مروي استدعا نمود كه مجدداً امر صادر و فرمايش شود كه يكي از تلاميذ خود را كه لايق دانند روانه دارالخلاقه كنند. كه ملاعبداللّه مدرس زنوزي به تهران آمدند و مكتب تهران تأسيس گرديده تداوم يافت . (2) ». به واقع او مكتب فلسفي تهران را مؤسس بود ./ 1. بنابر قول صاحب افضل التواريخ در عصر حكماي اربعه ، هزار حكيم در تهران بوده است . 2. آشتياني ، سيد جلال ، مقدمه انوار جليه ملاعبداللّه زنوزي ، ص 39 و نيز طرائق الحقائق ، ج 3، ص 235 و 236
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
فهرست مندرجات:
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: تأسیس حوزهى فلسفى - عرفانى تهران
فصل دوم: دورهى حکماى اربعه
فصل سوم: حکما و عرفاى معاصر حکماى اربعه
فصل چهارم: بزرگان شاگردان حکماى اربعه تهران
فصل پنجم: شاگردان طبقه دوم حکماى اربعه تهران
ختامه مسک
فهرست اعلام
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت