جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
Characteristics of Near-Death Experiences (NDE) according to the Transcendent Wisdom and its Function in giving Meaning to Human Life
نویسنده:
روح الله سالاریان، مجتبی افشارپور، محمدحسین صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: تحلیل عقلانی فلسفی فیلسوفان مسلمان درباره مرگ اکنون با گزارش هایی از احیا شده یا تجارب پیش از مرگ که به ویژه در قرن اخیر مورد توجه شاخه های روانشناسی قرار گرفته است، این موضوع را ایجاد کرده است که رابطه بین یافته های تجربی چیست. و تبیین عقلی در فلسفه اسلامی؟ این پرسش نقطه آغازی برای بررسی توصیف ماهیت و ویژگی های تجارب نزدیک به مرگ بر اساس دیدگاه عقلانی فلسفی به ویژه حکمت متعالیه بود. روش و یافته‌ها: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی انجام شده و داده‌ها با رویکرد کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده است. یافته‌ها نشان داد که تجربه‌های نزدیک به مرگ زمانی به وجود می‌آیند که پیوندهای روح با بدن ضعیف می‌شود و این امر هر گونه حجاب مادی را کنار زده و آنها را به دنیای خیال هدایت می‌کند. همانطور که گسست عمیق تر می شود، انسان ها تجربیات عمیق تری را با ویژگی های اضافه شده در زندگی خود حس می کنند. تجربه‌کنندگان از محدودیت‌های مکان و زمان رها می‌شوند، زیرا این دو عنصر در دنیای خیالی غایب هستند. وحدتی که چنین افرادی احساس می کنند به دلیل دستیابی به سطوح بالاتر درک زمانی ایجاد می شود که پیوندهای آنها با بدنشان ضعیف تر شود. تجربه بهشت و جهنم در این گونه تجربیات را می توان به قرار گرفتن در معرض حقیقت افعال نسبت داد. نتیجه گیری: صدرالدین شیرازی عشق را حاصل بصیرت و وحدت وجودی می دانست. اتحاد با محبوبان الهی موجب سعادت می شود، در حالی که اتحاد با محبوبان نفسانی باعث عذاب در عالم خیال می شود. تجربه همزمان عشق و وحدت با نور به دلیل افزایش وسعت وجودی و دستیابی به درک عمیق تر از عشق رخ می دهد.
صفحات :
از صفحه 143 تا 173
درباره شر: جلد اول: الاهیات سنتی؛ جلد دوم: الاهیات مدرن
نویسنده:
گرد آورنده: نعیمه پورمحمدی؛ ترجمه: گروه مترجمان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مجموعه مقالات
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در جلد نخست این مجموعه، نگاه‌های سنتی و نقد آنها و در جلد دوم رویکردهای الاهیاتی مدرن را از نظر خواهیم گذراند. در جلد نخست، ابتدا دو روایت تحلیلی و تازه از برهان شر از جمله روایت شلنبرگ را چیده‌ام تا با اصل برهان شر از راه تقریرهای تازه آن آشنا شویم. سپس پای سخن «فیلسوفان کلاسیک» همچون هایدگر، هیوم، کانت، فروید و یونگ و «الاهیات ادیان» شامل «تئودیسه یهودی»، «تئودیسه مسیحی»، «تئودیسه اسلامی» و «تئودیسه هندی» می‌نشینیم. بعد از آن علل و عوامل «ناکامی تئودیسه‌های سنتی» را از نظر متفکران مدرن پی‌گیری می‌کنیم. میخوانیم که از نظر منتقدان مدرن سه نوع «نقد گفتمانی»، «نقد اخلاقی» و «نقد اگزیستانسی» به الاهیدانان سنتی وارد است. در جلد دوم که به بازنمایی پاسخ‌های جدید می‌پردازد، حاصل کوشش خلاقانه و تحول‌خواه «الاهیات مدرن» در پاسخ به مسئله شر را از نظر می‌گذرانیم: از «الاهیات خدای گشوده» تا «الاهیات پویشی»، «الاهیات اعتراض»، «الاهیات شکاکانه»، «الاهیات مبتنی بر معرفت‌شناسی اصلاح شده»، «الاهیات صلیب»، «الاهیات شبانی»، «الاهیات اگزیستانسی»، «الاهیات عمل‌گرایانه» و «الاهیات فمینیستی».
  • تعداد رکورد ها : 2