فتوحات المکیة (کامل) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
الفتوحات المکیة (کامل)
ابن عربی؛ تحقیق و مقدمه: عثمان یحیی؛ ویرایش: ابراهیم مدکور
8099 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1405ق./1985م.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
الفتوحات المکیة (کامل)
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
ابن عربی , شیخ اکبر؛ محیی الدین محمدبن علی (Ibn Arabi؛ شاعر، فیلسوف و عارف مشهور قرن هفتم هجری، از اولاد حاتم طائی، متولد اندلس، صاحب کتب «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم»، نظریه وحدت وجود), 560ق/1165م. 638ق/1240م.
(نویسنده)
یحیی, عثمان
(محقق و پژوهشگر)
مدکور, إبراهیم (عالم لغة ومختص بالفلسفة وأستاذ جامعی مصری), 1902م.جیزه، مصر 1996م.قاهره، مصر
(ویراستار)
وضعیت نشر :
قاهره - مصر ،
الهیئة المصریة العامة للکتاب ،
1405ق./1985م
چکیده :
فتوحات مکیّه یا گشایشهای مکّی با نام کامل الفتوحات المکیة فی معرفة أسرار المالکیة والملکیة اثر سترگ ابن عربی (۵۶۰ تا ۶۳۸ ه. ق) است. کتاب مزبور، مجموعهای از مکاشفات و فتوحاتی است که در شهر مکّه، در حین طواف کعبه به نویسنده اثر، دست داده است. تألیف این کتاب در طی دو مرحله به انجام رسیده است: مرحله اول، در ۵۹۹ ه. ق در مکه آغاز و در ۶۲۹ ه. ق در دمشق به اتمام میرسد؛ مرحله دوم در فاصله سالهای ۶۳۲ تا ۶۳۴ ه. ق به پایان میرسد. مجموعاً کتاب فتوحات، حاوی ۵۶۰ باب است که در طی ۶۰ فصل تبویب شده است. پس از اتمام نهایی کتاب در مرحله دوم، ابن عربی، تعلیم آن را به مریدان خود آغاز نمود. عثمان یحیی به صدها نمونه از مسموعات مریدان او از این کتاب، در فاصله سالهای ۶۳۳ تا ۶۳۸ ه. ق اشاره نموده است. کتاب حجیم ابنعربی، فتوحات مکیّه، متنی را فراهم آورده است که به لحاظ کمّی، بیشتر از کتب غالب نویسندگان پرباری است که در طول زندگانی خویش نوشتهاند. شیوه تألیف: ابن عربی مدعی است که فتوحات را عیناً از عالم بالا دریافت داشته است و همه آنچه را که نوشته به فرمان الهی و املای خداوند بوده است. او خود در فتوحات مکیه چنین مینویسد: "تالیفات ما اعم از این کتاب و سایر کتاب هایمان از شیوه تالیفات متعارف تبعیت نمیکند و خود نیز مانند آن مولفان نیستیم. زیرا هر مولفی تحت اختیار خودش است... هر چه را بخواهد القا میکند و هر چه را بخواهد بیان نمیدارد... ما در تالیفاتمان چنین نیستیم...(در ابتدا) قلبم بر باب حضرت الهی، معتکف و مراقب گشایش (فتح) آن در است. (در این حالت) قلبم فقیر و خالی از علم است... هنگامی که از ورای آن پرده امری بر قلبم ظهور میکند به امتثال آن مبادرت ورزیده مطابق حدی که مقرر شده به تالیف آن میپردازم." از ابن عربی نقل است که چون او این کتاب را بدون مراجعه به هیچ کتاب دیگری تالیف کرد، آن را به مدت یک سال بر بام کعبه گذاشت و پس از یک سال هیچ برگی از آن تر نشده بود و باد هیچ صفحهای را پراکنده نکرده بود. آنگاه اجازهٔ استنساخ به دیگران داد. تحقیقات اخیر: در سالهای اخیر، نگاه محقّقین متوجه فتوحاتْ شده است که در چاپ جدیدش به ۱۵۰۰۰ صفحه بالغ میگردد؛ با این وجود تا سال ۲۰۰۸م کمتر از ده درصد آن به زبانهای غربی ترجمه شده است و همینقدر هم به اندازهای بسنده، شرح و تفسیر نشده است. تاکنون فقط معدودی از متخصّصین مدعی شدهاند که تمامی فتوحات را خواندهاند. تحلیل و توضیح یک صفحه از فتوحات، چند صفحه متن عربی را طلب میکند و اگر ترجمه چنین متنی به زبانهای غربی منظور باشد؛ این وظیفه بسیار بغرنجتر میگردد. از جمله تحقیقات اخیر میتوان به مقاله ویلیام چیتیک با عنوان «دو فصل از فتوحات مکیه» (۱۹۹۸) و نیز مقالهای از جیمز وینستون موریس با نام «درآمدی بر فتوحات مکیه» (۱۹۹۸) به زبان انگلیسی اشاره نمود. نسخه شناسی: فتوحات مکیه ابتدا در ۱۹۱۱م در قاهره به طبع رسیده و به عقیده ویلیام چیتیک از استانداردهای بالای کتابهایی که در شرق به چاپ رسیده، برخوردار است و انتشارات "دار صادر" بیروت در لبنان، مجدداً آن را بدون ذکر تاریخِ طبع، در حدود ۱۹۷۰ تجدید چاپ نموده است. بهعلاوه، چاپ دیگری از "فتوحات" به اهتمام عثمان یحیی با "بسطی اعجابانگیز" و "هدیهای بزرگ برای دانشمندان" به انجام رسیده است که متأسفانه فقط ۱۰ جلد از ۳۷ مجلد پیشبینی شده آن بیرون آمده است.و انتشار مابقی مجلدات به فتوای علمای عربستان و مصر، متوقف و در بوته تعویق مانده است. دامنه مخالفت با آثار ابن عربی و از جمله "فتوحات مکیه تا قرن بیستم نیز امتداد یافت. چنانچه، مجلس عوام مصر، دستور داد تا "فتوحات مکیه" را از کتابفروشیها جمعآوری کنند. گرچه این حکم در مراحل بعدی مُلغی گشت.نسخهای که عثمان یحیی برای تصحیح در اختیار داشته، همان نسخه اصلی است که ابنعربی به خط خود نوشته است امروزه صدها نسخه خطی از فتوحات مکیه در کتابخانههای مختلف جهان موجود است که مهمترین آنها نسخهای است به خط مؤلف که در کتابخانه قونیه نگهداری میشود.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ابن عربی
نویسنده :
ابن عربی؛ تحقیق و مقدمه: عثمان یحیی؛ ویرایش: ابراهیم مدکور
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://www.books4arab.com/2015/10/pdf_802.html
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
عنوان کامل کتاب: الفتوحات المکیة فی معرفة أسرار المالکیة والملکیة می باشد.
کتاب فتوحات مکیه، بزرگترین اثر ابن عربی و دائرة المعارف عظیم عرفانی است. این کتاب به پانصد و شصت باب تقسیم شده است. اصول عرفان و تصوف، معرفی شخصیت های عرفانی گذشته و حال غرب و شرق، دانش های مخصوص اهل سلوک، مراحل و منازل سلوک، معرفی انبیا و سلوک عرفانی آنان، مسائل مختلف دینی اعم از فقه و حدیث، تأویل گسترده آیات قرآن و در نهایت تجربه ها و احوال روحانی خود را در این مجموعه ثبت کرده است. ابن عربی ادعا دارد که نوشتن این کتاب نه ارادی که به واسطه الهام فرشته و با الهام او نوشته شده است.
سید حسین نصر درباره این کتاب می نویسد:
«فتوحات علاوه بر معتقدات تصوف، از زندگی و اقوال متصوفان قدیم تر، عقاید جهان شناختی از اصل هرمسی یا نو افلاطونی که وارد الهیات تصوف شده، علوم باطنی همچون جفر، رموز و تمثیلات کیمیایی و احکام نجومی و در واقع از هر چیز دیگری که رنگ باطنی داشته و به صورتی در طرز تصور اسلامی نسبت به اشیاء پیدا کرده، بحث شده است. به این ترتیب کتاب فتوحات پیوسته مرجعی برای علوم باطنی بوده و توسط نسل های متوالی متصوفانه مورد مطالعه و تفسیر واقع شده و رساله هایی در آن باره نوشته اند که در واقع تفسیرهایی است بر تار و پودهایی که با آن فرش فتوحات بافته شده است».
کتاب فتوحات مکیه ابن عربی چاپ های متعددی دارد که از همه مهم تر در چهار مجلد بزرگ است. این کتاب شروحی نیز دارد که عموماً حواشی ای است که بر برخی از مطالب آن نوشته شده است. شروع نگارش آن همان گونه که از نام و معنایش پیداست در مکه و به سال 599ق آغاز شده، یعنی هنگامی که ابن عربی سی و نه ساله بوده و این اثر به مرور ایام تا دو سال پیش از مرگش ادامه یافته است. یعنی ختم آن به سال 636ق صورت گرفته است و لذا نگارش آن سی و هفت سال زمان برده است.
کتاب فتوحات ابن عربی را امام شعرانی (از متصوفان اهل سنت متوفی به سال 937ق) تلخیص نموده است. این کتاب بسیار مفصل، متضمن جمیع عقاید و معارف متصوفانه است و محتوی پانصد و شصت فصل است که شیخ در فصل 559 کتاب، خود خلاصه ای از مندرجات تمام کتاب را آورده است.
توضیحات فیزیکی اثر :
8099 صفحه
توضیحات اضافی :
کتاب فتوحات مکیه، تألیف بلندآوازه ترین عارف جهان اسلام محیی الدین عربی است. در خطبه کتاب عنوان کامل آن چنین آمده است «الفتوحات المکیة فی معرفة الأسرار المالکیة و الملکیة». انتخاب نام: انتخاب این نام از آن جهت است که کتاب دربردارنده مجموعه اى از مکاشفات غیبى مؤلف در مکه معظمه و در هنگام طواف بیت الله الحرام و عکوف در بارگاه الهى است. چنانکه مى گوید: «و سمیتها رسالة الفتوحات المکیة فی معرفة الأسرار المالکیة و الملکیة إذ کان الأغلب فیما أودعت هذه الرسالة ما فتح الله به علی عند طوافی ببیته المکرم أو قعودی مراقبا له بحرمه الشریف المعظم. » مؤلف: مؤلف کتاب، عارف نامدار «ابوبکر محمد بن على بن محمد بن احمد بن عبدالله بن حاتم طایی » مکنى به ابن عربى و ملقب به محیى الدین (۶۳۸-۵۶۰ ه. ق) است و موضوع آن عرفان و به خصوص عرفان نظری است، هر چند در این کتاب آموزه هاى فراوانى از علوم مختلف گرد آمده و از این جهت به آن عنوان دایرة المعارف داده اند اما همه این آموزه ها در راستاى غرض اصلى کتاب که تبیین اصول اساسى عرفان نظرى و بیان منازل و مقامات در سیر و سلوک عرفانى است قرار گرفته است و لذا این کتاب یکى از مبسوط ترین و بهترین منابع عرفانى به شمار مى رود. انگیزه تألیف: ابن عربى در مورد انگیزه تألیف فتوحات مى گوید: «پس از این که در تونس از ولى خود ابومحمد عبد العزیز (ابو محمد بن ابى بکر قرشى از عارفان بزرگ آن دیار) جدا شدم و به قصد زیارت خانه خدا به سمت مکه عزیمت نمودم، در مکه خداوند در خاطرم افکند تا فنون معارفى را که در غیبت خود تحصیل نموده بودم به ولى خود بشناسانم و از جواهر علومى که به آن دست یافته بودم به او هدیه نمایم لذا این رساله را براى او و همه یاران پاک و برگزیده و صوفیان حقیقتجو و نیز براى دوستمان عبدالله بدر حبشى تألیف نمودم. » بنابراین، هر چند ارادت ابن عربى به عارف بزرگ ابو محمد عبد العزیز محرک او در تألیف کتاب بوده، اما به این نکته نیز اشاره نموده که کتاب پاسخى است به نیاز کسانى که با ضمیرى پاک، جویاى حقیقت و در پى نیل به واقعیت اند. آغاز و انجام تألیف: ابن عربى -چنانکه خود تصریح نموده- فتوحات را در دو نسخه نوشته است. نسخه اول در سال ۵۹۹ ه. ق در مکه مکرمه آغاز و در سال ۶۲۹ ه. ق در دمشق به پایان رسیده و نسخه دوم، در سال ۶۳۲ ه. ق آغاز و در سال ۶۳۴ به انجام رسیده است. دستنوشتها و چاپها: همانطور که اشاره شد کتاب فتوحات در دو نسخه توسط مؤلف آن نوشته شده است که در نسخه دوم بسیارى از مطالب موجود در نسخه اول حذف و مطالب دیگرى به آن افزوده شده است ، نسخه خطى موجود به خط مؤلف همان نسخه دوم است و نسخه اول نیز به خط یکى از پیروان او که در زمان حیات مؤلف نوشته است موجود مى باشد. به دلیل توجه عالمان و عارفان به این کتاب، دستنوشت هاى متعددى از آن پدید آمده است تا آنجا که به گفته عثمان یحیى تنها در کتابخانه سلیمانیه در استانبول بیش از یکصد نسخه خطى از فتوحات موجود مى باشد. کثرت نسخ خطى هر چند انتساب کتاب را به ابن عربى قطعى مى سازد اما احتمال تحریف را نیز در آنها تقویت مى کند، اگر آنچه شعرانی درباره کتاب فتوحات گفته است صحیح باشد، متعجب مى شویم که چه مقدار از این مهمترین کتاب ابن عربى از آن اوست و چه مقدار از آن منسوب به اوست. شعرانى مى گوید هنگامى که درصدد تلخیص کتاب فتوحات برآمد با عباراتى مواجه گردید که به گمان او با عقاید مسلم کافه مسلمین تعارض داشت او پس از اندکى شک و تردید آنها را حذف کرد و روزى این مطالب را با شیخ شمس الدین (متوفاى سال ۹۵۵ ه. ق) که نسخه اى از فتوحات را به خط خود نوشته و با نسخه مؤلف در قونیه مقابله کرده بود در میان گذاشت و پس از خواندن آن دریافت که هیچ یک از عباراتى که وى حذف کرده بود، در آن نسخه موجود نیست. شعرانى نقل مى کند که براى وى مسلم گردید که نسخه هاى فتوحات که در زمان وى در مصر رواج داشت، شامل قسمتهایى مى شد که به نام مؤلف جعل شده بود و در مورد کتاب فصوص و دیگر آثار وى نیز چنین کارى صورت گرفته بود. [۱] [۲] [۳] عثمان یحیى اولین ناشر فتوحات را امیر عبدالقادر جزایرى دانسته و همو نیز مى گوید که فتوحات تا سال ۱۳۲۹ه. ق سه بار در قاهره انتشار یافت. این کتاب بارها به صورت افست و بدون تحقیق فنى چاپ شد، تا این که به مناسبت هشتصدمین سال تولد ابن عربی به درخواست گروه فلسفه و علوم اجتماعى شوراى عالى حمایت از فنون و ادبیات و علوم اجتماعى در مصر و با تأیید این شورا و با همکارى بخش تاریخ ادیان انجمن عالى تحقیقات در سوربن فرانسه و شوراى عالى فرهنگ مصر به شکلى فنى و با تحقیقى شایسته و تبویبى مناسب و فهرستهایى ارزشمند به چاپ رسید. آنچه از این چاپ در اختیار است ۱۴ مجلد است که مشتمل بر ۱۰۶ جزء و ۱۶۱ باب از مجموع ۵۶۰ باب مى باشد. و چنانکه محقق کتاب «دکتر عثمان یحیى» گفته است مباحث کتاب مطابق تقسیم بندى مؤلف در نسخه دوم فتوحات تنظیم شده که بر اساس آن مطالب کتاب به اسفار و اجزاء و ابواب تقسیم شده است و در مقدمه هر یک از اسفار، چکیده اى از مطالب آن عرضه شده و هر سفر به چندین فهرست از قبیل آیات قرآنى، احادیث ، امثال و حکم، اشعار، شرح حال خودنوشت (آنچه ابن عربى از زندگى خود در آن جلد گزارش کرده زیر عنوان السیرة الذاتیة آمده است)، اصطلاحات عرفانى و... مزین گشته است. با توجه به این که تحقیق کتاب بر اساس چهار نسخه مهم (یعنى نسخه خطى قونیه که در واقع نسخه دوم کتاب به قلم محیى الدین است و نسخه خطى بایزید که بر اساس نسخه اول فتوحات نوشته شده و نسخه خطى فاتح به قلم اسماعیل بن سودکین از شاگردان ابن عربى و نسخه مطبوع در سال ۱۳۲۹ ه. ق در قاهره) صورت گرفته است، مىتوان این چاپ را نسخه اى کامل از فتوحات دانست که مطالب حذف شده از دستنوشت اول مؤلف و مطالب افزوده شده در دستنوشت دوم را در بر دارد. به دلیل اهمیت فتوحات در ارائه آراء و اندیشه هاى ابن عربى و به دلیل جایگاه ممتاز آن در تبیین اصول و مبانى عرفانى، از زمان تألیف تا کنون توجه بسیارى از عالمان به آن معطوف گشته است گروهى با نسخه بردارى از آن و یا نوشتن شرح و تعلیقه و ترجمه و تلخیص و تکمله و گروهى با نقد و ایراد و اشکال، احساس خود را نسبت به این کتاب ابراز نموده اند. متأسفانه فهرست جامعى از این آثار در اختیار نیست و آنچه اجمالا مى توان گفت این است که فتوحات به زبانهاى فارسى و ترکى و نیز بخشى از آن توسط پرفسور کربن به فرانسه ترجمه شده است. شروح متعددى نیز بر آن نوشته شده که بسیارى از آنها به صورت مخطوط در کتابخانه هاى استانبول موجود است. عبدالوهاب بن احمد شعرانی (متوفاى ۹۷۳ ه. ق) آن را در کتابى تحت عنوان «لواقح الأنوار القدسیة المنتقاة من الفتوحات المکیة» تلخیص نموده و این کتاب را نیز در کتابى دیگر با نام «الکبریت الأحمر من علوم الشیخ الأکبر» مختصر ساخته است. محیى الدین الطغمى علاوه بر تألیف کتابى در دو جلد تحت عنوان «تکملة الفتوحات المکیة» معروف به «عروش الحقائق فی رفع البلاء عن الخلائق» کتابى نیز با عنوان مختصر الفتوحات المکیة تألیف نموده است. اهمیت فتوحات: موقعیت علمى و اهمیت فتوحات را مى توان چنین بیان نمود: ۱- حاصل و نتیجه تلاش علمى و عرفانى ابن عربى را که در مجموعه اى از تألیفات او از کتابها و رساله ها پراکنده است، در این کتاب مى توان مشاهده نمود، کتابى که مؤلف آن حدود سى سال جهت پدید آوردنش تلاش نمود و حاصل فکر و تحقیق و کشف و شهود خود را در آن به ودیعه نهاد. ۲- فتوحات، دایرة المعارفى است که در آن معارف اسلامى در ابعاد مختلفش از قرآن و حدیث و فقه و کلام و تفسیر و تاریخ و ادبیات و آداب سلوک و تأملات و مکاشفات با صبغه اى عرفانى عرضه شده است. ۳- مجموعه اى است بى بدیل از مهمترین مسائل عرفان عملى از مراحل ، منازل و مقامات سیر و سلوک و حالات و مقامات اقطاب و ابدال و اولیا و مباحث عرفان نظرى از وحدت وجود و ولایت و انسان کامل و مراتب تجلیات اسماء و صفات حق و... ۴- کتابى است بسیار تاثیرگذار در تحول فکر و اندیشه در جهان اسلام ، که نمونه هایى از این تأثیر را در حوزه هاى عرفانى و خانقاهى و ادبى به خصوص شعر و فلسفى به ویژه حکمت متعالیه شاهدیم. ابواب و فصول کتاب: بر اساس فهرستى که ابن عربى در جزء دوم از سفر اول آورده است، کتاب به ۶۰ فصل و هر فصل به ابوابى تقسیم شده و مجموع ابواب ۵۶۰ باب است. عناوین فصول و تعداد ابواب هر فصل به شرح زیر است: فصل اول در معارف با ۷۳ باب فصل دوم در معاملات با ۱۱۶ باب فصل سوم در احوال با ۸۰ باب فصل چهارم در منازل با ۱۱۴ باب فصل پنجم در منازلات با ۷۸ باب فصل ششم در مقامات با ۹۹ باب علاوه بر این، تقسیم دیگرى نیز در کتاب مشاهده مى شود که طبق آن کتاب به اسفار و اجزایى تقسیم شده است. در پایان باب ۵۵۹ یعنى قبل از آخرین باب چنین آمده است: «انتهى الباب بانتهاء المجلدة الخامسة و الثلاثین من هذا الکتاب» که با احتساب آخرین باب از کتاب، اسفار و مجلدات آن به ۳۶ سفر بالغ مى شود. ابن عربى در باب ۸۸ در مورد ترتیب فتوحات مى گوید: «فإنا ما قصدنا هذا الترتیب عن اختیار، و لو کان -ترتیب الکتاب- عن نظر فکری لم یکن -هذا الباب- هذا موضعه فی ترتیب الحکمة فأشبه آیة قوله تعالى «حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى» بین آیات طلاق و نکاح و عدة وفاة یتقدمها و یتأخرها... فالله تعالى رتب على یدنا هذا الترتیب، فترکناه و لم ندخل فیه برأینا و لا بعقولنا». [۴] پانویس: ۱. تاریخ فلسفه در اسلام، شریف، ج۱، ص۵۶۴. ۲.الیواقیت و الجواهر، ص۳. ۳.کشف الظنون، ج۲، ص۱۲۳۹. ۴.فتوحات، تصحیح دکتر عثمان یحیى، ج۱۳، ص۴۵۰.
نوع منبع :
کتاب
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
دوم
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت