جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
جستاری در باب ماهیّت و واژگان بدیل حجاب؛ براساس آموزه های اسلامی
نویسنده:
عبدالرضا اصغری ، امیررضا قانع ، الهه قانع
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حجاب، یکی از احکام اسلام است که توجه همه جانبه این دین به تمام جهات زندگی انسان ها را نشان می دهد. در قانون پوشش، هم به حقوق عمومی زنان به عنوان نیمی از پیکره اجتماع، و هم به حقوق عمومی خانواده به عنوان واحدی اجتماعی، و هم به نسل آینده توجه شده است. با در نظر گرفتن تبعات اخلاقی و فرهنگی حاکم بر اجتماع در صورت عدم رعایت حجاب؛ کلیه این امور موجب می شود به این موضوع بپردازیم که آیا با وجوب حجاب می توان از آزار رساندن به زنان جلوگیری کرد یا خیر؟، و مهم تر اینکه آیا وجوب حجاب برای جنس مونث، به نوعی تهدید است یا فرصت؟.
صفحات :
از صفحه 10 تا 20
مطالعة تطبیقی «اعدام» در شریعت یهودی و اسلامی (در ترازوی حقوق کیفری نوین)
نویسنده:
عبدالرضا اصغري ، سيد ابوالفضل ساقي
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
به‌طور کلی اتهامات وارده بر حقوق اسلامی در خصوص جرایم موجب اعدام، در دو مسئله ریشه دارد: نخست شباهت نظام کیفری یهودی و اسلامی در سیاست‌های جنایی، تعریف جرایم مستوجب اعدام و حتی کیفیت اعدام‌ها، که موجب تسری ویژگی‌های حقوق یهودی از جمله خشونت‌طلبی آن به حقوق اسلامی شده است؛ دوم اجرای اعدام در نظام‌های مبتنی بر حقوق اسلامی. با بررسی تطبیقی احکام شریعت یهود و اسلام در جرایم مستوجب اعدام، مشخص مي‌شود که علت اصلی بدبینی غرب به حقوق دینی، ریشه در احکام توجیه‌ناپذير تورات، نظیر اعدام حیوانات، نوجوانان ناخلف و اعدام مکرر غیریهودیان دارد. این در حالی است که این احکامِ ناقض اصول مسلم حقوقی، مورد تأیید حقوق اسلامی نيست. بنابراین بدبینی اندیشمندان غربی به حقوق یهودی، قابل تسری به اسلام نیست. از سوی دیگر، عملکرد ضعیف نظام‌های مبتنی بر اسلام نیز غالباً ناشی از قوانین موضوعه‌ای است که ارتباطی با فقه اسلامی ندارند.
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
بررسی فقهی ـ حقوقی مراتع و جنگلهای واقع در موقوفات
نویسنده:
عبدالرضا اصغری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در فقه اسلامی، احکام خاصی برای منابع طبیعی و به ویژه مراتع و جنگلها وضع شده است، به دلیل اهمیتی که در اقتصاد یک کشور دارند. بنا بر قول مشهور فقهای شیعه، اکثر منابع طبیعی از جمله مراتع و جنگلها از جملة انفال بوده، در مالکیت حاکم اسلامیاند. اگر مرتع و جنگلی باشد که وقف شده باشد و این وقف به هر حال صحیح و معتبر باشد و از طرفی رد پای دخالت انسان در به وجود آمدن آن جنگل و مرتع موجود باشد، در این صورت خواهیم دید که از دیدگاه حقوق و فقه، نباید به بهانة انفال بودن مرتع و جنگل، به وقفیت این اموال، لطمه ای وارد نمود.
بررسی مبنای فقهی- حقوقی حق پذیره (حق تقدیمی)
نویسنده:
عبدالرضا اصغری,فرزاد بهشتی توندری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از موضوعات بسیار مهم از جهت نظری و عملی باب وقف در فقه و حقوق،حق تقدیمی یا پذیره می باشد. که در ازای اولویتی که برای فرد در این ملک و تمدید اجاره آن ایجاد می شود،مبلغی تحت عنوان حق تقدیمی یا پذیره در یافت می شود. در این نوشتار ما به ریشه یابی این بحث از نگاه فقه و حقوق پرداخته ایم و اثبات کرده ایم که برای حق تقدیمی نمی توان سابقه فقهی در نظر گرفت و آن را منطبق با حق الارض در فقه دانست؛ وهمین طورمنطبق دانستن ان باحق کسب وپیشه و تجارت یاحق سرقفلی چه درمعنای حقوقی یا فقهی آن خالی از اشکال نمی باشد.بنابراین برای اثبات مشروعیت آن باید به ماده 10 ق.م استناد شود.
بررسی ادله تفاوت دیه زن و مرد در فقه امامیه
نویسنده:
عبدالرضا اصغری ,امیررضا قانع ,عباس نورمندی پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
براساس فتوای مشهور فقيهان شيعه و برخی از فرَق اهل سنت (حنبلی ها) ميان ديه زن و مرد در بعضی موارد، تفاوت است و قانون مجازات اسلامی هم، كه براساس فقه اماميه تدوين گرديده است، قائل به اين نظريه می باشد (ق م ا، ماده 300 سابق و ماده 550 لاحق)، اگرچه اين نظريه درميان فقها مخالفانی نيز دارد. از طرف ديگر در سال های اخير، با توجه به گسترش جريان های فمنيستی سعي بر اين می گردد كه بيان كنند اسلام و به ويژه فقه شيعه پويايی لازم را نداشته و منجر به تبعيض جنسيتی و در برخی موارد ترويج خشونت عليه زنان گرديده است. در اين مقاله سعی داريم تا با بررسی تفاوت ديه زن و مرد از منظر فقه پويای اماميه و حقوق اسلامی، جامعيت احكام و فلسفه مندی اين تفاوت را به شيوه اسنادی مورد بررسی قرار دهيم، لذا پس از بازتاب مباحث فراوان انجام شده بين اين دو نظريه، معلوم شد كه براساس مبنای تشيع اين احكام معتبر، مخالف با قرآن و سنت نيست، و اين مساله در نظام حقوقی اسلام با ديگر مقررات موجود در اين نظام هماهنگ است؛ همچنين تفاوت های جسمی و روحی زنان با مردان لازمه نظم آفرينش است و موجب تغيير احكام دين نمی شود.
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
 ترجمه کتاب شرح حال امام حسن ( ع)
نویسنده:
فروغ مهدیزاده طرقدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این کتاب قسمتی از کتاب « طبقات الکبیر» از ابن سعد است که قسمت چاپ نشده این کتاب است. این کتاب بزرگ بصورت خطی بوده است و سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی این کتاب را مطالعه و بصورت چاپی درآورده اند و در اختیار عموم قرار داده اند. ابتدا مقدمه ای از مؤسسه آل البیت از زندگی نامه عبدالعزیز طباطبائی نوه صاحب کتاب عروه آیت الله یزدی را آورده اند و این کتاب را برای سالگرد فوت ایشان تقدیم خوانندگان محترم نموده اند. مقدمه ای از قلم خود سید بزرگوار عبدالعزیز طباطبائی یزدی آمده است. و در این مقدمه ایشان از شرح زندگی خود، مسافرت ها، کنفرانس ها، تألیفات، منابعی که در تألیفات استفاده نموده اند، افرادی که برای روایت کردن آنان اجازه گرفته اند، مطالبی دیگر آورده اند نمونه هایی از کتاب خطی طبقات کبیر ابن سعد بصورت کپی چاپ شده است. همسران و نزدیکان خود مطالبی آمده است. در مورد نحوه خضاب و انگشتری امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) روایات بسیاری از افراد متعدد بیان شده است. در مورد صلح امام حسن ( ع) و واگذاری حکومت به معاویه و اینکه ایشان صلاح است امت خویش را مهمتر از حکومت می دانستند سخنان بسیاری وارد شده است. از چگونگی مسموم شدن امام حسن ( ع) و بستری شدن ایشان و سفارش امام حسن ( ع) به برادرشان امام حسین ( ع) که بعد از فوت، ایشان را کنار مرقد پیامبر اسلام ( ص) به خاک سپارند مطالبی آمده است که اگر مانعی وجود داشت، ایشان را در قبرستان بقیع کنار مادرشان فاطمه ( س) بخاک سپارند. بعد از فوت ایشان هم با منتشر شدن خبر فوت، دستگاه حکومتی وقت از دفن کردن امام حسن ( ع) در کنار قبر پیامبر جلوگیری نمودند. ولی چون امام حسن ( ع) سفارش کرده بودند. حتی اگر به اندازه خون گرفتنی، خون ریخته شود، مرا کنار مرقد پیامبر ( ص) دفن نکنید و چون اراده دفن امام حسن ( ع) را کردند نماز را بر پیکر مبارکشان سعید بن عاص خواند و ایشان را به خاک سپردند تمام افراد مدینه حتی روستاهای مجاور و دهکده های انصار همه با خبر شدند و عزادار شدند. بازارها را تعطیل کردند و جامه عزا بر تن کردند، و بنی هاشم تا یکسال عزادار امام عزیزشان بودند. 1-تعریف و تبیین موضوع: محقق با نوشتن این کتاب خواسته است کتاب های روایی خطی که در ملکیت شخصی بوده به حالت چاپی در اختیار عموم قرار دهد. این کتاب شرح حال امام حسن ( ع) از کتاب خطی « طبقات الکبیر ابن سعد» است. منابع آن هم همراه اسامی راویان توسط محقق سید عدالعزیز طباطبائی تحقیق و تهذیب شده است. -بخش اول نام اجداد پدری و مادری امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) است. -سخنانی در مورد عقیقه این دو بزرگوار آمده است. -درباره تراشیدن موی سر امام حسن ( ع) و امام حسین ( ع) از افرادی نقل شده است. -نام گذاری این دو امام گرامی توسط رسول اکرم ( ص) بیان شده است. -درباره شباهت حسن بن علی ( ع) به پیامبر ( ص) افراد بسیاری روایت کرده اند. -طریقه رفتار پیامبر ( ص) با امام حسن ( ع) و آنچه درباره امام حسن ( ع) انجام می دادند مطالبی بیان شده است. -دعائی که پیامبر ( ص) به حسن بن علی ( ع) آموختند تا ایشان در قنوت نماز وتر بخوانند. -طریقه و روش امام حسن ( ع) در رفتار با اهل کوفه سخنانی روایت شده است. -عفان بن مسلم از حماد بن سلمه از هشام بن عروه از عروه حسن بن علی ( ع) برای ما نقل کرد که هنگام طلوع خورشید این کلمات را خوانده است. -سمع سامع بحمد الله لا عظم له الملک و له الحمد و هو علی کل شی قدیر، سمع سامع بحمد الله لا مجد و لا شریک له له الملک و له الحمد و هو علی کل شی غدیر.« شنید شنونده ای شکر خدای بزرگ، خدائی که سلطنت و حاکمیت دارد و سپاس مخصوص اوست و بر هر چیز تواناست» « به شکرانه خدائی بزرگ، که شریکی ندارد خدائی که حاکمیت مخصوص اوست و بر هر چیز توانا است» درباره ازدواج و معاشرت ایشان با 2- فرضیه و سئوالات در کار ترجمه پیرامون موضوع، فرضیه و سئوالاتی نمی باشد. فقط در رابطه با کار ترجمه و متن و موقعیت قرار گرفتن کلمات، موضوع، محمول بودن، حال بودن، یا غیره که نکات ادبی نگارشی است مفروض می شود. گاهی در مورد شخصیت افراد، سلسله راویان بحث می باشد. ثقه بودن یا غیر ثقه بودن مهم است محقق کتاب تحقیق و تهذیب کامل را از لحاظ تطبیق روایات با اصل کتاب و معتبر بودن راویان انجام داده اند. 3-پیشینه موضوع: این کتاب قسمی غیر مطبوع از کتاب « طبقات الکبیر ابن سعد» است که محقق در مورد زندگی نامه امام حسن ( ع) منابع بسیاری را جمع آوری کرده. در سراسر کتاب خانه های جهان کتاب های خطی مصور را گرد آورده و در دسترس پژوهش گران قرار داده است. 4-روش تحقیق: در ابتدا کلماتی که مشکل بوده است و از نظر معنا احتیاج به تحقیق داشته از « کتاب منجد الطلاب» پیدا کرده و با توجه به معنی و مفهوم آن در جمله مطلب، ترجمه شده است هر گاه مطلبی از نظر استاد راهنما ناخوانا یا مفهوم نارسا داشته است تصحیح شده است. در کار ترجمه اعراب و نقش کلمات برای رساندن مفهوم اصلی متن مورد توجه بوده است. گاهی هم از کتب فرهنگ مانند لاروس و کتاب های لغت نظیر، تاج العروس استفاده شده است قسمی از زندگانی امام حسن ( ع) از کتاب « نهج الحیاء» الستفاده شده است. 5-ضرورت و اهداف تحقیق: 6-اهداف تحقیق این بوده است که اولا خود بتوانیم از طریق روایات نقل شده در کتب مختلف با زوایای مختلف زندگی امام حسن ( ع) آشنا شوم. ثانیا دسترسی به منابع کتب روایی که دارای سند و سلسله راویان هستند برای دیگران هم امکان پذیر باشد. کلید واژه ها: سند – سلسله راویان.
  • تعداد رکورد ها : 6