جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
تحلیلی بر نظریه مدل و ملاحظاتی درباره مبادی و نتایج فلسفی آن
نویسنده:
مسعود ایثاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نظریه‌ی مدل یک نظریه‌ی منطقی سمانتیکی با هدف ارائه‌ی شیوه‌ی تفکر قیاسی سازگار از طریق رهیافت فرازبانی است. این نظریه مبتنی بر مفهوم تعبیرپذیری زبان است و به تبع آن ریشه در سنت و دیدگاه مدل‌انگارانه دارد که به روایت هینتیکا در اواخر قرن نوزدهم با هیلبرت آغاز شده است. این دیدگاه، به‌رغم مخالفت‌های سرسختانه‌ی یونیورسالیست‌های پیرو فرگه، در نیمه‌ی نخست قرن بیستم در مکتب لوف-ورشو بالیده و در میانه‌ی این قرن به‌دست تارسکی در قالب نظریه‌ی مدل به بار نشسته است. مفهوم تعبیرپذیری زبان به همراه مفهوم سازگاری به‌ویژه در ارتباط با مفهوم سمانتیکی صدق، که همگی زمینه‌ساز مجادلات پیچیده‌ی فلسفی‌اند، نظریه‌ی مدل را به فلسفه پیوند می‌دهند و طبعا دو پرسش را پیش می‌کشند: اول آنکه از منظر فلسفی کدام مبادی از این نظریه پشتیبانی می‌کنند و دیگر آنکه باز هم از همین منظر چه نتایجی بر این نظریه مترتب است.متن حاضر نخست کوششی است برای بررسی پارادایم سمانتیک علمی و بیان منقح اصول آن به‌عنوان بستر اصلی نظریه‌ی مدل بر مدار فعالیت‌های برجسته‌ی تارسکی در پایه‌ریزی و قوام و گسترش این نظریه و به‌ویژه ابهام‌زدایی از مجادلات فلسفی یاد شده در این پارادایم؛ سپس با معرفی اجمالی نظریه‌ی مدل تلاشی است برای پاسخ‌گویی به دو پرسش فوق. اجمالا، مبنای اصلی نظریه‌ی مدل، و اساسا سمانتیک علمی، بی‌طرفی اپیستمولوژیک و انتولوژیک دیدگاه مدل‌انگارانه است. این بی‌طرفی زمینه‌ساز تعبیر‌پذیری زبان و متعاقبا، مطابق رای هاجز، از طریق مفهوم صدق در یک ساختار مبنای نسبی‌سازی مفهوم مدل است که بر پایه‌ی آن دو نتیجه‌ی مهم و مرتبط فلسفی حاصل می‌شود: یکی سمانتیک زبان‌های صوری موجهه، با محوریت کریپکی، و دیگری سمانتیک مدل‌انگارانه‌ی زبان‌های طبیعی (مورد تردید خود تارسکی) با محوریت مونتاگیو.
طراحی مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی با رویکرد طبیعت گرایی
نویسنده:
هما تقی زاده وردوق
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مقدمهاختلافات دینی و مذهبی همواره یکی از ریشه دارترین اختلافات میان جوامع مختلف بوده است. روشن است که تعامل و هم اندیشی ادیان و مذاهب و کنار گذاشتن تعصبات مذهبی تنها راه رسیدن به صلح جهانی پایدار است.برای رسیدن به این مهم لازم است بستری مناسب جهت تعامل و گفتگو فراهم شود،چرا که تمامی ادیان و مذاهب در نهایت یک هدف را پیگیری می کنند. واضح است که مذاهب اسلامی اشتراک نظراتی دارند و در نهایت به یک هدف واحد می رسند که با یافتن این اشتراکات و تاکید بر آنها می توانبه برقراری تعامل و اتحادمیان مذاهب کمک کرد.طبیعت به عنوان زمینه ای مناسب جهت یافتن اشتراکات و نحوه ی نگرش به آن می تواند نقش بسزایی در ایجاد تعامل مثبت و سازنده میان مذاهب داشته باشد،همچنین طبیعت در بسیاری موارد منبع الهامی در خلق معماری بوده است که در این طرح نیز وحدت و هم زیستی در طبیعت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.چنانکه از عنوان پروژه بر می آید، ایده ی اصلی شکل گیری این مجموعه گردهمایی فرق مسلمان با آرا و عقاید مختلف، (اعم از سران مذاهب و عوام جامعه) در محیطی حاصل از هنر و طبیعت است؛ در این طرح سعی بر آفرینش فضایی است برای اندیشه، گفتگو و آشنایی با آرای مذاهب دیگر. از این رو طبیعت به عنوان مظهر آفرینش و آرامش بخش روح انسان، رویکرد اصلی طرح است و در کنار آن علاوه بر هنر معماری که خالق اندیشه و رفتار است از دیگر مظاهر هنر، چون هنرهای تجسمی در ایجاد فضایی در خور تعاملات دوستانه استفاده شده است.بدون شک حاصل گفتگویی دوستانه و به دور از قضاوت و سوء تفاهم ها که بر خاسته از دل و احساس و خالی از پیش داوری ها و استدلالات خشک و قطعی منطق باشد هدف گفتگو که اتحاد جهانی است را برآورده می سازد.هر چند در این مجموعه فضایی به گفتگوهای رسمی نیز اختصاص داده شده است، اما از نظر نگارنده عدم توفیق در ایجاد صلح و دوستی میان مذاهب با توجه به وجود چنین مکان هایی در مراکزی مشابه نشانگر عدم سودمندی این گونه فضاها و نتیجه حاصل از آنها است. چنانکه در مراکز اسلامی لندن و نیویورک به طور متوالی جلساتی در زمینه مسایل مربوط به اسلام برگزارمی شود که شامل بیان نظرات از پیش نوشته سخنران است و باقی حضار مخاطبانی منفعل هستند بدین ترتیب کمبود مکانی جهت گفتگو و تبادل نظر احساس می شود. در این طرح ایده اصلی، تعاملات اتفاقی در فضاهای غیر رسمی است که در سراسر طرح جاری است و به عنوان مبنا و پایه شکل گیری طرح به کار رفته است. به طور کلی ایجاد مرکزی جهت تعامل مذاهب اسلامی می تواند نقشی موثر در راستای کاهش اختلافات مذهبی ایفا کند و به افزایش اتحاد و یکپارچگی مذهبی در کشور و حتی در میان کشورهای منطقه ایجاد کند.پروژه حاضر که از این پس با نام مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی با رویکرد طبیعت گرایی خوانده می شود در برگیرنده ی مجموعه ای از عملکرد ها و فعالیت های مستقل می باشد که درون چارچوبی مشخص نظیر سازمان ملل متحد قرار دارند، از این رو در بعد عملکردی با چند مفهوم خاص روبرو هستیم؛ نخست ماهیت فرا ملیتی و فارغ از مرزبندی های قومی، جغرافیایی، نژادی که ابعاد جهانی به آن می بخشد. دوم وظیفه ساختمان به عنوان نماینده کشورهای اسلامی است که وظیفه هماهنگی مجموعه کشورهای اسلامی را بر عهده دارد. ایران به عنوان یکی از اعضا سازمان ملل متحد و نیز به دلیل همکاری همه جانبه با سازمان ملل متحد و همچنین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی که در خاورمیانه دارد، به عنوان پایگاهی مناسب برای این منظور می تواند مورد استفاده بهینه قرار بگیرد. جامعه ی ایران از جوامعی است که همواره تحمل پذیری دینی بالایی داشته است و ادیان مختلف توانسته اند در کنار یکدیگر به خوبی زندگی کنند. و در مقایسه با دیگر کشورهای مسلمان نشین می توان از ایران به عنوان کشوری با کمترین اختلافات مذهبی یاد کرد.با توجه به موضوع پروژه حاضر پیرامون مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی در این تحقیق سعی شده است تا پس از شناخت مفاهیم، ضرورت و تاریخچه گفتگو و همچنین اشاره به موضوعات و اهداف گفتگو ، به نقش و اهمیت آن در جهان و تاثیرات شگرفی که این مقوله بر زندگی انسان می گذارد اشاره شود و در ادامه با ذکر مختصری پیرامونفرصت ها و چالش ها در جهان اسلام، به بررسی جایگاه این مقوله در کشورهای اسلامی پرداخته می شود.همچنین در این رساله در جهت طراحی مطلوب تر ، به بررسی و شناخت نمونه های مشابه در داخل و خارج از ایران پرداخته می شود و با بهره گیری از نکات اساسی و کلیدی این نمونه ها و مکان یابی و شناخت عرصه طرح و با نتیجه گیری از ایده های اولیه و شکل گیری فرم به تکمیل اجزای طراحی پرداخته می شود.در خصوص پیشینه موضوع هر چند می توان قدمت زیادی برای امر گفتگو و یا حتی عمری حدودا 300 ساله برای برگزاری کنفرانس های بین المللی قائل شد، اما در هر حال برای این موضوع خاص، یعنی تعاملات اتفاقی با موضوع اسلام و مذاهب اسلامی به هیچ نمونه معماری نمی توان اشاره نمود.رساله پیش رو در هفت فصل به طرح موضوع، توضیح و بسط مفهوم گفتگو، و همچنین به مساله اختلافات و اشتراکات مذاهب اسلامی پرداختهمی شود؛ در دو فصل نهایی نیز اطلاعات مربوط به طرح و بستر آن ارایه می گردد.
  • تعداد رکورد ها : 2