جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
مفهوم الإلحاد في التاريخ الإسلامي
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کلمه الحاد یک کلمه عربی است که ریشه در ژرفای تاریخ عربی-اسلامی دارد و در قرآن کریم نیز همانطور که در میراث اسلامی به طور گسترده به کار رفته است برای نشان دادن انحراف و انحراف از دین به کار رفته است. از یک جهت، اما به طور کلی در طول این تاریخ به انکار الوهیت نرسیده است، همانطور که این کلمه اکنون شده است. بلکه مفهوم آن در میراث اسلامی در مرحله به چالش کشیدن صریح یا ضمنی نبوت با پذیرش آمیزه ای از ادراک فلسفی یونانی از الوهیت همراه با قول ابدیت جهان متوقف شد و دلیل واقعی این امر ناشی از آن است. تحت تأثیر منطق ارسطویی. تغییر مفهوم کلمه الحاد از معنای آن در تاریخ اسلام به معنای انکار الوهیت که منشأ غربی دارد و در عصر جدید رایج است، احتمالاً در دهه چهل قرن بیستم آغاز شده و سپس گسترش یافته است. قرن گذشته، و احتمالاً دلیل پیدایش آن، جستجوی ریشه اندیشه غربی (نفی الوهیت) در تاریخ اسلام است.
حقيقة الفكر الشيعي وعوامل انتشاره: تحليل ونصوص
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتابی هشتاد و چهار صفحه ای: ترکیبی از رویکرد علمی در تحلیل، نقد و مستندسازی و روش وکالت به راحتی که آن را به ذهن و ضمیر خواننده عادی نزدیک می کند. از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول یک چشم انداز تحلیلی یکپارچه و متمرکز است که دلایل پیدایش این اندیشه و توالی یا توالی منطقی اجزای آن را آشکار می کند و همچنین عواملی را که به گسترش آن کمک می کند، شناسایی و نشان می دهد. در عصر حاضر در میان مسلمانان. بخش دوم شامل متونی است که عمدتاً از منابع اصیل شیعه در زمینه های اعتقادی، تفسیری، حدیثی و فقهی است که صحت قسمت هایی را که نیاز به برهان از دیدگاه تحلیلی مندرج در بخش اول دارد، اثبات می کند. این کتاب شامل بحثی علمی درباره موضع شیخ محمد غزالی در مورد شیعه و تحریف قرآن است و دکتر علی جمعه مفتی مصر به عقیده وی در مورد دلایل اختلاف سنی ها و اهل سنت. شیعیان.
العلاقة بين النبوة والإمامة عند الشيعة الإمامية الاثني عشرية: تحليل ومقارنة
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نگارنده می گوید: این تحقیق به مسئله رابطه نبوت و امامت در میان شیعیان دوازده امامی می پردازد که می توان آن را در یک سؤال مشخص و روشن طرح کرد: آیا امامت از نظر آنان در واقعیت با نبوت منافات دارد یا خیر. نوعی دور زدن عقیده ختم نبوت توسط محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ اجماع مسلمانان بر آن، و ادامه نبوت پس از او تنها به تغییر نام به امامت؟
نظرية النبوة عند مسكويه: دراسة ونقد
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نظریه نبوت در برداشت فلسفی آن به طور کلی، چه برای فارابی، چه مسکویه و یا دیگران، یکی از مهمترین حلقه های آشتی دین و فلسفه در میان فلاسفه اسلامی و قضاوت درست یا نادرست آن علاوه بر اهمیت فی نفسه است. به نوبه خود بازتاب مثبت یا منفی در قضاوت دارد، با موفقیت یا شکست فکری در مسئله سازش، موضوعی که دغدغه فلاسفه اسلامی بود و با وجود کم و محدودیت، برجسته ترین جنبه خلاقیت آنها بود. کاربرد رویکرد انتقادی عقلانی در حوزه اندیشه اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا حقیقت را - در عین حال علمی و عملی - در مورد ارزش مسائلی که بسیاری از محققان معاصر آن را بدیهی دانسته اند، آشکار می کند و بیشتر به گزاره های بلاغی شباهت دارد تا اقوال علمی و برهانی، مانند آنچه اسلامی. فیلسوفان و متکلمان این یا آن فرقه، جریان ذهنی و آزادی فکری را در برابر جریان رکود و پاکی که فقها و علمای دین نمایندگی می‌کردند، نمایندگی می‌کردند. زمانی که جستجو و کاوش در پس جزئیات و ذراتی که از آنها استخراج شده و نقد ذهنی عمیق از آنها صورت می گیرد، چنین ادعاهای بلاغی عمومی شروع به سست شدن می کند که از طریق آن روشن می شود: چه کسی ذهن را نمایندگی می کند؟ و چه کسی مدعی آن است و آن را نمایندگی نمی کند؟ و چه کسی عقل و حمل و نقل را با هم ترکیب کرد؟ و چه کسی مدعی آن است و چیزی جز ترکیبی از مخالفت این دو با هم را نمایندگی نمی کند؟
موقف ابن الخمار من قضية الاستدلال على حدوث الأجسام: دراسة ونقد
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مؤلف گوید: ابوالخیر الحسن بن سوار بن بابا بن بهنام، معروف به ابن الخمر، فیلسوف و طبیب معروف به هوش و نبوغ، در سال 321 هجری قمری متولد شد، مسیحی و سپس در اواخر عمر به اسلام گروید.از نوشته های او چیزی باقی نمانده است مگر مقاله ای مبنی بر اینکه اولاً دلیل یحیی النهاوی بر ظهور جهان است.با قبول شواهد متکلمان در اصل و دکتر عبدالرحمن بدوی به بررسی آن پرداخت و در کتاب: افلاطون گرایی نوین عرب منتشر کرد. این مقاله اگرچه مختصر است، اما یک اثر فلسفی سازمان یافته و پیشرو به شمار می رود. زیرا در یکی از بارزترین و مهم ترین مسائل آنها که همانا وقوع اجساد است، نسبت به سخنرانان موضع انتقادی تهاجمی می گیرد. بنابراین، آنها به گونه ای منحرف می شوند که با آثار فلسفی قبلی یا بعدی که موضع انتقادی نسبت به متکلمان داشتند، اما موضع دفاعی بود، متفاوت است: مانند پیام الکندی به معتصم بالله در فلسفه اول. و تفکیک ماده بین حکمت و قانون ارتباطات و عدم انسجام عدم انسجام که هر دو از ابن رشد است.
الشريعة في فكر الفارابي: دراسة تحليلية
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: می توان گفت فارابی با دین سازگارتر است - به این معنا نیست لزوماً کاملاً سازگار است - هر چه نزدیک تر باشد جنبه عملی، هر چه بیشتر با فلسفه مطابقت داشته باشد، موضوع نزدیکتر است از جنبه نظری، به این دلیل است که فلسفه نظری دارای جزئیات است تا حدی با جزئیات دین اسلام در تعارض است - مهم نیست که فارابی یا دیگران چقدر سعی می کنند آن را کوچک جلوه دهند یا ادعای موفقیت کنند و تقریب پیرامون - در حالی که فلسفه عملی چنین جزئیاتی را در خود ندارد دامنه تحقیق او و در نتیجه فضای تضاد بین آن و جزئیات شریعت اسلام گرایی تا حد زیادی در حال محو شدن است.
المنهج التجريبي بين الإلحاد وإثبات الخالق
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مفهوم خالق - سبحان الله - با ایده علیت فعال با آگاهی و اراده پیوند خورده است که بر این اساس افعال آن با قطعیت مشخص می شود. همچنین از اجتناب ناپذیری و ضرورت برخوردارند و با نظم و قوام اختیاری غیر ضروری مشخص می شوند. رویکرد تجربی را نمی توان بدون ایده علیت به معنای عام آن به دست آورد، همانطور که نمی تواند به طور خاص روزی آگاهانه و داوطلبانه علیت فعال را کنار بگذارد. قانون علمی در منطقه ای بین جبر و امکان قرار دارد، همانطور که پدیده های کیهانی که علم از طریق روش تجربی مطالعه می کند در منطقه ای قرار دارد: بین امکان و الگوی منظم بودن. علیت فاعلی آگاهانه و با اراده، توضیح منطقی این دوگانگی ها در روش تجربی و در عالمی است که آن را مطالعه می کند. الحاد منکر وجود خالق هیچ پاسخ منطقی قابل قبولی برای مسائل قبلی ندارد.
فلسفة مسكويه الطبيعية والإلهية: دراسة ونقد
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مؤلف گويد: نام احمد بن محمد بن يعقوب ملقب به مسكويه در انديشه فلسفي با اخلاق همراه بود و به سبب كتاب تحذيب الاخلاق به آن شهرت فراوان داشت و از بعد اخلاق توجيهاتي دارند. و توجیهاتی برای آنها، اما این بدان معنا نیست که این جنبه تنها وجه در فلسفه اوست. مؤلف همچنین می‌گوید: ارتباط طبیعی و الهی در تاریخ فلسفه، امر مسلمی است که شک و شبهه را نمی‌پذیرد، به‌طوری که مفاهیم اساسی در الهی، پیامدهای آن چیزی است که قبلاً در امر طبیعی تصمیم گرفته شده است. بنابراین اشتباه در بعد الهی فلسفه باید به دلیل نقص در جنبه طبیعی باشد.
أثر المنطق الأرسطي على الإلهيات عند المسلمين في رأي الإمام إبن تيمية: دراسة ونقد
نویسنده:
علي إمام عبيد
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منصوره - مصر: الدار الإسلامية للطباعة والنشر,
  • تعداد رکورد ها : 9