جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
تبیین مفهوم "تربیت مبتنی بر تخیل" ایگن و بازسازی آن با توجه به آرای صدر المتالهین
نویسنده:
داود حسین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تخیل نیرویی است که همه‌ی عرصه‌های زندگی ما را، از لذت‌های کودکانه، تا آموزش و اخلاق، و حتی ابداعات علمی، تحت نفوذ خود قرار داده است. در عرصه‌ی تعلیم و تربیت نیز به سختی می‌توان کسی را یافت که تربیت رابی نیاز از توجه به کاکردهای عظیم این نیروی خدادادی انسان بداند، اما باید دید که آیا نظریه‌ای منسجم و متقن نیز وجود دارد که بتواند در سایه تبیین جایگاه و کارکرد‌های تخیل در تربیت، عمل تربیتی را سامان بیشتری ببخشد؟ ایگن متفکری است که عمرش را صرف مطالعه‌ی تخیل، و طرح ریزی الگویی برای تربیت بر مبنای آن کرده است. به عقیده‌ی ایگن، تخیل در یک کلمه، منبعی برای تصور "بودن‌های امکانی" است. در این منظر، نیروی تخیل می‌تواند در خدمت تصور جهان "آنگونه که هست" و تصور جهان "آنگونه که نیست" درآید. ایگن تخیل و روایت را شالوده‌ی تعلیم و تربیت می‌داند. وی بر الگوی پیاژه‌ای رشد انسان، که در سایه‌ی توجه افراطی به وجوه منطقی شناخت، الگوی مکانیستیِ صلبی را در برنامه درسی رواج داده است، می‌تازد. ایگن معتقد است که فهم و یادگیری، گرانبار از روایت است؛ و روایت راه مناسبی برای پیوند شناخت و عاطفه، در ظرف تخیل آدمی است. نتایج توجه به تخیل از زاویه دید ایگنرا می‌توان در دو حوزه پی گرفت، در حوزه یادگیری از طریق جریان کثرت‌گرایی معرفت شناختی و در حوزه‌ی تربیت اخلاقی در رویکرد اخلاق غمخواری. از سوی دیگر تخیل یکی از موضوعات مهم در سنت فکری ایرانی-اسلامی است. از فارابی تا کنون، تخیل مورد توجه جدی فیلسوفان مسلمان قرار گرفته است. ملاصدرا تخیل را در ابعاد معرفت شناختی آن مورد بحث قرار داده است با این وجود، تخیل مانند غالب مباحث فلسفی صدرا خالی از ریشه‌های وجودشناختی نیست. از این رو، اثبات تجرد خیال و عالم مثال در قوس صعود، امکانات فراوانی را در حکمت متعالیه برای بازسازی نظریه تربیت تخیل بنیاد ایگن، فراهم ساخته است. بر اساس نتایج این پژوهش، می‌توان دوگانه‌های متقابلی را تصور نمود که از خلال آنها تفکیک مناسبی میان تخیل فرهیخته و تخیل خام بدست می‌آید؛ این دو گانه‌ها عبارت‌اند از، تخیل رها- تخیل مقید؛ عقل غایت‌‌نگر -عقل محاسبه‌گر؛ گریز از واقعیت-گذار از واقعیت؛ و تخیل مولد-تخیل مصرفی. بدین ترتیب روشن می‌گردد که تخیل فرهیخته، تخیلی مقید، در ربط توامان با عقل محاسبه‌گر وعقل غایت نگر، مولد و معطوف به گذار از واقعیت است. این تخیل در بین سه قطب «حضور»، «غیاب» و «انسان» که سه پایه‌ی تخیل‌ورزی محسوب می‌شوند در وضعیت تعادل قرار گرفته است. نتیجه‌ی بازسازی "تربیت تخیل بنیاد" نیز در دو مفهوم «همدلی جهت‌مند» و «کثرت‌گرایی شناختی ناهم‌طراز» صورت‌بندی شد. همچنین در زمینه‌ی کاربستی بحث، راهبرد «روایتِ روایت» که بر «نقل» و «نقد» روایت به صورت توامان تاکید می‌کند، سخن به میان آمد.
الگوی اسلامی کارآفرینی از منظر ائمه اطهار (علیهم السلام)
نویسنده:
رسول عندلیب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
علم کارآفرینی، علمی میان رشته ای برگرفته از رشته های مدیریت و اقتصاد است. امروزه کارآفرینی را موتور محرکه اقتصاد می دانند. در واقع اقتصادی را پویا می دانند که افراد و سازمان های آن کارآفرین باشند. کارآفرینی اجازه سکون و رکود را می گیرد و اقتصاد را به سمت پویایی، خلاقیت و نوآوری سوق می دهد.اولین بار مارکس وبر موضوعی را مطرح کرد که آیا میان اخلاق دینی ( پروتستانی ) و پیشرفت اقتصادی سرمایه داری غرب رابطه مستقیم وجود دارد یا نه. سپس او ادیان دیگر را هم بررسی می کند تا پاسخی جامع تر به سوال بدهد. و ادیان شرقی از جمله بودایی را هم بررسی می کند. در مورد پروتستان این نتیجه را می گیرد که روح حاکم در تعالیم پروتستان تقویت کننده ارزش های اقتصادی و موید پیشرفت و توسعه است. در سال های اخیر هم پژوهش هایی در این باره انجام شده که تاثیر باورهای مذهبی بر راه اندازی کسب و کار جدید رابررسی می کند.پرسش آغازین ما در این است که آیا از منظر دین اسلام هم می توان به این علم نگریست یا خیر. و اگر پاسخ مثبت است دین چه الگویی برای آن پیشنهاد می کند. سپس با توجه به عقیده مذهب تشیع که اهل بیت پیامبر را پیشوایان دین می داند، این موضوع پژوهش حاضر شد: الگوی اسلامی کارآفرینی از منظر ائمه اطهار (علیهم السلام) چیست؟ پس از بررسی و غور در روایات و تحلیل محتوای هر کدام از آنها، و با توجه به مدل سه شاخگی دکتر اهرنجانی به یک دسته بندی سه بخشی از روایات رسیدیم. مدل سه شاخگی سه بعد ساختاری، محتوایی و زمینه ای را مطرح می نماید. مدلی بر این اساس شکل گرفت. مدل بصورت پرسشنامه آماده گردید. در این پژوهش 70 نفر از خبرگان حوزه و دانشگاه شناسایی گردیدند که از میان 28 نفر حاضر به همکاری شدند و آن را تکمیل نمودند. سپس به منظور رسیدن به مدل بهینه و حذف عامل های تکراری پرسشنامه توسط تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل شد. و 20 عامل که بیشترین درصد واریانس را دارا بودند اکتشاف گردیدند
  • تعداد رکورد ها : 2