اشتباه پيامبر(ص)! | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اشتباه پيامبر(ص)!
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اشتباه پيامبر(ص)!
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبر اسلام
سوال:
ما در سيره پيامبر گاها ميبيبم که عملي از ايشان سر ميزند که مقبول خدا و قرآن نيست و از طريق آيات قرآني آن رفتار اصلاح ميشود مثل:در جنگ احد حمزه عموي پيامبر کشته ميشود و او را مثله ميکنند پيامبرعصباني شده و ميفرمايد اگر به آنان دست يابم سي نفرشان را مثله خواهم کرد که بلا فاصله وحي ايشان را منع ميکنند و يا در مواردي ديگر . چگونه است که پيامبر بعنوان موسس دين اسلام در تصميماتشان و گفتارشان دچار خطا و اشتباه ميشوند ولي امامان بعنوان مروج دين نبوي از اين عصمت برخوردارند ؟
پاسخ تفصیلی:
از نظر ما هم پيامبر و هم امامان اهل بيت (ع) از عصمت برخوردارند و آنچه در قرآن وجود دارد هرگز نافي عصمت آنحضرت نيست . اما در رابطه با مساله مثله كردن كشته هاي قريش ابتدابه جریان تاریخی و روائی پرسش فوق سری میزنیم.دربرخی روایات میخوانیم که در جنگ احد وقتی وضع دردناک شهادت عمویش حمزه بن عبدالمطلب رادیدکه دشمن به کشتن اوقناعت نکرده بلکه سینه و پهلوی اورابا قساوت تمام دریده و کبد و یا قلب و جگر اورا بیرون کشیده است و گوش و بینی اورا قطع نموده بسیارمنقلب و عصبانی شد و فرمود:خدايا حمدازآن توست و شکایت به تو می آورم و تو در برابرآنچه میبینم یارومددکار مائی. سپس فرمود:اگرمن برآنها چیره شوم آنهارا مثله می کنم آنهارا مثله می کنم آنهارا مثله می کنم.
(تفسیرنمونه مکارم شیرازی دارالکتاب السلامیه 1370ج11ص458)
درروایت دیگری نيز اين مساله به گونه هاي ديگر نقل شده است .همچنين در برخي از آنها اين مطلب به پیامبر ودر برخي ديگر به مسلمانان نسبت داده شده است .بنابر اين:
اولا. اصل این نسبت به پیامبر اکر(ص)ثابت نیست و روايات موجود هم داراي تشتت مضموني است و هم اعتبار سندی ندارد.
ثانيا قرآن چنين مطلبي را گزارش نكرده است , بلكه صرفا دستور العملهايي را صادر كرده است كه هرگز رفتاري مغاير آنها از پيامبر ديده نشده است.
ثالثا. تحقيقات جديد در قرآن پژوهي از طريق سير نزولي قرآن، نشان مي دهد كه:
«سوره نحل از سوره هاي مكي و در ترتيب مصحف ابن عباس در رديف شماره 70 قرار دارد و جنگ احد در سال چهارم هجرت اتفاق افتاد؛ بنابراين آيات فوق مربوط به آن است كه هرگز تجاوز نكنند و آنها را بر شكيبايي تشويق كرد.» (عبدالكريم بهجت پور، همگام با وحي، نخستين تفسير جامع شيعي به ترتيب نزول قرآن، ج 1، ص 58، قم: سبط النبي(ع
P>بنابراين اين آيات هيچ ربطي به جنگ احد ندارد و مسئله مثله كردن در شأن نزول اين آيه در جنگ احد، افسانه اي بيش نيست.
رابعا: اين سخنان هرگز با خوي کريمانه پيامبر و آنچه قرآن از آن حضرت به عنوان اسوه در مکارم اخلاقي ذکر مي کند سازگاري ندارد.
شايد تصور شود كه اخلاق عاليه پيامبر مربوط به شرايط عادي بوده است و ربطي به ميدان جنگ ندارد. در اين باره بايد گفت يكي از برجسته ترين اوضاع نشانگر اخلاق نبوي (ص)همان ميادين نبرد است . در اينجا بخش كوچكي از اخلاقيات جنگي پيامبر را از مقاله صلح و جنگ در اسلام نقل مي كنيم تا ببينيم اساسا چنان نسبتهايي با چنين شخصيتي تا چه اندازه همخواني دارد.
اخلاق جنگي پيامبر(ص)
عفو و گذشت پيامبر(ص) و رفتار اخلاقي و عاطفي آن حضرت در جنگ با سرسختترين دشمنان كينهتوزش، چنان است كه همه را به شگفتي واميدارد. آنچه در ذيل ميآيد نمونههايي از اين دست ميباشد:
1. در جنگ حنين نه فقط اكثريت را بخشيد و اموال و اسيرانشان را برگرداند، بلكه مالك بن عوف رهبر هوازن را نيز عفو كرد و صد شتر به او داد و بعد از اينكه مالك اسلام آورد، پيامبر(ص) او را به رهبري مسلمانان هوازن (و بنيسعد) كه به نوشته ابنهشام شش هزار نفر بودند، گمارد؛ و بنيسعد را به دليل اينكه از حليمه سعديه در كودكي شير خورده بود، بخشيد.33
2. در فتح مكه برخي از مسلمانان مانند سعد بن عباده در برابر كينهتوزيهاي 21 ساله قريش فرياد انتقام سر داده و شعار دادند امروز روز انتقام است ولي چون پيامبر اين سخن را بشنيد، فرمود بانگ برآوريد: امروز روز رحمت و بخشش است. سپس در برابر چشمان وحشتزده مردم مكه و سران جنگافروز فرمود: برويد همه آزاد هستيد و هيچ نگراني براي شما وجود ندارد.
3. حضرتش محروم كردن از آب آشاميدني و مسموم كردن آن را هرگز روا نميداشت. در جنگ خيبر وقتي به او پيشنهاد شد كه راه آب را به قلعه يهوديان ببندد يا آب آشاميدني آنها را مسموم كند، به شدت مخالفت كرد و انتشار سم در شهر دشمنان و به طور كلي در همه جا را نهي كرد.34
4. اسود راعي چوپان يهوديان بود، او هنگام محاصره خيبر مسلمان شد و همراه با گله گوسفندان يهوديان خيبر نزد مسلمانان آمد و به آنان پناهنده شد. پيامبر(ص) فرمود: گوسفندان امانت يهود پيش شماست، هر چند در حال جنگيم، ولي بايد آنها برگردانده شوند، اين عمل را پيامبر(ص) در برابر صدها سرباز گرسنه از ميان سپاهيان خود انجام داد.35
5. در جنگ خندق پس از مرگ عمرو بن عبدود به دست حضرت علي(ع)، نوفل بن عبدالله36 سردار ديگر مشركان، به خندق پرت شد و ابوسفيان از ترس تلافي پيامبر(ص) و مثله شدن جسد او به جاي جسد حمزه(ع)، مبلغ 10 هزار دينار يا درهم، براي پيامبر فرستاد تا جسد او را برگرداند. اما پيامبر(ص) هم پول و هم جسد را برگرداند و فرمود: ما پول مرده نميخوريم.37
6. پيامبر(ص) به هنگام جنگ ميفرمود: لا تقتلوا امراة ولا وليدا و لا شيخا ولا تحرقوا نخيلا ولا زرعا38 زنان و كودكان و پيران را نكشيد و درختان خرما و زراعتها را آتش نزنيد. از سفارشات آن حضرت است كه صومعهنشينان (عبادتكنندگان خدا) و فرستادگان و گروگانها را نكشيد و هر كس در خانه را به روي خود ببندد در امان است.
7. در جنگ احد پس از پيروزي مقدماتي، بر اثر بياحتياطي گروهي، پيامبر(ص) دچار شبيخون غافلگيرانه خالد بن وليد شد. در اين كارزار دندان مباركش با سنگ دشمن شكسته شد و صورتش مجروح و پر خون و ساقهايش به علت سقوط در چاهي كه در سر راهش كنده بودند، شكسته و مجروح شد. ولي وقتي به او گفتند درباره ستمگران قريش و دشمنان اسلام نفرين كند، فرمود: اني لم ابعث لعانا ولكن بعثت داعيا و رحمة؛ من بدگوي و نفرينكننده مبعوث نشدهام، بلكه به عنوان دعوتكننده و هدايتگر و صاحب رحمت برانگيخته شدهام، سپس دست به آسمان بلند كرد و گفت: اللهم اهد قومي فانهم لا يعلمون؛39 خدايا اين قوم را هدايت كن زيرا كوتهنظر و نادانند. او هر بار به دشمنان خود مهلت ميداد و برايشان دعا ميكرد كه هدايت شوند!
8. در جنگ ذاتالرقاع پيامبر(ص) زير درختي نشسته بود كه سيل ميان او و يارانش فاصله انداخت. مشركي او را تنها ديد. با خود گفت: الان او را ميكشم او آهسته بالاي سر پيامبر(ص) آمد و شمشير كشيد و مغرورانه گفت: چه كسي تو را نجات ميدهد؟ حضرت فرمود: خداي من و تو. ناگاه او از اسبش به زمين افتاد. پيامبر شمشير او را گرفت و فرمود: چه كسي تو را از دست من نجات ميدهد؟ آن مرد گفت: تو و كرمت! پيامبر(ص) او را رها كرد. مرد مهاجم گفت: به خدا سوگند تو بهتر از من و كريمتر از من هستي.40
9. پس از فتح خيبر، بلال به ناچار زن اسيري را از راهي كه از كنار كشتهها ميگذشت، عبور داده بود. پيامبر(ص) با لحن تندي به بلال فرمود: مگر رحم و عاطفه از شما برداشته شده است.41
10. در سال هفتم هجري و پيش از فتح مكه، شهر مكه دچار قحطي شد. پيامبر(ص) پانصد دينار طلا فرستاد تا آنرا به وسيله ابوسفيان، سهيل بن عمرو و صفوان كه هر سه از دشمنان سرسخت پيامبر(ص) بودند، ميان فقراي قريش (براي تهيه آذوقه و نان) تقسيم كنند. سهيل و صفوان نپذيرفتند ولي ابوسفيان پذيرفت و همه را تقسيم كرد.42
11. خواهر مرحب يهودي كه در خيبر كشته شده بود، پاچه مسموم گوسفندي را نزد پيامبر(ص) آورد. پيامبر(ص) پس از آگاهي از آن توطئه، هم آن زن و هم شخص تحريككننده او را عفو كرد.43 برخي مرگ پيامبر(ص) را چهل روز بعد از اين ماجرا نقل كرده و پيامبر(ص) را شهيد اين ماجرا دانستهاند.
امام علي بن ابيطالب(ع) نيز با تأسي از پيامبر(ص) به سربازان خود چنين دستور ميدهد: هرگز با دشمن جنگ را نياغازيد؛ مگر آنكه آنان بياغازند. فراريان را نكشيد، بر مجروحان متازيد، هتك حرمت و عورت نكنيد. از مثله كردن خودداري كنيد، وارد خانههاي آنان نشويد، به زنان يورش مبريد و كسي را دشنام ندهيد.44
نتيجه:
1) جهاد در اسلام مطلق نيست و شرايط متعددي دارد. بنابراين اگر ظاهر آياتي از قرآن مانند آيه: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ...؛45 اي پيامبر با كافران و منافقان پيكار نما و بر آنان سختگير به ظاهر مطلق بنمايد به وسيله آيات ديگري چون وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ؛46 و امثال آن مقيد ميشود. مراجعه به شأن و سبب نزول اين آيات نيز نشان ميدهد كه در رابطه با شرايط خاصي مانند تعرض و تهاجم مشركين و پيمانشكني كافران و همدستي آنان با مهاجمان نازل شده و هرگز در صدد بيان قاعدهاي كلي و مطلق نيست.
2) هيچيك از جنگهاي پيامبر در برابر كفار و مشركان به جهت كفر آنان نبوده و پيامبر اكرم(ص) كسي را صرفاً به جهت كفر و حتي شرك مستحق قتل ندانسته است. شاهد بر اين مطلب فراوان است؛ مانند اينكه در روايات از كشتن عدهاي از مشركين و كفار مانند: زنان، اطفال، پيرمردان، صومعهنشينان، بازرگانان، فرستادگان، گروگانها و كساني كه در خانه را به روي خود ببندند، نهي شده است.47 در حالي كه اگر ملاك قتل، كفر آنها باشد اينها نيز كافر هستند.48 در روايت است هنگام عبور رسول خدا(ص) نگاه حضرت به جنازه زني افتاد، فرمود: شايسته نبود با اين زن نبرد ميشد. از اين سخن فهميده ميشود علت تحريم قتل آن زن اين است كه در صف جنگجويان نبوده گر چه كافر بوده است.49
3) جهاد براي تحميل عقيده و اجبار در پذيرش دين در اسلام وجود ندارد، و اساساً پذيرش دين در اسلام اجباري و تحميلي نيست.
4) دين مبين اسلام بيش از هر مرام و آئيني براي حفظ امنيت، صلح، آرامش و همچنين سعادت و نيكبختي انسان اهتمام ميورزد؛ از همينرو نبرد را تنها در شرايط ضروري و در صورت ناكارآمدي روشهاي مسالمتآميز و در حداقل مجاز دانسته است. در عين حال صلحي كه اسلام به سوي آن فرا ميخواند صلح عادلانه و شرافتمندانه است و از سازشكاري همراه با اسارت و زبوني استقبال نميكند.
5) با توجه به اهميت والايي كه اسلام براي حفظ ارزشهاي عاليه انساني قائل است، در سختترين صحنههاي كارزار نيز رعايت ارزشها و اصول انساني را لازم دانسته و نه تنها در مقام نظر و تئوري، بلكه در عمل نيز به زيباترين شكلي آنها را به نمايش گذارده است.
33 ـ ق: حسني، علي اکبر، تاريخ تحليلي و سياسي اسلام، ج1، ص265، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ پنجم،1378.
34 ـ عاملي، وسايلالشيعه، باب جهاد، ج11، ق: همان، ص266.
35 ـ سيره ابن هشام، ج3، ص344.
36 ـ ابن سعد، طبقات، ج1، بحارالانوار، ج20، ص 204.
37 ـ بحارالانوار، ج20، ص205.
38 ـ وسايلالشيعه، کتاب الجهاد، ج11، ق: همانجا.
39 ـ بحارالانوار، ج 21، ص 20، ح 17.
40 ـ بحارالانوار، ج20، ص174، باب15، الدرالمنثور، ج2، ص265، ذيل آيه وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ....
41 ـ همان، ص26.
42 ـ تاريخ يعقوبي، ج1، ص416، ترجمه آيتي.
43 ـ همان ص414.
44 ـ تذکرة الخواص، ص91.
45 ـ توبه/ 73 و تحريم/ 9.
46 ـ بقره/ 190.
47 ـ طوسي، ابوجعفر محمد بن الحسن، النهايه في مجرد الفقه و الفتاوي، ينابيع الفقهيه، کتاب الجهاد، ص51، طهران: مرکز بحوث الحج و العمره،1406هـ .ق. نيز: قطب الدين راوندي، سعيد بن عبدالله، فقه القرآن، ينابيع الفقهيه، کتاب الجهاد، ص118، طهران: مرکز بحوث الحج و العمره،1406هـ .ق و نيز: اسماعيلي، اسماعيل، اصل نخستين در بر خورد با غير مسلمانان؛ مجله فقه؛ شماره3، سال14، زمستان1376، ص101-102، قم: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.
48 ـ اصل نخستين در برخورد با غير مسلمانان، همانجا.
49 ـ ابن تيميه، رساله القتال، ص125-126ق: حسيني، سيد ابراهيم، منع توسل به زور، ص94.با توجه به نکات پیش گفته اولا به جریان تاریخی و روائی پرسش فوق سری میزنیم.دربرخی روایات می خوانیم که در جنگ احد وقتی وضع دردناک شهادت عمویش حمزه بن عبدالمطلب را دیدکه دشمن به کشتن او قناعت نکرده بلکه سینه و پهلوی او را با قساوت تمام دریده و کبد و یا قلب و جگر او را بیرون کشیده است و گوش بینی اورا قطع نموده بسیار منقلب و عصبانی شد و فرمود: «خدا حمد از آن توست و شکایت به تو می آورم و تو در برابر آنچه می بینم یار و مددکارمائی سپس فرمود: « اگر من بر آنها چیره شوم آنها را مثله می کنم آنها را مثله می کنم آنها را مثله می کنم.»(تفسیرنمونه مکارم شیرازی دارالکتاب السلامیه 1370ج11ص458)
در روایت دیگری آمده که حضرت فرمود: هیچ جا مثل اینجا(قتل حمزه) عصبانی نشدم اگر خدا مرا بر قریش مسلط کند هفتاد نفر آنها را مثله می کنم.( تفسیر الصافی فیض کاشانی بیروت موسسه الاعلمی مطبوعات بی تا ج3 ص 164)
در روایات دیگری آمده که مسلمانان عهد کردند که اگر بر مشرکان دست یابند همین معامله را با کشته های آنها انجام می دهند و آنان به جای یکی، سی نفر از آنها را مثله می کنند.(فروغ ابدیت جعفرسبحانی دارالتبلیغ اسلامی 1351 ج 2 ص 486)
و در روایت دیگر آمده که مسلمانان گفتند بیش از هفتاد نفر را مثله می کنیم.(سایت تبیان ج 16 ص 440 به نقل از تفسیرنمونه همان ج 11 ص 458)
آنگاه این آیه نازل شد : « هرگاه که خواستید مجازات کنید تنها به مقداری که به شما تعدی شده کیفر دهید و اگر شکیبایی پیشه کنید این کار برای شکیبایان بهتر است.» آن گاه پیامبر(ص)فرمود: « صبر می کنیم.»(تفسیرنمونه همان المیزان علامه طباطبایی دارالکتب السلامیه ج 12 ص 405-404)
ثانیا نقلهای فوق نشان می دهد که نسبت این جمله به پیامبر(ص) قطعی نیست بلکه هم به مسلمانان نسبت داده شده و هم به پیامبراکرم(ص) و نوعی روایتی است که نسبت را به پیامبر داده از طرق اهل سنت مثل در المنشور و ابی بن کعب و ابی هریره و غیر ان نقل شده است(المیزان همان ص405)که خیلی اعتبارسندی ندارد.
در نتیجه باید گفت:
1. اصل این نسبت به پیامبراکرم(ص)ثابت نیست و روایت نقل شده بیشتر از طریق اهل سنت است که اعتبار سندی ندارد.
2. اگر هم فرضا صحیح باشد فقط در مقام تهدید بوده نه عمل، فوقش ترک اولی انجام داده آن هم به خاطر جنایت بزرگ مشرکان، گناه عملی از حضرت سرنزده است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4540
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت