جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
کاظمی یزدی, حسین (مترجم، کارشناسی ارشد فلسفه دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین), 1361ش.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
حریت فقط دارایی نیست… پس چیست؟
نویسنده:
دنیل مککارتی، حسین کاظمی یزدی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فیلسوفان هیتلر
نویسنده:
ایوون شِرات؛ مترجم: حسین کاظمی یزدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: کتاب رایزن,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786009563388
چکیده :
فیلسوفان هیتلر گروهی از فیلسوفاناند که قبل، بعد، و در خلال هولوکاست دور هیتلر بودهاند. این گروه شامل تاثیرگذاران و همدستان ثبت نشده نیز میشود؛ همچنین ما در مورد دانشگاهیان یهودی و مخالفان هیتلر هم بحث میکنیم. این گروه از متفکران به سنت متعارفی تعلق دارند که از هزارتوی فرهنگ آلمانی سر برآورده است. از کانت گرفته تا نیچه، از آلفرد بویلمر تا مارتین هایدگر، از هانا آرنت تا والتر بنیامین، همه این فیلسوفان در مورد ایدههای مشترکی بحث کردهاند. زندگی بسیاری از آنها با هم ارتباط داشته است: آنها دانشجو، معلم، همدانشگاهی، دوست، و حتی عاشق یکدیگر بودهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفهی اخلاق در اگزیستانسیالیسم سارتر
نویسنده:
حسین کاظمی یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصالت
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
وجودگرایی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
سارتر، ژان پل
چکیده :
ژان پل سارتر یکی از بزرگترین و مشهورترین فلاسفهی قرن بیستم بود. بزرگی این فیلسوف معلول دو کتاب فلسفی مهم او یعنی هستی و نیستیونقد خرد دیالکتیکی است، اما شهرت وی کمتر ارتباطی با فیلسوف بودناش دارد. سارتر علاوه بر اینکه نویسندهای در حوزهی فلسفه بود، رماننویس، نمایشنامهنویس، منتقد ادبی، مبارز سیاسی و منتقدی سیاسی- اجتماعی نیز بود؛ و البته دلیل شهرت وی همین موارد دستهی دوم است. این شهرت، بزرگی او را در جهان، و البته در ایران، تحتالشعاع خود قرار داده است. شاید کمتر کسی در ایران باشد که اهل مطالعه (بهویژه در حوزهی علوم انسانی) بوده اما با نام سارتر بیگانه باشد؛ این در حالی است که فلاسفه اغلب در میان اهل فن مشهورند و حتا گاهی نامشان هم به گوش دیگران نرسیده است. این مسئله یکی از دلایل بدفهمی سارتر در ایران است، چراکه او اغلب بیش از آنکه فیلسوف به حساب بیاید، ادیب (بهویژه نمایشنامهنویس) و مبارز سیاسی به حساب میآید. دومین دلیل بدفهمی سارتر اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر است؛ البته در این مورد، این بدفهمی مربوط به بازهی کوچکتری از افراد است؛ یعنی افرادی که اطلاعات اندکی دربارهی سارتر دارند و اغلب این کتاب را چکیدهی آرا و افکار فلسفی او تلقی میکنند. اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر سالها پیش به زبان فارسی و پیش و پس از آن بارها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. سارتر در این کتاب ادعا میکند که در پی دفاع از فلسفهی اگزیستانسیالیسم است. او در اینجا اعتقاد دارد، بدبینیای که از اگزیستانسیالیسم وهستی و نیستی دریافت شده است، بدفهمیای بیش نیست. طبق ادعای سارتر، این سخنرانی خلاصهیی از هستی و نیستی است، درحالیکه بهواقع اینچنین نیست.بسیاری از کسانی که ادعای شناخت سارتر بهعنوان یک فیلسوف را دارند، شناختشان معطوف به همیناگزیستانسیالیسم و اصالت بشر است. البته آنان در این میان تقصیر چندانی ندارند چراکه سارتر خود با بیان اینکه این کتاب-سخنرانی چکیدهی فلسفهی اگزیستانسیالیسم است آنها را گمراه کرده است. اما با مطالعهی اجمالی هستی و نیستی (و حتا تفسیرهای آن) در مییابیم که این کتاب-سخنرانی تفاوتهای بنیادینی با هستی و نیستی و درواقع با اگزیستانسیالیسم دارد. البته خود سارتر هم بعدها به این مسئله اعتراف و از چاپ و انتشار آن در چنین سطح وسیعی اظهار ناراحتی کرد.از دیگر سو این اثر بهعنوان کتاب اخلاقی سارتر نیز مشهور شده است و اغلب به غلط پنداشته میشود که کل اخلاقِ اگزیستانسیالیستی سارتر در این کتاب مستتر است و بنابراین از آن بهعنوان کتاب اخلاقِ اگزیستانسیالیستی سارتر یاد میشود. همچنین یکی از دلایل شهرت و گسترش این کتاب، آسانی و همهفهمی آن است. از آنجا که این کتاب یک سخنرانی است، فاقد پیچیدگیهستی و نیستی بوده و برای افرادی که میپندارند معرفت بدون تحمل سختی قابل وصول است، بهترین وسیله برای فهم (البته سطحی) اندیشهی سارتر است. در این پایاننامه به دلایل مطرح شده، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر محور کار درنظر گرفته شده است. همچنین این پایاننامه درصدد است تا به این وسیله نظریهی اخلاقِ اگزیستانسیالیستی سارتر را (البته اگر بتوان عنوان نظریه را شایسته دانست) مورد بررسی قرار دهد.اولین پرسشی که احتمالاً به ذهن خواننده خطور میکند این است که این کتاب اثری در میانهی زندگی فکری سارتر است و بنابراین مبنا قرار دادن آن، احتمالاً تنها دربردارندهی خود این اثر و آثار پیش از آن است؛ درحالیکه سارتر سالها بعد از این اثر زندگی کرده و کتاب بزرگی مثل نقد خرد دیالکتیکی را در این دوران نوشته است. برای پاسخ به این پرسش نیازمند توضیح مختصری دربارهی زندگی فکری سارتر هستیم.سارتر از جمله فیلسوفانی است که در طول زندگی فکریاش بیش از یک نظریهی جامع را بسط داده است. به دیگر سخن او در مرحلهای از زندگی فکریاش دچار چرخشی کلی شده است و این چرخش، چرخش او از اگزیستانسیالیسم به مارکسیسم است. بنابراین هرچند که او اگزیستانسیالیستی تمامعیار بود، اما این صفت تنها در دورهای خاص از زندگیاش به او اطلاق میشود. سارتر نویسندهای پرکار بود که در طول زندگی فکریاش دو اثر فلسفی مهم یعنی هستی و نیستی ونقد خرد دیالکتیکی را برجای نهاد؛ اما او تنها در محدودهی کتاب اولاش یک اگزیستانسیالیست بود و در دوران نگارش کتاب دوم، یک مارکسیست به حساب میآمد. اتفاقاً شهرت سارتر بهعنوان نمایشنامهنویس، منتقد ادبی و مبارز در این دوره بهوجود آمد. چرخش در اندیشهی سارتر در سال 1957 و از مقالهی «مسئلهی روش» آغاز شد که درواقع مقدمهیی بر نقد خرد دیالکتیکی بود. سارتر در این مقاله بیان میکند که اگزیستانسیالیسم نهتنها یک فلسفه نیست بلکه تنها ایدئولوژیای است که زیر بال و پر فلسفهی حاکم زمان خود، یعنی مارکسیسم، رشد میکند.با توجه به عنوان این پایاننامه، بخش دوم زندگی فکری سارتر مورد توجه قرار نمیگیرد. آنچه در اینجا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، نظریات اخلاقی سارتر در حوزهیهستی و نیستی است؛ اما دلیل محوریت اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر این است که از آن همچون وسیلهای برای فهم بهتر نظریات اخلاقی-اگزیستانسیالیستی سارتر استفاده شود. از آنجا که اگزیستانسیالیسم در عنوان این کتاب وجود دارد و از سویی دیگر سارتر خود در اینجا بیان کرده است که این کتاب خلاصهای از هستی و نیستی است (هرچند که بسیار با آن متفاوت است) محوریت این کتاب در این پایاننامه به معنی بررسی و مقایسهی آن با اگزیستانسیالیسم مطرح شده در هستی و نیستی و نشان دادن تفاوتها و شباهتهای آن است. در انتها باید به مشکلی که در بررسی و مطالعهی کل فیلسوفان اگزیستانسیالیست و بهویژه سارتر وجود دارد اشاره شود و آن این است که اساساً امکان خطکشی واضح میان مفاهیم مطرح شده در اندیشهی این فیلسوفان وجود ندارد؛ چراکه همهی آنها و به ویژه سارتر مخالف ایجاد یک نظام کلی فلسفیاند. بنابراین برای بررسی نظریهی اخلاقی در اندیشهی سارتر یا به بیانی بهتر اخلاق در اندیشهی سارتر نیازمند مقدمهای طولانی هستیم که این مقدمه خود توصیف برخی از مولفههای اساسی در اندیشهی اوست. پیوند این مولفهها با اندیشهی سارتر بهگونهای است که برای بررسی هر مسئلهای در اندیشهی وی، نیازمند بررسی تمام (یا دستکم برخی از) آن مولفهها هستیم.فصل اول این پایاننامه به بررسی این مولفهها اختصاص یافته است. در فصل دوم مسئلهی اخلاق در اندیشهی دورهی اول فکری سارتر بررسی میشود و در نهایت در فصل سوم به تفسیراگزیستانسیالیسم و اصالت بشر و همچنین به بررسی نقاط تشابه و تفاوت آن کتاب با مسائل مطرح شده درهستی و نیستی پرداخته میشود.در پایان، ضمن قدردانی از اساتید محترم راهنما و مشاور جای آن دارد تا تشکری ویژه از جناب آقای دکتر بابک احمدی، به دلیل راهنماییهای موثرشان داشته باشم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید