جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
موضع علم ودین درمورد خلقت جنین انسان با محوریت تفسیر المیزان ونمونه
نویسنده:
فاطمه قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آدمی بر اساس میل حقیقت جویی در پی آگاهی یافتن از حقایق هستی از جمله انسان و چگونگی پیدایش و مراحل شکل گیری آن در شرایط جنینی است. وی برای دستیابی به این آگاهی از دو راه علم و دین بهره می‌جوید. این پایان نامه درصدد دریافت دیدگاه علم و دین در رابطه با منشاء جنین و مراحل تشکیل آن است. برای دریافت موضع دین از آیات قرآن با محور قرار دادن تفسیر المیزان و نمونه و برای دریافت موضع علم از علم جنین‌‌‌شناسی بهره برده است. آیات قرآن منشاء پیدایش جنین را از خاک، آب و نطفه دانسته و مراحل شکل‌گیری را با واژه-هایی چون علقه، مضغه، پوشاندن گوشت بر استخوان، تسویه و تصویر و نفخ روح بیان نموده است، که پس از طی این مراحل تولد تحقق پیدا می‌کند . علم نیز منشاء پیدایش را آب و خاک می‌داند و مراحل آن را با واژه‌هایی مانند زیگوت (تخم)، مورولا (توده جنینی )، بلاستولا، امبریو (رویان) معرفی می‌کند، که با استفاده از تجهیزات پیشرفته تصویر برداری این مراحل را شناخته است. در مقام مقایسه روشن می‌شود، موضع علم و دین در منشاء پیدایش جنین و مراحل خلقت او یکسان است و تفاوت آن‌ها فقط در نفخ روح است زیرا، روح امری الهی و غیر مادی بوده و علم امکان دست‌یابی به آن را ندارد.نشانه ماوراء بشری و الهی بودن قرآن کریم است که در زمان نزول قرآن به این ظرافت‌ها در خلقت جنین و مراحل آن اشاره نموده در حالی که پس از گذشت قرن‌ها از نزول قرآن بشر به آن رسیده است.
  • تعداد رکورد ها : 1