چکیده :
ترجمه ماشینی :
nucci و turiel (1993) نشان داده اند که مسیحیان و یهودیان محافظه کار مسائل اخلاقی را از نظر عدالت، حقوق و ملاحظات رفاه انسانی قضاوت می کنند و در استدلال اخلاقی خود صرفاً بر احکام دینی تکیه نمی کنند.
هدف از این مطالعه بررسی این بود که آیا استدلال اخلاقی مسلمانان ترک نیز نسبتاً مستقل از دستورات مذهبی است یا خیر.
این مطالعه با استفاده از نظریه دامنه توریل (1983)، شباهتها و تفاوتها را در استدلال ترکهای مذهبیتر و کمتر مذهبیتر در مورد مسائل اخلاقی مختلفی که قرآن به آنها اشاره کرده است (پدری که دخترش را مجبور میکند بدون تأیید صریح او با کسی ازدواج کند، بررسی کرد.
سقط جنین، همجنسگرایی، زنا، شهادت دروغ در دادگاه، تعدد زوجات).
این مطالعه همچنین بررسی کرد که آیا مسلمانان ترکیه رفتارهای مضر و ناعادلانه [مانند نقض حقوق دیگران، آسیب رساندن به دیگران (از نظر جسمی یا روانی)] را که در اسلام گناهان کبیره تلقی میشوند (5:8) (هاشمی، 2002) را با بهترین رفتار خداوند مرتبط میدانند.
مجازات شدید.
این مطالعه شامل 49 دانشجوی ترک مذهبی کمتر (20 مرد و 29 زن) و 49 دانشجوی ترک مذهبی بیشتر (23 مرد و 26 زن)، 18 سال یا بیشتر بود.
شرکت کنندگان یک پرسشنامه خود گزارشی حاوی شش داستان را تکمیل کردند.
نتایج با استفاده از ترکیبی از تکنیکهای chi-square و anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها تا حد زیادی از گزاره نظریه دامنه (توریل، 1983) حمایت می کند که همه افراد از استدلال اخلاقی استفاده می کنند که تا حدی مبتنی بر عدالت و نگرانی های حقوقی است، حتی افراد بسیار مذهبی.
استدلال بیشتر شرکت کنندگان مذهبی بین نگرانی های اخلاقی و مذهبی آمیخته بود.
هنگام بررسی اجبار دختر به ازدواج یا تعدد زوجات، نگرانی های اخلاقی بر استدلال آنها غالب بود، در حالی که ملاحظات مذهبی بر استدلال آنها فقط برای موضوع همجنسگرایی غالب بود.
اکثریت شرکت کنندگان کمتر مذهبی، مسائل را از نظر عدالت، حقوق و ملاحظات رفاه انسانی قضاوت می کردند، نه بر اساس احکام دینی.
همچنین اکثر شرکت کنندگان بیان کردند که خداوند بیشتر کسانی را که حقوق دیگران را تجاوز می کنند و به دیگران آسیب می رسانند مجازات می کند.
این نشان می دهد که مسلمانان ترکیه به طور مداوم به اصول عدالت، حقوق و رفاه هنگام در نظر گرفتن مسائل اخلاقی، صرف نظر از جهت گیری مذهبی، اهمیت می دهند.
nucci and turiel (1993) have demonstrated that conservative christians and jews judge moral issues in terms of justice, rights, and human welfare considerations, and do not solely rely on religious precepts in their moral reasoning.
the purpose of this study was to examine whether turkish muslims' moral reasoning is also relatively independent of religious prescriptions.
using turiel's (1983) domain theory, the study investigated similarities and differences in the reasoning of more religious and less religious turks on a variety of moral issues addressed by the qur'an (a father forcing his daughter to marry someone without her express approval, abortion, homosexuality, adultery, testifying falsely in court, polygamy).
the study also investigated whether turkish muslims associate harmful and unjust behaviors [e.g., violating others' rights, hurting others (physically or psychologically)], which are considered grave sins in islam (5:8) (hashmi, 2002), with god's most severe punishment.
the study included 49 less religious turkish students (20 males 29 females) and 49 more religious turkish students (23 males 26 females), 18 years of age or older.
participants completed a self-report questionnaire containing six stories.
results were analyzed using a combination of chi-square and anova techniques.
findings largely supported the proposition of domain theory (turiel, 1983) that all individuals use moral reasoning that is in part based on justice and rights concerns, even highly religious individuals.
the reasoning of more religious participants was mixed between moral and religious concerns.
moral concerns dominated their reasoning when considering forcing a daughter to marry or polygamy, while religious considerations dominated their reasoning for the issue of homosexuality only.
the majority of less religious participants judged the issues in terms of justice, rights, and human welfare considerations, rather than on religious precepts.
also, the majority of all participants indicated that god punishes most those who violate others' rights and who harm others.
this suggests that turkish muslims consistently value principles of justice, rights and welfare when considering moral issues, regardless of religious orientation.