جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
دنیا در متون دینی اسلامی
نویسنده:
سمانه مجردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
انسان یک موجودی اجتماعی است که برای رسیدن به سعادت باید در این دنیا و درکنار افراد دیگر زندگی کند و این که دنیا به عنوان ظرف زندگی انسان که شیوه رفتار و چگونه زیستن انسان در این دنیا و این که چه رابطه ای با چگونه زیستن و نوع زندگی وی در آخرت دارد کلید واژه های تحقیق 1- اسلام همان دینی است که محمدبن عبدالله?آن مبتنی بر گفتن شهادتین«اشهد ان لا اله الا الله، واشهد ان محمداً رسول الله» و اعتقاد بدان و عمل به واجبات ونماز، روزه، زکات، حج و غیره است. دین: آیینی، نیکو، دنیا: عالم مادی، این جهان، عالم حاضر، مقر اخرت، چیزیست که انسان را از خدا باز دارد. دنیا از ابتدای آفرینش انسان و حتی قبل از آن وجود داشته است که بسیاری از انسان ها درگذشته باگذران زمان و سپری کردن عمر خود در آن یا به بصیرت و معرفت می رسیدندیا اینکه موجب خسران جان و ویرانی تن می شدند. واین قطار دائم در حال حرکت بسیاری از انسان ها در این مسافت طولانی سوار کرده و عده ای نیز پیاده شده اند و به مقصدی که می خواستند رسیده اند. که این تحقیق شامل سه فصل است: فصل اول: ماهیت دنیا که در لغت و قرآن، اقسام دنیا، ومقایسه دنیا با آخرت مورد بحث قرارگرفته است. فصل دوم: آثار و پیامدهای نکوهیده دنیا که از منظر احادیث و روایت مورد بحث قرار گرفته و اینکه دنیا عامل چه گناهانی است. فصل سوم: را به زهد همان درمان دنیا پرداخته است که شامل زهد در نهج البلاغه، زهدراستین، ستایش زهددر احادیث و روایات وآثار مثبت زهد، یاد مرگ، توکل بر خدا و... دنیا که اکثر مردم آن را نکوهش می کنند بد نیست اگر هدف قرار نگیرد باعث سعادت ابدی برای افراد می شود. که نهج البلاغه وقرآن دائم مردم را از دل بستگی به آن نهی می کنند و دنیا دونیاست: دنیائی که آدمی را به آخرت می رساند، ودنیایی که ملعون است. بی ارزشی دنیا از نظر دین، مقایسه ای است. دنیا ارزش ندارد به خاطر آن اصول اخلاقی، اجتماعی و ... را از دست بدهید. آخرت محل درو کردن است نه کشت کردن بکوشیم در دنیا تا می توانیم بکاریم و از اوصاف دنیا: فناپذیری و دنیا خانه بی خانمان ها وسرای کسانی که سرای باقی ندارند. دنیا برای دوست دارانش پیامدهای نکوهیده همچو حسرت و افسوس، گناه و هلاکت، شهوت و فریب، ضلالت را دارد. وبرای نجات از این همه نگرانی روبه سوی زهد، راه نجات انسان است می رویم: زهد در دنیا باید طول آرزوها را از خوددور کنی. ونعمت های خداراشکر کنی. وآثار مثبت زهد: ترک دنیا، یاد مرگ، دوستی خدا، دوستی مردم است. دنیا سرای گذر است، پس برای چیزی که می گذرد وخودش واسطه است برای رسیدن به چیز دیگر، برای او تلاش نکنیم. دنیا را برای خدا و محبت به خدا و کمک به مستمندان بخواهیم و ایمان خودرا تقویت کنیم تا در برابر دنیا وشهوات او مقاوم باشیم.
گستره مسئولیت والدین در تربیت دینی کودک
نویسنده:
رقیه امامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق گسترده مسئولیت والدین در تربیت دینی کودک است که در آن به ذکر کلیاتی در مورد تربیت، عوامل موثر بررشد، مراحل سه گانه تربیت فرزند، نقش والدین در دوران رشدو شکوفایی کودک، روشها و ابزارهای تربیتی ومراقبت های بهداشتی کودک پرداخته شده است. هدف از نگارش این تحقیق، ارائه راهکارها، آموزش فنون صحیح در امر تربیت دینی کودک، آشنایی والدین با حقوق کودکان وپرورش کودکان سالم، باتقوا، مفید و با فرهنگ و ازبین رفتن ظلم و فساد وجنایات در خانواده و جوامع که نتیجه عدم تربیت صحیح فرزندان است. والدین باید بدانند که تربیت انتخاب رفتار وگفتار مناسب، ایجاد شرایط وعوامل لازم و کمک به متربی برای شکوفایی هماهنگ استعدادها درتمام ابعاد وجود درجهت هدف و کمال مطلوب است.اهمیت آن در تزکیه وتعلیم بشر است ضرورت آن در به فعلیت رساندن هماهنگ استعدادهای فطری و هدف از آن رسیدن به کمال وفضیلت های اخلاقی است. تربیت کودک در اصل باید از ده ها سال قبل از تولد او آغاز شود اما به دلیل برخی محدودیت های تربیتی این دوران والدین بایست درصدد رفع نواقص ارثی ، روحی و روانی خود باشند. بیشترین تاثیرپذیری تربیت فرزند در سنین کودکی است. والدین باید از عوامل موثربررشد فرزندآگاه شوند و به وظایفشان در دوران سیادت، تادیب، آموزش و وزارت فرزند و اصول آن به نحو احسن عمل کنند. دردوران رشدوشکوفایی کودک نقش مادراهمیت بیشتری داردوالدین بایدباویژگی های کودک،آداب ولادت فرزند آشنا شوند، نقش و فواید شیر مادر نادیده گرفته نشود. زمینه پذیرش وامنیت و عدالت کودک هم فراهم شود. محبت، شخصیت دادن، تشویق وتنبیه، الگوسازی، موعظه، انتقاد وترس درحد متعادل از ابزارهای مهم تربیتی کودکان هستند ، والدین به این مسائل بی توجهی نکنند، تکالیف آنان از سایر جهات پرورشی از قبیل اعتقادی و عبادی، عقلی و فکری، اجتماعی، اقتصادی، بازی و... نیز لازم الاجرا است. در زمینه انحرافات جنسی کودکان نیز مراقبت ها و پیش گیری هایی نظیر پرهیز از شوخی ها و نوازش ها و عادات ناپسند، برهنه نکردن کودکان درهنگام خواب و... حتمی است. والدین باید به توصیه های بهداشتی اسلام در زمینه تغذیه صحیح، پوشاک و مسکن ، واکسیناسیون، استحمام و ... در کودکان توجه کنند چرا که رعایت این مسائل در سلامت جسمی ور وانی آنان تاثیر فراوانی خواهد داشت. در این تحقیق بیشتر از کتب تربیتی، اخلاقی وحدیثی استفاده شده است و روش تحقیق کتابخانه ای وتوصیفی است وکلیدواژه های به کاربرده شده عبارتند از: مسئولیت، تربیت، کودک، تشویق، تنبیه، شخصیت، تغذیه و دین. کلمات کلیدی: مسئولیت تربیت کودک تشویق تنبیه شخصیت تغذیه دین
نگرشی به موسیقی و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
الفت باباپورفرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موسیقی از لفظ موسیقیا از زبان یونانی گرفته شده است و در لغت به معنای صدای خوش با لحن دلنشین می باشد و نام مرغی است که آن را با ققنوس تطبیق زده اند و در واقع یکی از شاخه های علم ریاضی است که در آن از احوال نغمه ها از حیث تألیف و تفاخر و احوال زمان ها بحث می شود و در اصطلاح موسیقی همان غناست و فن ترکیب صداها به نحوی که به گوش خوشایند باشد و دارای اقسامی می باشد که عبارتند از : 1- محلی 2- ضربی 3- کلیسایی 4- مذهبی 5- دراماتیک 6- کلاسیک 7- سنتی 8- یکنواخت 9- معماری 10- نظامی 11- مجلسی 12- برنامه ای 13- تاریخی 14- تک صوتی 15- صوتی 16- چند صوتی 17- آوازی 18- نمایشی 19- الکترواکوستیک 20- الکترونیکی 21- تصادفی . و در یک نگاه دیگر به موسیقی هنری و طبیعی تقسیم می شود . موسیقی دارای تاریخچه مبهمی می باشد و بعضی آن را به زمان پیدایش انسان بر می گردانند و می گویند موسیقی جزء فطرت انسان ها می باشد و در تعریف غنا تعاریف مختلفی را بیان کرده اند که از آن جمله به این موارد می شود اشاره کرد : 1- ترجیع صوت 2- هر نوع آوازی که مناسب مجالس لهو و لعب است . 3- هر نوع آواز طرب انگیز 4- هر نوع صدای زیبا و نیکو 5- به معنای سرود و تصنیف و خوانندگی و ... . ادله های که برای تحریم غنا و موسیقی آورده شده دلایل قرآنی ، روایی ، عقل و اجماع می باشند . موسیقی سنتی که در واقع همان دستگاه های موسیقی است شامل 7 دستگاه می باشد که عبارتند از : 1- شور 2- نوا 3- همایون 4- سه گاه 5- چهارگاه 6- ماهور 7- راست پنجگاه و هر یک دارای نغمه ها و درآمدهای زیاد با ویژگی خاصی می باشند . آلات موسیقی و سازهای رایج موسیقی شامل شش دسته ی اصلی می باشد که عبارتنداز : 1- سازهای زهی 2- سازهای بادی چوبی 3- سازهای بادی برنجی 4- سازهای کوبه ای یا ضربی 5- سازهای شستی دار یا کلاویه ای 6- سازهای الکترونیکی . مهمترین سازهای معمول در ایران عبارتند از : کمانچه ، نی ، تار ، سه تار ، تمبک ، عود ، قانون هر یک دارای ویژگی خاص و برای منطقه ی خاصی می باشد . آثار و پیامدهای به طور کلی شامل موارد ذیل می باشد : 1- آثار موسیقی از منظر روانشناسی . 2- آثار موسیقی از منظر روانپزشکی . 3- آثار موسیقی از منظر فیزیولوژی 4- آثار دنیوی موسیقی از منظر احادیث و روایات 5- آثار اخروی موسیقی از منظر احادیث و روایات و دیگر آثار موسیقی . حال به صورت اشاره وار به زیر مجموعه هر یک از این آثار می پردازیم : از منظر روانشناسی شامل مواردی می باشد : 1- عامل سستی اراده 2- عامل رکود فکری 3- عامل افسردگی 4- عامل تضییع نیروی قضاوت 5- درهم شکننده ی عواطف 6- عامل سلب غیرت 7- اختلالات دماغی 8- عامل ضعف اعصاب . از منظر روانپزشکی شامل این موارد می باشد : 1- عامل مرض مانی 2- عامل مرض پارانویا 3- عامل جنون و دیوانگی 4- عامل مرض سیکلوتیمی . از منظر فیزیولوژی نیز شامل این موارد می باشد : 1- عامل کوتاهی عمر 2- اختلال در اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک 3- عامل خودکشی 4- عامل تضعیف حس شنوایی 5- تضییع حس باصره 6- ضربان و سکته قلبی 7- فشار خون . آثار دنیوی از منظر احادیث و روایات موارد زیادی می باشد . ما به چندین مورد اکتفا می کنیم که عبارتند از : 1- موسیقی علنی در آخر الزمان 2- بی تفاوت شدن به ناموس 3- فرمان خدا به پیامبر 4- مرگ ناگهانی 5- قبول نشدن دعا 6- سبب فقر و تهی دستی 7- عامل گمراهی 8- غنا و زنا 9- حکم شراب خواری و ... . آثار اخروی از منظر احادیث و روایات عبارتند از : 1- از آنچه شنیده شده پرسیده می شود 2- باروی سیاه محشور می شود 3- نظر رحمت به او نمی فرماید 4- در قیامت در گوش او سرب می ریزند 5- محروم از خوانندگان بهشتی 6- به صورت کر و کور و گنگ محشور می شود و ... .
  • تعداد رکورد ها : 3