جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
تانّیشو: سخنان شینران، مؤسس مکتب آیین بودای جودوشین‌شو
نویسنده:
ابوالقاسم جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تانّیشو یکی از کتاب‌های مقدس و در عین حال مختصر و مهم آیین بودای جودوشین‌شو یا سرزمین پاک در ژاپن است که سخنان و تعالیم شینران درباره راه آسان از طریق ذکر نام آمیدا را در مقابل راه دشوار رهروان بودایی توضیح می‌دهد. سخن شینران این است که عهد آمیدا در متون مقدس مکتب سرزمین پاک، مبنی بر نجات افرادی که به او ایمان دارند و بر اساس این ایمان نام او را بر زبان می‌رانند، همه‌‌شمول است و نیازی به انجام‌دادن اعمال سخت و مطالعات متون مقدس، که جزء احکام دِیرنشینی بودایی است، ندارد. این عهد نخستین، فراادراک بوده و تحت تأثیر اعمال و اندیشه‌های افراد نیست و بیانگر شفقت محض آمیدا به موجوداتی مانند ما انسان‌های معمولی و غیررهرو بودایی است که توان رسیدن به روشن‌شدگی را نداریم. اثر وضعی نمبوتسو که ذکر نام آمیدا است، تولد در بهشت آمیدا یا سرزمین پاک و سعادت عظیم، پس از مرگ است که موجب رسیدن به روشن‌شدگی در آن عالم می‌شود.
صفحات :
از صفحه 133 تا 159
کلمه خدا (ملاحظاتی درباره مسیح (ع) در اسلام و مسیحیت)
نویسنده:
ابوالقاسم جعفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
دانش نامه دین (آمین، اهو، بکتاشیه، چلّه روزه، خلق مدام، شئول، معبد اورشلیم)
نویسنده:
بهروز حدادی، شهاب الدین وحیدی، ابوالقاسم جعفری، امیر آراسته جوان، مهدی عیوضی، مهدی اسدی، محمد باقر سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 231 تا 254
شناخت زمینه های آرامش روان انسان در قرآن
نویسنده:
ابوالقاسم جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در خصوص شناخت بعضی از عوامل اضطراب و نگرانی انسان، نیز عوامل آرامش بخش روان آدمی، همچنین مبانی بهداشت روانی و سرانجام ارائه طریق بوسیله آیات قرآن مجید جهت درمان بیماریهای روحی بشر است. نویسنده در پایان آیاتی از قرآن رامتناسب با موضوع تحقیق همراه با تفسیر آنها نقل کرده است.
زمینه های آرامش روان انسان در قرآن
نویسنده:
ابوالقاسم جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در چهار بخش با عناوین زیر تدوین شده است: شناخت عوامل اضطراب و نگرانی انسان،شناخت عوامل آرامش بخش روان آدمی، شناخت مبانی بهداشت روانی، و روان درمانی از دیدگاه قرآن.
درباره ی متون مقدس: چنین گفت بودا
نویسنده:
ابوالقاسم جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
دانش نامه دین: بدعت، راه هشتگانه، رنج، سوتره، هفت قانون نوح
نویسنده:
محمد جاودان، ابوالقاسم جعفری، علیرضا شجاعی، حسین سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
خوانشی نو از مصادیق سه منجی در تاریخ کیش زردشت
نویسنده:
ابوالقاسم جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نوشتار حاضر بر آن است که نشان دهد سنت انتظار موعود منجی در کیش زردشت وجود داشته و در متون این دین به آمدن سه منجی موعود خبر داده شده است. همچنین می‌توان این سه موعود را به ترتیب، با حضرت عیسی حضرت محمد و منجی موعود آخرالزمان در تمام ادیان الاهی مطابق دانست. در مورد دو موعود نخست، در تواریخ مسلمین از خود زردشت نقل و تصریح وجود دارد؛ اما در مورد منجی سوم، لفظ «استدریکا» به معنای «مرد عالِم» آمده است که عالمان مسلمان در کتاب‌های تحقیقی که در مورد سوشیانت‌ها در آیین زردشت نوشته شده است، به تعیین مصداق آن‌ها در تاریخ این دین نپرداخته‌اند. که این، می‌تواند یا ناشی از کم توجهی تاریخ نگاران مسلمان در این زمینه باشد؛ یا این‌که مفهوم موعود آینده را نوعی اسطوره بدون مصداق تلقی کرده‌اند. بر اساس نوشتار حاضر اندیشه موعود منجی در زمان زردشت اندیشه‌ای شناخته شده بوده است و زردشت با توجه به شناخت مردم از مفهوم منجی، آمدن سه تن از آن‌ها را تایید کرده که طبق برخی متون تاریخی پس از اسلام، نخستین سوشیانت بر حضرت عیسی منطبق است؛ دومین سوشیانت بر پیامبر اسلام و سومین سوشیانت، بر امام عصر انطباق دارد. به این ترتیب، نتیجه چنین است که در آیین زردشت همانند سایر ادیان الاهی، فقط آمدن یک منجی موعود مورد نظر است. واژگان کلیدی: سوشیانت، هوشیدر، هوشیدرماه، منجی موعود.
تأثير آيين هندو در شکل‏ گيري اديان و معنويت‏هاي جديد در غرب
نویسنده:
ابوالقاسم جعفري
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آيين هندو يکي از تأثيرگذارترين اديان شرقي در شکل‌گيري جنبش‌هاي نوپديد ديني و معنوي در غرب است. کتاب‌ها، مقالات و سخنراني‌هاي بي‌شمار مرتاضان و يوگي‌هاي هندو در غرب، با تزريق نوعي پلوراليسم ديني، زمينه را براي مخالفت نسل جوان غربي با سنت‌هاي جزم‌انديش يهودي- مسيحي آماده ساخت و به مرور زمان، موجب ظهور صدها دين و معنويت نوپديد شد. جنبش‌هاي هندويي در غرب، گاهي به سنت‌هاي اصيل هندو وفادار بوده‌اند و گاهي نيز اصالت لذت و عصيان را با انديشه‌هايي کاملا التقاطي، سکولار و بدون مبنا عرضه می‌کردند. در نوشتار حاضر، ضمن معرفي برخي از چهره‌هاي اصلي آيين هندو در غرب، به بررسي نقش آيين هندو، مديتيشن و يوگا در فرايند دگرانديشي غرب و برخي علل گرايش غرب به اين آيين هندو می‌پردازيم.
 زمینه های منجی گرایی در ایین هندو
نویسنده:
جعفری ابوالقاسم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
برخی کتاب های مقدس آیین هندو، از منجی موعودی به نام «کلکی» سخن گفته اند. کلکی، آخرین تجسم زمینی ویشنو، یکی از سه خدای بزرگ هندویی است که در آخرالزمان برای نجات دین و کمک به مومنان تجسد پیدا خواهد کرد. تجسد خدا بر زمین، در اصطلاح هندویی «اوتاره» نامیده می شود. لذا مفهوم منجی در آیین هندو با مفهوم اوتاره ارتباط پیدا کرده و این ارتباط معنایی، باعث شده که برخی از معلمان معنوی هند، خود را اوتاره و حتی منجی موعود بنامند. بنابراین، مفهوم منجی موعود در نوشتار حاضر در دو سطح در آیین هندو بررسی می شد: نخست، در سطح متون دینی که در آن به آمدن منجی مشخصی برای احیای دین بشارت داده شده است؛ و دوم، در سطح باورهای عامیانه و رایج آیین هندو که اعتقاد دارد هر مرتاض، گورو و معلم معنوی که ادعای تجربه درک خدا و وحدت داشته باشد؛ اوتاره خداوند است. این نوشتار بر آن است تا نشان دهد در آیین هندو یک منجی موعود شخصی در آخرالزمان پیش گویی شده است که در پایان عصر کنونی که عصر تاریکی نامیده می شود؛ خواهد آمد و افرادی در این آیین خود را اوتاره نامیده و می نامند؛ معنای منجی را به سطح دین عامیانه تقلیل داده اند.
صفحات :
از صفحه 91 تا 117
  • تعداد رکورد ها : 13