جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
احسائی , علی نقی بن احمد (متکلم، ادیب، شاعر), ؟؟؟ 1246ق./1831م.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
ردية علي نقي احسائي
نویسنده:
احسائي، علي نقي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 200-233
چکیده :
شيخ احمد احسائي كه در مورد معاد جسماني صاحبنبظر است پس از مرگ از جانب منتسبان خود در معاد جسمانمورد استيضاح واقع ميشود و هر يك براي او ايراد مي گيرند پسر شيخ احمد كه بر مسلك پدر پيشرفته چون ايرادات مخالفنرا مي بيند بر آن ميشود كه رديه اي بر ايرادات مخالفان نويسد و پدر را تأييد كند حاصل كار او اين رساله است. (عبدالله انوار) [ملي 10/33]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم الله تعالي
نویسنده:
احسائي، علي نقي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 217-219
چکیده :
مؤلف به جاي پدر درکرمانشاه نشست ودراين رساله به دفع اعتراضاتي که به پدرش شده پرداخته است واز او به عنوان <ايده الله> و<جعلني الله فداه> ياد مي کند ودر 12 جمادي الاول سال 1238 ق از آن فارغ شده است. زمان تاليف: 1238هـ. ق فرزند شيخ احمد احسائي در ابتداي رساله حاضر چنين بيان داشته: در خصوص علم باريتعالي عده اي اين قول را به پدرم شيخ احمد نسبت داده اند كه «قبل از ايجاد و تكوين اشياء، خداوند علم به آن اشيا نداشته و علم حق تعالي به اشيا هنگام ايجاد آنان بوده است » مولف ضمن رد اين اتهام از پدر خود در اين رساله، علم باريتعالي را آنچنانكه از احاديث اهل بيت «عليهم السلام » استفاده مي شود، اثبات نموده است. «حبيب الله عظيمي» رساله علم خدا که علي نقي احسايي نوشته و درآن از راي پدر خود ياد کرده و از شرح خواجه طوسي بر رسالة العلم کمال بحراني بندي آورده و در کرمانشاه به سال 1238 آن را ساخته است. رساله در توضيح و شرح مراد و دفع توهم و افتراء از پدرش در نحوه علم باري تعالي است كه در زمان حيات پدرش تأليف كرده. (مهدي ولايي) علي نقي بن احمد احسائي ميگويد چون پدرم در برابر صوفيان گرانيده باعيان ثابت و اشعريان قائل بقدم معاني و معتزليان مثبت احوال، علم از لي تعلقي خدا را نفي ميكرد برخي گمان بردند كه او خدا را دانا نميداند ازين رو من اين رساله علم را نوشتم و مذهب معصومان را در آن آوردم. (دانش پژوه) مؤلف از تهمتي که پدرش راجع به ديدگاهش در خصوص علم الهي زده اند، دفاع مي کند. وي اين رساله را در نهم جمادي الاولي 1238 به پايان رسانده و پيش از اين نيز به دستور سيد اسدالله در 21 ذي حجه 1229 رساله اي ديگر در اين موضوع نگاشته است. آغاز كتاب: بسمله. الحمدلله رب العالمين و الصلوة علي الهادي الي النهج القويم ... فيقول ... علي نقي بن احمد بن زين الدين الاحسائي انه كان في هذه الاوقات قد اندرس الحق [دانشكده حقوق تهران 403؛ دانشگاه تهران 8/97؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 279؛ فهرست آستان قدس 4/137؛ فهرست سپهسالار 5/34؛ مرعشي 5/204 و 13/273و 26/188؛ كتابخانه ملي 12/256؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1421 و 1434؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 1/495؛ شيخ علي حيدر 1/107؛ كتابخانه ملك 6/110؛ الذريعة 15/316؛ مكتبة اميرالمؤمنين 2/509]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جواب مسألة في الرجعة
نویسنده:
احسائي، علي نقي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 200-233
چکیده :
پاسخي است از پرسشي در مورد رجعت با عناوين (قال سلمه الله - اقول)، پرسش كننده ممكن است همان ميرزا محمدحسن بن ميرزا محمد باشد، و اين رساله نيز ممكن است بخشي از همان پرسشهاي ميرزا محمد حسن باشد، ليكن براي ما يقين حاصل نشد. (سيد محمود مرعشي) [فهرست سپهسالار 5/28]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جواب مسألة في حديث «كنت كنزاً مخفياً»
نویسنده:
احسائي، علي نقي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 200-233
چکیده :
پاسخي است كوتاه از پرسش ششم پرسش كننده درباره حديث قدسي « كنت كنزاً مخفياً فاحبب ان اعراف » و در روز سه شنبه 20 جمادي الاولي سال 1232 ه در كرمانشاه به پايان رسيده است، اين رساله نيز ممكن است جزء رساله قبلي 12745/1 باشد ولي براي ما يقين حاصل نشد. (سيد محمود اشكوري) [مرعشي 32/394 اثر آفرينان: 1/202؛ معجم المؤلفين: 7/254. ]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جواب مسائل ميرزا حسن بن ميرزا محمد
نویسنده:
احسائي، علي نقي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 200-233
چکیده :
ميرزا محمد حسن بن ميرزا محمد به نظر در مجموع شش مسأله کلامي شيعي اخباري و تفسير اخبار شيعي از شيخ علي نقي احسائي پرسيده است از آن جمله پرسشهايي درباره حديث «السعيد سعيد في بطن امه» و معناي «ا ب و ا م» و قدرت خدا بر آفريدن پيامبر. پاسخ مسألة ميرزا محمد حسن بن ميرزا محمد است درباره معني حديث: « السعيد سعيد في بطن امه و الشقي شقي في بطن امه »، اين رساله در پاسخ چند مسألة مشكل نگاشته شده است، ليكن اين نسخه فقط همين يك مسأله را دارد، و ممكن است مسائل بعدي نيز كه در اين نسخه آمده جزء همين مسائل ميرزا محمد حسن باشد، ليكن براي ما اطمينان حاصل نشد و آن مسائل را جداگانه معرفي خواهيم نمود. چند سطر از اين رساله در برگ 112 ب آمده است. (سيد محمود مرعشي) [فهرست سپهسالار 5/28]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح رسالة التوحيد
نویسنده:
احسائي، علي نقي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 217-219
چکیده :
شرحي است باعناوين «قال-اقول » بر رساله توحيد تأليف عبدالكريم بن ابراهيم گيلاني كه چون كتاب وي را داراي لغزشهائي ديده به شرح آن پرداخته. ختم تأليف اين شرح جمعه سلخ جمادي الثاني 1224 در شهرستان يزد بوده. درذريعه، اين كتاب به شيخ احمد احسائي نسبت داده شده است. شرحي است بررساله توحيد تأليف عبدالكريم بن ابراهيم گيلاني ختم تأليف اين شرح جمعه سلخ جمادي الثاني 1224 در شهرستان يزد بوده. (مهدي ولايي) آغاز كتاب: آغاز رساله گيلاني: بسمله، حمدالله بصفاته توحيده بذاته فهو الواحد لاعن توحيد و المحمود قبل الحمد و التحميد ... آغاز شرح: بسمله، الحمدلله رب العالمين الذي جل عن التشاكل و التشابه ... و اشكره بما بدي و الصلوة و السلام علي عبده و رسوله ... و بعد فيقول العبد علي نقي بن احمد بن زين الدين انه لما وقع نظري الفاتر علي رساله ... انجام كتاب: و اياك من الخطاء و الزلل و هذا آخر ما اردته في شرح توحيد عبدالكريم بن ابراهيم الجيلاني وقع الفراغ من هذا الشرح علي يد مؤلفه علي نقي بن احمد بن زين الدين الهجري ضحي يوم الجمعه آخر جمادي الاخر. [فهرست آستان قدس 4/178؛ الذريعه 13/284؛ مرعشي 24/106؛ كتابخانه وزيري 4/1391؛ مجلس شورا 10/959؛ فهرست سپهسالار 5/33]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المعاد
نویسنده:
احسائي، علي نقي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 222
چکیده :
رساله در تأييد عقيده احسائي در مورد معاد جسماني و رد بر تكفير كنندگان او. به عربي از فرزندش علي نقي بن احمد، پايان گرفته شب 17 جمادي الثاني 1242 كرمانشاه، شش ماه و بيست و چهار روز پس از مرگ احسائي (پايان رساله) (رضا استادي) معاد الاجسام که راي پدر خود را تفسير کرده است. در ساعت 6 شب 17 جمادي الثاني 1242 در کرمانشاه پس از گذشتن ششماه و 24 روز از مرگ پدر خود ساخته است، خود احسائي در 22 ذي قعده 1241 درگذشته است. معاد الاجسام که راي پدر خود را تفسير کرده است. در ساعت 6 شب 17 جمادي الثاني 1242 در کرمانشاه پس از گذشتن ششماه و 24 روز از مرگ پدر خود ساخته است، خود احسائي در 22 ذي قعده 1241 درگذشته است. معاد الاجسام که راي پدر خود را تفسير کرده است. در ساعت 6 شب 17 جمادي الثاني 1242 در کرمانشاه پس از گذشتن ششماه و 24 روز از مرگ پدر خود ساخته است، خود احسائي در 22 ذي قعده 1241 درگذشته است. در پاسخ از خورده گيري بعضي از علما بر پدرش كه گويند قائل بمعماد جسماني نبوده. گفته پدر را در شرح زيارت جامعه و شرح عرشيه آورده پس از آن توضيح مي دهد كه وي قائل بمعاد جسماني بوده بدون عقيده به بازگشت مواد غذائي كه بجسد ملحق شده و از آن ب « مواد عنصري » تعبير شده است. (سيد احمد اشكوري) دفاعيه اي است از شيخ احمد احسايي (پدرمؤلف) که درمقابل مخالفين ومنکران او نوشته شده است، دراين رساله او از شبهات وايراد مخالفان براحسائي دررد معادجسماني، دفاع نموده است رساله در اثبات معاد جسماني در عقيده شيخ احمد احسائي معروف. تأليف علي نقي ابن احمد بن زين الدين احسائي فرزند زاده شيخ احمد احسائي است، و از كسانيكه نسبت به شيخ داده اند كه معتقد به معاد روحاني است بشدت هرچه تمام تر انتقاد كرده. آغاز كتاب: بسمله الحمدلله رب العالمين الذي خلق الانسان من صلصال و اودعه اصلاب الرجال ثم انزله ... و بعد فيقول ... انه کان في هذا الزمان اقوام استهواهم الشيطان انجام كتاب: و لاتکليف عليه و لامدخل له في الحقيقه و انما هو بمنزلة الثوب لبسته ثم ترکته و لبست غيره فافهم تمت [مرعشي 13/272و 26/188 و 34/296؛ الذريعة 21/173؛ معجم المؤلفين 7/254؛ مؤلفين كتب چاپي فارسي 4/602؛ الفبائي آستان قدس 530؛ فهرست سپهسالار 5/31؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 1/495؛ مدرسه فيضيه 2/80 و 2/83؛ مكتبة اميرالمؤمنين 2/509]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد الجسمانی عند الشیخ احمد الاحسائی؛ فی ذیله حاشیه شرحیه بقلم الشیخ سعید محمد القریشی
نویسنده:
علی نقی بن أحمد الإحسائی؛ فی زیله حاشیه شرحیه : بقلم الشیخ سعید محمد القریشی؛ تحقیق: صادق احمد الرباب
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خلق آدم (ع)
,
معاد جسمانی
,
حضرت زهرا(س)
,
کتب کلام شیعه
,
کتب کلام شیخیه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
احادیث رجعت ,
معاد جسمانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
بازگشت مردگان ,
آیات معاد جسمانی ,
کد کنگره:
BP 222/1 /س2م6
چکیده :
بحث معاد از جمله مباحث جذاب و بسیار مهم و از اصول دین اسلام می باشد و در این زمینه فرقی بین شیعه و سنی نیست. بحث معاد جسمانی بحثی خاص و بسیار مهم و برای بسیار پیچیده و دارای سوال است. کتاب حاضر به بررسی معاد جسمانی از زوایای مختلفی می پردازد، کیفیت رجعت اموات، کیفیت معاد جسمانی، نحوه خلقت اولیاءالله و... از موضوعات این کتاب با ارزش می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح رسالة التوحید : المتن لعبدالکریم بن ابراهیم الجیلانی
نویسنده:
علی نقی بن أحمد إحسائی؛ محقق: صالح احمد دباب
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
ادله توحید (کلام) ,
عقاید شیعه ,
محمود (اسماء ذات الهی) ,
فقر وجودی انسان ,
فقر ذاتی ,
وجود محدود ,
سالک ,
اسم واحد ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة العلمیة فی العلم الذاتی و الفعلی و الإنفعالی
نویسنده:
علی نقی بن أحمد إحسائی؛ محقق: صالح أحمد دباب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
عقاید شیعه ,
علم انفعالی (کلام) ,
علم حصولی انفعالی ,
علم پیشین الهی ,
ماهیت علم ,
عقاید شیخیه ,
موضوع و غایت علم ,
علم فعلی(قسیم علم انفعالی و علم غیر فعلی و غیر انفعالی) ,
علم غیر فعلی و غیر انفعالی(قسیم علم فعلی و علم انفعالی) ,
اقسام علم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید