جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
مبانی حکومت علوی در قرآن و روایات
نویسنده:
پدیدآور: هادی میرکه‌زاده ؛ استاد راهنما: ‌‌علی‌اصغر شریفی‌راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
در نگاه دینی، هدف سیاست، رهنمون شدن انسان به سوی هدایت و تکامل است که نشانه این تکامل، سعادت در دنیا و آخرت است. الگوی دینی سیاست و حکومت برای تکامل انسانی، حکومت پیامبر (ص) در مدینه است که این حکومت و کار ویژه‌های آن همواره برای مسلمانان الگو بوده است. امام علی (ع) نیز به دلیل ارتباط مستقیم با پیامبر (ص) و آشنایی‌اش با منبع وحی و برخورداری از فضیلت در عرصه سیاست دارای اندیشه و نظریات و سیره‌ای است که در طول تاریخ برای مسلمانان و به ویژه شیعیان، نظام آرمانی و ایده‌آلی را تجسم می‌کند.در این تحقیق سعی شده است اصول و مبانی حکومت علوی از دیدگاه آیات قرآن و روایات و نیز با تکیه بر متن نهج‌البلاغه تبیین گردد و به بررسی مبانی دینی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و اقتصادی در حکومت علوی پرداخته شده است.
نقد و بررسی مبانی و آرای تفسیری ابن تیمیه با تأکید بر نظرات مفسران معاصر شیعه
نویسنده:
علی اصغر شریفی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ابن تیمیه از تاثیرگذارترین علمای اهل سنت است که دامنه تأثیر افکار او در جهان امروز کاملا مشهود است. جریان های سلفی او را "شیخ الاسلام" دانسته و وهابیون اورا در قله ی عصمت تقدیس می‌نمایند.او با برخورداری ازهوش و حافظه قوی، تألیفات فراوانی را رقم زده و در آنها عقایدی برخلاف اجماع مذاهب اهل سنت ابراز نموده و به همین دلیل، بارها توسط علمای اهل سنت محاکمه و به زندان های متعددی محکوم دیده است.ریشه افکار و اعتقادات ابن تیمیه به نظرات ابن حنبل و بزرگان اهل حدیث برمی‌گردد. او با تاکید بر عدم تأویل و ظاهرگرایی، صفات خداوندرا بر ظاهر آنها حمل کرده و گرفتار تجسیم و تشبیه شده است.ابن تیمیه مخالف سرسخت شیعه است و در تألیفات متعدد خویش به تکذیب و توهین و تحقیر و تکفیر شیعیان دست یازیده است و دشمنی وهابیون با شیعه، میراث افکار ابن تیمیه در دوران معاصر است . ضرورت این تحقیق هم از همین نکته ریشه می‌گیرد و از آنجایی که وهابیت در دهه های اخیر، تلاش همه جانبه ای را با تبلیغات وسیع و به پشتوانه منابع مالی سرشار سامان داده تا افکار و آرای وی را معیار اسلام اصیل و حقیقی جلوه دهد، ضرورت واکاوی و نقد دیدگاه های وی رادو چندان می‌نماید. این تحقیق در چهار فصل انجام گرفته : در فصل اول ضمن تبیین مفاهیم و کلیات تحقیق، زندگانی و حیات علمی ابن تیمیه تبیین و روشن شده که در بزرگ نمایی ابن تیمیه، اغراق گردیده است. در فصل دوم مبانی اعتقادی ویژه ابن تیمیه، بررسی و نقد گردیده و نادرستی اعتقادات وی در زمینه توحید، نبوت، معاد و اتهامات بی اساس به شیعیان اثبات گردیده است . در فصل سوم مبانی تفسیری ابن تیمیه از میان مولفات متعدد او جمع آوری و با استفاده از نظرات مفسرین معاصر شیعه نقد گردیده است. نظر به اینکه ابن تیمیه دارای تفسیری مستقل نیست و بجز چند سوره کوتاه و تعداد معدودی آیات، تفسیری از او به جا نمانده است، ولی پیروان و هواداران وی در قرن چهاردهم و پانزدهم هجری با جمع آوری دیدگاه های تفسیری او از میان تألیفاتش، تفسیرهایی را به نام او سامان داده اند. در فصل چهارم به بررسی و نقد آرای تفسیری وی پرداخته شده است و با استفاده از نظرات مفسرین فریقین و با تکیه بر نظرات مفسرین معاصر امامیه، بطلان اکثر آرای تفسیری وی نمایانده شده است.
ارکان عدل علوی در قرآن و حدیث
نویسنده:
زینب زنگنه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عدل علوی که دربردارنده عدالت فردی و اجتماعی و اقتصادی است از مباحث مهم دین مقدس اسلام ، به نحوی که مهم ترین منبع آن قرآن و سنت بیان شده است، لذا دین مبین اسلام با قوانین متعالی خود روح تازه ای بر کالبد عدالت دمیده و در میان فرقه های مختلف اسلامی، به خصوص شیعیان امام علی(علیه السلام) را که اولین امام آنها است مظهر عدل و عدالت خواهی معرفی کرده است. به نحوی که در نهج البلاغه، عدالت اجتماعی را یک فلسفه و یا نظریه ی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می داند که کمتر به آن پرداخته شده است. از دیدگاه امام علی (علیه السلام) عدالت از ارکان ایمان و در رأس همه ی ارزشهای اسلامی است و حکومتی که بر پایه ی عدالت بنا شود، ماندگار، مردمی و بر حق است. آن حضرت ملاک عدالت را در رضایت عموم می داند و در اجرای آن عواملی از قبیل حاکمان عادل و متقی، نظارت بر صاحب منصبان، رعایت حقوق متقابل مردم و حاکمان و ساده زیستی آنان را موثر می داند. از این رو، نوشتار حاضر به بررسی ارکان عدالت در اندیشه علوی پرداخته، تا راهگشایی باشد برای انسان هایی که جویای درک واقعی این مهم هستند و برای رسیدن به مدینه فاضله و جامعه عدل گستر تلاش می نمایند.واژگان کلیدی: امام علی، عدالت علوی، قرآن، حدیث.
مبانی سلفیت وگرایش های آن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
پایگاه تخصصی نقد وهابیت,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا که قدرت های استکباری تعالیم اسلام را با منافع خویش در تضاد دیده و اتّحاد مسلمانان جهان را مانعی برای اهداف خود تلقی می کنند و با تمام توان از روش های شیطانی برای مقابله استفاده می کنند که یکی از این روش های شیطانی پروراندن فرقه های جدید برای مسلمانان به تناسب منطقه ی جغرافیایی، مذهب و ملیت و سپس ترویج آن در جهان اسلام می باشد. بر همین اساس یکی از این فرق سلفیه می باشد که بنیان آن گردآمده ای از پاره آرای اجتهادی در زمینه های عقیدتی و احکام عملی است، صاحبان این مذهب آن ها را براساس خواست و به اقتضای طبع و تمایلات خویش از مجموعه بسیار گسترده وگوناگون آرای اجتهادی که از سوی بسیاری از عالمان سلف و برگزیدگان اهل سنت و جماعت ابراز داشته شده است گردآورده اند و آنگاه اعلام کرده اند این تنها چیزی است که می تواند همه «گروه نجات یافته اسلامی» را که در پرتو کتاب وسنت پیش می روند در خود جای دهد و هر که از این دایره بیرون رود و آرای اجتهادی دیگری برگزیند بدعت گزار و گمراه است. بر این اساس در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که«مبانی و گرایش¬های سلفیت چیست؟» برای شناخت این موضوع در ابتدا به بررسی معنی لغوی سلفی و سلفی گری پرداخته و در ادامه مبانی سلفیه و تاریخچه آن در سه دوره جداگانه واکاوی می شود.سپس به این پرسش می پردازیم که سلفی-گری چگونه مکتبی و دارای چه باوری است؟ و سلفیه را از دیدگاه مخالفان آن بررسی و در پایان گرایش های سلفی و معنا و مفهوم جریان سلفی گری و گونه های سلفی گری و دسته بندی های آن و سلفی گری مدرن ، هویت جدید وهابیت امروز و ماهیت ضدشیعی نو وهابیان که از این فرقه پدیدار شده اند را بیان می نماییم.
آثار دین‌باوری و دین مداری در سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
علیرضا پیرمرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تعالیم الهی تنها تأمین کننده ی نیازهای فطری و عقلانی بشر در ابعاد گوناگون می باشد لذا، بشر باید آن تعالیم را در سبک زندگی فردی واجتماعی پیاده کند. وجه اصلی نیاز آدمی به دین و آموزه های دینی، سازماندهی به زندگی فردی و اجتماعی است، زیرا؛ انسان بدون استعانت از آموزه های وحیانی و بهره گیری مطلق از عقل محدود خود نمی تواند نیازهای روحی و روانی خود را برطرف کند و به همین دلیل است که انسانها در هر زمانی به دین و دینداری گرایش داشته و آن را پذیرا بوده اند. امروزه برخی ها تحت تأثیر افکار و اندیشه های وارداتی نظیر سکولاریسم، اومانیسم وغیر آن، منکر تأثیرگذاری جدی و عمیق دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها هستند ویا با اذعان به تأثیر دین در زندگی فردی، تأثیرات اجتماعی دین را برنمی تابند ودر زندگی فردی هم نقش وتأثیرگذاری دین رافقط در بعد معنوی ورابطه با خدا منحصر می کنند و دین را فاقد توان لازم برای مدیریت وبرنامه ریزی واداره ی زندگی مادی ومعنوی توأم باهم دانسته و در ایجاد توسعه وپیشرفت وتمدن سازی ناتوان وناکارآمد معرفی می کنند. تحقق الگوی سبک زندگی اسلامی راهکاری موثر وکارآمد برای مقابله با ارزشهای غرب در جوامع مختلف اسلامی و به ویژه در ایران است. رهبر معظم انقلاب با طرح این موضوع در این زمینه فرمودند : "راهبرد مقابله با هجمه فرهنگ غرب، الگوی ایرانی اسلامی است".
 ترجمه و تحقیق چهار بخش ازکتاب تاریخ القرآن، تألیف عبدالصبور شاهین
نویسنده:
علی اصغر شریفی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع مطالبی که چهار بخش ترجمه و تحقیق شده از کتاب تاریخ القرآن عبدالصبور شاهین، خط و کتابت قرآن در سه قرن اول است. مطالب پایان نامه در چهار بخش آمده است. در بخش اول از آشنایی پیامبر(ص) با خواندن و نوشتن سخن رفته و در بخش دوم از کاتبان و حافظان بحث شده است. بخش سوم به بررسی پیدایش خط عربی و بخش چهارم به اعجام و اعراب در خط عربی اختصاص دارد
  • تعداد رکورد ها : 6