جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
پاشایی فخری, کامران (دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
تحلیل بنمایههای اسطورهای داستان «بانوی باغ» شهریار مندنیپور
نویسنده:
رقیه محمودی وند بختیاری ، پروانه عادل زاده ، کامران پاشایی فخری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
داستان کوتاه بانوی باغ از هفت ناخدای مندنیپور، شرح دیدگاهی پدرسالارانه دربارة زن و جامعهای است که در آن زندگی میکند. وی برای بیان دیدگاههای خود از جامعه و سرزمینش از زبان نماد و بنمایههای اساطیری ـ در فضای بوفکوری و وهمناک ـ استمداد میجوید. این مقاله میکوشد با دیدگاه اسطورهای و روش توصیفی ـ تحلیلی پاسخ دهد که نویسنده از کدام بنمایهها و روایات اسطورهای برای تفهیم بهتر داستان بهره جسته است؟ وآیا این بنمایهها در تار و پود داستان فرو رفتهاند یا صرفاً به صورتی نمادین حضور دارند؟ مندنیپور برای توضیح مرگِ زیبایی و پیشرفت، عدم تغییر و نرسیدن به آمال در سرزمینش، از اسطورۀ سفر به جهان زیرین، مرگِ ایزد گیاهی سخن میگوید و از نمادهای مربوط به دوران برزیگری ـ چاه، گُل و... ـ نام میبرد؛ عامل نابودی را دیو مینامد و تقابلی بین ایزدبانوی برزیگری و خدای آریاییان ایجاد میکند. نویسنده با آگاهی از «تکرار اساطیر در زمان مقدّس» تبیین میکند که در هر زمان قهرمانی سعی در تغییری شگرف دارد و در نهایت به آن ایدهآل نمیرسد، چراکه افراد، حقیقت، زیبایی و تغییر را در پدیدۀ خاصی میجویند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی نگرشهای فلسفی اخوان در «خوان هشتم»
نویسنده:
پروانه عادل زاده ، کامران پاشایی فخری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«خوان هشتم» اخوان ثالث، بازسازی فضای ایران باستان است و در آن توجّه ویژهای به فلسفه زردشت شعر شده است. اخوان در این شعر، به سرانجام زندگی و فلسفه اصالت وجود قهرمانان نگاهی متفاوت از نگاه معمول فلسفه اصالت وجود و پوچگراییِ غرب دارد؛ وی درصدد احیای فرهنگِ ایران باستان و فلسفه و آیین زرتشت و مزدک است تا با این دیدگاه به عدالت اجتماعی، دادگری حال و گذشته معنایی متفاوت بدهد. از نظر اخوان، دیدگاه، اندیشه، هستی و مرگ قهرمان داستان با دید معمول غرب فرق دارد. از سویی دیگر، همریشه بودن اسطورههای دینی- فلسفی هند و اروپایی و ایرانی سبب گردیده است تا رگههایی از فلسفة غرب نیز در شعر وی برجسته شود؛ از دیدگاه قهرمانان شعر، هستی، جاوید و وابسته به اهورامزداست و آنان «زندگی» را در برابر «نا- زندگی» قرار میدهند که آن هم بخشی از هستی است، برخلاف اگزیستانسیالیستهای غربی و پوچگرایان که انسان را به «خود رها شده» و زندگی را پوچ میانگارند. وی اینگونه بر پوچی روزگار خویش غلبه میکنند و به زندگی معنا میدهد. در این پژوهش، تناقضگوییهای اخوان در خصوص گذشته ایران باستان نیز مورد مداقّه قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 268 تا 288
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت
نویسنده:
فتانه سمسار خیابانیان، کامران پاشایی فخری، پروانه عادل زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب عاطفه گرایی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اخلاق در نگاه مولانا
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
اخلاق مراقبت
,
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت (اخلاق)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
فمینیسم ,
ابتهاج ,
مقام محبت ,
تحلیل مولوی از عشق ,
اخلاق سنتی (وابسته) ,
حکم اخلاقی (خاص) ,
عشق و مهرورزی از دیدگاه مولانا (عرفان) ,
بی خودی، شرط حضور عشق در دل (عرفان) ,
نقش مهرورزی در اخلاق مولانا (عرفان) ,
عشق ضامن تبعیت مرید از مراد (عرفان) ,
عشق مایه حرکت انسان (عرفان) ,
عشق مایه رهایی انسان از تلاطمات روزگار (عرفان) ,
عشق اکسیر تکامل انسان (عرفان) ,
عشق احیاگر روح (عرفان) ,
ناکارآمدی عقل در مقابل دل برای هدایت انسان (عرفان) ,
بصیرت افزایی و شادی بخشی دل پاک (عرفان) ,
اخلاص، شرط مهرورزی (عرفان) ,
عشق و دوستی، علت پویایی (عرفان) ,
چکیده :
هر بار که در اقیانوس عمیق اندیشۀ مولوی غور میکنیم، وجهی نو در مقابل دیدگانمان ظاهر میشود که گویی اولین باری است که با چنین تفکری آشنا میشویم اما، این بار تحیر، افزونتر است چراکه، مکتب اخلاقی جدیدی که با نام اخلاق مراقبت، در قرن نوزده و بیست میلادی با پیشر فتهای روانشناختی و روان کاوی انسان در اروپا مطرح است، مولوی قرنها قبل بدان دست یافته و موشکافانه و البته جامعتر آن را طرح مینماید و همین یک نکته برای توجیه اعجازآمیز بودن مکتب اخلاقی وی، که هنوز هم سرمشق آموزههای اخلاقی است، کفایت میکند. یکی از رهیافتهای اخلاق مراقبت[1]، عاطفهگرایی است که در این مقال، نحوۀ طرح آن در آثار مولوی، با برجسته سازی این نکته که عاطفهگرایی اخلاقی مولوی با خدا آغاز و به خدا میانجامد، مورد تعمق قرار گرفته حال آن که، مبنای عاطفه در مکتب اخلاقی غربی، بر عاطفۀ مخلوق متکی است، جای تامل دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه اصول مدیریت در قرآن و ادب فارسی (قابوس نامه، سیاست نامه، کلیله و دمنه، اسکندرنامه، منطق الطیر، مرزبان نامه، اخلاق ناصری، بوستان و گلستان)
نویسنده:
کامران پاشایی فخری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
زندگی اجتماعی
,
تعهد
,
منطق الطیر
,
کلیله و دمنه
,
برنامه ریزی
,
ادبیّات فارسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
,
گلستان (کتاب)
,
بوستان (کتاب)
,
اخلاق ناصری (کتاب)
,
اسکندرنامه (کتاب)
,
فنون مدیریت
چکیده :
گنجینهی انسانی هر اجتماع، بزرگترین سرمایهی آن است، این سرمایههای انسانی، همواره نیازمند مدیریت، رهبری، اکتشاف و استخراج است. بشر بر عکس حیوانات که مجهز به نیروی خودکار غریزه است، در هدایت نیازمند به تحصیل و اکتساب و به عبارت دیگر به رهبری و راهنمایی محتاج است. انسانها و حیات روحی آنها دارای قوانین و مکانیسمها و فعل و انفعالات اختصاصیاند، اگر بخواهیم با آنها تعامل مثبت داشته باشیم باید قوانین حاکم بر رفتار بشر را خوب بشناسیم و کلید و رمز شخصیتیشان را به دست آوریم. گشودن کتاب روح و جلب همکاریشان بیش از هر چیز، آگاهی و ظرافت میخواهد نه زور؛ قوانین رفتار انسانی را باید مانند قوانین فیزیک، شیمی و فیزیولوژی کشف کرد نه وضع. ... و علم مدیریت مبتنی بر کشف چگونگی اعمال قوانین، اصول ویژه حاکم بر انسان و درک امور شخصیتی آحاد مردمی است که به نحوی با او در ارتباطاند و با تکیه بر تکنیکها و ابزار لازم، گردونهی تشکیلات و سازمان را به سمت هدفهای مطلوب هدایت و رهبری میکنند. همچنین در متون دینی، الگوی مدیریت، رسالت انبیاست و هدف اساسی در مدیریت علمی نیز نمیتواند بیگانه و نامربوط به هدف اصلی رسالتها باشد که این مهم به زیبایی تمام در متون ادب فارسی انعکاس و نمود پیدا کرده است. یکی از شگفتیهای اقلیم ادب پارسی این است که تاکنون دهها هزار کتاب و مقاله در باب اندیشههای بزرگان این کهن سرزمین به صورت و معنی آمده و میآید و هر یک به نوعی با شمع رخسار آنان عشق میبازد ولی همچنان نشان کامل میخانهیشان چون راه گنج از دید صورتپرستان مستور مانده است. رفقیان چشم ظاهربین بدوزید که ما را در میان سری است مکتوم همه عالم گر این صورت ببینند کس این معنی نخواهد کردمعلوم سعدی جامعهی ایرانی همانند جوامع متمدن دیگر، ویژگیهای خاص خود را داراست و از آنجا که مدیریت در هر جامعه، رابطهی مستقیمی با فرهنگ آن جامعه دارد، ضروری است که برای نهادینه کردن اصول مدیریت ایرانی، فرهنگ آن را بشناسیمو یک سلسله قوانین مخصوصاش را کشف کنیم.پر واضح است اعمال شیوههای مدیریت، جزء از طریق تفسیر و انطباق ادبیات با مقتضای احوال عصر و مطالبات اجتماعی میسر نخواهد بود و موشکافی در متون ادبیات پارسی به عنوان گنجینهی فعالیتهای عقلی و ذوقی ایرانیان، قطعا این امکان را میسر میکند که در تبیین برنامههای استراتژیک این ملت کمتر به خطا رویم.پژوهشگری که بخواهد در بارهی مدیریت، روانشناسی، جامعهشناسی، تاریخ و فلسفه تحقیق کند ولی آثار بزرگان ادب پارسی را نادیده بگیرد، در حقیقت خود را از فعالیتهای عقلی برگزیدگان یک ملت متفکر و هوشمند محروم ساخته است. این حقیقت که به متون ادبیات فارسی، غالبا غیرعلمی نگاه شده و انس علمی و شناختی این هنر آبی در ادوار تاریخی، کمتر مورد عنایت جانهای تشنهی معرفت بوده است، بر هیچ اندیشهمندی مکتوم نیست. القصه نگارندهی این رساله سعی کرده است گوشههایی از این در مکنون را در حد وسع و توان خود از منظر مدیریتی به پیشگاهاربابان علم و فضل عرضه دارد به امید آن که اکسسیرسازان عصر روشنایی این فلز کم بها را به زر ناب بدل کنند تا ادبیات پارسی از رکودی که سالهاست با آن دست به گریبان است، رهایی یابد. پوشیده نیست خلق هر کار جدیدی، با فراز و فرودهای بسیار توام است، نگارنده نیز با شوق درونی، ناملایمات طریقت را با همراهی پیشوایانی عالم به جان دوستتر داشته تا بخشی از این آیینهی جهانی علم و دانش (ادبیات فارسی) هر چه افزونتر بر ادبدوستان مکشوف شود. متون 9گانهی ادب پارسی به همراه آیات نورانی قرآن کریم در این رساله از منظر مدیریتی مورد مداقه، تبیین و تحلیل قرار گرفته است ولی بیگمان، تفاوت و تشابه نگرشی هر یک از نظریهپردازان ایرانی و غیرایرانی، واقعیتهای انکارناپذیری چون زاویهی دید، مقتضای زمان و مکان و ایدئولوژی مخصوص آنان را بیشتر مینمایاند. باغ بیخزان شهسوارانی چون سعدی، خواجه نظامالملک، قابوس بن وشمگیر، خواجه نصیرالدین توسی، عطار نیشابوری، نظامی گنجهای و نویسندگان فکور مرزباننامه و کلیله و دمنه،هر چند از برخی جنبهها به علم مدیریت پرداخته لکن دانشگاهی ساختهاند که طالب را بر حسب مراتب بینش و استعداد از صورت تا معنا راهنمایی میکنند.تدوین این رساله، فراتر از ایجاب دانشگاهی در واقع عمل به توصیهی حضرت مولانا برای دمیدن روحی نو در قالب حرف کهن فرهنگ ما نیز است. همان فرهنگی که اکنون آماج انواع تطاولهاست و به مدیران ما القاء میکند و تا حدی باورانده است که خود قورباغهای نداریم که قورت دهیم ! آری ملت قدیمی ایران مشکلی دارند و آن قدیمی بودن است تا با حسرت بگویند: خوشا به حال نورسیدگان علم! این رساله، تلاشی ناچیز و همتی دلسوزانه در راه نشان دادن ظرفیت الهام بخش علم و دانشایرانی است ولی هرگز نمیتوان ادعا کرد که وارسی اثری به تمام و کمال معنای آن راه مییابد بلکه نکات عمیقتری را برای بررسی آیندگان، ناخواسته باقی میگذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید