جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ايمان فرعون لموسي عليه السلام
نویسنده:
ابن عربي، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
روح القدس في محاسبة النفس ومعه المبادی والغایات فیما تتضمّنه حروف المعجم من العجائب والآیات
نویسنده:
ابن عربی؛ قراه وعلق علیه: محمود بیجو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
دار البیرونی,
روح القدس فى مناصحة النفس
نویسنده:
ابن عربی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
شرح كتاب خلع النعلين للشيخ الأكبر محيي الدين ابن عربي الحاتمي
نویسنده:
محمد الأمراني
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
مراکش: مؤسسة آفاق للدراسات والنشر والاتصال,
فصوص الحکم
عنوان :
نویسنده:
محی الدین ابن عربی؛ مصحح ابوالعلاء عفیفی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب العربی,
چکیده :
کتاب فصوص یا «فصوص‌الحکم» اثر شیخ اکبر ابن عربی از کتب مشهور تصوف و عرفان نظری است. فصوص جمع واژه «فَصّ» به معنای نگین است و فصوص‌الحکم نگین‌های حکمت معنا می‌دهد. محمد بن احمد، محیی الدین بن عربی از اولاد عبداللّه بن حاتم، برادر «عدى بن حاتم» از صحابه بزرگوار، در شب ۷ ماه رمضان ۵۶۰ ه.ق، برابر با ۲۸ ژوئیه ۱۱۶۵.م، در بلده‌ی «مرسیه» از بلاد اندلس متولد شد. معروف‌ترین لقب او در بین پیروانش، «الشیخ الاکبر» است. دو اثر فتوحات مکیه و فصوص الحکم او مشهور است و او را پدر عرفان نظری خوانده اند. او بعد از هشتاد سال ریاضت و تألیف، در شب ۲۸ ربیع الاخر سال ۶۳۸ ه. برابر با ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ م. در شهر دمشق از دنیا رفت. محی الدین در آغاز فصوص تصریح می کند که در رؤیا پیامبر فصوص الحکم را به او عطا کرد و به وی امر فرمود که این کتاب را به مردم عرضه کند. علامه حسن زاده آملی در توصیف این کتاب گوید: «فصوص‌ الحکم‌ شیخ اکبر محیى الدین طائى حاتمى بیست و هفت فص است و هر فصّ آن به نام یکى از انسانهاى کامل که از هر یک تعبیر به کلمه شده است، و در هر فص سلطان و محور بحث یکى از امّهات و اصول معارف مهمّ و اصیل عرفانى قرآنى است. و آن بیست و هفت انسان فصوص که به نام هر یک فصّى جداگانه است بیست و سه نفر آنها از انبیاى یاد شده در قرآن کریم‌اند که یسع و ذو الکفل در آن نیامده‌اند، و چهار انسان کامل دیگر به نامهاى شیث و عزیر و لقمان و خالد علیهم السّلام‌اند به نام هر یک فصّ مستقل است.»
الوصايا
عنوان :
نویسنده:
إبن عربي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
كتاب الحجب [ت: سعيد عبدالفتاح]
نویسنده:
محی‌الدین ابن عربی؛ تحقیق: سعيد عبدالفتاح
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مکتبة الثقافة الدينية,
چکیده :
کتاب الحجب، اثر عرفانی محی‌الدین ابن عربی است که در بیان موانع منطبع در دل سالک که مانع میان وی و معشوق است؛ نوشته شده است. این حجاب‌ها مخالف با گوهر نفس بوده و با وی مشابهات و مناسبت نداشته است اما ازآنجاکه منازل سایرین غیرمتناهی است هرقدر که بالاتر می‌رویم این موانع لطیف‌تر شده و خود را کمال نشان می‌دهند و در جان سالک ریشه می‌دوانند؛ مؤلف گران‌قدر این حجاب‌ها در افق اعلای انسانیت به رصد نشسته و اثری بی‌بدیل را به یادگار گذاشته است. کتاب الحجب، اثر عرفانی محی‌الدین ابن عربی است که در بیان موانع منطبع در دل سالک که مانع میان وی و معشوق است؛ نوشته شده است. این حجاب‌ها مخالف با گوهر نفس بوده و با وی مشابهات و مناسبت نداشته است اما ازآنجاکه منازل سایرین غیرمتناهی است هرقدر که بالاتر می‌رویم این موانع لطیف‌تر شده و خود را کمال نشان می‌دهند و در جان سالک ریشه می‌دوانند؛ مؤلف گران‌قدر این حجاب‌ها در افق اعلای انسانیت به رصد نشسته و اثری بی‌بدیل را به یادگار گذاشته است. وی در این کتاب از انواع حجاب‌ها و پرده‌ها، و ارتباط آن‌ها با یکدیگر سخن گفته است و مطالبی را عرضه می‌کند که تاکنون کمتر از آن‌ها در کتابی سخن رفته است. مؤلف حجاب را عبارت از توقف و یک امر عدمی می‌داند و می‌گوید وقوف با خلق حجاب تو از حق است و وقوف با حق حجاب تو از خلق. ابن عربی محبت را اساس و پایه وجود اشیاء و مراتب و مقامات آن‌ها می‌داند که حق متعال کاملش را به سرور آفریدگان محمد(ص) اعطا فرمود و هر موجودی را از آن به قدر ظرفیت بهره‌ای است اما با اینکه بالاترین مقامات محبت است ولی وقوف در آن، حجاب است. ایشان با قبول آنکه طلب وصال، ذاتی حب است و فراق، عرضی، کمال را در دوست داشتن محبوب می‌داند نه در وصال و فراق. قابل‌توجه آنکه این رساله با محبت آغاز و با محبت به پایان می‌رسد. اما مهم‌ترین بخش این رساله یافتن حجاب‌ها و ذکر چرایی حجابیت آن‌ها است که خلاصه آن بدین شرح است. حجاب‌ها وجه حجاب بودن: خلوت و جلوت......محبوب وی خود خلوت و جلوت است نه حق انصاف خواستن...... از اوصاف ملامتیه‌ است صحو...... پاسخ ندادن به ندایی که مقتضای معرفت او نیست وحدانیت...... مشغول شدن به مراتب دو گانه و سه گانه أسمای واحد اتحاد...... نابودی و فنای چیزی را می‌خواهد که فانی نیست. حجاب با توحید افعال......مشغول شدن به دانستن در مقام دیدن شوق......آزمندی دل است به‌سوی غایب، پس خود را در آن هنگام در حجاب بیند. شهود حجاب مشهود است......حسرت خوردن سالک از بیرون رفتن شاهد مشغول شدن به ادب نگاه‌داشتن به هنگام پرده کشی از شهود، خود حجاب است. هیبت...... مانع مشاهده قلب در بساط مشاهده می‌گردد. نگه‌داشتن سرّ......جز با مفارقت و جدایی به دست نمی‌آید. رؤیت......خواهان علم و نظر است و حقیقت را آن‌سان که هست در نمی‌یابد. کون...... مشتاق عدم است. سکون...... ثبوت معارض تصریف حقیقی و دائمی هستی است. قلق......ازسطوات شوق است که حجاب بودن آن گذشت. انبعاث......مشروط دانستن فتح به در زدن و طلب را در دستور کار آوردن. فترت...... گرمی طلب و عزم به مقصد را در سالک سرد می‌کند. صلصلة الجرس......حجاب تناسب کلی است. قرب......در او مشاهده بقاء رسم است. رجوع......در او مفارقت عین است. تقارب اوصاف از اوصاف......چه در آن ازدیاد نگرانی و هیجان است. مراسلة......در او طلب عطوفت است و در این طلب، لذت یافتنی است. تلوین......موجب جمع اضداد است و لازمه آن تردد در احوال است. بازگشت از بسط به‌سوی قبض......چون در او لذت نفس است. یاد کردن خویشتن به مقامی که اقتضای محبت می‌کند......وی مدعی است. کتمان محبت......چرا که این کتمان دلیل بر عدم استحکام سلطان محبت است. علت‌ها......چرا که علت‌ها در منازل به‌سوی معشوق را از جهت علت دیدن است. روح قدسی......جنگیدن روح قدسی با نفس طبیعی مانع شکوفایی وجه حقانی نفس طبیعی می‌شود. عارف مردود......چون از این توجه به عالم حس متالم و مغموم است. مخالفت......چون حالی است مناقض با محبت هر چند از مقتضیات آن است. کتاب الحجب که در پیش رو دارید به تصحیح سعید عبدالفتاح این تصحیح در میان چاپ‌های مختلف این رساله که نگارنده بدان دست یازیده اولین تصحیح و بهترین آن است. ایشان در یک مقدمه علمی حجاب را در لغت عرب و در قرآن کریم و روایات و در اصطلاح اهل الله مورد واکاوی قرار داده و بعد به تذکره مؤلف با ارائه فهرستی از منابع اصیلی که از ترجمه ابن عربی سخن گفته‌اند، پرداخته است. سپس به نسخه‌شناسی تفصیلی سه نسخه استفاده شده در این تصحیح پرداخته است و منهج تحقیقی خود را بدان ضمیمه کرده است. محقق در پاورقی‌ها به امور زیر پرداخته است: آدرس دهی آیات و روایات، تحقیق گسترده در منابع احادیث، معنی کردن مصطلحات، ترجمه مختصری از اعلام، بیان اختلاف نسخ. ایشان در پایان رساله باب سیصد و پنجاهم فتوحات مکیه را ضمیمه رساله کرده است. این باب که بر بنیان حدیث نبوی ان لله سبعین الف حجابا من نور و ظلمة لو کشفها لاحترقت سبحات وجهه ما امتد إلیه بصره من خلقه برگزار شده؛ به‌منظور مزید توضیح بحث از حجب ملحق شده است. ‌ این تصحیح دارای شش فهرست فنی می‌باشد. این رساله اخیراً توسط آقای گل بابا سعیدی ترجمه و شرح شده است و با نام حجاب هستی از سوی انتشارات شفیعی چاپ شده است.
كتاب الحجب [ت: الکیّالی]
نویسنده:
إبن عربي؛ اعتنی به: عاصم ابراهیم الکیّالی الحسینی الشاذلی الدرقاوی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
عنقاء مغرب في ختم الأولياء وشمس المغرب
نویسنده:
محي الدين ابن العربي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
عنقاء مغرب في معرفه ختم الاولياء و شمس المغرب [مخطوط]
نویسنده:
ابن عربي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :