جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
لطفاً در روش خود تجدید نظر فرمایید
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تغابن در ترجمه تهافت - غزالی اما فریبکار
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تبیین یکسانیِ عقل و شریعت از دیدگاه ابن رشد با ارجاع به رساله فصل المقال / بازبینی شده
نویسنده:
سیدباقر میرعبداللهی ، سید یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بررسی نسبت عقل و دین، به عنوان دو روش باور، جدالی قدیمی میان متفکران است. در سنت اسلامی، از آن جا که قول به برتریِ مطلق عقل بر وحی، ناممکن است، گروهی عقل را صرفاً خادم دین دانستند و گروهی قائل به همخوانیِ عقل و وحی و عدم تعارض شدند. تبیین ابن رشد در رساله «فصل المقال فیما بین الحکمه والشریعه من الاتصال» بر این مبنا استوار است که شرع، حق است و آنچه به شناخت بهتر بینجامد واجب است، و حال که تأمل عقلی، واجب شرعی است، پس محصول آن (فلسفه) نیز حق است و چون حق با حق تضاد ندارد، پس میان شرع و عقل هماهنگی هست. او برای رفع تعارضات احتمالی هم بحث «تأویل» را پیش کشیده و پیشنهاد می کند گزاره های دینی که تعارض ظاهری با عقل دارند را حمل بر مجاز کنیم. در نظر او شرع، به دلیل اختلاف استعداد مردم، ظاهر و باطن دارد و فهم باطن قرآن، وامدار قواعدی است که فقط فیلسوف می تواند با استفاده از آنها شرع را تأویل کند. در این مقاله، با ارجاع به رساله مذکور، ابتدا سیر تطور مفهوم عقل و تقسیمات آن بیان می شود تا معنای عقل فلسفی که ابن رشد در پی اثبات همسانیِ آن با شرع است، آشکار شود. سپس با بیان انواع تعارض محتمل میان عقل و شرع و ذکر پاسخ های ابن رشد، به این نتیجه می رسیم که او در خلال تبیین عدم تعارض میان عقل و وحی، به نحو کبروی به دفاع از فلسفه نیز پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 74 تا 49
روش تفسیر قرآن: معنا و قلمرو
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه معاصر: آخرین فیلسوف (آنچه به نام حکمت متعالیه معروف است حاصل جمع آشتی میان عقل عرفان و نقل است)
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
از عدالت تا عدالت
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی,احمد واعظی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نظریه ایرانی: با وجود نص، «قرائت ها» بی معناست
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی,جعفر سبحانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
روش تفسیری محمد عبده
نویسنده:
باقر میرعبداللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
این پایان نامه در پنج فصل با این موضوعات تنظیم و تدوین شده است: فصل اول،درباره ی روش تفسیری ؛ فصل دوم، گذری بر سوانح احوال و افکار عبده؛ فصل سوم، نگرش ها درباره ی روش تفسیری عبده: نگرش های علمی، اجتماعی و عقلی ؛ فصل چهارم. مبانی هشت گانه ی روش تفسیری عبده: یکپارچگی آیات، شمول قرآن،نخستین منبع تشریع بودن قرآن، انکار تقلید، بهره گیری از روش علمی، پرهیز از توضیح تفصیلی مبهمات قرآن، فروکاستن از تفسیر اثری و اسرائیلیات، اهتمام به تنظیم حیات اجتماعی بر اساس رهنمون قرآن؛ فصل پنجم،اجمالی در روش تفسیری رشید رضا: برخورداری از روحیه ی علمی، تأثیرپذیری از ابن کثیر، تأثیرپذیری از ابن کثیر، گسترش مباحث تفسیری، بیان سنت های اجتماعی
صوفی، فقیه، فیلسوف (سه گرایش در اندیشه ابوحامد غزالی)
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چراغ های رابطه روشن است/ بازگردان فارسی بخشی از مناجات خمس عشر از امام سجاد (ع)
نویسنده:
سید باقر میرعبداللهی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
  • تعداد رکورد ها : 11