جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
بررسي و نقد ديدگاه قوشجي در شرح تجريد الاعتقاد، درباره امامت
نویسنده:
علي‌عمران نقوي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫اين پژوهش، قسمتي از کتاب شرح تجريد الاعتقاد تأليف خواجه نصيرالدين طوسي را که توسط فاضل قوشجي شرح شده، نقد و ارزيابي مي‌کند و ديدگاه‌هاي قوشجي درباره امامت و اثبات امامت امام علي( و ادله آن را توضيح مي‌دهد. نگارنده در يک مقدمه و پنج فصل ضمن تشريح نقدهاي فاضل قوشجي بر نظريات خواجه نصيرالدين طوسي، ادله خواجه را در مقوله امامت و اثبات ولايت امام علي( تقويت کرده است. در مقدمه کلياتي از موضوع تحقيق، شرح احوال خواجه نصيرالدين طوسي و فاضل قوشجي و شيوه بحث آنان در کتاب تجريد الاعتقاد و شرح تجريد الاعتقاد بيان مي‌گردد. در فصل اول ضمن تعريف امامت در لغت و اصطلاح، واژه امام در قرآن کريم، معناي امام از نظر متکلمين و امام به معناي قيم و سرپرست بررسي شده، و ادله مربوط به نصب الهي امام بعد از رحلت رسول خدا( و خلافت آن حضرت تبيين گرديده است. نويسنده اهداف سياسي و ديني امامت را نيز بررسيده و ضرورت وجود امام در جامعه بشري را از نظر شيعه و اهل سنت ثابت مي‌کند. وي در فصل دوم به بررسي ضرورت وجود امام با استفاده از قاعده لطف مي‌پردازد و ضمن بيان مفهوم اين قاعده، اشکال هاي وارده بر آن را مطرح کرده و اقسام لطف خدا بر بندگان را که با اعتراض فاضل قوشجي روبه رو شده، نيز کاملاً پاسخ داده است. نگارنده در فصل سوم به اثبات عصمت امام و در نتيجه افضليت او بر سايرين براي احراز مسند امامت پرداخته و ايرادهاي قوشجي را در اين زمينه مطرح کرده و پاسخ مي‌دهد. وي عصمت را از جانب قوشجي براي امام ضروري ندانسته و اين مسأله را از طريق بطلان دور و تسلسل، باطل قلمداد کرده وعصمت و افضليت امام علي( را نيز اثبات مي‌کند. در فصل چهارم نصوص آشکار بر امامت حضرت علي( و تواتر آن ها را ثابت کرده و عمل نکردن صحابه به اين نصوص و احتجاج نکردن علي( به آن ها و شبهه کردن قوشجي در اين باره و همچنين شبهه هاي وي در مورد حديث منزلت و ساير احاديث وارد شده در شأن امامت و ولايت علي( را نيز نقد و ارزيابي مي‌کند. نويسنده در فصل پنجم نخست به آيه ولايت و سپس حديث غدير به عنوان اسناد محکم دلالت کننده بر امامت امام علي( اشاره کرده و برشبهه قوشجي مبني بر عدم تواتر حديث غدير، دلالت نکردن آيه ولايت بر امامت علي( و ادعاي وي در مخالفت حديث غدير با اجماع صحابه، خدشه وارد کرده است.
  • تعداد رکورد ها : 1