جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
بررسی و نقد ديدگاه پست مدرنيستی گريفين درباره خدا
نویسنده:
فاطمه نقوی، محسن جوادی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا كه در فضاي فکري جهان کنوني، انديشه‌هايي پراکنده و متکثر با مضامين بلند يا پست وجود دارد، بايد تفکيک ميان اين انديشه‌ها را بررسي كرد و درست و نادرست آن را تشخيص و مورد بحث قرار داد. پس پرداختن به الهيات پست‌مدرن داراي اهميت است. افكار جوامع تحت تأثير تفكراتي قرار دارند كه در سطح جهاني پراكنده مي‌شود. دنياي پست‌مدرن به نوعي در پي اين است كه انديشه‌هاي خود را جهاني كند. بنابراين تأثير بسياري ـ از لحاظ باورهاي سياسي، فرهنگي، هنري، اجتماعي و حتي ديني ـ بر افكار جوامع دارند، و اين تأثيرگذاري عميق به خاطر عدم تحليل درباره آموزه‌هاي اين مكتب است. از اين‌رو، نگارنده اين مقاله بر آن است كه ديدگاه گريفين را که از متألهان مکتب پست‌مدرن و به عنوان شالوده تفکر ديني جامعه پست مدرنيستي است، مطرح نموده و باورهاي وي را بازخواني و تحليل كند. در پايان مطالب بيان شده درباره موضوع مربوطه، تناقضات دروني الهيات پست‌مدرن به روشني قابل رؤيت خواهد بود. سرانجام تناقضات موجود در انديشه پست مدرنيستي با مصاديق خاص آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
بررسی مقایسه ای کمال و غایت نفس در دیدگاه آیت الله حسن زاده آملی و یاسپرس
نویسنده:
فاطمه نقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نفس از دیدگاه فلاسفه – به طور عام- جوهر مجردی است که انعطاف وجودی دارد و می تواند فاصله ی فرش تا عرش را از طریق علم و عمل طی نماید. هر وجودی را غایتی است. نفس را نیز غایتی است که هر کسی نتواند بدان نایل گردد. مگر کسانی که در ابتدای امر، بدن را در خدمت تعالی و استکمال نفس ، قرار داده و در مراحل بعد، نفس خویش را از اسارت تن رها سازند و بال های کمالی وجود خویش را بگشایند و به لقاء حق تعالی توفیق یابند و عیون شهود گشوده دارند و عوالم وجود را مشاهده نمایند. نه تنها فیلسوف و عارف اسلامی علامه حسن زاده آملی بر این مطلب اذعان دارند بلکه فیلسوف دیندار اگزیستانسیالیست –یاسپرس- نیز بر آزادی نفس از سجن مادیات تأکید می کند که نفس باید از تعلقات دنیایی منزه و رها گردد و با وجود متعالی، ارتباط یابد و معتقد است که اصالت نفس به تعلق و رابطه ی آن با خداوند است. گویا در ضمیر فطرت قلوب، معارف الهی به ودیعه نهاده شده است و با تأمل عقلانی و شهود عرفانی بر دیدگان دل، آشکار می گردد. هر دو فیلسوف مذکور، استکمال نظری و عملی نفس را عامل سعادت وجود انسان و زمینه ی ارتباط با غایت الغایات می دانند. البته تفاوت هایی در آراء ایشان است که عمده ی اختلاف به نحوه ی این استکمالات است که در متن تحقیق به تفصیل بیان خواهد شد و نیز به تحلیل و بررسی و نقد آراء، خواهیم پرداخت.
  • تعداد رکورد ها : 2